Wasmachine zekering repareren

Hey,

De zekering van onze wasmachine is gesprongen, een Panasonic 168VG3 van ongeveer 10 jaar. Foto van de zekering kunnen jullie in bijlage vinden.

Gezien ik dit nog nooit gedaan heb, enkele basis vraagjes:
- De zekering is gesoldeerd & zit in een soort hars gegoten. Hoe zouden jullie deze vervangen? Ik denk dan vb eerder aan opbouw, waarbij ik de connectoren van de huidige zekering zou hergebruiken?
- Op de tweede foto zie je 4 stekkers die in een soort harnas zitten. Deze 4 krijg ik niet los, of ik durf niet genoeg kracht te steken. Weten jullie hoe ik deze proper los krijg? Ik heb al geprobeerd om er iets tussen te steken in de hoop iets los te klikken, maar voorlopig zonder resultaat. Moet niet persé, maar zou wel makkelijker zijn.

Is het überhaupt aan te raden zo een zekering te vervangen, duidt dit niet op andere problemen? Mij lijkt dat ik weinig kan misdoen door het te proberen, of wel?
Reden is wellicht overbelasting, 2 wasbeurten geleden is er een soort kersenpitkussentje gebarsten, sommige korreltjes zijn echter klein genoeg om tussen de trommel te geraken. Ik dacht ze bijna allemaal er uit gehaald te hebben, maar de laatste wasbeurt (die mis ging met nog slechts 1m centrifugeren voor de boeg..) waren er toch weer een pak extra los gekomen. Wellicht zorgen deze korreltjes dan voor teveel wrijving ofzo?

Bedankt!

Sven

Sine

Moderator

Op 23 oktober 2020 17:46:05 schreef Sven_Vl:
Hey,

Is het überhaupt aan te raden zo een zekering te vervangen, duidt dit niet op andere problemen? Mij lijkt dat ik weinig kan misdoen door het te proberen, of wel?

Weinig verkeerd doen is misschien waar (in de zin van: het is nu toch al stuk)
Maar gezien de brandvlek heeft die zekering een beste stroom moeten verbreken, het zou me zwaar verbazen als er niet meer defect is.

Ik kan het niet zo goed zien op de foto, maar zit er een zwarte stip op de rand van de VDR of is dit een schaduw van de flits?
Een zekering gaat er niet uit als er niets stuk is, ik zou uw ogen even goed de kost geven.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Sine

Moderator

@walkura,

Dat ziet er uit als een streepje viltstift.

Bedankt voor de snelle reacties!!

Ikzelf zie niet veel speciaal aan de rest van het bord, echter heb ik zoals gezegd weinig tot geen ervaring in die zaken. De onderkant van het bord kan ik voorlopig niet controleren op schade, eens ik die grote stekkers kan uittrekken kan ik de onderkant misschien bereiken maar ik vrees van niet (door de hars).

Nog enkele extra foto's gepost, het verbrande deel ziet er in het echt wel minder erg uit dan op de foto met flits.

Bedankt,

Sven

Voorzichtig rubber kit uitsnijden en wegbikken en bij de draadjes afknippen en een nieuwe overheen solderen. Ervaring kennende is er iets mis gegaan met de hybride motor sturing en ligt mogelijk in sluiting..

Ik zou met dergelijk weinig kennis geheel wegblijven van dit soort issues.
Een zekering klapt niet zomaar, kan tal van dingen zijn.
Zou eerst de connector op de motor en verwarmingselement eens controleren, die fikken er nog wel eens uit.

Maar laat iemand met enige electra achtergrond je bijstaan.

Zekering gaat idd niet zomaar stuk .
Dit heeft een oorzaak . Als de oorzaak niet aangepakt wordt gaat de nieuwe zekering terug stuk gaan .
Inspecteer eerst de print zeer goed . Dit wil zeggen met een vergrootglas .
Daarna zou ik de motor en de verwarming afkoppelen en met krokodillenklemmen een nieuwe zekering voorlopig over de defecte zekering zetten . Dat is vrij makkelijk ( als je natuurlijk krokodillenklemmen hebt ) ; Als de zekering niret stk gaat één voor één de afgekoppelde componeneten terug aan sluiten en proberen .
Benieuwd !(ik gok toch op een probleem met de vermogengedeelte van de module)

Jan

pa3gws

Golden Member

Op 24 oktober 2020 18:21:27 schreef JanEB:
Als de zekering niret stk gaat één voor één de afgekoppelde componeneten terug aan sluiten en proberen .

Dat is op zeker niet de beste methode en vragen om meer schade.
De zekering gaat er uit door sluiting of ergens een te hoge stroom.
Nu was de zekring met een beetje geluk sneller dan de elektronica.
Bij domweg een nieuwe zekering steken kan het omgekeerde wel eens gebeuren met als gevolg heel veel meer schade aan de machine.
Meten is weten eerst proberen uit te zoeken waardoor de zekering eruit is gegaan.

Die blauwe en witte fastons hebben een soort vergrendeling met een kleine schroevendraaier in de huls kan je ze losmaken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
vergeten

Golden Member

Op 23 oktober 2020 17:46:05 schreef Sven_Vl:

Ik heb al geprobeerd om er iets tussen te steken in de hoop iets los te klikken, maar voorlopig zonder resultaat. Moet niet persé, maar zou wel makkelijker zijn.

Op 24 oktober 2020 20:11:54 schreef pa3gws
Die blauwe en witte fastons hebben een soort vergrendeling met een kleine schroevendraaier in de huls kan je ze losmaken.

Zoiets als deze maar dan moet je de plastic huls eromheen denken.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Draai eens handmatig de trommel rond.
Loopt dit stroef of hoor je knarsen, dan moet je eerst dit probleem aanpakken.
Loopt de trommel soepel, dan val ik in herhaling met de vorige reakties.

Heb je nog ergens een 100W gloeilamp liggen? zet deze over de defecte zekering heen en zet machine aan en je weet of het goed gaat..

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Ok, dus zomaar herproberen lijkt niet aangeraden dus. Ik snap dat je sowieso extra kans hebt om iets kapot te maken, mij is het gewoon nog onduidelijk hoe groot die kans is? Gezien de oorzaak wellicht oververhitting was door wrijving.

Ik heb alvast een zekering & benodigdheden gekocht om het eens te proberen. Ik heb zowel een snelle als trage zekering gekocht, ik kan dan eerst de snelle proberen, op het defecte stuk stond er geen verwijzing snel/traag.

Eerst ben ik nog aan het rondkijken of er iemand met de nodige ervaring in m'n omgeving zit, zodat we samen de rest kunnen controleren/meten. Ik zou ook een reparateur kunnen vragen, maar die gaan wellicht niet al te veel moeite doen om op dit niveau naar een oplossing te zoeken, of wel?

De trommel loopt vrij normaal, maar zoals gezegd zitten er nog pitjes tussen, dus zal die al iets sneller oververhitten. In de laatste wasbeurt zijn er echter al weer een pak pitjes uitgevallen, dus zou het altijd maar beter moeten gaan. Om die reden zou ik nog niet direct de trommel willen open maken, lijkt me een te groot risico op vb waterproblemen achteraf.

Bedankt!

Sven

Update: het is dus gelukt met enkel de zekering te vervangen. Nu nog een bijkomende vraag: gezien de soldering maar op een vrij klein stuk gefixeerd kon worden & een wasmachine uiteraard trilt, is het een idee om die nieuwe verbinding ook in te harsen? Ik moet er niet opnieuw aan kunnen normaal, ik heb een extra printplaatje met een uitneembare zekering gemonteerd.

Is dat een speciale hars (vb omwille van koeling), of zou ik daar in principe tec7 voor kunnen gebruiken?

Bedankt,

Sven

tec 7 is prima... is puur voor trillingen..

maar draait de machine ook weer ?

Sls je iets tussen de trommels uit wil halen via verwarmingselement doen.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
bprosman

Golden Member

op het defecte stuk stond er geen verwijzing snel/traag.

En op de zekering zelf ? Een "F" (van Flink) is snel.
//Edited (zie hieronder).

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 30 oktober 2020 08:36:19 (19%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

F is flink inderdaad, maar dat is wel degelijk een snelle zekering.

hobby luke

Honourable Member

Zo heb ik het ook altijd begrepen (F = fast).
Het onderste symbool kende ik niet, ik zal eens kijken bij mijn zekeringen die ik apart gelegd had omdat ik niet wist of het rappe of trage waren.
Weer iets bijgeleerd. :)

MVG,
Luc.

Dat onderste symbooltje is een slakkenhuisje. Slakken zijn traag :)
Dit symbooltje stond ook altijd (en nog altijd) op smeltpatronen voor in huis om me maar zo uit te drukken.

Er ist wieder da...

Thanks, tec7 it is!

Ik heb momenteel een trage ingestoken, helemaal niets teruggevonden van symbool. Het merk & type ook eens opgezocht, maar gezien dat Russisch is is dit niet van de poes :D ik dénk dat ik het teruggevonden heb online, dan zou het een M zijn.

Trage zekering zou ik gebruiken... Als motor gaat aanlopen, dan trekt deze wel meer even dan de nominale waarde!!.. Gelukkig!! Inkitten is niet zo heel belangrijk, trommel trilt, net de electronica..

Alles is inmiddels terug in elkaar gevezen, werkt momenteel perfect. Fingers crossed, hopelijk blijft het zo..

Heel erg bedankt iedereen! :)