opvoeren Eleon voorwielmotor 250W, 42Nm van Stella

beste mensen,
heeft iemand ervaring in het opvoeren van een Eleon voorwielmotor (250W, 42 NM) in een Stella fiets?
Hij is nu begrenst op ca. 25 km/uur. Ik veronderstel dat die begrenzing te beïnvloeden moet zijn.
misschien heeft iemand hier ervaring mee?
gr. HenkO

Daarmee gaat die buiten de specificaties van RDW vallen, derhalve ook de verzekering.
Kortom; illegaal.
Of ga je die nog om laten keuren?

Kunt ook gewoon een motorfiets kopen.

Dat kump er noe van....

Die 25 km/u is de wettelijke max. snelheid voor fietsen.
Wil je sneller dan wordt het een speedpedelec en dan moet er een nummerplaatje op, net als op een bromfiets.

Opvoeren zal niet zomaar gaan, aangezien het zeer waarschijnlijk een BLDC motor is, waarbij de controller aan de hand van de Hall sensoren kan zien hoe hard het wiel draait. Die sensoren kun je niet neppen, omdat ze ook nodig zijn voor de commutatie van de motor; zonder de juiste informatie van de sensoren loopt de motor helemaal niet.

Je kunt een groter wiel monteren, of de controller vertellen dat je een kleiner wiel hebt dan in werkelijkheid is gemonteerd, dan kun je een beetje winnen. Daarbij kan de motor misschien niet veel harder meer, want om harder te gaan heb je een hogere spanning nodig, en bij een bepaalde snelheid (misschien veel hoger dan 25km/h, misschien niet) heb je simpelweg niet meer genoeg accuspanning om de spanning op de motor verder te verhogen.

Je kunt natuurlijk de motor houden en de rest van het elektrische systeem (accu, motorcontroller, display, etc.) vervangen, maar dat is een grote en kostbare ingreep.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 27 januari 2020 16:55:32 schreef KlaasZ:
Die 25 km/u is de wettelijke max. snelheid voor fietsen.
Wil je sneller dan wordt het een speedpedelec en dan moet er een nummerplaatje op, net als op een bromfiets.

Heb je een COC nodig en een verzekering. Moet je een goedgekeurde helm dragen.

Je mag harder fietsen als 25km/h maar dan moet je het wel op eigen kracht doen.

@SparkyGSX: er bestaan wel degelijk (illegale) systemen om de controller om de tuin te leiden (daarna lijden?). Voor een TV programma hebben ze dit al gedaan. Gewone e-bike ging plots 50km/h en een speed pedelec haalde op het circuit van Zolder 90km/h. In alle gevallen is het onverantwoord. Banden, remmen en frame moeten ook geschikt zijn voor deze snelheden. Op een speed pedelec staan onder andere grotere schijfremmen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

De stella fietscomputer kan in de sportstand gezet worden.

Dat moet gedaan worden bij Stella zelf, vraag er naar bij de servicebeurt of ga ff langs de winkel als daar de monteur aanwezig is, die kan dat voor je doen.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Op 27 januari 2020 18:28:50 schreef buckfast_beekeeper:@SparkyGSX: er bestaan wel degelijk (illegale) systemen om de controller om de tuin te leiden (daarna lijden?).

Wel lezen wat ik schrijf: het gaat NIET bij wielnaaf motoren, simpelweg omdat die de dezelfde informatie gebruiken voor het aansturen van de motor als voor het bepalen van de snelheid.

Veel fietsen hebben tegenwoordig een middenmotor, die dus het kettingwiel aandrijft. Die hebben een aparte sensor nodig voor de snelheid, omdat er geen vast verband meer bestaat tussen de snelheid van de motor en de voertuigsnelheid; immers, de controller weet niet in welke versnelling je rijdt. Die losse sensor is triviaal om te tuin te leiden, en dan kan zo'n fiets fors harder, zeker met een volle accu.

Daarnaast is het natuurlijk mogelijk om gewoon een andere controller te plaatsen, wat vrij triviaal is als deze niet in de motor zit. Dit is wel kostbaar, als je de accu ook moet vervangen.

Wederom, bij een wielnaafmotor is het veel gemakkelijker om de motor en accu goed op elkaar af te stemmen, aangezien het toerental bij de maximale snelheid waarbij ondersteund mag worden bekend is, dus over het algemeen zal er wat minder marge zijn om harder te gaan. Ik weet dat een opgevoerde ION op 24V met een volle accu 35km/h haalt zonder te trappen, met een 36V accupakket heb ik wel eens 56km/h gehaalt, maar die motor was dus oorspronkelijk bedoeld voor 24V.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 27 januari 2020 23:03:54 (10%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Zelfs dan kan het nog. Zoek zelf maar even. Er worden oplossingen aangeboden voor zowel voorwiel-, midden- als achterwielmotor.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

nu heb ik een tijd geleden een proefrit gemaakt met de Muto, ook uit het gamma van Stella, met een Eleon voorwielmotor. Wat een geweldig ontwerp! Spijtig dat de assistentie zo laat op gang komt. (Ik ben gewend aan de oude Giant die de sensor met een veersysteem in het trapstel heeft zitten: bij de start wordt meteen de motor geactiveerd. Nadeel is dat je steeds trapt met die veren tussen je trappers en de as wat een "kwakkel" gevoel geeft). Volgens mij zou de Muto (bijna) ideaal zijn moest er de "turbo"-knop van Van Moof opzitten zodat je jezelf bij de start een duwtje in de rug kon geven. Op mijn leeftijd en met mijn knieën is het starten bij groen licht altijd pijnlijk. Géén andere e-bike doet het zo vlot als de oude Giant. Weet iemand van jullie of die turbo-knop zélf kan opgebouwd worden zónder problemen met garantie?

als de controller in het wiel zit, zal het enkel lukken door de motor te herspaken in een groter wiel. maar veel winst ga je niet halen

Op 30 oktober 2020 08:15:22 schreef robbekop:
nu heb ik een tijd geleden een proefrit gemaakt met de Muto, ook uit het gamma van Stella, met een Eleon voorwielmotor. Wat een geweldig ontwerp! Spijtig dat de assistentie zo laat op gang komt.

snel uit de startblokken vertrekken vraagt enorm veel energie uit de accu. door daar te begrenzen kan je de autonomie veel verhogen.
die stroom begrenzer eruit halen zal niet zo gemakkelijk zijn.

er zouden eigenlijk 2 soorten Ebikes moeten gebouwd worden
1) die max vermogen levert bij stilstand en vermogen laat afnemen rond 20km/h. dit dan vooral voor ouderen of mensen met knie problemen. die hoevel niet snel te gaan.

2) een fiets die vanuit stilstand quasi niks doet, maar vanaf 20km/h meehelpt. dit dan meer voor de woon-werk fietsers die gewoon wat ondersteuning willen om een brug op te gaan of om in alle omstandigheden (licht bergop, tegenwind...) altijd de 25km/h aan te houden.

toen ik mijn ligfiets ondersteund maakte, had ik versie 1 (PMDC naaf motor, e-scooter controller, gashendel de werkt als je trapt).
probleem was dat op 9-15min de accu leeg was omdat die tot 1100W trok bij het vertrekken uit stilstand. (250W 36V motor).
ik heb die dan met een arduino aangepast (waardoor ik maar 10% van de gashendel doorgaf bij lage snelheden) waardoor die bij vertrekken uit stilstand maar 60W gaf, 120W vanaf 10-20km/h en dan pas richting 300W ging. gevolg, ik kon 30km ondersteund rijden aan 30-32km/h.

de assistentie van die muto zal met magneetje op het wiel zijn, die moet dan 2-3toeren zien om de snelheid te berekenen voor die de ondersteuning activeert. als dat zo is, zou je een drukknop parallel aan dat magneetje kunnen zetten, om de motor voor de gek te houden dat het wiel al draait.
voor je vertrekt, druk je dan 2x traag op die drukknop en dan zou de motor kunenn starten.
maar er is ook kans dat die dat uit de hall sensoren haalt en dat is niet te omzeilen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Op 30 oktober 2020 08:33:07 schreef fcapri:

snel uit de startblokken vertrekken vraagt enorm veel energie uit de accu. door daar te begrenzen kan je de autonomie veel verhogen.

En daar gebeuren de meeste ongelukken (opstappen / weg rijden) wellicht nog een reden om het een beetje te dempen allemaal.

Op marktplaats is een advertentie over het opvoeren.
Ik heb de fiets van mijn garage houder daar heen gebracht die was zeer tevreden met het resultaat.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 30 oktober 2020 09:43:22 schreef GJ_:
[bijlage]
ouwe koe

GJ_ Meestal lever je hier een uitstekende bijdrage, maar hier ga je volgens mij helemaal de fout in.
Ik denk dat dit een vaars is.....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Een Stella voorwielmotor kan je toch in het servicemenu instellen op een hogere Max. snelheid?
Bovenste en onderste knop gelijktijdig indrukken en met de 'mode' knop doortikken tot de max. snelheid wordt weergegeven. Staat standaard op 25 km/h. Kan opgehoogd worden tot 40 km/h.

GJ_

Moderator

Deze oude discussie is aangevuld met een iets dat nog wat toevoegde, maar we gaan niet verder met de discussie.

Ik haal er zo even de bezem door en desnoods gaat er een slotje op.
Liever niet, ik hoop dat iedereen snapt wat het verschil tussen "verder discussiëren" en een "aanvulling" is. ;-)