Onderdeel van akku boormachine

Mijn Bosch PSR 1800 Li-2 doet het niet meer omdat er in de besturing een mosfet kapot is.
Daar staat de volgende tekst op : rechtsboven : D 240, en onderaan BA6V15.
Weet iemand een vervanger ? Ik kan niets vinden.
Met vriendelijke groet,
Hugo Luijken

als je haar maar goed zit
buckfast_beekeeper

Golden Member

Alle onderdelen (indien nog verkrijgbaar) hier bij Bosch. Uiteraard geen mosfet apart.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dat is mij bekend. Een nieuwe besturing krijg je voor een kleine €60,- thuis. Maar ik vind het nou eenmaal een uitdaging om dit zelf te repareren. Als dat niet lukt, nou voilà, dan maar een nieuwe print.

als je haar maar goed zit

Er bestaat een kans dat het om de SiHD240N60E gaat. https://www.vishay.com/docs/92100/sihd240n60e.pdf

Dat was 1 van de resultaten bij een google "D240 MOSFET", maar in een accuboor machine is een 600V mosfet onwaarschijnlijk.

Ik zou een gok durven wagen door een low-RDSON mosfet in dezelfde behuizing te nemen, die dan zeg 1.5x de spanning aankan van de max spanning van de accu. Het zal niet te veel uitmaken. Voor de fabrikant maakt het uit om een 20% goedkopere mosfet te nemen die PRECIES aan de eisen voldoet, als jij eer een 2x betere in zet voor 2x de prijs... soit!

Edit: Het is een AOD240. Ik bestel daar begin volgende week denk ik. Moet ik er 1 meebestellen? Anderzijds, ik denk dat ik een vergelijkbare, zal wel beter zijn, vorige week gekocht heb (en blijkt minder geschikt voor waar ik hem voor bedoeld had)..

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 24 oktober 2020 19:19:43 (21%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dank, dat ga ik proberen. Waar bestel jij die AOD240? Aardig gebaar dat jij er één meer wil bestellen, maar ik doe dat zelf wel als ik weet waar.

Overigens heb ik vanmiddag eens een p3 nk60 geprobeerd, zomaar voor de gok om te zien wat er gebeurt. Nou de motor draait, maar de fet wordt gloeiend heet, dus de specs zullen wel niet overeenkomen .

als je haar maar goed zit

Ik zie het al, bij LCSC Electronics. Dan lijkt mij het toch wel handig als jij er ook voor mij één besteld. Dan delen we de shipping kosten.

als je haar maar goed zit

Wat heb je geprobeerd? Als ik google naar "p3 nk60", dan krijg ik needlebearing rollers.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Net nog gecheckt. Een P3NK60

als je haar maar goed zit

Als ik P3NK60 Google vind ik diverse datasheet,
.

als je haar maar goed zit
benleentje

Golden Member

Je had qua mosfet geen slechtere kunnen kiezen daarvoor bonus punten ;).

De P3NK60 kan maar 2,4A wat voor een accutol al veel te weinig is maar ok je kan er even mee testen als de motor puur onbelast is.
Echte probleem bij deze fet is de Rdson. Dat is de weerstand als de fet aanstaat die is maar liefst 3,6Ω. Vergeleken met de AOD240 is de Rdson 0,003Ω dat is 1000x beter en resulteerd in duizend keer minder warmte.

Waar dus de orignele fet bij 30A motorstroom ca 2,7W aan warmte zou hebben zou de P3NK60 3240W aan warmte produceren dus ja jouw fet word ongelofelijk warm.

Moderne fets worden steeds beter met een steeds lagere Rdson en daarmee kan je steeds grotere stromen schakelen met nauwelijks warmte in de fet. Daarnaast worden accutollen steeds sterker en de motorstroom kan dan ook heel groot worden 60A is tegenwoordig geen uitzondering en dan is deze AOD240 al niet eens meer goed genoeg.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Bedankt voor deze info. Tja, er zit in mijn rommeldoos meestal wat ouder spul. Maar in een sloopcircuit in die doos zitten ook een aantal IRF3710. Met een Rdson van 35 m ohm zou het wel eens kunnen lukken. Mooi klusje voor de zondag?.

als je haar maar goed zit

Is dit geen prima alternatief? Hoef je ook niet in het buitenland te bestellen...
Eventueel Farnell linkje.

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op zondag 25 oktober 2020 11:55:58 (21%)

Dit is zeker het overwegen waard. Kost ook weinig. Voordeel boven mijn sloop irf3710 ( als die het al zou doen natuurlijk) is ook dat ze beter op het printje passen.

als je haar maar goed zit

De IRF3710 deed het wel, maar ging al spoedig in rook op. Dus 35 m ohm is nog te veel. Dus ga ik nu de IRFR1018 bestellen.

als je haar maar goed zit

oa makita gebruikt de 2sk2690 fet voor de pwm sturing, deze fet doet 10mohm.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 oktober 2020 11:54:22 schreef Mrtn1988:
Is dit geen prima alternatief? Hoef je ook niet in het buitenland te bestellen...
Eventueel Farnell linkje.

Als het origineel 5mOhm is, dan is een "vervanger" met 7 mOhm niet zo'n strak plan. Echt die 5mOhm zal in de buurt van het randje zijn, daar zit niet zomaar veel speling op.

Ik heb een project waarbij ik 777 verbindingen moest routeren. Zijn er nu nog 380 over. Morgen of overmorgen is dat klaar, en dan stuur ik hem op naar JLC. Dan ga ik ook onderdelen bestellen bij LCSC (verzenden is goedkoper als je een lopende order bij JLC hebt.) Als ik hem mee moet bestellen voor je moet je het laten weten.

Ik heb effe bij farnell gekeken en daar kom ik na wat filtering op de IPD048N06L3 G uit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Waarom geen IRFB3004? Als het erin past in elk geval, kan 60 Volt aan uit mijn hoofd en heeft 1,4 mOhm.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 25 oktober 2020 16:48:08 schreef rew:
[...]Als het origineel 5mOhm is, dan is een "vervanger" met 7 mOhm niet zo'n strak plan. Echt die 5mOhm zal in de buurt van het randje zijn, daar zit niet zomaar veel speling op.

Ik heb een project waarbij ik 777 verbindingen moest routeren. Zijn er nu nog 380 over. Morgen of overmorgen is dat klaar, en dan stuur ik hem op naar JLC. Dan ga ik ook onderdelen bestellen bij LCSC (verzenden is goedkoper als je een lopende order bij JLC hebt.) Als ik hem mee moet bestellen voor je moet je het laten weten.

Ik heb effe bij farnell gekeken en daar kom ik na wat filtering op de IPD048N06L3 G uit.

Ik had gezocht met de parameters van de AOD240. Maar ook een Rdson ondergrens gehanteerd.

Nu kom ik op deze lijst uit.

Iedereen komt op wat anders uit zie ik al :P

Eerst maar het goede bericht, de machine draait weer.!
Maar niet zonder slag of stoot . Door ervaring iets wijzer geworden heb ik een paar exemplaren van de irfr1018 gekocht. Vaak is er toch nog iets anders stuk wat niet is opgevallen. En ja hoor, de eerste irfr1018 ging ook in rook op. Oorzaak bleek een gesneuvelde weerstand van 33 ohm in de gate leiding. Na wat gepruts, wat is dat toch klein spul, een nieuwe er in gesoldeerd, en dat was m dan.
Bedank allen voor de goede adviezen. Tot de volgende klus.!

als je haar maar goed zit