Informatieve vraag tussen 2 verschillende voertuigen

pakster

Golden Member

Goeiedag alleen:

We hebben aantal weken geleden nieuwe voertuigen toe gekregen op het werk. Citroën Jumpy en Opel Movano.

Nu moesten we een aantal dingen voorzien van stroom om te kunnen werken, deze waren bij de 2 voertuigen hetzelfde. Het enige verschil dat er is; is de afstand, aangezien de movano iets langer is. Bij de
Jumpy hadden we geen enkel probleem en werkte alles hoe het zo moeten werken. Bij de movano daar in tegen werkte alles in eerste instantie en na verloop van tijd begonnen we problemen te krijgen. Kan dit zijn omdat de boordcomputer anders is afgesteld of is dit echt de lengte die ons nekt? Hopelijk is het het laatste want dit is natuurlijk iets gemakkelijker op telossen dan het eerste. :D

GJ_

Moderator

Over welke dingen heb je het? Die auto's zijn leverbaar in 3 lengtes, maar heel veel scheelt dat niet.

Wordt er meer gereden of minder verbruikt in de Jumpy?
Ook gedrag kan meespelen, eerst starten dan alles opruimen of andersom.

Henk H.

Golden Member

Wat zijn dan precies "problemen". Welke apparatuur is er later bijgeplaatst en wat gaat daar mis mee?

High met Henk

Special Member

Wat heb je erbij gebouwd?

Is dat alleen voeding of ook voertuig data?

En hoe zwaar is hetgeen je erbij gebouwd hebt?
Als dat bij beide een inverter is en je hangt er in de jumpy alleen een lader aan voor een accutol, terwijl in de movano een complete werkplaats zit....

Allemaal factoren die wel meespelen..

En wat zijn de klachten??

Mij is het allemaal te vaag omschreven om er iets zinnigs van te zeggen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik denk meteen aan het start-stop systeem en het bijbehorende laad-regime van de accu's en dat het bij verschillende fabrikanten net wat anders werkt en zo een verschil kan verklaren.

Maar dat is omdat dit de laatste maanden hier regelmatig langskomt. Uit je beschrijving kan ik, net zoals o.a. de Henken hierboven, niet echt chocola maken.

GJ_

Moderator

Het is dezelfde fabrikant. De auto's zijn identiek.

Auto's lijken vaak identiek maar voor de elektronica is dat zeker anders.
Misschien het laad verhaal en/of voeding afgetakt op een verkeerde draad in verband met de stroomsensors.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
GJ_

Moderator

Al deze busjes, de Jumpy, Movano en Expert zijn hetzelfde. Ook allemaal PSA. Ook de interieurs zijn het zelfde als dezelfde opties gekozen zijn.

De langere laadbak kan mogelijk extra voordelen geven zoals een grotere accu, want dit worden vaak exemplaren met laadklep/koeling/ambulance etc

GJ_

Moderator

Het zijn gewoon maar busjes. Een grotere accu zit er niet in, alleen de carrosserie is wat langer. Laadkleppen en ambulances zijn voor een maat grotere busjes. (ik heb alle opties hier toevallig voor me liggen, want ik heb pas een Expert gekocht met alle opties inclusief 8 traps automaat en 180PK motor :-) )

Verder hebben we nog geen idee wat er mis kan zijn na een tamelijk vage omschrijving. We weten niet eens wat het probleem is, en niet waarmee.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

En wat zijn de klachten?? Mij is het allemaal te vaag omschreven om er iets zinnigs van te zeggen

Mij ook, jawel, maar dat gebeurt wel vaker met nieuwkomers. Het vertrouwen in onze kristallen bol blijft stevig overeind, zelfs al heeft reeds iemand ruiterlijk toegegeven slechts een goedkoopje van bij Ali te gebruiken ;) De mijne is ook niet veel soeps, trouwens, vooral op vrijdagen bij wassende maan durft hij vreemde berichten doorgeven.

@topicstarter oftewel T/S:

Nu moesten we een aantal dingen voorzien van stroom

Dit is wel een wereldrecord inzake vaagheid. WELKE dingen moest je voorzien van HOEVEEL stroom?

na verloop van tijd begonnen we problemen te krijgen

dat is al bijna even lastig: WELKE problemen kreeg je? En, als het misschien mag, na HOEVEEL tijd?

Om het u nog wat lastiger te maken (want, bij gebrek aan betrouwbare kristallen bol, kunnen we niet anders dan vragen stellen, veel vragen, ook al beseffen we wel dat dat lastig kan zijn) : wat is er al gedaan kwa meting, diagnose, ..?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Op 30 oktober 2020 17:15:49 schreef big_fat_mama:...En, als het misschien mag, na HOEVEEL tijd?

Nou, dat kan in ieder geval nooit heel erg lang zijn daar de Vivaro in deze vorm nieuw is. Voorheen was het een Renault ipv een Peugeot.

of gaat het hier om het snelle uitschakelen van de boordspanning door de computer, dat is merkafhankelijk. citroen heeft maar enkele minuten dan gaat het licht in de bus al uit, een paar keer op de deurschakelaar in de sponning duwen helpt nog, maar op den duur moet je de sleutel een keer bedienen. dat is tegenwoordig standaard, oude bussen halen zo een half uur voor de boel in sleepmodus gaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Weet je allemaal niet, bovendien afhankelijk van de uitvoering. Laten we niet gaan gissen over wat er loos kan zijn.

Shiptronic

Overleden

Op 30 oktober 2020 18:58:19 schreef GJ_:
[...]Nou, dat kan in ieder geval nooit heel erg lang zijn daar de Vivaro in deze vorm nieuw is. Voorheen was het een Renault ipv een Peugeot.

Of niksan, wel lekker vage vraag

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 30 oktober 2020 13:35:51 schreef High met Henk:
...
En wat zijn de klachten??

..

Trouwens, bij klachten: blijf thuis!! ;)

Shiptronic

Overleden

Op 30 oktober 2020 20:13:38 schreef K7Jz:
[...]

Trouwens, bij klachten: blijf thuis!! ;)

No move ano.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

TS is erg stil...

Op 30 oktober 2020 12:36:40 schreef pakster:
Goeiedag alleen:

We hebben aantal weken geleden nieuwe voertuigen toe gekregen op het werk. Citroën Jumpy en Opel Movano.

Op 30 oktober 2020 15:41:43 schreef GJ_:
Het is dezelfde fabrikant. De auto's zijn identiek.

Ik dacht dat de Movano een groter model was dan de Jumpy, maar ik ben er niet zo in thuis.

Dat Opel inmiddels PSA was, is latent aanwezige informatie maar daar had ik niet bij stil gestaan.

GJ_

Moderator

De Movano was indertijd een grotere Renault bus. Ergens dit jaar is de "nieuwe Movano Vivaro" geintroduceert, een Peugeot Expert met een andere grille. Net als de Jumpy en de Toyota.

Edit: je hebt gelijk, de Vivaro is dezelfde als de Expert en de Jumpy.
De Movano is de grotere Renault Master. Die zal wel vervangen worden door de Peugeot Boxer.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@topicstarter: ben je d'r nog?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

de oude vivaro kwam het chassis bij renault vandaan. ook de nissan en fiat versie ervan. dat verraad elk plastic onderdeel met een renault nummer erin..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pakster

Golden Member

ik ben er nog.
Inderdaad wat vaag geweest, ik wou eigenlijk weten of er iemand wist of er echt een groot verschil kan zitten tussen 2 voertuigen. In de zin van soort elektronica dat de meeting doet, soort batterij, dikte kabel...

De klachten in de movano:
We hebben TV achter een omvormer (12-220) werkt in het begin goed, na +/-02Hr30Min begon deze plots te flikkeren.
Een terminal: 10.5-32VDC (11.5A-4A) werkte zoals de Tv goed maar na verloop van tijd begon deze ook te resetten waar door we het signaal verloren. Deze was rechtstreeks op 12V aangesloten.
Er was ook nog een versterker aangesloten, hier heb ik geen gegevens van.

De auto's deden identiek het zelfde, snelheid, Km, stationair draaien.µ
Het grote verschil was dat er bij de jumpy een 12V stekker vanachter zat en bij de movano het beter bricoleerwerk te pas kwam.

Ik verdenk toch het voltage. Een simpel voltmetertje (1€ bij ome Ali plus een tientje om 'm enigszins veilig bij te bouwen) zou je daar uitsluitsel over kunnen geven. Ik zeg zo'n metertje, desnoods met stroom-zuinig druk-maakcontactje-knopje voor de uitlezing omdat dit makkelijker is dan altijd maar je voltmeter er parallel aan te zetten en dan een paar uur wachten op de storing.

Of dit dan een start-stop systeem of een slechte bekabeling ligt is dan stap twee. (Bricoleerwerk ken ik niet, maar ik ga ervan uit dat het Belgisch is voor zelf in elkaar geflanst?)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

ik ben er nog.

Ah, oef, goed zo!

(Bricoleerwerk ken ik niet, maar ik ga ervan uit dat het Belgisch is voor zelf in elkaar geflanst?)

Nee dat is het niet want er bestaat geen Belgisch :( Maar er zijn nogal wat woorden vanuit het Frans in het Zuidnederlands vocabularium gekropen, zo ook "bricoler" => "knutselen". Een grote keten à la Hubo, Gamma &c heet dan ook "Brico".
Zo heb je ook lieden die "showroom" zeggen voor "toonzaal", of "voltage" voor "spanning" ;)

Nu, terzake: als de afnemers beginnen gek te doen na een flinke poos (twee-en-half uur, toch?) dan kan dat voor mij alleen beduiden dat de hulpbatterij begint leeg te geraken. Dus ofwel heeft ze minder capaciteit, ofwel wordt ze minder compleet opgeladen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord