Atag vaatwassser droogt niet

Ik heb hier een Atag vaatwasser VA9711NT die de vaat niet meer droogt.
Is dit een bekend probleem en wat kan ik er aan doen?
Heeft er iemand een service manuel of weet iemand waar ik dit kan vinden?

Groet
Bert van Gompel

Het water word ook niet warm zover ik weet.

Begin eerst de electronica uit de deur te halen en kijk naar solderingen van het relais.. Vaak zitten die los of het relais is verbrand. Als dat prima is, kan het ook de tacho wezen op de motor die defect is

Zonder zweet gaat het niet lukken. Chop chop. uitzoeken waarom verwarming niet gaat. Weerstand, print, kabelbreuk....

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Is vaak een uitgebrand relais. Die dingen wordt erg op het randje gedimensioneerd bij het verwarmingselement. Wel altijd lastig om de print helemaal uit te bouwen. Maar loont de moeite. Mijn laatste vaatwasserreparatie kostte € 1,65 voor een nieuw relais. De monteur zet er een nieuwe print in van €€€.

Succes.

Lampie57 Je gaat mensen hun broodwinning toch niet afnemen hé? Hahaha
@TS wel de relais NIET bijsolderen!!! Relais werkelijk vervangen indien daar een probleem is! Relais komt dikwijls los door versleten kontakten die door hun hoge overgangsweerstand warmte creëren en zo los komen. Door ze extra vast te zetten krijg je garanti brand.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Nope Erik, de contacte raken los door uitzetten/ kripmen van soldeerverbinding.. Vastsolderen gaat 9 vd 10x gewoon OK... Deze types zijn niet brandgevoelig, zijn geen Bosch apparaten!!!

de relais bij de bosch machines van ~18 jaar terug waren niet slecht, maar men had een coating over de print gespoten die vlam vatte bij een vonkend relais. die nais relais waren ook op het randje genomen.

heb zo'n machine gekend, daar was de boel in de fik gegaan, aanrecht stuk eruit gebrand en vloer gesmolten. werd een nieuwe keuken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman. Een heel aantal jaren geleden kwam ik een aeg tegen die niet warmde. De relais kontakten waren banaal los. Dus gewoon bijgesoldeerd. Een week later front in de fik. Ik ben gaan kijken en bleek de relais de oorzaak van de fikkie. Geen siemens probleemgeval. Die heb ik ook gekend. Enfin, ik ben daar door het oog van de advocaturen naald gekropen. Mij niet meer. Wat je hier zelf uit leert bepaal je zelf.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Relais altijd vervangen. Voor de prijs kan je geen risico nemen. Ik knip het oude relais ook open voor een inspectie. Altijd rotte contacten.

Gisteren de contacten van de relais bekeken maar deze bleken goed te zijn.
Relais ook doorgesoldeerd maaar geen resultaat.
Ik heb toen gezien dat deze machine van het merk ASKO is en er zat ook een schema in de machine waarop stond dat de NTC thermistor een waarde moet hebben bij 20°C 60Kohm deze had maar een waarde van plm.12Kohm dus ik denk dat dit de oorzaak is omdat het Service manual
van ASKO het volgende zegt:De thermistor meet en regelt
de watertemperatuur, die kan oplopen tot
70 ° C . Als de thermistor kortsluiting of
verliest het contact met de CU of met de thermistor
registreert geen temperatuurstijging van
5 ° C binnen 10 minuten na het element
wordt geactiveerd, wordt het element uitgeschakeld en
een foutcode wordt aangegeven. Dit wordt alleen aangegeven
in het servicemenu. De thermistor is van de
NTC-type (negatieve temperatuurcoëfficiënt),
d.w.z. de weerstand neemt af met de temperatuur
stijgt.
https://manualzilla.com/doc/7334537/asko-dw90-service-manual

60K of 12K is een enorm verschil en kan IDD verstoring wezen voor verwarming... Asko vaatwassers zie je niet vaak..

@smd En dat heeft zijn reden. Wij hebben ze en mass verkocht. Blij dat ze allen op de vuilhoop liggen. Wat een rot....
Hun droogkasten eveneens.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 1 november 2020 18:58:20 schreef EricN:
@smd En dat heeft zijn reden. Wij hebben ze en mass verkocht. Blij dat ze allen op de vuilhoop liggen. Wat een rot....
Hun droogkasten eveneens.

Waarom zijn die slechter als een ander? Zeg niet dat dat je er makkelijk aan kan werken maar ken ergere merken.

@Multivibbbbrator Ik verwacht van een vaatwas toch een minimum van 10 levensjaren. Whirlpool, indesit, zanussi, halen dit heden niet meer maar destijds nog wel. Deze asko's zijn niet oud geworden en telkens je 1 onder ogen kreeg was het de waslijst bovenhalen met problemen. Dan nog te zwijgen inderdaad van de rampzalige opbouw, de guillotine voor de ontwerper vind ik gepast. Hoe moeilijk kun je iets maken. Net als de zeoliet van siemens. Begin maar. En bij siemens kan de onderkant er dan nog af. Enfin ALLES ging stuk aan deze machines en dan spreken we nog niet van hun droogkast als je ze zo mag noemen. Nee, niet mijn ding, komt nog niet gratis in mijn huis hoewel indesit dat op die manier al eens heeft proberen te verzachten.....niet gelukt....
Heb jij goede nostalgische terugblikken op deze toestellen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Welk merk vind jij dan ok Eric? Miele? brr veel te duur en veel te veel sensoren etc. Bosch Siemens?? Hittepompen en pompen toppen aan de lopende band vervangen.. Vind Whirlpool TOV aanschafprijs het niet slecht doen..

Heden liggen de kaarten wel wat anders. We hebben het hier over een toestel van wel wat jaren oud dus vergelijk ik met de toenmalige toestellen. De dag van vandaag is het idd wel wat moeilijker om een deftig toestel te vinden. Maar als ik met vakantie geweest ben verlang ik altijd naar huis waar ik terug mijn miele kan gebruiken. Qua gebruikscomfort, en laat ons eerlijk zijn we gebruiken de vaatwas dagelijks, kan geen enkel toestel daar aan tippen. Man wat een gedrochten dat ik al tegen gekomen heb. Laatst een constructa (Siemens) dat werkt voor geen meter om daar je vaat in te stapelen. In Oostenrijk stond een nieuwe aeg, pfff, nee help, laat maar, en dan heb ik het enkel over gebruik. Dat is zoals koken met gietijzeren kookplaten, als je niet beter gewoon bent zal dat wel OK zijn maar als je een inductie gewoon bent dan ga je dat (gietijzeren) op vakantie toch als een serieuze handicap ervaren. Naar prijs kwaliteit kijkend is Miele idd niet de beste optie. Aankoopprijs gedeeld door aantal te behalen wasbeurten per merk geeft een ander beeld. Ook niet leuk als er een elektroventieltje van 10 euro stuk gaat en je schat dat dat bij miele 50 euro gaat kosten dan kom je er al snel achter dat je daar nog 40 euro onder geschat hebt. Waanzin qua wisselstukken dat is waarom ik ze niet aanraad zoals vroeger hoewel ik het comfort verhaal er altijd wel bij doe bij het onderdelen verhaal. Wirlpool heeft altijd veel problemen gehad. De nieuwe zijn indesits en die ben ik nog niet tegengekomen. We verkopen ze dan ook niet veel meer. Dat indesit verhaal is ook maar één van bagger. Mss dat ze heden beter zijn? Beko is een verrassing in het rijtje. Ik zou ze nooit aanraden maar we verkopen ze hier per container en ik moet er zelden naartoe. Ik kan me over de laatste 15 jaar maar 8 defecte beko vaatwassen herinneren en daar zijn er 7 bij met banale problemen. Raar. Wel al iemand huilend in de winkel gehad omdat ze qua gebruikscomfort (goedkoopste beko) een dikke nul waren tov haar oude siemens. Enfin als ik morgen een nieuwe nodig heb wordt het een miel. De nieuwe reeks is totaal vernieuwd concept dus hopen maar dat het goed komt. Plaats voor een warmtepomp is er alvast gemaakt, help.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als de onderdelen van Miele betaalbaar waren had ik ook gekozen voor een Miele.. Edoch of wasresultaat nu beter is van een Miele?? Heb ze wel in de reparatie maar rekken zijn vaak al roestig na 6 jaar.. We hebben nog een antieke GSF 3174 welke na 1:15 min klaar is en brandschoon!

Beko is zeker niet zo gek hoor en qua techniek veel weg van Whirlpool in de vaatwassers dan

Beko, op de rug leggen en de bodem gaat eraf in 1,2,3. Zalig om aan te werken. Verwarming gaat soms stuk. Ook kabelbreuken waar de deur draait. Goede machines voor die prijs. Er zit licht in bij de meeste modellen en het heeft warempel 4 poten.

Daarom zeg ik ook rdonne, Beko is lang zo gek nog niet... Asko en Miele ontlopen elkaar niet qua ingewikkeldheid... Nieuwste BEKO heeft er erg weinig inzitten, afvoerpomp, omwalspomp, zoutvat met klepje ennnn veel meer niet!

Waarom zo'n belachelijk dure drukschakelaar op de omwalspomp?? Miele en Asko heeft het beide.. Verrekte gegoten rubber op de standpijpen dat stuk gaat etc.. OK vet in vaatwasser gooien is ook niet best...

Ik vraag me af wie er al een miele gehad heeft en daarvoor en daarna een andere. Kwestie van mijn comfort argument te toetsen bij anderen. Ben ik hier alleen mee?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Comfort mss wel, maar kwaliteit?

[Bericht gewijzigd door fabrice op dinsdag 3 november 2020 19:13:39 (100%)

.

[Bericht gewijzigd door fabrice op dinsdag 3 november 2020 19:10:00 (100%)

Ik denk dat je duurzaamheid bedoelt. Prijs kwaliteit. Voldoen aan de levensverwachting na het betalen vd meerprijs. Tja. Ik ben er zeker van dat indien ik bv een siemens gekocht had en op dezelfde manier behandeld (vaatwas wordt hier goed verzorgd, weinig vet, geen afval...) had, de motor as en de sumpdichting het alsnog begeven hadden. Iets wat ik bij mijn miele niet verwacht. Fingers crossed. Maar idd aankoopprijs gedeeld door aantal behaalde wasbeurten inclusief geaccumuleerde herstelkosten is een onzekerheid. Zeker in de duurdere volgestouwd met gadgets.
Maar ga je een gietijzeren kookplaat dat 30j meegaat in huis halen omdat de inducties maar max 10a20j meegaan of ga je voor een deel gebruiksgemak? Niet vergeten dat mensen heden over behoorlijk wat capitaal beschikken. In onze regio alleszins.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?