Vertraagd opbouwen 5V voeding voor modem.

Ik heb een schakeling waarin ik een modem van 5V voorzie. Nu wil ik eens een proef doen met het langzaam inkomen van de 5V naar het modem toe. Ik bedoel dus dat de voeding langzaam oploopt van 0 naar 5V, dat mag best wel 2 seconde duren.
Het liefst met standaard componenten die ik in huis heb. Weerstanden, Elco's en diverse diodes.

Om hoeveel stroom gaat het ?
Voor een experiment volstaat mogelijk een RC netwerk en een (darlington-) emittervolger.

Bij het inschakelen trekt ie niet zoveel, maar bij het verzenden van data kan het oplopen naar 2A. Maar het gaat me zuiver om het langzaam opkomen van de 5V.

Waarom, als ik vragen mag ?
Een 5V modem zonder context zal inwendig op een lagere spanning werken. In hobby context (ESP e.d.) gewoon met een lineaire regelaar en een reset controller, dus er gebeurd weinig interessants bij het opkomen.
Bij een bepaalde spanning wordt hij actief en dat is het. Die is ook met een labvoeding te bepalen.

Ik werk met een esp32 en gebruik een watchdog schakeling die een heartbeat van de esp krijgt. Als de heartbeat wegvalt, reset de watchdog schakeling de esp door de EN van de esp even laag te trekken. Dit werkt prima. Ik gebruik ook een uitgang van de esp om de 5V van het modem te kunnen schakelen als het modem niet thuis geeft en hem dan een harde reset te kunnen geven. Als ik het modem uitschakel werkt dat prima, maar bij het weer inschakelen van het modem wordt op één of andere manier de watchdog getriggert. Nu wil ik eens kijken wat er gebeurd als ik die 5V langzaam kan laat opbouwen.

Het rare is, ik zie met de scope nergens een dip.

Arco

Special Member

Het langzaam opbouwen van de voeding is bijna nooit een goed idee. Veel schakelingen vinden dat helemaal niet leuk...
Als er geen BOR in zit, loopt de zaak vast bij langzaam stijgen doordat de controller in 'limbo' gebied komt.

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 31 oktober 2020 10:56:42 (32%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een netjes oplopende voeding maak je door een P-fet in serie met je voeding te zetten. Source aan de inkomende 5V, drain aan uitgang.

Nu kan je met de gate de uitgang aan en uit zetten: 5V => uit, 0V => aan.

Twee extra onderdeeltjes: Een condensator tussen de drain en gate en een weerstand tussen de aansturing en de gate.

Nu, als je hem aanzet, dan begint de uitgang op te lopen en duwt de gate weer "uit" De mosfet blijft in z'n lineaire gebied totdat de uitgang niet verder omhoog kan.

Stel even dat je een 10k weerstand hebt gekozen en dat de mosfet aangaat bij -2V op de gate. De spanning over de weerstand is dan 3V. Er loopt 0.3mA. Met I = C dV/dt kan je dan je condensator waarde of dV/dt uitrekenen. Stel ik heb een 1uF condensator. Dan reken ik uit: dV/dt = I / C = 300µA / 1µF = 300V/s... Het gaat nu 5V/(300V/s) = 0.016 seconde duren om de voeding aan te zetten. WIl je echt in de seconden zitten om de boel aan te zetten zou ik iets van 10uF en 100k nemen.

Als je uitgang ook bij 1V al 1A zou gebruiken, dan moet de mosfet wel 4W kunnen verstoken. Let daarop bij keuze van de mosfet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 31 oktober 2020 10:12:39 schreef Woffels:
...een watchdog schakeling die een heartbeat van de esp krijgt. Als de heartbeat wegvalt, reset de watchdog schakeling de esp
...
maar bij het weer inschakelen van het modem wordt op één of andere manier de watchdog getriggert. Nu wil ik eens kijken wat er gebeurd als ik die 5V langzaam kan laat opbouwen.

Ik ben nogal van "recht voor z'n raap", dus hou je vast :-) Je probeert hier een lapmiddel met een ander lapmiddel te fixen. Ten eerst is een watchdog maar in weinig gevallen echt nodig: als de veiligheid in het geding is, of gewoon als betrouwbaarheid heel erg belangrijk is. Het doet alleen wat als je bugs in je software hebt, en die moet je er gewoon uitvlooien.
Daarnaast, langzaam opkomende voedingen zijn bijna altijd een no-go (is al gezegd). Wat gebeurd er met de micro bij 2V voeding? En bij 3? Soms worden er zelfs eisen gesteld aan de snelheid van opkomen.
Dus, mogelijke oplossing: watchdog schakeling eruit, bugs eruit, snelle voeding. O-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein