Uitvallen aardlekschakelaar (groep keuken, badkamer en bergruimte..)

Goedemorgen,

Na wat rondzoeken op internet kwam ik dit forum tegen waar ik een oud bericht vond dat vrijwel identiek is met mijn probleem:
Mijn aardlekschakelaar valt uit, voor de apparaten die in groep 1 zitten. Als ik groep 1 uithoudt, is er niets aan de hand.
Hij valt uit op een willekeurig moment meestal zo'n 5 minuten nadat ik de aardlekschakelaar weer heb aangezet.

Dit gebeurde donderdag nacht voor het eerst. Toen ik vrijdag opstond deed het licht het niet in de badkamer. Toen ik naar beneden liep zag ik dat de aardlekschakelaar naar beneden stond.

Ondertussen heb ik samen met een vriendelijke poolse elektricien (Adam) die nog tijd had op vrijdag, kunnen zien dat het probleem zich in groep 1 van de schakelaars bevindt, echter bevat dit een hoop aparaten waar het probleem kan zitten: keuken, badkamer en bergruimte.. We hebben alle aparaten van de elektriciteit gehaald exclusief koelkast, die staat lastig gemonteerd. Het probleem blijft bestaan.

Adam heeft nog met een multimeter(?) de stopcontacten in de keuken gecontroleerd, echter heeft dat het probleem nog niet verholpen. Na ongeveer 1,5 uur heeft hij aangegeven dat hij het probleem niet kon vinden. De volgende stap volgens hem was om alle 'electricty boxes' te gaan controleren: een dag werk schatte hij.

Hebben jullie wellicht nog tips om te proberen voordat hij voor een dag aan de slag gaat? Alles staat nu van groep 1 van de stroom, echter is het probleem er nog steeds.

Jinny

Golden Member

Nog een keer rondlopen, verdachten zijn natte wcd's, als in buitenwcd's, wasmachineschakelaars, boilers, inderdaad koelkasten, buitenlampen.

Gezien de hoeveelheid water die er afgelopen dagen is gevallen verdenk ik een item dat buiten zit.
Een van de redenen dat ik een groep naar buiten altijd op een eigen alamat zet.
Valt ie uit, zit niet het hele huis in donker.

Zoekklusje.
Zeker zijn dat alle stekers uit de wcd's zijn, speciaal waterkokers, vijverpompen, enz.

Ooit (zeldzaam) meegemaakt dat van de fasedraad in een pijp de pvc isolatie na een ruime 20 jaar gaar was.
Inwerking van smeermiddel vermoed ik.
Koste de woningbouw ook een halve dag voordat ik het gevonden had...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mvdk

Golden Member

Ik zou toch persisteren om de koelkast er eens even af te halen. Hoe lastig het ook is.

Dank voor de reacties! Ik ga zo dadelijk de koelkast eruit monteren. Ik zal zo nog even een update sturen.

Tuinverlichting en stopcontacten zijn de eerste verdachten; slagregen ; mieren en kleine slakjes. Ruimten met plat dak ook kijken of er geen lekkage is door opstuwend water of door blad verstopte afvoeren. Alle stekkers van de bewuste groep er uit trekken.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Arco

Special Member

Geeft het begrip 'mierenlokdoos' een heel nieuwe betekenis...: ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

5 minuten voor de aardlek weer uitvalt, klinkt als vocht. aardlekstoringen doe ik wekelijks zoeken en oplossen. tot nu toe maar 1 geval wat komt en gaat en niet te vinden is. weerstand op de betreffende groep is zelfs 2x hoger geworden. wrs knagend ongedierte.

buitenlampen en apparaten met water erin zijn 1e kanshebber. lekkages ook, vaker gezien dat een klein lek mooi achterin een wcd liep. tuinlampen met mieren erin zijn ook een bekende. koffiezetter op t aanrecht waar de stekker van in de wasbak is gevallen en nu een vonkbrug tussen de fase en de aardepin heeft gemaakt komt ook wel voor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nog even een update: koelkast was het niet. Buiten is er geen verlichting / lampen die het kunnen zijn. Zou het de afzuigkap kunnen zijn in de keuken?

Het huis heeft inderdaad een plat dak, maar het is een tussenwoning. Zou niet weten hoe ik daar een controle op zou moeten doen. Ik kijk morgen nog even verder :)

mvdk

Golden Member

De volgende stap volgens hem was om alle 'electricty boxes' te gaan controleren: een dag werk schatte hij.

Dat zal het dan wel worden. Met gebruikmaking van een daarvoor geschikt meetinstrument.
Hoe zit die afzuigkap aangesloten?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Aardlek gaat er na 5 x 10 minuten weer uit?
10 tegen 1 dat het met vocht te maken heeft. Er zit ergens vocht in.
Met een isolatieweerstandsmeter (in de volksmond een Megger) is dat meestal snel en eenvoudig vast te stellen.
Verdachte zijn:
1 buitenverlichting
2 kabels (met moffen) in de grond! denk aan tuinverlichting, vijver etc
3 apparaten met een geaarde steker, koelkast, koffiezetter etc.

Haal dus de stekers van deze apparaten op deze groep eruit, alleen dan weet je dat deze het
probleem wel of niet zijn.

In de installatie BINNEN in huis zit het vrijwel nooit, tenzij je een vochtige kruipruimte hebt met elektra (lasdozen etc in de kruipruimte)

Denk ook dat apparaten die uit staan toch het probleem kunnen veroorzaken!

Je vriend zal toch terug moeten komen met een isolatieweerstandsmeter.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

een lek in de cv leiding welke in het wcd van de cv verdelerpomp liep heb ik ook al eens gehad. koelkast kan best, maar dat weet je als de stekker eruit is gehaald. ook de oven eruit halen, komt ook vaak zat voor. boiler, cv ketel, quooker, koffiezetter, waterkoker, vaatwasser.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Toet maar even de voorgaande posts even lezen

er geen buitenverlichting, meeste apparaten heeft hij al los gehad.

Toevallig niet een lampje naast de voordeur ( al zit deze er niet) Paar jaar terug gehad bij kennissen, hadden geen lamp aangesloten bij de voordeur ze wisten ook niet dat er een kabeltje in een hoekje zat. Wel wisten ze dat er een extra schakelaar in de gang zat welke nergens voor was. Na een flinke sneeuwbui met wind begon de ellende.

Aan de ts probeer echt alle apparaten nog eens na te lopen of je ze echt allemaal hebt. In de badkamer wil nog wel eens water via slechte voegen naar plekke lopen als centraal dozen op de verdieping eronder. Toch krijg je dan wel vaak bruine vlekken op het plafond.

Is het niet een gaar netfilter van 1 of ander apparaat?
Ventilator in badkamer of wc
Centrale afzuigunit

Of een opstapeling van kleine lekjes kun je ook lang om zoeken..

Alles wat op die groep zit met een stekker loshalen.
En dan zien wat er gebeurt.

Als hij dan nog steeds uitvalt is het een vast aangesloten apparaat of een centraal of rijgdoos met een probleem.

[Bericht gewijzigd door Sparks op zaterdag 31 oktober 2020 22:50:02 (37%)

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
mvdk

Golden Member

Op 31 oktober 2020 21:45:11 schreef Guudoo:
(...)
Zou het de afzuigkap kunnen zijn in de keuken?
(...)

Kan allemaal. Apparaten die moeilijk aangesloten zitten, zoals alle inbouw apparatuur: loshalen, stekker eruit trekken, verbinding losschroeven.
Lijkt veel werk, maar alle andere mogelijke oorzaken opsporen kost meestal veel meer moeite.
Met de isolatieweerstandmeter stel je vast dat er een lek in de groep zit. Vervolgens moet je dan door het openmaken van lasdozen de plek gaan opzoeken. Dat is stukken meer werk dan apparaten stekkers uittrekken.
En dan ook nog hopen dat er geen weggetimmerde of weggemetselde dozen in de installatie zitten.
Zie dit topic....
https://www.circuitsonline.net/forum/view/151509

veel kleine lekjes heb je vaak in een tuin, pas nog gehad, kabel slecht 1,4Mohm, wcd gaar nog 0,5Mohm over, armatuur vol water 0,02Mohm.

ventilator in de douche kan ook goed, daar loopt weleens condens terug in en verzuipt de printplaat. een armatuur met een rotte vsa erin kan ook, tlbak in de keuken ofzo..

En dan ook nog hopen dat er geen weggetimmerde of weggemetselde dozen in de installatie zitten.
Zie dit topic....

ook al gehad dat men lasdozen in een fundering had gestort, niet meer bij die grondkabel te komen..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 31 oktober 2020 22:58:10 (27%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kleine kans dat het dit is, maar ik heb het gehad: de keuken installateur had een Siemens combi oven/magnetron aangesloten. Die oven heeft 2 groepen nodig. Groepen waren er genoeg, zelfs via verschillende aardlekschakelaars. Daar zat een probleem, bleek achteraf. De nul van de twee verschillende ALS-groepen was in de Siemens combi doorverbonden. Dat stond niet in de beschrijving. En die nul kwam nu van 2 verschillende aardlekschakelaars....

Bij mij ook hetzelfde verschijnsel. Na een aantal minuten uitval van de ALS. Een minimale belastingsverandering gaf voldoende onbalans en activeerde 1 of beide aardlekschakelaars. Een lamp aandoen was soms voldoende, maar de koelkast thermostaat was altijd voldoende. De installateur kon het niet vinden. Lang op gepuzzeld en pas na afkoppeling van de oven gezien dat de nul van de twee groepen in het apparaat doorverbonden was. Na omwisseling van de groepen (oven nu 2 groepen op dezelfde ALS) was het opgelost. Succes.