Ervaring met beste "leak proof"AA en AAA batterijen?

Hallo,

Ik ben oud genoeg om nog lekkende Kool Zink batterijen meegemaakt te hebben (van de Witte Kat bv). De meeste kapotte transistorradio's waren simpel te repareren door het batterijen compartiment schoon te maken met veel water en zeep en gecorrodeerde printsporen te herstellen.

Na deze episode, heb ik lang heel goede ervaring met Alkaline batterijen gehad, met name van Duracell.
Helaas is de laatste jaren hun goede reputatie behoorlijk geknakt.
Ik heb diverse apparaten beschadigd met deze Duracell batterijen.

Kunnen jullie een absoluut "leak Proof" AA en AAA type batterij aanbevelen (Alkaline of Lithium), eventueel een "Professional" of "Industrial" versie..
Ik lees goede verhalen over "Energizer" batterijen en met name denk ik aan de Lithium versies.

Advies/ervaring is hartelijk welkom!

Arco

Special Member

Absoluut leak-proof bestaat niet. Beste die ik nu heb zijn die van Aldi.
(Lekken kunnen ze altijd door hun overdrukventiel. Je kunt ze niet helemaal dicht maken, dan kunnen ze ontploffen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke

Golden Member

Waarom per se alkaline of lithium? Ik heb nog nooit een eneloop zien lekken (of andere NIMH low self discharge)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

@ Lucky Luke,

Bedankt voor de suggestie.
Ik was me niet bewust van de Eneloop oplaadbare batterijen.
https://www.panasonic-eneloop.eu/nl/wat-zijn-eneloop-batterijen
Wel een dure investering (en BTW hebben deze NiMH geen memory-effect als je ze helemaal leeg trekt)?

@ Arco

Ik heb ca 30 jaar lang geen problemen met Duracells gehad, waarvan 5 jaar in de tropen, maar recentelijk wel een aantal keren.
Ik vermoed dat de formulering is gewijzigd om milieu redenen (EC regels).

Gelukkig is het electrolyt van een alkaline niet zo agressief als de oude Witte Kat "Leclanche" batterijen.

( Duracell) Batterijen zijn bij de ACTION ook heel goedkoop en prima voor zaklampen, speelgoed etc. maar in dure apparatuur wil ik toch iets beters;
Zowel Duracell, Energizer, Varta en Philips hebben allemaal een professional of Industrial line.

Vandaar mijn vraag naar de ervaring met Lithium Pro batterijen bv deze:

https://www.batterijenhuis.nl/batterijen/lithium-batterijen/aaa-lithiu…

of deze

https://www.batterijenhuis.nl/batterijen/lithium-batterijen/aa-lithium…

Het probleem is natuurlijk dat je het pas zeker weet na jaren gebruikservaring.
BV STUDER CMOS batterijen schijnen nu massaal de printplaat van de besturing te hebben opgevreten (IC's bijna niet meer te verkrijgen).

een nimh accu lekt ook wel, maar veel minder opvallend als een batterij. de +pool wordt wel groen, doorgaans door overdruk gaat daar gas uit en soms ook nattigheid. bij gereedschapaccu's nimh kun je dat zelfs horen bij een pack op de snellader zonder behuizing. de cellen gaan 1 voor 1 overdruk laten ontsnappen en maken een plop geluid. doorgaans zijn die cellen dan ook goed warm.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

@redguuz: De formulering van de rubbertjes maakt denk ik meer verschil dan die van het elektrolyt.

Het belangrijkste verschil in het elektrolyt is dat zink-koolcellen een zuur electrolyt gebruiken en alkalinecellen een .... alkalisch electrolyt, net als oplaadbare nikkelcellen trouwens. Niet persé minder corrosief maar toevallig wel voor de batterijveren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 31 oktober 2020 18:24:17 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

( Duracell) Batterijen zijn bij de ACTION ook heel goedkoop en prima voor zaklampen, speelgoed etc. maar in dure apparatuur wil ik toch iets beters;

Aldi batterijen zijn beter... (veel slechter als Duracell kan ook eigenlijk niet... ;) )
Meeste ellende wordt trouwens door de gebruikers zelf veroorzaakt:
Ze vervangen batterijen niet tijdig maar wachten tot ze het laatste electron eruit hebben gezogen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

moet je eens zien wat een lekkende nicd cel in een maglite doet, die vreet door het alu naar buiten. de oplaadbare maglite zijn toch van dik alu gemaakt.

duracell heeft tegenwoordig problemen met warmte, het valt me op dat veel van die cellen in de zomer gaan lekken, soms al druppend zelfs. de cel is dan nog niet leeg of over datum..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Klopt, aluminium wordt prima aangetast door basische stoffen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Heb ik met een Varta zaklamp gehad. Heb de batterijen er met een stuk buis en een hamer uit moeten slaan. (waren hopeloos opgezwollen en zaten muurvast)

https://www.circuitsonline.net/forum/file/48442/forum-post

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 31 oktober 2020 18:21:54 schreef testman:
een nimh accu lekt ook wel, maar veel minder opvallend als een batterij. de +pool wordt wel groen, doorgaans door overdruk gaat daar gas uit en soms ook nattigheid. bij gereedschapaccu's nimh kun je dat zelfs horen bij een pack op de snellader zonder behuizing. de cellen gaan 1 voor 1 overdruk laten ontsnappen en maken een plop geluid. doorgaans zijn die cellen dan ook goed warm.

Dat komt door het te snelle laden en /of te lang laden.

Maar betreffende de Eneloop.. mijn oudste exemplaren zijn nu 8 jaar. geen enkele heeft ook maar een spoor van zweten/lekken en nog geen enkele is uitgevallen. ze behouden nog steeds goed hun lading/capaciteit. De aanschafprijs was hoog, maar dat win je terug, want het is een heel goed alternatief voor alkaline en tevens ontladen ze bijna niet uit zichzelf . Dus ook in afstandsbediening bruikbaar (dit in tegenstelling tot veel andere NiMh batterijen).

Met de originele lader gaat het laden ook snel.(max 2 uur) Maar die lader is ook vrij prijzig. de Litokala lader is een goedkoper alternatief die ze ook keurig oplaad. (getest uit nieuwsgierigheid :-) )

mn oudste eneloop zijn van 2009, 11 jaar intussen. heb er nog wat bij vergaard, oa uit de chemobak van volk wat dacht dat het batterijen waren. de oudste werken nog allemaal, zei het dat er 1 bijzit die eerder leeg is. altijd met de originele lader geladen, dat was toen nog een 16 uurs oplader. geen 1 cel lekt van een stuk of 16 intussen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Allen,

Bedankt!

Leerpunten:

1) Panasonic AA Eneloop met bijbehorende lader gaan uitproberen
2) Energizer Lithium AA en AAA batterijen zijn van nature veel meer lekproof dan alkaline versies, laat staan zinkbatterijen..

@ Arco: mbt "Batterijen te lang in een apparaat laten zitten":

Dat is nu net het probleem
; je gaat niet iedere maand checken of alle afstandsbedieningen etc. etc. het nog doen en de batterijen niet zijn gaan lekken.
Preventief vervangen is een hoop werk en kostbaar (en slecht voor het milieu)

Overigens oneens met de statement dat Zn/Bruinsteen/Koolstof batterijen niet inherent lekken.
Het zinken huisje wordt langzaam opgegeten door de chemische reactie; Als je een Pin Hole in het zinken huisje hebt is het einde oefening.
Misschien waren die oude Witte Kat batterijen (met hun kartonnen buitenkant) nog niet zo slecht, omdat dat karton een tijd het wggelekte zuur kon absorberen.

(Overigens nog leuke anekdotes over het werken in de Witte Kat batterijen fabriek in Utrecht: Lach en huiver : andere tijden!).
http://www.witte-kat-batterijen.nl/ zie Diversen -> Personeel en
bv

Dhr Mooij
Dhr Otto Steenbrink

Nog bedankt allemaal!

Arco

Special Member

Op 1 november 2020 10:03:21 schreef redguuz:
Dat is nu net het probleem[/u]; je gaat niet iedere maand checken of alle afstandsbedieningen etc. etc. het nog doen en de batterijen niet zijn gaan lekken.
Preventief vervangen is een hoop werk en kostbaar

Ieder jaar rond de jaarwisseling alles vervangen is niet veel werk. (ik neem niet aan dat je zoveel apparaten hebt dat je een week bezig bent... ;) )
Kostbaar is ook betrekkelijk: een nieuwe cel van Aldi kost 17 cent.

Voor de prijs van een vervangende afstandbediening heb je al gauw 100 nieuwe batterijen (of een veelvoud daarvan...)
Wat betreft slecht voor het milieu: dat is iedere keer een nieuwe AB kopen ook... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Er liep toevallig nog niet zo lang geleden een vergelijkbaar topic over dit onderwerp.

Duracell: de kwaliteit druipt er uit

Lucky Luke

Golden Member

Op 31 oktober 2020 18:05:35 schreef redguuz:
@ Lucky Luke,

Bedankt voor de suggestie.
Ik was me niet bewust van de Eneloop oplaadbare batterijen.
https://www.panasonic-eneloop.eu/nl/wat-zijn-eneloop-batterijen
Wel een dure investering (en BTW hebben deze NiMH geen memory-effect als je ze helemaal leeg trekt)?

Geen geheugeneffect, en ze blijven ook gewoon vol als ze een half/heel jaartje in de la liggen. Je kunt dus gewoon een geladen set achter de hand houden.

Eneloop Lite heeft minder capaciteit, maar kan beter tegen kou (weerstation buiten) en vaak laden (dect-telefoons.

Als goedkoop alternatief: IKEA "LADDA". Is ook een lite-variant van, ik weet niet of die ook beter tegen kou kunnen, volgens mij zijn ze alleen goedkoper en claimen ze nergens goed in te zijn.

En uiteraard noem ik dan even nkon.nl :P (Al hebben 123accu, reichelt, conrad, en consorten ook gewoon eneloop, maar nkon is een beetje de co-hofleverancier van batterijen geloof ik.)

(En inderdaad, gewoon een voordelige langzame lader is liever voor de batterijen dan een ram-ze-in-een-kwartier-weer-vol ding dat nog duur is ook. En waarom zou je: gewoon 1 setje geladen klaar hebben liggen, dan kan de volgende rustig een paar uur laden in een "trage" lader.)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 1 november 2020 12:38:04 (12%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Arco

Special Member

Ik gebruik die Aldi's ook voor een 433MHz temperatuursensor in de diepvries...
(gemiddeld -24 graden, en dat houden ze jaren vol. Kan ik de temperatuur op mijn weerstation zien... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com