Welke led driver voor mijn 50w bouwlamp

Goedemiddag,
Mijn 50W led bouwlamp ging ineens uit en de stop vloog eruit.
Als ik de + en - opmeet bij de ledlampen dan staat daar geen stroom op.

Ik neem dus aan dat de driver stuk is.

Kan iemand mij vertellen welke led driver ik moet hebben om deze bouwlamp weer werkend te krijgen?
Ik heb al van alles gezocht op internet maar ik kom echt niet verder.
Het gaat om een John Helper Big Led 50W. Er zitten 100 ledjes.

Met vriendelijke groet,
Albert

De spanning en stroom van het led paneel moeten bekend zijn om de juiste driver te kunnen kiezen.
Je kunt een labvoeding aansluiten op het led paneel en dan langzaam opdraaien totdat je tegen de 50 Watt aan zit. Dan spanning en stroom aflezen.

Arco

Special Member

Meestal volgen de Chinezen het voorbeeldschema in de datasheet...: ;)

https://member.ic37.com/uploadfile/Product/2015-03-18/cd13146c-c603-4391-8c51-8425fedf552a.gif

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor de reacties. Arco, dat schema is Chinees voor mij :D
Dat is nog veel te ingewikkeld, maar ik lees veel bij. :) Ik ga vanmiddag een labvoeding aansluiten op het led paneel. Moet ik eerst spannig of eerst stroom omhoog draaien Zonnepaneeltje?

[Bericht gewijzigd door Albert. op vrijdag 30 oktober 2020 09:34:12 (20%)

Zet de stroom op max 100mA en draai de spanning op totdat ie niet verder toeneemt (omdat 100mA opgenomen is).

Nu weet je de spanning.

Ik verwacht dat je op 30 - 36V uit zult komen. Dan kan je uitrekenen dat voor 50W er zo'n 1.3A moet gaan lopen (50W / 36V = 1.3A). Dus dan zou je de stroom op 1.3A kunnen zetten en dan verder draaien aan de spanning.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dankje Rew, ik ga het vanmiddag proberen en zal het resultaat hier posten.

niet zelden is de werkspanning hoog van zo'n led en de stroom laag. spanningen over de 100V bij vermogens over de 70W is niets abnormaals..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat zou me niets verbazen nu Testman. Ik heb het getest met een labvoeding. De voeding gaat tot 31v. Er gaat helemaal niets branden helaas. ;(

Het lijkt alsof bij alle ledjes telkens de plus met de - verbonden is.
Zegt dat nog wat?

Ik zag op internet een led driver:
Nominal output voltage 54…150 V
Nominal output current 350 mA
Nominal output power 18.9…52.5 W

https://www.osram.com/ecat/OPTOTRONIC%20FIT%20D%20L-Constant%20Current…

Zou het daarmee kunnen werken?

Als alle 100 ledjes in serie staan dan heb je rond de 300V nodig...
Kunnen het ook 2 groepen van 50 zijn? Misschien is dat uit te meten.

kijk eens wat elco Co voor werkspanning heeft, dan weet je al meer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb hier nog een led driver liggen en die heeft een output spanning van 32-36V en 80W en een stroom van 2.4A. Het zou kunnen dat je met je voeding er bijna bent?

Heb je misschien nog een andere voeding of misschien een paar batterijtjes/accus die je in serie kunt zetten. Of een losse DC adapter ergens zond zwerven?

Dan kun je in ieder geval de spanning bepalen. Dan is het een kwestie van de stroom uitrekenen die erbij hoort, want dat is de cruciale parameter.
Als je de stroom weet dan zoek je een driver met die vrijwel extact die stroom levert en een spanningsbereik heeft waar de doorlaatspanning van leds in vallen.

Die condensator waar testman het over heeft zijn die 2 groene rechts.

Vaak zijn die LED paneeltjes meerdere strengen leds die parallel staan. Waar die driver van mij uit komt was dat paneeltje 4 strengen parallel van 10 leds in serie. En dan ook nog eens 2 paneeltjes domweg parallel gezet.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Echt... 100 leds loopt een groot risico om gewoon 10x10 te zijn. 36V. handige spanning: niet gevaarlijk, maar hoog genoeg voor kleine stroom en dunne draden.

Daarnaast zitten ze fysiek in een 10x10 matrix.

Ik zie het nut niet van speculeren op een onwaarschijnlijke 2x50 configuratie.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 1 november 2020 07:18:41 (30%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb een close up van het led paneel gemaakt. Kunnen jullie daar aan zien hoe de ledjes geschakeld zijn?

Er zitten 3 condensatoren op:
2 in dezelfde lijn: 100v 100 uf
1 er naast: 100v 60 uf

Deze led driver heb ik aangesloten en laat de leds even heel fel branden en gaan dan weer uit.
De led driver zal d.m.v. een weerstandje, die je zelf in de driver moet klikken, die juiste ampere afgeven. Voltage gaat automatisch.

Ik had ook al gezien dat het lijkt of de leds 4 rijen van 10 parallel staan en die 40 leds weer in serie met weer een blok van 4x10 leds. Maar dan staan er 2x10 leds parallel daar ook weer in serie.
Dat slaat dan nergens op want de boel moet symmetrisch zijn anders krijgen sommige leds meer stroom voor hun kiezen.
Dan zou je op 30x3.x V uitkomen is bijna 100V is wel krap voor die elcos.

Kortom, moeilijk te zien hoe ze nu echt geschakeld zijn. Ik verwacht eerde 2 groepen van 50 leds, die dan 5x10 par/serie staan. Of zelfs 10 strings van 10 parallel.

Die 60u kan niet kloppen, dat is geen E waarde, het zal wel 68u zijn.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Deze led driver heb ik aangesloten en laat de leds even heel fel branden en gaan dan weer uit.

En zo gaat de boel dus stuk. Misschien is er nu dus een ledje gesneuveld. Je kunt het beste gewoon REW zijn adviezen opvolgen.

Ik geloof ook niet erg dat alles op 300 volt werkt. Bouwlampen wil je graag op een wat veiliger spanning laten draaien. 10 strengen van 10 leds is logischer en veiliger en kan met een eenvoudige stepdown schakeling. Bij mij op het werk zouden dergelijke werklampen niet mogen in het kader van veiligheid alleen al. De ouderwetse bouw halogeen lamp mag ook niet meer omdat die extreem heet heet wordt.

Add,
OP de foto kan ik helaas niet erg goed zien hoe alles geschakeld staat. Ik kan wel een beetje zien dat leds in serie en parallel staan maar hoe precies is lastig. Ik zie wel dat er zoveel parallel staan dat het nooit die driehonderd volt kan zijn. Waarschijnlijk is het echt iets in de dertig of misschien 70 volt. Ik heb het een keertje zitten uitpluizen en heb toen drie 30 volt delta's in serie gezet om bij de spanning te komen. Dat bleek in mijn geval toen iets van 70 volt te zijn. Met twee delta's redde ik het net niet.

Wat kosten die dingen nog tegenwoordig?
Eigenlijk kun je net zo goed het ding klikoteren.
Grote kans dat je COB led ook stuk is.

-edit- net effe opgezocht welke prijs die dingen zitten, ik vind ze al vanaf een kleine 30 euro.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 1 november 2020 09:14:59 (28%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Wat kosten die dingen nog tegenwoordig?

Haha, dat vraag ik me af voor heel veel van die apparaten als keukenmixers, koffie-klutsers, routers, cd spelers enz. die hier langskomen.

Bij mij ligt dat spul meteen in de recycle. Sommige dingen heb ik gewoon geen zin om te gaan fixen omdat ik het gevaarlijk vind (magnetrons enzo) bijvoorbeeld. En koffie zetten vind ik het makkelijkst om met de hand te doen. Als iets nog erg nieuw is ga ik voor de garantie en is het wat ouder en erg goedkoop ga ik het niet repareren.

Arco

Special Member

Deze led driver heb ik aangesloten en laat de leds even heel fel branden en gaan dan weer uit.

Houd er rekening mee dat ze dit soort mishandeling niet fijn vinden.
Grote kans dat na een aantal keren de lichtopbrengst blijvend vermindert (of er een led doorbrandt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Deze bouwlamp kost iets meer dan 70,00 euro. Mooie solide behuizing! Vandaar dat ik hoopte om een simpele led driver er in te plaatsen van 2 tientjes. ;)
Tot zover in ieder geval alvast bedankt voor de vele reacties!

Deze bouwlamp kost iets meer dan 70,00 euro. Mooie solide behuizing! Vandaar dat ik hoopte om een simpele led driver er in te plaatsen van 2 tientjes.

En gewoon de led driver repareren?

Dat zou ik het liefste doen Ex-fietser! En niet om het geld, maar omdat ik het leuk vind om te doen.

Ik kan wel een beetje solderen, maar heb alleen niet genoeg verstand van de verschillende componenten.
Met een beetje hulp van jullie zou ik graag de uitdaging aangaan :D

Ik heb een goede multimeter, labvoeding en allerlei soldeerspul en zeker de motivatie.

Het onderste deel van de foto is verticaal gespiegeld, zodat je precies ziet waar welk component zit (als dat uitmaakt).
Zien jullie zo een mogelijke verdachte? De componenten van boven zien er normaal uit. Kan ik iets doormeten?

Je kan de led ook vervangen door een versie met driver.

Heb zelf ooit een 50w leed die echt 50w was. Toen via eBay gekocht.
Hier een voorbeeld:
https://www.ebay.com/itm/230V-20W-30W-50W-70W-100W-LED-Floodlight-COB-…

Wil je zeker weten of het om een echte 50w led gaat, dan adviseer ik aliexpress. Hier laten mensen reviews achter. Ook soms met foto's.

Daar kun je zelf niks voor repareren.
Ik heb die dingen ook eens ergens besteld naar aanleiding van de tip van jeffrey. Alleen die site waar ik ze bestelde klopte dus niet.
Daar stond 50W bij maar het waren 30W types.

Achteraf kun je dat makkelijk zien: Op de COB zitten een aantal blokjes: 1 voor de gelijkrichter en 1 driver per 10W aan vermogen.
Dus voor een 50W led moet je minimaal 6 ingegoten blokjes hebben.
Dat laatste "blokje", die ik ook in de foto op de link zie, weet ik niet wat dat is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
vergeten

Golden Member

Op 29 oktober 2020 13:55:08 schreef Albert.:
Goedemiddag,
Mijn 50W led bouwlamp ging ineens uit en de stop vloog eruit.
Als ik de + en - opmeet bij de ledlampen dan staat daar geen stroom op.[bijlage] Ik neem dus aan dat de driver stuk is.

Om even alle commentaar samen te vatten over hoe de leds zijn geschakeld:
Het heeft gewerkt dus is het goed geschakeld.
Heel ingewikkeld is deze schakeling nou ook weer niet.

Zet de schakeling in serie met een 60 watt gloeilamp op het lichtnet
dan springt in ieder geval de "stop" niet meer maar gaat de lamp op volle sterkte branden bij sluiting in de schakeling.

Zoiets als dit begint met het meten van de DC spanning uit de gelijkrichter.
Geen spanning: zekering of fusable weerstand zoeken en meten.
Wel spanning hoe hoog is hij dan? (Zou rond de 325v DC moeten zijn)

  • Het IC, heeft die een voedingsspanning die volgens de specs binnen het werkingsgebied van het IC zit, in dit geval ongeveer 15v DC.

Volgende stap is spanningsloos bekende componenten meten "in circuit".

  • In de bruggelijkrichter is op diodestand de drempel per diode te meten, flinke afwijking, stuk!
  • Weerstanden meten nooit (veel)hoger dan de waarde die erop staat, zo ja kapot.
  • Spoelen hebben altijd een relatief lage weestand.
  • Condensatoren mogen in principe geen lage weerstand hebben.
  • Van (zener)diodes is prima vast te stellen of ze onderbroken, in sluiting of OK zijn en wat hun drempelspanning is.
  • Fets kunnen gemeten worden op op sluiting.

Etc.

Bij twijfel desolderen (een pootje indien mogelijk) en "out circuit" meten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 1 november 2020 07:17:07 schreef rew:
Echt... 100 leds loopt een groot risico om gewoon 10x10 te zijn. 36V. handige spanning: niet gevaarlijk, maar hoog genoeg voor kleine stroom en dunne draden.

Daarnaast zitten ze fysiek in een 10x10 matrix.

Ik zie het nut niet van speculeren op een onwaarschijnlijke 2x50 configuratie.

ik heb er toch hersteld die een werkspanning van 75V hadden. daar is minder makkelijk een driver voor te vinden..

een philips 4,9W ledspotje gu10, werkspanning leds 100V. in een ledbuis zo 200V

waar rook was, werkt nu iets niet meer