Picotest M3510A defect

Beste,

Hopelijk kan een van jullie mij een duwtje in de juiste richting geven.

Ik ben in het bezit van een Picotest M3510A, helaas heeft hij waarschijnlijk een te hoge spanningspiek op de ingang gekregen. Oeps.... Meteen afgeleerd. |:(
Als ik de selftest uitvoer geeft hij "Error 602" terug, volgens de handleiding is dit "Input does not open. There are sources input. Its not allowed when doing self test, you have to remove leads from the terminals."
Natuurlijk heb ik de "self test" uitgevoerd zonder enige aangesloten meetsnoeren.

Vanaf dit moment meet hij tijdens de weerstandsmeting (2W). Met een kortgesloten ingang over de verschillende bereiken:
(de weerstand is wat de M3510A op het display zelf aangeeft. Meetstromen zijn gemeten met mijn Owon 18B)

Range 100R - OL Meetstroom = 1mA
Range 1K - 0.459412K Meetstroom = 1mA
Range 10K - 4.41638K Meetstroom = 100uA
Range 100K - 44.0864K Meetstroom = 10uA
Range 1M - 0.439669M Meetstroom = 1uA
Range 10M - 4.4018M Meetstroom = (lager dan bereik Owon 18b)
Range 100M - 7.8604M Meetstroom = (lager dan bereik Owon 18b)
De 4-draadsmeting werkt echter wel naar behoren.
Voor zover zie ik dus geen problemen wat de interne stroombron betreft, want de meetstromen komen overeen.

VDC heeft een offset van 450mV (zie onderstaande afbeelding), als ik mijn Owon 18B parallel aansluit over de ingang dan zakt de spanning ongeveer met de helft in, waarschijnlijk door de spanningsdeling.
VAC is wel OK.

DCI (3A) = OK
DCI (10A) Meet 0A, terwijl de Owon 18B in serie netjes 5A aangeeft.

Helaas heb ik geen schema's kunnen vinden van de Picotest M3510A... Wel van de Agilent 34401A, die redelijk overeen lijkt te komen volgens sommige mensen.

Ik hoop (eigenlijk niet ;() dat iemand hier een soortgelijk issue heeft gehad, en mij een eind de goede richting op kan sturen.

Alvast heel erg bedankt.

Groet,
Falco

Ha Falco.P,

Volgens mij zit Picotest dichter bij de KEITHLEY 2000 familie maar dat even daar gelaten.
Ik weet niet of je de bediening van je meter heb hierbij,

m3510a.pdf

Ik heb voor de duidelijkheid het data blad van de KEITHLEY 2000 voor je opgezocht en dan lijkt die er wel op :D
Daarom een stuk schema van de KEITHLEY 2000 kijk eens even of het er op lijkt.

In verband met de grote van de bijlage in de tweede post :P
Maar goed de foutmelding is duidelijk je heb een sluiting aan de ingang waarschijnlijk door de overbelasting.
Misschien helpt het je een stukje verder.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha Falco.P,

Hierbij de tweede post i.v.m. de bijlage datasheet KEITHLEY 2000 familie

2110 DMM DataSht_HR.pdf

Schema KEITHLEY 2000/Picotest 3510....

K2000.pdf

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Thanks, dat is inderdaad al een eind de juiste richting op.
Het is een stuk makkelijker zoeken met de juiste schemas :p

Ik zal er vanavond/morgen even wat verder op boorduren.

Ik houd jullie op de hoogte :)

Op 30 oktober 2020 09:30:32 schreef electron920:
Ha Falco.P,

Volgens mij zit Picotest dichter bij de KEITHLEY 2000 familie maar dat even daar gelaten.
Ik weet niet of je de bediening van je meter heb hierbij, [bijlage]

Ik heb voor de duidelijkheid het data blad van de KEITHLEY 2000 voor je op gezocht en dan lijkt die er wel op :D
Daar om een stuk schema van de KEITHLEY 2000 kijk eens even of het er op lijkt.

In verband met de grote van de bijlage in de tweede post :P
Maar goed de fout melding is duidelijk je heb een sluiting aan de ingang waarschijnlijk door de overbelasting.
Misschien helpt het je een stukje verder.

Groet,
Henk.

RAAF12

Golden Member

Op 30 oktober 2020 09:43:51 schreef flash2b:
Hier wordt idd gezegd dat een M3510 correspondeert met een 2110.

https://www.eevblog.com/forum/testgear/dmm-picotest-m3510a-or-siglent-…

Hij lijkt zelfs in de verste verte niet op de Keithley 2110 benchmeter.

Volgens mij is het eigen ontwikkeling van de firma in Taiwan

https://www.etesters.com/catalog/1DA9D258-A24C-42E7-D31E-BA43634F4200/…

Als de ingang opgeblazen is kan je zoeken op het board naar kapotte zeners/weerstanden ect. Ik kon helaas geen schema vinden.

Ha RAAF12,

Ik weet niet welk model je voor ogen heb maar ik heb voor @TS een en ander gepost en de 5310 of de 2110 zijn qua kast/front het zelfde.
Ik heb zelf de 2110 en de 2115 de laatste is met audio tester generator/vervorming/snr.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
RAAF12

Golden Member

Oeps, je hebt gelijk ik zat verkeerd te kijken 8)7 Het is wel een 5.5 digit meter versus een 6.5 modelletje...

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 31 oktober 2020 01:18:19 (37%)]

Sine

Moderator

Op 30 oktober 2020 09:43:51 schreef flash2b:
Hier wordt idd gezegd dat een M3510 correspondeert met een 2110.

https://www.eevblog.com/forum/testgear/dmm-picotest-m3510a-or-siglent-…

Daar gaat het puur over de counts van de meter, niet over de opbouw.

Geloof je het zelf ?

Zoek de verschillen:
https://nl.farnell.com/productimages/large/en_GB/keithley-2110-40.jpg

Ha flash2b,

Ik heb ze hier allebei maar inderdaad dat zegt niets over de inhoud.
Maar je hoef er niet raar van op te kijken het grote verschil vandaag de dag zit in de calibratie procedure en de service en met name dat laatste component kost veel geld !
Het vervaardigen wan zo'n meetinstrument daar draaien ze in Taiwan en China de hand niet voor om.
Die assemblage lijnen zijn echt indrukwekkend en ik kan je zeggen dat de medewerkers heel deskundig zijn en met een toewijding dat zie je maar zelden.
Die realiseren zich dat hetgeen ze in handen hebben bestemt is voor een ander een klant.
Je kan dit soort apparatuur niet vergelijken met een DC---DC convertor of een ruis generator op Ebay die van een zendamateur komt ;(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Enkele metingen van vandaag. Ik kreeg ze helaas niet netjes als tekst gekopieerd, dan maar zo:
De gemeten waarden rondom U407 vind ik wel een beetje apart... Nu moet ik deze terug zien te vinden in het schema. Nu moet ik gedeeltes van het circuit zien te herkennen, aangezien het schema niet helemaal 1:1 is.

Ik verwacht dat ik ergens in dit gedeelte moet zoeken:

D207 opdruk 10Y (BZV49-C10) zou een 10V zener moeten zijn. In doorlaatrichting meet deze netjes 607mV, de breakdown voltage is gelijk aan de voedingsspanning als ik deze buiten de PCB om test (met een 1k weerstand in serie natuurlijk). Ik denk dat deze ook overleden is?

Helaas is er meer defect... Als ik dit component verwijder, blijft die berruchte 450mV onveranderd.
De kunst is nu om me niet blind te gaan staren op het probleem. Maar als het eenmaal op is gelost, heb ik gelukkig wel het een en ander bijgeleerd.

Ha Falco.P,

Goed bezig ik kijk nog voor het originele schema/service manual.
Maar ik dacht misschien heb je iets aan de schema's.... rustig aan is de juiste weg het zomaar uit en in solderen is inderdaad niet de manier.

Ik zal je tabel lezen kijken of ik een idee heb heb je alleen in de AC stand een fout ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
RAAF12

Golden Member

Ik denk dat deze ook overleden is?

Dat is makkelijk te testen, laat 5mA door de zener lopen en meet de spanning over de zener. Dat moet 10V zijn.

Om precies te zijn gaat de 2 draads weerstandsmeting fout, 4-draads is wel OK.

DCV heeft een +455mV offset.
ACV is OK, geen offset te bekennen.

10A DCI doet helemaal niks, (ja de zekering is wel heel, en er loopt wel stroom doorheen.)
3A DCI is OK.
Wordt met 2 verschillende shunts teruggekoppeld.

Bij ons op het werk betekent desolderen meteen vervangen, dus ik ben ook niet zon fan van desolderen en dan terugplaatsen haha. Komt de betrouwbaarheid niet ten goede.

Op 31 oktober 2020 21:34:55 schreef electron920:
Ha Falco.P,

Goed bezig ik kijk nog voor het originele schema/service manual.
Maar ik dacht misschien heb je iets aan de schema's.... rustig aan is de juiste weg het zomaar uit en in solderen is inderdaad niet de manier.

Ik zal je tabel lezen kijken of ik een idee heb heb je alleen in de AC stand een fout ?

Groet,
Henk.

(PSU+)------[1k]----(DVM)---[ -|<- Zener ]---(DVM)----(PSU-)
Op een gegeven moment stond er 20V over de zener, (20/1000 = 10mA).
Lijkt wel alsof hij niet in breakdown komt. Want dan zou ik 10v over de zener moeten meten, en het restdeel van de voedingsspanning over de 1k weerstand.

Wel apart dat hij in doorlaatrichting wel netjes rond de 6-700mV zit.

Op 31 oktober 2020 21:38:45 schreef RAAF12:
[...]

Dat is makkelijk te testen, laat 5mA door de zener lopen en meet de spanning over de zener. Dat moet 10V zijn.

Ha Falco.P,
Heb je enig idee welke conditie de fout heeft veroorzaakt te grote elektrische stroom of een te grote elektrische spanning.
Bij een te grote lading is de diode open bij een te grote spanning is de diode kortgesloten.
Dit wordt metallisatie-burn-out genoemd en kan optreden bij zaken als EOS (Electrical Over Stress) er wordt als het ware stukjes metaal weg geblazen.

Ik moet het even op me laten inwerken, de fouten die je omschrijft m.b.t. de verschillende condities er is uiteraard een gemeenschappelijke oorzaak leuk wiskundig probleem :7

heb je een zener diode dan is die alvast vervangen overigens welk type is het want een temperatuur gecompenseerde zener diode kan je niet in de geleidingsrichting meten dus geen 0,7 V :o

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

De zener heeft de opdruk "10Y", als ik dan in me PDF bestandje kijk dan kom ik uit bij de "BZV49-C10"https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/17593/PHILIPS/BZV49-C10…. Alleen komt de package niet overeen, die van mij lijkt meer op een DO-214AC package.

Nou euhm jaa eh, dit gaat misschien stom klinken. Maar ik was tussen de xenon ballast en dat blokje met de hoogspanningstrafo aan het meten. Er zat een condensator die rated was op 600V, dus ik nam aan dat de spanning daar onder zou zitten.. (en ja me collegas zeggen dat aannames doen gevaarlijk is.. Nu weet ik waarom.)

Op 1 november 2020 00:25:33 schreef electron920:
Ha Falco.P,
Heb je enig idee welke conditie de fout heeft veroorzaakt te grote elektrische stroom of een te grote elektrische spanning.
Bij een te grote lading is de diode open bij een te grote spanning is de diode kortgesloten.
Dit wordt metallisatie-burn-out genoemd en kan optreden bij zaken als EOS (Electrical Over Stress) er wordt als het ware stukjes metaal weg geblazen.

Ik moet het even op me laten inwerken, de fouten die omschrijft m.b.t. de verschillende condities er is uiteraard een gemeenschappelijke oorzaak leuk wiskundig probleem :7

heb je een zener diode dan is die alvast vervangen overigens welk type is het want een temperatuur gecompenseerde zener diode kan je niet in de geleidingsrichting meten dus geen 0,7 V :o

Groet,
Henk.

Ha Falco.P,

Dat is helder maar ik zit meer aan een TVS te denken kan je op een foto laten zien waar die ongeveer zit... wel rond de ingang :?

Hierbij de data van de diode,

byg10.pdf

Het is een snelle gelijkrichter 10Y maar kan uiteraard wel in een beveiliging circuit zitten !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha electron920,

Nu ben ik benieuwd hoe je bij de BYG10 uit bent gekomen :D , lijkt er inderdaad een stuk meer op.
Via de PDF die ik op de pc heb staan kwam ik bij een heel ander component uit met de verkeerde package. |:(

smd-codebook.pdf

Als het een 'gewone' diode betreft, meet deze wel goed en is er dus niks mee aan de hand. :9

De diode (rode omlijning) lijkt wel redelijk aan de ingang te zitten. (Boven het onderste relais) zie:

Op 1 november 2020 01:27:32 schreef electron920:
Ha Falco.P,

Dat is helder maar ik zit meer aan een TVS te denken kan je op een foto laten zien waar die ongeveer zit... wel rond de ingang :?

Hierbij de data van de diode,[bijlage]

Het is een snelle gelijkrichter 10Y maar kan uiteraard wel in een beveiliging circuit zitten !

Groet,
Henk.

Sine

Moderator

Op 31 oktober 2020 09:36:12 schreef flash2b:
Geloof je het zelf ?

Nee, ik kan inderdaad niet geloven keithley daar z'n naam op geplakt heeft.
Want het ver van wat ze normaal produceren.

Ha Sine,

Ik geloof ook dat het twee verschillende producten zijn maar waar dacht jij dat Keithely produceert als er achterop made in Taiwan staat :o :7

@TS,

ik ga zo even brainstormen en dank voor het antwoord dan weet ik een beetje waar ik in het schema kan kijken tot later.

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op 1 november 2020 12:41:34 (27%)]

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
RAAF12

Golden Member

RV102 kan ook nog platliggen als de input overbelast is geweest. Als er aan heftige dingen wordt gemeten gebruik ik mijn Fluke 867B die is bijna onopblaasbaar....

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 1 november 2020 14:18:10 (43%)]

@electron920 Super dankjewel alvast! Fijn dat mensen zo behulpzaam zijn :)

Op 1 november 2020 12:39:10 schreef electron920:
Ha Sine,

Ik geloof ook dat het twee verschillende producten zijn maar waar dacht jij dat Keithely produceert als er achterop made in Taiwan staat :o :7

@TS,

ik ga zo even brainstormen en dank voor het antwoord dan weet ik een beetje waar ik in het schema kan kijken tot later.

Groet,
Henk.

Als ik weer thuis ben zal ik zo snel mogelijk alle RV's doormeten. Goede tip trouwens! :9

Op 1 november 2020 14:14:23 schreef RAAF12:
RV102 kan ook nog platliggen als de input overbelast is geweest. Als er aan heftige dingen wordt gemeten gebruik ik mijn Fluke 867B die is bijna onopblaasbaar....