3f+N stekker maximaal ampère per fase?

Op 31 oktober 2020 21:44:45 schreef keyan:
[...]

Maar dan snap ik Hunebedbouwer zijn stelling niet zo goed. Hoe kun je eigenlijk 2x de Nul gebruiken? Er is toch maar 1 Nulleider die uit ons net komt?

Strikt genomen heb je gelijk. 2xF en 2xN wil zeggen dat je 2 afzonderlijke geleiders gebruikt om een grotere draaddoorsnedes te realiseren, meer niet. Werkt wat makkelijker als dikkere geleiders al is dat relatief.

mvdk

Golden Member

Nee, sla dat verhaal van twee keer fase en twee keer nul nou even over.
Je wilt het beschikbare vermogen van een 3P+N aansluiting gaan verdelen over 3 eenfasige stekkerblokken. Zo heb ik t begrepen.
Maar wat ga je daar op aansluiten? Verwarmingselementen? Werkplaatsgereedschap? Gasontladingslampen? En zo ja, hoeveel van die laatste?

Op 31 oktober 2020 22:06:28 schreef mvdk:
Nee, sla dat verhaal van twee keer fase en twee keer nul nou even over.
Je wilt het beschikbare vermogen van een 3P+N aansluiting gaan verdelen over 3 eenfasige stekkerblokken. Zo heb ik t begrepen.
Maar wat ga je daar op aansluiten? Verwarmingselementen? Werkplaatsgereedschap? Gasontladingslampen? En zo ja, hoeveel van die laatste?

Oh eerder in de topic had ik het al vermeld dacht ik. Het gaat hier om een zware PDU. Dit is voor servers. Het gaat om een PDU met 36x C13 outputs verdeeld over 6 groepen. 2 groepen per fase. Standaard uit de fabriek zat hier een 5g6 kabel met een 32A CEE stekker op. In theorie staat op de specificaties dat iedere C13 aansluiting max 10A aankan, maar natuurlijk kan je geen 36x 10A trekken met deze voedingskabel. Tussen de groepen in de PDU zitten ook 16A automaten. Het is een zeer interessante PDU die ik zo wat aan het bestuderen ben aangezien iedere component instelbaar is. Daarmee wilde ik ook zeker zijn dat de vermelding op deze stekkers hetzelfde principe hanteert als een 4-polige automaat waarop vermeld staat 32A.

Voor de geïnteresseerden. Hieronder een foto waarover het gaat ;)

Sorry ik had je vraag niet goed gelezen, ik ging uit van een 1 fase (mono) voeding en een drie fase belasting ging aansluiten.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 31 oktober 2020 22:26:48 schreef keyan:
Voor de geïnteresseerden. Hieronder een foto waarover het gaat ;)

[bijlage]

Had je dat in je eerste post geplaatst dan had je waarschijnlijk sneller een antwoord gehad. Die PDU maakt geen deel uit van je vaste installatie, AREI regelgeving is hierop dan ook niet van toepassing, CE wel maar dat is de fabrikant en dat lijkt OK volgens je beschrijving.

Op dat CEE stopcontact waar je die PDU gaat aansluiten is AREI wel van toepassing. Die mag je afzekeren met maximum 40A als je dit tenminste aansluit via 6mm2.

Off topic, maar die witte Niko stopcontacten moeten in een holle wand inbouwdoos zitten, soms ook niet het geval.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op dat CEE stopcontact waar je die PDU gaat aansluiten is AREI wel van toepassing. Die mag je afzekeren met maximum 40A als je dit tenminste aansluit via 6mm2.

Ik kan nergens zien dat het in B is.
Maar in NL mag je de kontakdoos (Stopkontakt) niet zwaarder afzekeren dan met 32A, tenminste als je contacdoos voor 32A gemaakt is.
40A mag dus volgens de (NL) NEN1010 niet.

Off topic, maar die witte Niko stopcontacten moeten in een holle wand inbouwdoos zitten, soms ook niet het geval.

Ook in dat opzicht zullen de voorschriften tussen B en NL verschillen.
In NL mag dat ook in een gewone inbouwdoos, maar zelf een doosje maken mag ook. (mits velig, binnenkant van isolatiemateriaal)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Aan de stopcontacten kan je dat zien. TS komt ook uit BE.

GJ_

Moderator

Idd, BE.
De voeding van dat apparaat hangt natuurlijk niet alleen van het AREI af maar ook wat de fabrikant van die stekkerdoos er van vind. Als die zegt 32A max is het onverstandig om toch met 40A aan te komen.

Stopcontacten en CE is overigens altijd een beetje een dingetje. Die witte ingebouwde en eenvoudige stekkerdozen mag geen CE op. CEE connectoren en deze PDU moet het dan weer wel op.

Op 1 november 2020 10:06:42 schreef GJ_:
Idd, BE.
De voeding van dat apparaat hangt natuurlijk niet alleen van het AREI af maar ook wat de fabrikant van die stekkerdoos er van vind. Als die zegt 32A max is het onverstandig om toch met 40A aan te komen.

Dan staat er in BE geen enkele verstandige installatie :D. Al die Niko dingen zijn 16A

Waarom zo'n PDU niet gewoon direct in de vaste bedrading zetten?
Hoevaak schuiven serverkasten
Alleen maar een extra point of failure

mel

Golden Member

Op 31 oktober 2020 16:34:49 schreef KlaasZ:
Het kan niet over Perilex gaan want die bestaat niet in 32A.

Ja, absoluut WEL. daar zit de aardepen 90 graden gedraaid..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 1 november 2020 10:22:01 schreef DK: Alleen maar een extra point of failure

Dit soort stekkers zijn nou niet echt probleemdingen. Eerder die losse apparaatstekkers. Maar als er een keer iets mis is is het in ieder geval snel te vervangen.

Op 1 november 2020 11:08:14 schreef mel:
[...]
Ja, absoluut WEL. daar zit de aardepen 90 graden gedraaid..

Ik weet niks van die huishoudprullaria, maar na de opmerking die ik kreeg ben ik het natuurlijk tot op het bot gaan uitzoeken. Die met de gedraaide aardpen is 25A. Ze zijn er alleen in 16 en 25A.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 1 november 2020 11:10:58 (60%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Tot ik CO begon te lezen had ik nog nooit van Perilex gehoord.
Ik denk trouwens dat het een afkorting is van Peril Extraordinaire. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb zo'n angstig vermoeden dat de CEE stekker op een andere cq niet bij deze stekker horende manier is aangesloten.
Voor wie het niet weet / ten overvloede, er zijn veel meer soorten CEE's dan die we doorgaans tegenkomen :
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309
https://nl.wikipedia.org/wiki/IEC_60309
Ik geef de engelse ook want die is vaak (ook nu) veel uitgebreider.

mvdk

Golden Member

Op 1 november 2020 14:22:11 schreef Kees frees:
Ik heb zo'n angstig vermoeden dat de CEE stekker op een andere cq niet bij deze stekker horende manier is aangesloten.

Altijd meten voordat je dingen gaat aansluiten.
In dit geval dus even controleren door op elke fase slechts één (1) stopcontact een kacheltje aansluiten.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 31 oktober 2020 21:44:45 schreef keyan:
[...]

Maar dan snap ik Hunebedbouwer zijn stelling niet zo goed. Hoe kun je eigenlijk 2x de Nul gebruiken? Er is toch maar 1 Nulleider die uit ons net komt?

Vergeet dit helemaal:
Het komt vanuit de alleen in Nederland voorkomende speciale aansluiting van een kooktoestel. Dat is vaak met 2x dezelfde fase, en daarmee dus ook 2x een Nul aangesloten.
Het is voor jou (en zeker in heel de wereld behalve Nederland) niet van toepassing op dit topic.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 1 november 2020 14:22:11 schreef Kees frees:
Ik heb zo'n angstig vermoeden dat de CEE stekker op een andere cq niet bij deze stekker horende manier is aangesloten.

In dit geval zou ik niet weten waarom, er is geen enkele aanleiding tot wantrouwen.
Overigens worden de CEE connectoren ook nog wel eens gebruikt op een manier zoals niet bedoeld is, bijvoorbeeld in theaters, waar men nogal eens alleen maar de zwarte gebruikt. Er is gelukkig geen CEE politie ;-)

@TS: je kunt dit overslaan: dit is zo'n ding wat alleen in NL voorkomt en de rest van de wereld niet (als Toeternietoe gelijk heeft, volgens mij is het inderdaad een NL dingetje al kan ik me niet voorstellen dat we 'zelf' die stekker en standaard verzonnen hebben).

Op 1 november 2020 11:08:14 schreef mel:
[...]
Ja, absoluut WEL. daar zit de aardepen 90 graden gedraaid..

Ik dacht dat dat de 25A was (vs de 16A met 'normale' aardpen). (EDIT: had over GJ heengelezen, die had dit al gemeld)

(Bron)

mel

Golden Member

Op 1 november 2020 11:09:05 schreef GJ_:
[...]
Dit soort stekkers zijn nou niet echt probleemdingen. Eerder die losse apparaatstekkers. Maar als er een keer iets mis is is het in ieder geval snel te vervangen.[...]Ik weet niks van die huishoudprullaria, maar na de opmerking die ik kreeg ben ik het natuurlijk tot op het bot gaan uitzoeken. Die met de gedraaide aardpen is 25A. Ze zijn er alleen in 16 en 25A.

Je heb helemaal gelijk GJ_ mijn excuus _/-\o_

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 2 november 2020 00:59:19 schreef r-p:
...dit is zo'n ding wat alleen in NL voorkomt en de rest van de wereld niet (als Toeternietoe gelijk heeft, volgens mij is het inderdaad een NL dingetje al kan ik me niet voorstellen dat we 'zelf' die stekker en standaard verzonnen hebben).

Is geen NL ding. Perilex is genormeerd volgens DIN, dus Duits, en Nederland volgt die normering. Is verder ook in Zweden gebruikt maar het lijkt er inderdaad op dat die alleen in Nederland heeft standgehouden.

Op 2 november 2020 09:40:08 schreef KlaasZ:
[...]Is geen NL ding. Perilex is genormeerd volgens DIN, dus Duits, en Nederland volgt die normering. Is verder ook in Zweden gebruikt maar het lijkt er inderdaad op dat die alleen in Nederland heeft standgehouden.

Perilex an sich is inderdaad geen NL dingetje. Maar het gebruik voor een 2x16A enkelfase kookgroep is wel een NL dingetje. Dat wordt voor zo ver ik weet nergens anders zo gedaan.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Bedankt voor de toelichtingen!

PS: Die Niko stopcontacten in de achtergrond hebben niks te maken met de installatie voor PDU ;-) Ik had gewoon even de PDU op een tafel in mijn bureau gelegd om een foto te trekken.