Schadelijke voltage

Hai, ik weet niet of ik hier wel thuishoor, want weet eigenlijk niets van electronica, maar ga jullie toch een vraag stellen.
Ik heb onlangs een tweedehands espresso-apparaat gekocht, met een ingebouwde koffiemolen.
De verkoper had mij gemeld dat de molen niet werkte, maar ik hoopte dat zelf op te kunnen lossen. De motor bleek niet aangesloten te zijn, toen ik dat wel deed vlogen de zekeringen eruit van mijn keuken.
Ik heb gemeten hoeveel spanning de motor kreeg, dat bleek 275V DC, terwijl op de motor duidelijk 220V DC aangegeven stond.
Nieuwe print gekocht, motor aangesloten, zelfde probleem. Ook deze print voed de motor met 275V, Nieuwe motor gekocht, en nu werkt hij, maar hoelang gaat dit goed?
Kan die motor zo'n hoog voltage aan, of maak ik hem zo stuk?
Belast zakt de spanning wel naar 265V DC, maar lijkt me nog steed rijkelijk hoog..
Bij voorbaat dank voor eventuele reacties!
Met vriendelijke groet,

Djan Wong

Met wat voor multimeter heb je dit gemeten? 275V klinkt wel wat hoog; ik verwacht dat er gewoon een gelijkgerichtte 230V sinus aangeboden wordt. Ik verwacht eigenlijk niet direct dat de motor daar gelijk stuk van gaat, maar de stroom zou wel iets toe kunnen nemen, en dat kan wel schadelijk zijn.

Het lijkt redelijk aannemelijk dat de motor zelf stuk was, maar de vraag is natuurlijk waarom; heb je de oude motor opengemaakt voor diagnose?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De motor wordt gestuurd met gelijkgerichte netstroom. De spanning is dus een vast gegeven en kan nooit te hoog zijn betreffende dit opzet.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je 220 VAC effectief dubbelzijdig gelijkricht (zonder afvlakking natuurlijk), krijg je 220 V effectief. Daarom heet het ook 'effectief'.

Als je nog een ouderwetse gloeilamp hebt, kun je die even in de plaats van de motor zetten, en dan controleren of hij daar even hard brandt als gewoon op de netspanning. Als er écht 275 VDC staat brandt de lamp heel veel feller, dus doe het maar kort. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 31 oktober 2020 23:41:07 schreef SparkyGSX:
Met wat voor multimeter heb je dit gemeten? 275V klinkt wel wat hoog; ik verwacht dat er gewoon een gelijkgerichtte 230V sinus aangeboden wordt. Ik verwacht eigenlijk niet direct dat de motor daar gelijk stuk van gaat, maar de stroom zou wel iets toe kunnen nemen, en dat kan wel schadelijk zijn.

Het lijkt redelijk aannemelijk dat de motor zelf stuk was, maar de vraag is natuurlijk waarom; heb je de oude motor opengemaakt voor diagnose?

Hai Sparky, gemeten met een fluke, dus dat zou wel moeten kloppen..ik weet niet of ik die motor openkrijg, en eigenlijk ook niet waar ik dan naar moet kijken, maar zal wel een poging doen.
Dank voor je antwoord!

Dat hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn. Als dat een goeie ouwe seriemotor, een ding met koolborstels dat veel lawaai maakt gaat die daar weinig last va ondervinden denk ik. Draait wat sneller. Stroomopname zal wat hoger zijn bij belasting vanwege grotere wrijving maar of dat echt de oorzaak is, is nog maar de vraag.

Dit is een magneetmotor dus tussen de gelijkgerichte spanningsbobbels geeft de motor dynamogewijs zelf spanning wat maakt dat hij zelf voor een afvlakking zorgt. Je kan zulke motor niet vergelijken met een weerstandslast. Nogmaals: dit is normaal

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 1 november 2020 03:33:51 schreef wongson:
Hai Sparky, gemeten met een fluke, dus dat zou wel moeten kloppen..d!

Nee. Multimeters meten van nature de gemiddelde spanning. Die is hoger dan de rms spanning die er eigenlijk toe doet. Je kan met de fluke dus heel nauwkeurig de verkeerde grootheid gemeten hebben....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb gemeten hoeveel spanning de motor kreeg, dat bleek 275V

Dat kun je niet zomaar meten met een multimeter. je moet ook even met een scoop naar de spanningsvorm meten. Misschien wordt die motor nog wel elektronisch gestuurd ook. Dan weet je helemaal niet meer wat je aan het meten bent.

Het kan ook nog zijn dat die motor maar een beperkte tijd mag draaien. Dat is met heel veel van dit soort apparaten het geval. Boormachines, mixers e.d. kunnen verbranden als je ze te lang aanzet met een zware belasting. Motor draait dan langzaam en de koelvin die er opzit dus ook. Daardoor geen of slechte koeling enz. Dat kan met dit ding ook geval geweest zijn.

Misschien is er een ook een storing in de elektronica geweest waardoor de motor te lang is blijven lopen. Dat is waarschijnlijker dan dat de motor op een te hoge voedingsspanning draait.

Hai Sparky, gemeten met een fluke, dus dat zou wel moeten kloppen..ik weet niet of ik die motor openkrijg, en eigenlijk ook niet waar ik dan naar moet kijken, maar zal wel een poging doen.
Dank voor je antwoord!

Heel goed kijken en ruiken of je sporen van verbranding opmerkt.

Zo'n maalmotor draait maar pakweg een 7 seconden. Daarna heeft hij de tijd om af te koelen want dan wordt de koffie gezet.
Gedurende een paar seconden mag een motor best flink overbelast worden.
Waarschijnlijk is het gewoon zo ontworpen. Men kan dan toe met een relatief kleine (goedkopere) motor.

Arco

Special Member

Meeste van die kleine molentjes staat bij dat ze maximaal 20 sec tot 1 minuut mogen draaien, daarna enkele minuten afkoelen... (dat zegt genoeg... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 1 november 2020 07:31:59 schreef rew:
[...]Nee. Multimeters meten van nature de gemiddelde spanning. Die is hoger dan de rms spanning die er eigenlijk toe doet. Je kan met de fluke dus heel nauwkeurig de verkeerde grootheid gemeten hebben....

Het is net andersom.
De gemiddelde spanning van een sinus is 0.636Up en de rms 0.707Up.

Op 1 november 2020 06:07:34 schreef EricN:
Dit is een magneetmotor dus tussen de gelijkgerichte spanningsbobbels geeft de motor dynamogewijs zelf spanning wat maakt dat hij zelf voor een afvlakking zorgt.

Daar zat ik ook even aan te denken, maar volgens mij kan dat niet kloppen; immers, als de spanning over de motor hoger wordt dan de netspanning, gaan er 2 diodes van de gelijkrichter in geleiding, en als die in geleiding zijn kan de spanning nooit hoger zijn dan de absolute netspanning + 2x de spanningsval over een diode.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De net spanning is 320v dus 265 is lager.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb het er maar gewoon op gewaagd, net m'n eerste kopje koffie op, heerlijk! Dank allemaal voor het meedenken!

Op 1 november 2020 12:05:25 schreef EricN:
De net spanning is 320v dus 265 is lager.

320V is de piekspanning, degelijke motoren worden doorgaans gevoed zonder afvlakking, dus de spanning zou 230Vrms moeten zijn. Het zou kunnen dat ze er wel een buffercondensator bij hebben gezet, misschien om het brommen te onderdrukken, maar dat is ongebruikelijk, en daarnaast maakt de molen zelf zoveel herrie dat je het brommen waarschijnlijk niet eens kunt horen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De emk is de buffercondensator.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 1 november 2020 10:28:41 schreef grotedikken:
Het is net andersom.
De gemiddelde spanning van een sinus is 0.636Up en de rms 0.707Up.

Oeps. Sorry. Met een kleine, bijvoorbeeld ontstoorcondensator op de DC kant kan je een flink afvlak verschijnsel krijgen dat onder belasting niet optreed. Dan kan je een hogere spanning meten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 1 november 2020 13:55:23 schreef EricN:
De emk is de buffercondensator.

kun je uitleggen waarom mijn redenatie in mijn voorlaatste bericht fout is dan?

@REW: dat is zeker waar, maar dan zou de spanning onder belasting wel inzakken tot ongeveer 230V.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@Sparky. Wel, probeer de spanning u voor te stellen. Een sinus die na gelijkrichting alleen positieve halve golven geeft. Met de meter geeft dit 200v gemiddeld en 230v effectief. Hang er een weerstand aan en dan krijg je hetzelfde resultaat. Maar deze spanning drijft een magneetmotor aan. Een dynamo. Stel de motor draait 3000tr/min. Dan zou je je bv kunnen verbeelden dat indien je deze motor extern aandrijft met bv een andere motor aan 3000tr dat je motor dan een spanning afgeeft/genereerd laat ons zeggen 150v(?). Dus de gelijkgerichte spanning gaat nooit onder die 150v vallen. Dus het gemiddelde gaat omhoog. Op de scope zou je een afvlakkend signaal kunnen zien zoals bij een condensator. Niet geheel hetzelfde natuurlijk maar in de richting van.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Anoniem

Heb het net even geprobeerd.

Bruggetje op netspanning gezet.
Gemeten met Fluke 83-V.

netspanning : 226.5V ac
uitgang gelijkrichter: 206.3V dc
met kleine condensator 0.1µF over de uitgang: 320.6V dc.

De Fluke meet op dc stand dus wel degelijk de gemiddelde waarde.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 1 november 2020 14:47:03 (26%)

Op 1 november 2020 14:46:13 schreef grotedikken:

De Fluke meet op dc stand dus wel degelijk de gemiddelde waarde.

kwasi alle meters meten in DC stand de gemiddelde waarde, ook de RMS toestellen, tenzij het expliciet vermeld staat. (was jaren geleden al eens een topic over..).

Wil je toch DC RMS meten , het hittedraadinstrument doet dat :-). (thermokruisjes ook)

Anoniem

De meting van 275V wordt daardoor hoogst eigenaardig, tenzij de motor elektronisch gestuurd wordt..

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 1 november 2020 14:58:40 (98%)

Op 1 november 2020 14:46:13 schreef grotedikken:
De Fluke meet op dc stand dus wel degelijk de gemiddelde waarde.

Dat is gebruikelijk. Een universeelmeter meet op DC altijd de gemiddelde waarde.
Bij de draaispoelmeters was dat voor AC ook zo, maar daar werd de schaal aangepast volgens de vormfactor zodat de aflezing de effectieve waarde gaf. Dat klopte overigens alleen voor een zuivere sinusvorm.

De motor van de molen wordt aangestuurd door een tijdschakelaar, met een potmeter om de tijd in te stellen dat hij blijft draaien, zodat hij precies 7 gr koffie per keer maalt..