Enkele of dubbele module

Misschien een domme vraag, maar waarom zou je nu nog dubbele modules gebruiken in een groepenkast.
De enkele modules zijn nagenoeg dezelfde prijs.
Gaan de dubbele modules soms langer mee?

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Automaten met een grotere maximum korstsluitstroom (20kA) zijn fysiek groter, maar buiten de industrie ga je die niet heel snel nodig hebben.

OK als dit de enige reden is, dan nemen we gewoon de enkele, scheelt enorm in de grote van de kast.

Het gaat hier om 16A en 6A zekeringen, dus niet het zware werk.

[Bericht gewijzigd door Bart Coolen op zondag 1 november 2020 17:13:44 (25%)

Sine

Moderator

Reden twee is dat je bij hele oude netten (in delen van België en blijkbaar rond Amsterdam) dubbelpolig moet zekeren. De 1 module zekeringautomaten zekeren enkel in de fase en schakelen de nul.

Dat zijn netten waarbij je 220V hebt tussen de fasen en 127V tussen fase en nul/aarde.
Maar die zijn zo goed als uitgestorven.
Ofwel, in een normaal groepenkastje kun je inderdaad prima de smalle automaatjes gebruiken, en dat doet ook iedereen in Nederland.

Hoe het bij onze Belgische broeders is weet ik eigenlijk niet, die bleven nog heel lang vast houden aan de dubbel brede.

Dank je wel, in dit geval gaat het om Spanje, wat ik hier meet is gewoon 235V tussen de fase en de nul.
Hier gebruiken ze vooral enkelpolige zekeringen, maar die gaan er nu allemaal uit.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Men kon vroeger de automaten niet kleiner maken.
Zo langzamerhand maakt vrijwel elke automatenbouwer automaten met een halve breedte.
Merlin Gerin (overgenomen door Schneider Electric) was de eerste die met de smalle automaten begon, vandaar de naam multi-9.
Moduulbreedte is 18mm, een halve 9mm.
Je ziet het nu met de aardlekautomaten hetzelfde. Enkele merken maken ze nu in een halve moduulmaat, maar nog lang niet alle.
bv Eaton, ABB en Schneider Electric maken de aardlekautomaat nog niet in een halve moduulmaat.

Heeft ook met de warmteontwikkeling te maken. Heb je meerdere zwaar belaste groepen, neem dan de brede, die hebben een betere warmte afgifte. In woonhuissituaties heb je dat zelden, in industrie kan dat nog wel eens voorkomen.

En zoals Sine aangeeft, de automaten met een hogere maximale kortsluitstroom zijn (nog steeds) in een hele moduulmaat.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ow, dus eigenlijk was mijn vraagstelling fout.

Wat ik enkel noem is dus eigenlijk een halve en wat ik dubbel noemis dus enkel.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 1 november 2020 17:28:53 schreef Bart Coolen:
Ow, dus eigenlijk was mijn vraagstelling fout.

Wat ik enkel noem is dus eigenlijk een halve en wat ik dubbel noemis dus enkel.

Ja een hele moduulmaat is 18 mm (Bij Eaton 17,5mm), een halve dus 9 mm

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Verklaard ook meteen waarom ik via duckduckgo er zo weinig over kon vinden.

Turbokeu

Golden Member

Op 1 november 2020 17:17:26 schreef Sine:
Dat zijn netten waarbij je 220V hebt tussen de fasen en 127V tussen fase en nul/aarde.
Maar die zijn zo goed als uitgestorven.

Dacht ik ook...
Kopen we in juni 2020 een huis, gebouwd in 1992, te Lincent (provincie Luik), zie ik op het verplichte keuringsverslag bij verkoop dat de elektrische installatie nog steeds 3x 230V (32A) is zonder Nul...
Eén positieve noot: We kunnen nooit een losliggende/onderbroken Nul tegenkomen... :)

Hoe het bij onze Belgische broeders is weet ik eigenlijk niet, die bleven nog heel lang vast houden aan de dubbel brede.

Persoonlijk nog nergens de 1-modules in een Belgische installatie gezien of tegengekomen, ben wel nieuwsgierig...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"