Picotest M3510A defect

PE9SMS

Special Member

Op 1 november 2020 12:39:10 schreef electron920:
Ha Sine,

Ik geloof ook dat het twee verschillende producten zijn maar waar dacht jij dat Keithely produceert als er achterop made in Taiwan staat :o :7

@TS,

ik ga zo even brainstormen en dank voor het antwoord dan weet ik een beetje waar ik in het schema kan kijken tot later.

Groet,
Henk.

Als ik wat plaatjes google (Keithley 2110 pcb) dan zie ik gewoon precies hetzelfde board als in de startpost. Misschien dat er een andere referentie inzit, of wat firmware verschillen, maar verder hetzelfde ding.

This signature is intentionally left blank.

Ha Falco.P,

Even een vraag heb je de schakelfunctie al geprobeerd dus jou bevinding op 4 draad weerstand meting werkt de meter heb je dan de meter in 4 wire gezet ?
En in de stand 3 A werkt de meter maar als je de stand 10 A kiest werkt de stand 3 A dan inderdaad niet meer ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Een foto zegt meer dan 100 woorden, 24 per seconde zijn nog duidelijker.
Denk ik zal even een filmpje maken:

Stroommeting:
https://www.youtube.com/watch?v=p6TdeBaxM90

2-draadsmeting:
https://www.youtube.com/watch?v=TMJuZCHG02g

4-draadsmeting:
https://www.youtube.com/watch?v=_1e8XH0WuyQ

Op 1 november 2020 19:30:29 schreef electron920:
Ha Falco.P,

Even een vraag heb je de schakelfunctie al geprobeerd dus jou bevinding op 4 draad weerstand meting werkt de meter heb je dan de meter in 4 wire gezet ?
En in de stand 3 A werkt de meter maar als je de stand 10 A kiest werkt de stand 3 A dan inderdaad niet meer ?

Groet,
Henk.

Heb ze net gelijk allemaal even gemeten:
Ook de polariteit van de meetprobes even verwisseld, om eventuele diodes e.d. uit te sluiten.

RV101 meet 1.99MΩ
RV102 meet 5,2Ω
RV103 meet ∞

Lijkt er inderdaad verdacht veel op dat RV102 plat ligt zoals je zei. _/-\o_
RV102 staat trouwens over de ~AC input van de brugcel. De spanningsval overde interne diodes van de brugcel is netjes 500mV. :9~

Hopen dat het zo simpel was, denk binnenkort even desolderen en dan meten. Dan weten we het helemaal zeker :D

Op 1 november 2020 14:14:23 schreef RAAF12:
RV102 kan ook nog platliggen als de input overbelast is geweest. Als er aan heftige dingen wordt gemeten gebruik ik mijn Fluke 867B die is bijna onopblaasbaar....

Ha Falco.P,

Ik heb de filmpjes bekeken maar wat ik bedoelde i.v.m. de fet schakelaars of die wel op jou commando hand bediening schakelde.
Maar goed je ben al weer een stukje verder die transzorb welke @RAAF12 aangeef is een goede kans........ zonder de sporen te kunnen volgen zou dat verklaren waarom twee draad meting niet werkt en vier draad wel |:(
Bij de twee draad meting is het meetpunt direct aan de stroom bron aangesloten en bij vier draad is deze meter virtueel naar buiten uitgevoerd op aparte bussen HI sens LO sens.

Omdat de transzorb parallel aan de ingang geschakeld is en dus ook parallel aan je te meten weerstand staat je zal je boven de 5,2 Ω geen aanwijzing te zien krijgen.
Als je eens probeer met een weerstand < 5,2 Ω zeg 1 Ω om te kijken of er verandering in de waarde te zien is.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Zojuist gedesoldeerd maar meet oneindig. Dus is het probleem niet blijkbaar.
R206 (tussen het relais en de witte vermogensweerstand) lijkt er parallel overheen te staan, en meet 5Ω.
Dit is een shunt voor het 10mA en 100mA bereik, daarboven wordt er overgeschakeld op de 0.1Ω ;(

Op 1 november 2020 14:14:23 schreef RAAF12:
RV102 kan ook nog platliggen als de input overbelast is geweest. Als er aan heftige dingen wordt gemeten gebruik ik mijn Fluke 867B die is bijna onopblaasbaar....

Ha Falco.P,

Kan je dat gedeelte optekenen ? ik zit toch meer aan de fets te denken die niet schakelen misschien een relais.
In dat kader is het misschien handig om een functie te kiezen ( voor het nalopen van dat circuit ) die niet veel omhanden heeft.
Bijvoorbeeld de 10 A stroom meting dat is denk ik te volgen die koperen beugel dat is de 10 A shunt daar heb je al op gemeten heb ik begrepen.
Die gaat naar een relais ? of een fet ?
Toen je de meting deed in welke stand stond je meter DC spanning auto of hand ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Apart dat ik deze spanningen op de niet geinverteerde ingang meet van u202 (LM393). Deze zit op de basis van Q209 (F2G0A) BC850C??
Lijkt me dat de ingang nog aan meer punten vast hangt, ben benieuwd waar de spanning vandaan komt.

Deze spanningen zijn meetbaar op VDC (volledig bereik) ADC(10A) en het volledige weerstandsbereik.

Heb de print door proberen te lichten met een zaklamp, om zo wat sporen zichtbaar te krijgen. Tot nu toe alleen Q209.1 kunnen vinden.

Spanningen op U202:
V+ 7,99V
V- -7,99V

Out A -7,98V
+A 0V
-A 1,636V

Out B -7,98
+B 493mV
-B 1,637V

Tijd om eens me bed op te zoeken, :Z

Hee electron920,
het relais schakelt tussen het 10 en 100mA bereik (5Ω), en het 1&3A bereik (0.1Ω)

De 10A shunt zit aan de ene kant vast aan L205->Q203, en de andere zijde van de shunt aan Q209.
Zie mijn vorige post voor de foto.

Toen ik de "meting des doods ;(" deed stond de meter op Autorange :X

Op 2 november 2020 00:15:47 schreef electron920:
Ha Falco.P,

Kan je dat gedeelte optekenen ? ik zit toch meer aan de fets te denken die niet schakelen misschien een relais.
In dat kader is het misschien handig om een functie te kiezen ( voor het nalopen van dat circuit ) die niet veel omhanden heeft.
Bijvoorbeeld de 10 A stroom meting dat is denk ik te volgen die koperen beugel dat is de 10 A shunt daar heb je al op gemeten heb ik begrepen.
Die gaat naar een relais ? of een fet ?
Toen je de meting deed in welke stand stond je meter DC spanning auto of hand ?

Groet,
Henk.

Ha Falco.P,

Maar ik neem aan in de stand DC of...... oké de relais dienen voor de voorselectie het grove bereik.
Daar binnen schakel je met FETs alles goed maar je moet een sample nemen een meting die snel genoeg is om de schakelaars te bedienen.
Het is speculeren om welke reden de meter defect is geraakt en is dan ook niet zo zinvol !

Het volgen van de stroom meting is verreweg het minst complex.... doorgangstest van het circuit van ingangsbus naar 10 A shunt en naar de uitgang hier meet je de shunt 0,1 Ω die is er want je heb hem doorgelust naar de andere meter prima.

Nu moet je de spanningsval over de shunt meten dus zoals je omschrijf aan het begin van de shunt en aan het einde van de shunt hier zitten twee transistoren maar....... weet je zeker dat dit transistoren zijn of kunnen dit ook FETs als schakelaar zijn :?
Dat zal je eerst willen bekijken daarna verder !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Even een korte update:

Q209 bleek defect te zijn, deze meette 30Ω in beide richtingen.
Na het verwijderen van het component heb ik de zelftest uitgevoerd, deze was PASS.

Component is vervangen, hierna is error 602 weer aanwezig. Maar het goede nieuws is dat de offset spanning van ±450mV gezakt is naar 18,2mV :)

Ook gaat de 2draads weerstandsmeting weer de goede kant in.

10ADC geeft nog steeds een overload.

We gaan de goede kant in! :9~

(Q208), Q203, Q202 zijn ook verdacht.