Vaatwasser gebruikt geen water na voorspoelen

Onze Siemens vaatwasser begint bij de lange programma's met voorspoelen. Daarbij is het labyrint voor de helft gevuld met water. Op het moment dat hij klaar is met voorspoelen en het zeepbakje open gaat, pompt hij het water af en loopt ook het labyrint leeg. Vervolgens gaat hij wassen zonder/met heel weinig water en werkt op die manier het volledige programma af. Als ik er water in gooi na het voorspoelen, werkt hij gewoon goed.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Bedankt!

Over welke machine spreken we? Het juiste type aub, dwz een foto vh type plaatje of de volledige Enr en FD nr. Te vinden rond de deur, deuropening. Mogelijk met de laser ingeëtst.

Even recapituleren want je verhaal bevat inconsistenties:
Je toestel neemt voorwaswater. Voorwassen duurt max 10 minuten met koud water dus hier gaat de zeepbak NIET open. Dan pompt het toestel af. En dan neemt hij terug water maar niet genoeg?

Een dikke veronderstelling omdat je gegeven op z'n minst vaag te noemen zijn:
In de zijkant labyrint zit onderaan een hefboompje met kantaktje (microswitch) dat detecteert als het labyrint vol is en mede de waterhoeveelheid bepaald. Als dit systeem (en uitlaatdarm labyrint-kuip) verstopt is krijg je dit fenomeen.

Mss best een foto van het labyrint en onderliggende elementen (switch, doorzichtige kuipdarm...)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het is de SN69M052NL/B3 met FD 9601.

Klopt, bij het voorspoelen is het bakje uiteraard gesloten.
Bijgevoegde foto is van tijdens het voorspoelen.
Aan het einde van het voorspoelen, pompt hij het water af, loopt het labyrint leegt en gaat het zeepbakje open. Bij pakt dan geen nieuw water en het water dat in het labyrint zat, is volgens mij ook grotendeels direct weer weggepompt (want hij pompt nog op het moment dat hij het labyrint leeg laat lopen).

ah, dank voor de info, dit helpt al veel. Mijn vorige veronderstelling gaat over het vorig model. Dit is al een pak moderner en dus gans anders.
Wat je moet doen is de foutcodes uitlezen en een testprogramma opstarten. Deze machines hebben voor alles een checklist en bijhorende code.
Heb je een mail voor de nodige info door te sturen? rond de 40Mb, hopelijk lukt dat via mail.
Alvast wat basic info.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bedankt voor je reactie!
Ik heb mijn emailadres bij mijn account hier even open gezet. Die zou je nu moeten kunnen zien.
40 Mb gaat in één keer niet via de mail (weet niet of het aparte documenten zijn), maar kun je het anders op google drive ofzo plaatsen?

Ok. Ik probeer eerst mail. Laat maar weten of het doorkomt. Anders gdrive. Eerst boterhammetje eten;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 1 november 2020 11:00:21 schreef EricN:
ah, dank voor de info, dit helpt al veel. Mijn vorige veronderstelling gaat over het vorig model. Dit is al een pak moderner en dus gans anders.

En toch heeft het labyrint iets vergelijkbaars met het oude model, namelijk links halverwege een verstopping zo lijkt het, vierkant witte vlek. Da's volgens mij een soort ontluchting, de oudere machine van m'n ouders viel hierbij uit, pakte te weinig water omdat de druk niet weg kon.

We hebben dit de afgelopen jaren tot 2 keer toe schoon moeten maken, buiten met de tuinslang het labyrint uitspoelen en bij erge vervuiling hebben we gootsteenontstopper gebruikt. Machine draait nu alweer een paar jaar maar bijna altijd op heetste stand.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op zondag 1 november 2020 12:59:27 (20%)

@maus ik zie niets aan het labyrint. Kun je een pijl op de foto plaatsen? Ik denk dat je het ontluchtingcircuit van de afvoer bedoeld.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

ik zou met de simpelste actie beginnen, eens wassen op de hoogste temperatuur, 55 of 65 graden doorgaans. veel van dit soort problemen zijn te wijten aan jaren te koud wassen en zodoende vetophoping in de machineonderdelen. oa de niveaumeting kan daardoor van slag raken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je labyrinth leegloopt,is je programma van slag, dus controleer de klep op zoutvat, deze zijn wel eens verroest en blijven hangen.. Labyrinth ontluchting goed schoonmaken, dit voorkomt hevelen

Op 1 november 2020 13:07:33 schreef EricN:
@maus ik zie niets aan het labyrint. Kun je een pijl op de foto plaatsen? Ik denk dat je het ontluchtingcircuit van de afvoer bedoeld.

Zo ziet het er wel uit ja, werkt die niet tevens als ontluchting van het hele ding?

Bij ons hielp het tegen 'bonkend' water pakken, waterklep ging wel 40 keer open en dicht tot niveau bereikt was.

Ik bedenk net iets. Onder aan het labyrint zit een gelijkstroom klep. Deze durft een knal geven op de print. Thyristor stuk, in kortsluiting en dat klepding blijft aangetrokken door de defecte thyristor. Als dit zo is dien je de klep te vervangen en de print te herstellen wat geen sinicure is want daar heb ik ook al wat tijd aan gesleten. Gewoon de thyristor vervangen is niet genoeg. Hopelijk is dat het dus niet.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Krijg je daar dit probleem van? Bij spoelen doet de machine het blijkbaar wel. Als die klep open blijft zou je het continu hebben toch?

Dat bonkend water nemen was bij de vorige generatie vaatwassers waar ik eerst een suggestie over maakte toen ik het type nog niet kende. (eerste reply)

Wat de reactie van dit defect (dc-spoel) was weet ik niet meer. Alleszins nemen deze wassers via een flowmeter water en is normaal de hoeveelheid exact. Vandaar dat ik TS wat service info stuurde. Zo kan die zelf al wat uitvissen. Ze mogen ook iets doen ;-)

Mss hevelt de machine wel daar de ont(be)luchting dicht zit kan dit.

TS: hoe zit de waterafloop in elkaar? Gaat de darm naar de kelder of zit die laag aangesloten?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb vandaag nog geen tijd gehad om verder onderzoek te doen
Hij draait op dit moment zonder problemen op het hete programma, terwijl hierbij het probleem ook optrad. Bij het wisselen van programma, draait hij soms wel goed.
Ik ga de komende dagen kijken hoe het met het water in het labyrint gaat bij de programma's als ik al dan niet wissel. Dat heb ik deze keer niet gezien, omdat ik hem had teruggeschoven.
De afvoer zit overigens op vloerhoogte.

pamwikkeling

Special Member

Ik heb een gelijkaardig probleem gehad in april 2020,
mijn toestel werkt tot op heden terug correct.

Ook mijn toestel nam te weinig water om te wassen, water bijvullen en alles was goed. 5tot 3 x water bijvullen, voor hoofdwas en voor te spoelen)

Het enige wat ik gedaan heb is het toestel netjes zuiver gemaakt.

Onder deze titel vindt je mijn verslag : "Reparatie manual siemens vaatwasser FD8005"

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2043318

@pamwikkeling Wederom gaat dit over de vorige reeks machines die idd de verstoppingsproblemen hadden.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik had laatst het lumineuze idee mijn Siemens vaatwasser eens te reinigen met vaatwasmachinereiniger, zo'n blauw kunststof containertje, op het heetste programma. Na afloop van dat programma begon de machine na een paar minuten gewoon weer opnieuw.

Gekke ervaring, want de machine ging wel uit aan het einde van het programma en kwam dan vanzelf weer tot leven.

Ik heb toen opnieuw het hete programma gedraaid met een handvol soda op de bodem van de machine voor de "voorwas" en het zeepbakje vol soda voor de "hoofdwas". Daarna was het probleem weg. Toch ergens vuil achtergebleven denk ik.