Meerdere hoofdschakelaars in 1 kast

Mag ik 2 hoofdschakelaars in 1 kast plaatsen.

Het enige doel dat ze hebben is ervoor zorgen dat de kabel die erna komt en naar de 2 verschillende appartementen gaan spanningsvrij zijn.
Of moet ik beide hoofdschakelaars is een aparte kast plaatsen.

Beide komen van dezelfde hoofdkabel af.

In een later stadium krijgen we een krachtstroomkabel en krijgen beide huizen een eigen fase.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Mits het IN en Op de kast duidelijk is welke HS voor wat is, en IN de kast een duidelijke scheiding tussen de 2 delen is, is er niets mis mee.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

Technisch gezien is het dan geen hoofdschakelaar meer maar gewoon een schakelaar naar een andere onder-verdeler gaat. Ik mis de zekeringen/ beveiligingen voor de afgaande kabels.

De hoofdschakelaar zit direct op de inkomende kabel en dient om de gehele installatie spanningsvrij te maken. Vaak is een hoofdschakelaar verplicht en mag je daarachter dan weer schakelaars en of automaten

De kast zou dus in mogen ogen als volgt moeten zijn opgebouwd.

1x hoofdschakelaar direct op de binnenkomende kabel.
Daarna 2x smeltzekering + groepsschakelaar of automaat. Een automaat mag je tevens ook als groepsschakelaar gebruiken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ik zou ook zeggen, automaat plaatsen voor de kabels naar de appartementen toe. 1 hoofdschakelaar voor alles uit te zetten, dan voldoet het..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 november 2020 19:53:36 schreef benleentje:
Technisch gezien is het dan geen hoofdschakelaar meer maar gewoon een schakelaar naar een andere onder-verdeler gaat. Ik mis de zekeringen/ beveiligingen voor de afgaande kabels.

Elk huis heeft zijn eigen groepenkast met weer een (hoofd)schakelaar

De hoofdschakelaar zit direct op de inkomende kabel en dient om de gehele installatie spanningsvrij te maken. Vaak is een hoofdschakelaar verplicht en mag je daarachter dan weer schakelaars en of automaten

De kast zou dus in mogen ogen als volgt moeten zijn opgebouwd.

1x hoofdschakelaar direct op de binnenkomende kabel.
Daarna 2x smeltzekering + groepsschakelaar of automaat. Een automaat mag je tevens ook als groepsschakelaar gebruiken.

Dat is nu ook zo.
Vanaf de weg komt een kabel met daaraan een kast met hoofdschakelaar en zekering (nu nog 1 fase)
Deze kabel gaat door de grond naar het huis, ongeveer 100 meter verder. Op deze kabel die uit de grond komt zit dan weer een schakelaar.

Dan ga ik de kabel opsplitsen/verdelen.

Huis 1 is 5 meter verwijderd en krijgt regelrecht een kabel welke aan gesloten zit op een groepenkast
De zekeringkasten van het zwembad en de schuur zitten op dezelfde plek als waar de hoofdkabel binnenkomt

Huis 2 zit op kabellengte afstand van 30 meter en Huis 1 zit op kabelafstand van 40 meter, waarbij de kabel over een plafond getrokken moet worden en af en toe ook door een muur heen moet.
Daarom leek het me fijner om deze nog apart te kunnen uitschakelen.
Uiteraard hebben deze 2 huizen ook een eigen groepenkast.

Op 1 november 2020 20:03:49 schreef testman:
ik zou ook zeggen, automaat plaatsen voor de kabels naar de appartementen toe. 1 hoofdschakelaar voor alles uit te zetten, dan voldoet het..

Daar zit wat in, dan kan ik die kabels nooit overbelasten. Dat zal nu ook nog niet kunnen aangezien hele installatie nu nog is afgezekers op 20A.

Dus de hoofdkabel met een schakelaar (40A) en dan de kabels afzekeren per maximaal vermogen.

Ik zit dan te denken aan het volgende:
Zwembad 6A
Schuur 16A
Huis 1 16A
Huis 2 16A
Huis 3 30A

Huis 1 en 2 worden verhuurd aan toeristen

De kabels naar de verdeling zijn allemaal 4mm2
Naar de groepenkast 2,5mm2 (En gedeeltelijk 4mm2 omdat ik die nog overhad.

mvdk

Golden Member

Als je nou in dat mooie tekeningetje de kabellengtes erbij zet, dan is het duidelijk.
In die post van zondag 1 november 2020 20:43:13 zitten tegenstrijdigheden.

Hierbij mijn nieuwe tekening.
Zoals eerder aangegeven zijn alle kabels voor de groepenkasten 4mm2

De hoofdkabel is denk ik 3 x 6mm2. Iets wat te dun als je naar de afstand kijkt.
Deze gaan we vervangen door een 5 x 10mm2, Zo zouden we in de toekomst nog kunnen uitbreiden, zonder dat we weer moeten gaan graven.

Edit: Ik zit meteen te denken dat ik de schuur en bovenste zekeringskast wel samen kan voegen.
Zwembad kan niet, want deze is geleverd door een installatiebedrijf en dan vervalt de garantie op de pomp.

Moeten de zekeringen van de huizen en zwembad dan ook weer een aardlek hebben of is dat overbodig omdat deze al in de andere zekeringskasten zitten.
Wikipedia zegt er dit over:

Eindgroepen die uitsluitend toestellen voeden die vast zijn aangesloten, dat wil zeggen niet door middel van een wandcontactdoos, behoeven niet te zijn beveiligd door 30 mA aardlekschakelaars, mits de aarde voldoende laag voor een woning is dat ongeveer 1,5 a 2 ohm.

Ik snap het stuk achter de mits niet helemaal.

[Bericht gewijzigd door Bart Coolen op zondag 1 november 2020 21:55:28 (21%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik snap er nu helemaal geen snars meer van.
Waar zit de kWh meter, en hoeveel kWh meters zijn er?
Zet die eens op je schema.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Shiptronic

Overleden

Elke ruimte waar de voeding binnen komt moet een Hoofdschakelaar hebben aan het begin, dus niet bij 2x uit , ook de 1x in moet een schakelaar hebben , en elk huis een eigen schakelaar.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

elke onderverdeler moet een HS hebben, en de hoofdkast zelf ook. als de zwembadkast in dezelfde ruimte als de hoofdkast zit, zou die verdeler er geen hoeven, immers in handbereik als dat idd 1 mtr is. 6A voor een zwembad kast is wel weinig, er zit op zn minst een circulatiepomp op neem ik aan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 november 2020 22:17:24 schreef Toeternietoe:
Ik snap er nu helemaal geen snars meer van.
Waar zit de kWh meter, en hoeveel kWh meters zijn er?
Zet die eens op je schema.

Snap niet helemaal wat dat er toe doet, maar die zitten in de groepenkasten van de huizen. Gewoon een goedkope digitaal meter.
De schuur en zwembad zullen het niet krijgen.
Degene die we hebben, hebben eigenlijk ook geen functie we kijken er nooit naar en houden de standen niet bij.
Bij de weg zit er ook nog 1 van het energiebedrijf. Dit is ook een digitale die ze op afstand zouden moeten kunnen uitlezen. Maar dit schijnt nog niet te werken, dus rijden ze elke maand langs.

Op 1 november 2020 22:24:01 schreef Shiptronic:
Elke ruimte waar de voeding binnen komt moet een Hoofdschakelaar hebben aan het begin, dus niet bij 2x uit , ook de 1x in moet een schakelaar hebben , en elk huis een eigen schakelaar.

Duidelijk dank je wel.
Elke groepenkast heeft een eigen hoofdschakelaar, anders is het ook onmogelijk om op een veilige manier aan de kast te werken.

Op 1 november 2020 23:52:22 schreef testman:
elke onderverdeler moet een HS hebben, en de hoofdkast zelf ook. als de zwembadkast in dezelfde ruimte als de hoofdkast zit, zou die verdeler er geen hoeven, immers in handbereik als dat idd 1 mtr is. 6A voor een zwembad kast is wel weinig, er zit op zn minst een circulatiepomp op neem ik aan.

Deze zit al in de kast en die kan ik vanwege garantie op de installatie niet aanpassen. De hoofdschakelaar in de kast is ook een 6A, dus vandaar dat ik een 6A zekering wilde gebruiken.
Ik heb even gekeken naar de pomp hij is maar 900 watt, het is ook maar een klein zwembad van 75m3.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 2 november 2020 04:27:29 schreef Bart Coolen:
[...]
Snap niet helemaal wat dat er toe doet,

In je 1e plaatje zijn 5 aansluitingen, in de laatste is je schuur verdwenen, en zijn het er ineens 4, en verdeel je het nog heel anders.

Ik probeer je zo goed mogelijk te helpen. Daarvoor moet ik wel weten wat je van plan bent. Anders krijg je van mij (en andere) verkeerde adviezen.
Kijk nu maar eens wat voor een antwoorden er zijn. Geen enkele is er fout, maar op jouw specifieke vraag kan er ook wel eens geen enkel goed antwoord bij zitten.
Het is heel wat anders als je deze verdeling doet in een woonhuis, een kabel naar ver weg, dan verdelen en naar verschillende huizen.
Inmiddels heb ik begrepen (maar als dat niet zo is geef dat aan) dat de huizen geen woonhuizen zijn maat tuinhuizen, het zwembad geen groot openbaar zwembad is maar een klein eigen zwembadje.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 2 november 2020 08:30:05 schreef Toeternietoe:
[...]
In je 1e plaatje zijn 5 aansluitingen, in de laatste is je schuur verdwenen, en zijn het er ineens 4, en verdeel je het nog heel anders.

Ik probeer je zo goed mogelijk te helpen. Daarvoor moet ik wel weten wat je van plan bent. Anders krijg je van mij (en andere) verkeerde adviezen.
Kijk nu maar eens wat voor een antwoorden er zijn. Geen enkele is er fout, maar op jouw specifieke vraag kan er ook wel eens geen enkel goed antwoord bij zitten.
Het is heel wat anders als je deze verdeling doet in een woonhuis, een kabel naar ver weg, dan verdelen en naar verschillende huizen.
Inmiddels heb ik begrepen (maar als dat niet zo is geef dat aan) dat de huizen geen woonhuizen zijn maat tuinhuizen, het zwembad geen groot openbaar zwembad is maar een klein eigen zwembadje.

Dank je wel voor je reactie.
In het bericht van 21:04 had ik aangegeven dat ik de eerste zekeringskast en de schuur wel kon samenvoegen, aangezien ze naast elkaar hangen.
Ik verdeel het anders op advies avn wat jullie schrijven. nml door geen echte schakelaars te gebruiken maar zekeringen.
Dus de bovenste kast bestaat uit de zekeringen voor de schuur, de hoofdschakelaar voor het hele systeem en de 4 zekeringen om de zekeringskasten van de huizen en het zwembad af te zekeren.

Het zijn inderdaad geen woonhuizen, maar ook niet echt tuinhuizen. Meer iets er tussen in. Het ene huis heeft een slaapkamer woonkamer en keuken en het andere huis 3 slaapkamers, woonkamer en keuken.
Het zwembad is inderdaad een klein privezwembad van ongeveer 10 x 3 meter.
Sorry voor de onduidelijkheid.

Op 2 november 2020 04:27:29 schreef Bart Coolen:
Snap niet helemaal wat dat er toe doet, maar die zitten in de groepenkasten van de huizen. Gewoon een goedkope digitaal meter.

Als ik het goed begrijp is het officieel maar 1 aansluiting, maar ga je toeristische onderhuurders apart verrekenen. Formeel mag dat niet, je mag alleen geld verrekenen over een meter die onder toezicht staat van een meetbedrijf.
Je kunt dat veel simpeler aanpakken door het bedrag gewoon in de huursom op te nemen, dat mag wel.
Ik heb zelf ook wel eens op een vakantiepark gebivakkeerd, maar nog nooit meegemaakt dat het energieverbruik aparte werd verrekend op grond van een meter.

mvdk

Golden Member

@KlaasZ, de man zegt:

Op 2 november 2020 04:27:29 schreef Bart Coolen:
[...]
Degene die we hebben, hebben eigenlijk ook geen functie we kijken er nooit naar en houden de standen niet bij.

benleentje

Golden Member

maar nog nooit meegemaakt dat het energieverbruik aparte werd verrekend op grond van een meter.

Toch een keer op vakantie in duitsland ik denk zo een 15 jaar geleden werd er wel degelijk de verbruikte stroom verrekend. Bij aankomst in het huisje werd samen meten de verhuurder de meterstand genoteerd en daar heb ik voor getekend en op de laatste dag werd dat weer samen naar gekeken en genoteerd. Het ging dus wel eerlijk zonder gesjoemel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

Er zijn ook nog plekken op de wereld waar een lengtehoeveelheid word afgemeten met de onderarm, dat zijn geloof ik ellen.
Als beide partijen toestemmen, mag dat. Maar niet in NL, en ook niet in D.
Edit: maar de ts zegt met zoveel woorden dat die meters niet voor afrekening worden gebruikt.

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 2 november 2020 13:47:53 (19%)

klopt inderdaad, ik gebruik ze er niet voor. Ze zitten er meer in omdat er nog ruimte over was in de kast en ze super goedkoop zijn.
We kunnen aan het eind van het jaar wel kijken wat de kosten van 1 huis zijn geweest en dat afzetten tegen de omzet.
Maar ook die info vervalt snel, want we willen 16 zonnepanelen laten plaatsen. De dagstroom wordt dan ineens gratis.

Douche en wc water is gratis.

[Bericht gewijzigd door Bart Coolen op maandag 2 november 2020 13:55:40 (18%)

Op 2 november 2020 13:46:11 schreef mvdk:
Er zijn ook nog plekken op de wereld waar een lengtehoeveelheid word afgemeten met de onderarm, dat zijn geloof ik ellen.
Als beide partijen toestemmen, mag dat. Maar niet in NL, en ook niet in D.

Op campings in Duitsland is het heel gewoon dat iedere aansluiting een eigen meter heeft en dat er ook op afgerekend wordt bij vertrek.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

Mogelijk staat die meter op die camping onder toezicht. (denk het niet)
In D hebben ze ook voorschriften.
https://de.wikipedia.org/wiki/Stromz%C3%A4hler#Gesetzliche_Eichung