Broodbakmachine Inventum BM55: motor draait niet.

Op 1 november 2020 18:55:47 schreef smd:
Voor smering van mechaniek gebruik je geen dierlijke of plantaardige olieen, maar gebruik hittebestendig vet of kopaslick OID

Ik zoek geen technische smeermiddelen!
Het gaat juist om gebruik bij/als voedingsmiddel.
Ik gebruik dus een beetje olie die ik in de broodpan giet, ter smering van het afdichtingkje op de bodem.
Dus het moet eetbaar zijn en een beetje smeren, en ook op den duur goed vloeibaar blijven als het vaker verhit wordt zoals in een broodbakmachine.
In principe wil ik met diezelfde olie ook bakken/braden en mijn salade maken.

Arco

Special Member

Zoals gezegd, bakvet is ongeschikt voor lagers, dan kun je er beter niks in smeren.
(als je dat toch doet, moet je ook niet klagen als de boel in de soep loopt...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 november 2020 20:42:52 schreef Spog2:
[...]

Ik zoek geen technische smeermiddelen!
Het gaat juist om gebruik bij/als voedingsmiddel.

Daar gebruik je foodgrade smeermiddel voor en geen bakolie.. Vragen om problemen. Lagers gaan vast zitten of kapot, en het koekt aan.

Arco

Special Member

Bij de hoge temperaturen bij bakken (200 graden of hoger) verliest bakolie zijn smerende eigenschappen en verbrandt.
De boel loopt dan vast en de lagers slijten extra hard.

Zoals reeds gezegd, beste de lagerbussen tijdje in hete (daarvoor geschikte) olie of vet leggen zodat het in kan trekken.
Foodgrade hoeft niet: de lagers komen toch nooit in contact met het brood.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@smd, @maus0611, @Arco

Jullie snappen het niet en/of leest maar half.
Ik wil helemaal geen lagers smeren met "bakolie".
Het lager wat ik schoongemaakt heb is van de aandrijfas, en die heb ik gesmeerd met kranenvet en een peperduur Molykote-vet. Dat is bepaald iets anders dan bakolie.

Op de klauw van de laatste foto's wordt een pan geplaatst met onderin een roerder.
Die heeft ook een lager met "afdichting". In principe gooi je daar alleen water en meel op.
In de praktijk (bij mij) is die "afdichting" niet meer 100%, dus je moet kiezen wat je er door laat: water+meel of een druppeltje van "iets wat voor mechanieken minder schadelijk is, wat afdicht en smeert".

Ik ben dat neerbuigende gezeik over "bakolie" meer dan zat!
Er zijn een heleboel plantaardige oliesoorten: olijf, palm, zonnebloem, raap, cocos, pinda, enzovoorts.
En dan kun je die nog op allerlei manieren bewerkingen en raffineren.
Er zal toch iets zijn wat voor mechanieken minder schadelijk is dan "bakolie"!
Boter, margarine, pindaolie, olijfolie?

Deze firma heeft in elk geval biologische smeermiddelen, of je ze kan eten weet ik niet, maar wellicht maken ze een gulden middenwegproduct: https://www.cargill.com/bioindustrial/industrial-lubricants

Ik heb eerder een arachide-olie (van pinda's) gebruikt. Die lekte door de bodem heen! Wellicht is dat een aanwijzing dat die niet vast kleeft...
Ik weet niet welke soort/kwaliteit arachide-olie ik had, want het kan allerlei bewerkingen hebben ondergaan die niet op de fles staan. Men noemt slechts de "lekker en gezonde ingredienten" en dat je er goed mee kan bakken/braden.

Op 2 november 2020 08:19:09 schreef Spog2:
@smd, @maus0611, @Arco

Jullie snappen het niet en/of leest maar half.
Ik wil helemaal geen lagers smeren met "bakolie".
Het lager wat ik schoongemaakt heb is van de aandrijfas, en die heb ik gesmeerd met kranenvet en een peperduur Molykote-vet. Dat is bepaald iets anders dan bakolie.

Dat kon ik niet terugvinden in de andere posts, ik zie je alleen maar praten over andere olie. Dus niet boos worden.

Arco

Special Member

Ik kon dat er ook niet uit opmaken...
Blijft het feit dat het gebruik van 'consumeerbare voedselveilige smeermiddelen (*)' voor het smeren van heel heet wordende metalen delen geen goed idee is.

(*) lange en nette omschrijving van bakolie... :)

Het loopt overal in en koekt daar aan met als gevolg storingen aan alles wat bewegen kan.
Kun je de afdichting niet vervangen? (probleem zelf aanpakken is meestal toch het beste)

Dat er bij regelmatig gebruik slijtage optreedt is niet zo vreemd voor een apparaat wat nieuw maar 52 euro kost...
(mede door die lage prijs kan ik me indenken dat reparatie niet meer loont...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@TS als je alles lekker soepel gekregen hebt en er zit nog steeds nukkigheid in de motor, laat dan maar weten, dan kunnen we verder.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Beste mensen,

Ondanks een beetje irritatie op het laatst allemaal heel erg bedankt voor het meedenken.
Ik heb er veel van geleerd. Ik vond de electronica van deze machine erg interessant. Dat je alle onderdelen goed op de print kunt volgen maakt het een mooi printje om nog eens wat mee te knutselen.
Naarmate je een apparaat beter leert kennen ga je er meer van houden. :)
Ik heb er met toenemende liefde veel tijd en een beetje geld ingestoken om hem te redden van de afvalberg.
@ohm pi: ik heb nog de spanning uit het voedingsprintje gemeten: =13,1 V.

Desondanks is broodbakmachine hedenochtend toch overleden.
@rew heeft gelijk gehad: het is de motor geweest.

Eigenlijk was het model geen BM55 maar een BM60 (wit).
Heb op Marktplaats nog even naar tweedehandse gezocht, maar een nieuwe is haast nog goedkoper dan wat ze daar vragen.
Over 1 a 2 dagen komt er een nieuwe die er sprekend op lijkt, alleen ipv Inventum staat er Tomado (type TBM8001W) op.

Als hij van binnen ook hetzelfde is heb ik straks een broodbakker met voldoende reserveonderdelen op de motor na.

[EDIT: Heb de Tomado inmiddels binnen, met het bedieningspaneeltje er even afgeschroefd zie ik: electronica en motor, alles is van binnen hetzelfde als de Inventum BM55 en BM60.
Enig verschil is dat de koelsleuven in de zijkant behuizing bij Tomado dicht gelaten zijn, koelsleuven van deksel zitten nu achter ipv bovenop.]