Floodlight op graafmachines

High met Henk

Special Member

Ik ben er al weken zoet mee en kom er niet uit..

Op mijn werk hebben wij graafmachines op een ponton. Zogenaamde backhoe of dipper dredgers.

Op de cabine staan nu hpi/hpl floodlights van 1000 W per stuk.

Deze lampen zijn Phoenix mrse1000b.
Ca 92.000 lumen en 120 graden.

Als ik reken zeg ik 30.666 lumen direct.
En van het restant gaat deel via reflector. Rendement geschat op 65 procent. Kom ik aan >76.000 lumen.

Omdat hpi en hpl lampen en vooral ballasten lastiger te krijgen zijn willen we om naar LED. Ook omdat dat meteen inschakelt. Een HPL of HPI lamp moet ff afkoelen voor hij weer doet.

Echter ik krijg bijna overal aanbiedingen van hooguit 50.000 lumen voor 2 lampen.
Volgens mijn berekening zou ik nu ruim 150.000 lumen hebben.
Ook phoenix zelf zegt deze lamp te vervangen met een 200W led lamp van ca 20.000 lumen.

Nou is er ook een idee om de huidige lampen te vervangen door van die led bars die je ook op terreinauto's en trucks ziet.
Nadeel 24 V, maar ok.
Die dingen zijn meestal tussen 20.000 en 30.000 lumen en ergens tussen 200 en 300 W. Als we er ca 8 plaatsen zou het werken.

Echter als ik enkele leveranciers om een aanbieding/advies vraag hoor ik weinig (kunnen/durven geen advies te geven) of komen aan met iets veel duurders dan op hun website. (mededeling, kwaliteit is beter. Komt dan ook terug met maar 1 lamp.

Ben ik nu gek of zie ik iets verkeerd??
En weet iemand een goede led bar leverancier..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

lumens zeggen in dit verhaal niet alles, omdat de lumens alle kanten opgaan. aangezien je enkel in het lichtsterkte naar één richting geïnteresseerd bent(de candela's dus) kan een LED van 50.000 lumen het gemakkelijk halen van een lamp van 100.000 lumen, omdat de LED sowieso zijn lumens naar een kant uitstraalt, en dan nog onder een zekere hoek
Nu wordt een deel van de achterwaartse lumens gerecupereerd via de reflector, maar hoeveel dat precies is?..
probleem is dat candela's bijna nooit opgegeven worden.. dus,
eenvoudigst is even de luxmeter erbij halen en op een welbepaalde afstand (bvb 20 meter voor de kraan) lichtsterkte van de huidige spot te meten. Doe dan eens hetzelfde met de mogelijke vervangspots, en trek je conclusies.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 31 oktober 2020 20:43:13 schreef High met Henk:
Ca 92.000 lumen en 120 graden. Als ik reken zeg ik 30.666 lumen direct.
En van het restant gaat deel via reflector. Rendement geschat op 65 procent. Kom ik aan >76.000 lumen.

Ik kom op 92000 × (1/3 + 0,65 × 2/3) = 70500 lumen. Minder, maar jammer genoeg niet zo'n groot verschil.

Je zou inderdaad de luxen op je werkvlak kunnen meten en op grond daarvan offerte vragen (en ook nog eens uitdrukkelijk vragen naar ook de soort lampen die je in gedachten hebt).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
High met Henk

Special Member

Die luxen meten is praktisch onuitvoerbaar.

Ik kan niet op het water meten.
Overdag is het te licht.
In de nacht is de dekverlichting aan.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Die LED-gekte is bij mijn klanten toch weer goeddeels voorbij. Daar moest ook alle werkverlichting zo nodig LED, want zuiniger en het zou zo lang mee gaan enzo. Goed, ander spelletje dan bij jou. je moet wat zien, het hoeft geen kunstmatige zon te zijn.

Die LED meuk blijkt dus naar licht te geven (goh...), minder licht te geven, zo ervaart men het in elk geval (goh...) en gewoon stuk te gaan (goh...). Dus inderdaad... het gaat weer de richting van de klassieke bouwlamp met een 1kW gloeilamp op. Ja, het gebruikt wat meer stroom (boeit het als die genny toch staat te brullen?). Maar een kapot lampje is in minder dan 5 minuten te vervangen. En met een 'softstart' ervoor gaat het verrassend lang goed.
Ook wat water in een armatuur gaat lang goed (ja, het corrodeert wat), na een jaar of 5 gewoon het hele ding vervangen. Alu en zout water blijft nou eenmaal een moeilijke combinatie.

High met Henk

Special Member

Beste Eric,

op het dek zit al overal LED, dus das geen probleem.
Halogeen hebben ze niet in deze vermogens (daarmee bedoel ik wel 1000 W, maar niet dezelfde lichtopbrengst)

HPL/HPI is steeds moeilijker te krijgen: we hebben nu een kapotte ballast en is een drama om eraan te komen... Lampen worden ook steeds meer obsolete.

Dus we MOETEN wat anders en enige alternatief IS LED.
En bij voorkeur iets gangbaars wat ik hier kan krijgen maar ook in de UK, Australië, Denemarken, Brazilië etc.

Daarom kom ik bij de led bars uit.
Phoenix floodlights zijn hier ook niet goed verkrijgbaar (alleen in USA, maar daar mag ik niet meer komen omdat ik voor deze werkgever werk.. Iets met Nordstream 2)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

LED kan natuurlijk wel goed tegen mechanische schokken - mits het goed gebouwd is.

Hou rekening ermee dat een LED-lamp zeer goede koeling nodig heeft, zeker bij zulke hoge vermogens. Niet inbouwen, geen kappen erover.

En een LED-lamp ken wel degelijk slijtage, bij de levensduur die ze opgeven is het normaal dat hij nog maar 50% licht geeft. Dus zeker niet onderdimensioneren. Levensduur is ook nog eens sterk afhankelijk van de belasting en temperatuur.

Verder zou je nog naar het lichtspectrum kunnen kijken. Wat heb je nodig? En die spectra van LED-lampen kun je niet geloven. Fabrikanten hebben de samenstelling zo gemaakt dat het in bepaalde metingen een mooi getal geeft. Maar dat zegt niet alles. Ik zou zeker voor een goede fabrikant gaan, of een fabrikant die goede LEDs gebruikt. Eventueel gewoon testen in je toepassing, dan zie je het zo (ik wel).

Mijn uitspraak van een paar jaren terug "LED lampen zijn veel zuiniger want ze geven veel minder licht" begint wel steeds minder waar te worden.

High met Henk

Special Member

@hoeben:
Bij gloeilampen, hallo-geen-lampen en spaarlampen heb je wel gelijk.

Bij TL of gasontlading is het verschil minimaal.

Maar testen. Al de led bar boeren.. wat is goed en wat niet..
Lijkt allemaal dezelfde Ali shit.
Sommige zeggen Cree leds andere OSRAM. Ok. Maar zit het er ook echt in??

Waarom bieden ze dan toch iets anders aan??

En voor koeling ben ik niet bang... Ze staan gewoon buiten op de cabine..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

als ik bij de tu kijk, hebben ze 1 floodlight armatuur met 39.000 lumen van ledvance, dat is het hoogste vermogen in die dingen, 290W elektrisch. een paalarmatuur heb je wel in 240.000 lumen, maar dat is ene heel ander geval..

koeling houd maar in de gaten, ik heb al 2 van die 200W floodlight kunnen vervangen in dik 1 jaar tijd. stonden beiden op dak buiten..

ik zou zeggen, ga niet voor die zeldzame met enorm veel lumen, maar zet er meerdere samen op een beugel. dan kun je ook wat beter richten op het werk, en bij uitval van 1 armatuur heb je nog zat licht over..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 1 november 2020 20:36:22 (22%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je zou er eens een telefoontje aan kunnen wagen met AAA-Lux in Eindhoven. Misschien hebben die wat kleins voor op je graafmachientje, of is het voor hun misschien een interessante markt. Ge wit ooit nooit nie.

High met Henk

Special Member

@kilian, ga ik morgen eens bellen.

@testman: ik was even aan het zoeken: bedoel je dit?
https://www.ledvance.com/professional/products/luminaires/professional…

is IP65.... Niet echt zeewater bestendig..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Op 1 november 2020 04:27:03 schreef High met Henk:
Die luxen meten is praktisch onuitvoerbaar.

Ik kan niet op het water meten.

Je kan toch meten in de graafbak?

[edit] Heeft Glamox niet iets ? : https://glamox.com/gmo/segments

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 1 november 2020 22:46:15 (14%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

AAA lux die iets hebben wat zeewater bestendig is, denk t niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Glamox heeft de nieuwe FL 70 aangeboden.
Maar die kost een vermogen.

Overigens kom ik met die (in de single unit) nog maar aan 57000 lumen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Je gaat toch niet op zee lopen te hobbieboppen met zo'n flut redneck ledbar? Ik dacht dat bij jou alles een Lloyds of zo moest hebben?

Henk H.

Golden Member

Doorgaans gaan de klassebureau's (zoals Lloyds) niet zo ver dat ze ook gekeurde lampen willen hebben. Bij ons (gelukkig) niet. Wel ATEX waar het voorgeschreven is, maar merk en type mag je zelf kiezen.

Wij hebben ook Glamox armaturen (TL), inderdaad erg duur maar het blijft wel lang heel en droog binnenin. Misschien is Wiska nog een optie? Wij hebben daar de ijszoeklichten van, maar ze maken ook wat LED spul, IP66/67. Linkje.

Suggestie van Testman klinkt me wel verstandig in de oren, als je meerdere armaturen hebt, zie je nog wat als er iets uitvalt. Als je dan ook nog een wat meer courante armatuur kunt kiezen is er ook nog makkelijker en sneller aan te komen indien nodig.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen, wellicht willen wij op termijn ook nog wat floodlights vervangen.

High met Henk

Special Member

Dit valt inderdaad niet onder de nautische keur. Is een werklamp. Dus daar mag je van alles opzetten wat je wil. Navigatie verlichting is wel onder keur uiteraard.

Aangezien de leveranciers ook allemaal met een duurdere variant afkomen (blijkbaar vertrouwen ze zelf hun spul ook niet echt)
Ik had beetje gehoopt dat iemand hier gewoon goede ervaringen had met dat LED-bar spul... Echter blijkt van niet.

Besloten om dus toch maar voor een beproefder concept te gaan.
Het is nu een 9 pots floodlight geworden welke nu nog experimenteel is.
de 3 pods is wel beproefd.

Wordt gefreesd uit 1 massief blok aluminium en is 800 W en 105.000 Lumen in een hoek van 78 graden. Spul wordt in Nederland gemaakt (lampen zelf zal wel niet)

kost dan ca 2000 euro, wat in verhouding nog veel goedkoper is als een Glamox of andere profi flood light.

Bij LED bars is het voordeel dat je die krengen overal kunt krijgen en dus ca 200 euro per stuk kosten. We hebben er om 1 lamp te vervangen dan 4 a 5 nodig. Dan moet ik nog een voeding hebben en 40 A voeding kost ook nog bijna 300 euro (meanwell bij farnell)
en dan moeten er nog beugels gemaakt worden. Zit al op 1300 euro nu zonder beugels.. Verschil wordt te klein...

Tja en omdat deze hier gemaakt worden, zullen we ze spare aan boord moeten leggen als het bevalt... Tja, voor deze prijs kan dat ook wel.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Laatst hebben we op het werk schijnwerpers van dit merk gebruikt voor schrikverlichting en je schrikt je inderdaad de tering van de hoeveelheid licht. Ze hebben armaturen met >130.000 lumen.

GJ_

Moderator

Op 2 november 2020 12:00:32 schreef High met Henk:...40 A voeding kost ook nog bijna 300 euro (meanwell bij farnell)...

Heb je dan de gouden uitvoering of zo?

High met Henk

Special Member

Led bars zijn 200 w
4x 200 w = 800 w

Op 24 V...

Heb ik geen phoenix of puls voor. En heb bij Farnell 1 van de goedkoopste (meanwell gepakt)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Op 2 november 2020 16:40:51 schreef High met Henk:...En heb bij Farnell 1 van de goedkoopste (meanwell gepakt)

Meen je niet. De duurste 24V/40A die ik kan bedenken is nog geen 250 euro. De meesten zitten rond de 200 euro. Bruto dan nog, dus uiteindelijk zijn ze altijd nog goedkoper.

Op 2 november 2020 15:20:45 schreef GJ_:
[...]Heb je dan de gouden uitvoering of zo?

Dat betalen wij nog niet eens voor een deftige Siemens

ik heb wel wat ervaring met die grote led floodlights, oa op golfbanen, ken er diverse van 160-200W. als 1:1 vervanger van zeg een 1000W hpi armatuur wel een stukje sneller licht en veel meer licht aan 1 kant, de reflector is doorgaans toch niet alles in die oude armaturen. evengoed, led is veel gevoeliger voor te hoge temperatuur als een hpi lichtbron, en dat wordt vaak vergeten. lampen niet uitgezet op zo'n zomerse 36 graden dag geeft een verkorte levensduur. op de grote bouw zie je dat wel vaker, allang licht en men heeft nog 4 van die 1000W hpi branden in de kraanmast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Enfin. Keuze is gemaakt en nu komen de tips...

Daar hebben we een spreekwoord voor met een kalf en een put.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???