Hameg HM407-2 geen beeld

Beste,

Ik heb hier een HM407-2 waarvan het beeld het af en toe doet. Als ik hem inschakel zie ik het initialisatie beeld wel. Maar zodra hij is opgestart zie ik geen beeld meer. Dit is me eerder wel eens opgevallen, maar toen hielp een keer uit en inschakelen. Nu lijkt dit ook niet meer te werken.

Eerder heb ik wel eens de encoders goed schoongemaakt omdat die toen niet lekker werkte. Dat heeft sindsdien goed gewerkt.

Wat me nu net ook is opgevallen, als hij wel opstart en ik laat hem een tijdje met rust dan valt na een poosje het scherm ook uit.

Hebben jullie misschien suggesties?

(Misschien is dit ook wel een teken voor een nieuwe scope :9~ )

[Bericht gewijzigd door hardbass op zondag 1 november 2020 19:52:44 (11%)

PE2BAS

Geen beeld?
Geen anodespanning meer?
Roosterspanning te negatief tov kathode?
Kathodestraal valt buiten beeld tgv onjuiste afbuigspanning?
Hier https://www.download-service-manuals.com/en/manual.php?file=Hameg-9449… kan je de servicemanual downloaden.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 1 november 2020 19:42:50 (31%)

Oef, ik weet niet of ik daar de spullen voor heb om dat te testen. Ik kan wel eens wat spanningen nalopen, mijn multimeter gaat tot 1000V DC al zijn de originele leads kapot en de snoeren die ik er nu mee gebruik zijn niet geschikt voor hoge spanning. Ik betwijfel eigenlijk een beetje dat het daarin zit aangezien hij bij het opstarten wel gewoon werkt. Maar goed, het kan natuurlijk wel.

Beetje vervelend aangezien ik verder wilde met mijn projectje en nu weer op heksenjacht moet in de scope. Misschien dat ik het laat voor wat het is en een nieuwe scope koop. Ik had gezien dat scopes zoals de DS1104Z+ niet erg duur meer zijn en voor mijn projecten is dit meer dan genoeg.

PE2BAS

als je met beeld nog hebt dat het haar op je hand naar het scherm gaat staan en zonder beeld niet meer, dan weet je het begin alvast. het kan hoogspanning zijn, afbuiging, maar net zo goed het signaal wat uitvalt. miss door iets als een rotte voedingslijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ha hardbass,

Voordat je draadje 4 kantjes beslaat wijs besluit om te overwegen of reparatie nog wel zin vol is :+
Ik ben nog steeds an het ruimen en hier ook nog een 5 tal scopes staan tektronix enz soms cascade defect dan weer dit moeilijk verkrijgbare dingen.
Dus ook aan mijn kant de overweging afschrijven eens moet je accepteren dat het op is !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 1 november 2020 20:05:25 schreef hardbass:
Oef, ik weet niet of ik daar de spullen voor heb om dat te testen. Ik kan wel eens wat spanningen nalopen.

Met de servicedocumentatie kan je de meeste spanningen wel nalopen. Alle spanningen boven de 350V DC meet je gewoon niet en neem je aan dat ze goed zijn of je meet ze op de manier van testman. Maar ja, als hij gerepareerd is zit je weer een paar jaar naar een oude scoop te turen en mis je de handige dingetjes die een moderne scoop wel heeft.

Dank voor de reacties. Voorlopig wil ik het eventjes laten voor wat het is en naar een nieuwe scope kijken. Ik denk dat ik daar een hoop plezier van ga hebben.

PE2BAS

Op 1 november 2020 20:27:42 schreef electron920:
Ha hardbass,

Voordat je draadje 4 kantjes beslaat wijs besluit om te overwegen of reparatie nog wel zin vol is :+
Ik ben nog steeds an het ruimen en hier ook nog een 5 tal scopes staan tektronix enz soms cascade defect dan weer dit moeilijk verkrijgbare dingen.
Dus ook aan mijn kant de overweging afschrijven eens moet je accepteren dat het op is !

Groet,
Henk.

Mwa, dat vind ik wel erg gemakkelijk kort door de bocht. Een (of meerdere) Teks afschrijven kan ik me voorstellen: veel te veel obscure onderdelen in die dingen. Maar bij Hameg is dat nu juist niet het geval. Die dingen zijn door Hameg juist bewust opgebouwd met gangbare / normale componenten. Zeker een apparaat als de HM407-2 is een prachtige hybride machine! Juist het kunnen kiezen tussen volledig analoge modus en digitale modus is iets wat je echt gaat missen bij een moderne digitale scoop. (Ik wel in ieder geval).

Ps.: mocht je het ding uiteindelijk afschrijven/afdanken, dan houd ik mij aanbevolen. ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Voorlopig hou ik hem nog eventjes, misschien later eens kijken of ik hem kan repareren. Mocht ik er niets meer mee doen dan laat ik het wel weten. Rob was je trouwens voor via de mail. :)

PE2BAS
rbeckers

Overleden

Die oude Hamegs zijn inderdaad veel gemakkelijker te repareren dan de meeste andere merken scoops.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)