Onderdelen versterker

Moest een paar transistors loshalen van koelblok om de condensator erin te solderen, tijdens het terug zetten viel mij op dat de ronde isolator die onder te transistor ligt niet de hele transistor bedekt. Kan dit geen problemen veroorzaken ?

https://i.postimg.cc/6pxgv082/Untitled.png

Lijkt mij niet. Aan het blauwe cirkeltje doet de isolator zijn ding nog; aan het rode cirkeltje zit men al buiten het metalen contactvlakje van de transistor.

Trouwens de hele montage ziet er heel erg correct uit, ferrietkraaltje rond de ene transistorpoot en alles, het lijkt me dat je in die hoek wel gerust mag zijn.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
RAAF12

Golden Member

Een rechthoekige mica was mooier geweest, maar de ronde, die meestal voor zware >50A metalen ronde thyristors ect. wordt gebruikt voldoet ook. De onderzijde van de transistor op jouw koelplaat is geisoleerd. Bij de full metal plate moet natuurlijk wel een complete isolatie tussen liggen.

Alles aangesloten en voldoende isolatie inderdaad. Voor de zekerheid volume op 0 gezet en eerst maar de spanningen meten vanaf transformator en vergelijken met het schema. De eerste spanning die ik in het schema kon vinden is de spanning die na de gelijkrichter van de transformator komt. Deze moet 32.8v zijn

Bij na meten blijk deze 35v te zijn. Is dit een probleem en wijken spanningen over bijvoorbeeld transistors vaak af met het schema ?

[Bericht gewijzigd door Maarten321 op 2 november 2020 17:36:53 (13%)]

RAAF12

Golden Member

De trafo spanning kan varieren en daarmee ook de secundaire. Spanningen in het schema kunnen afwijken als er onbelast/belast gemeten wordt. Maar die gemeten afwijking lijkt mij niet relevant voor de werking.

Oke bedankt dan ga ik een muziekje luisteren vanavond