omkeerschakelaar

Beste techneuten, nu ik de frequentie regelaar binnen heb wil ik de zaak gaan aansluiten met een omkeer schakelaar. 1 voor de boorkolom, en 2 voor de draaibank.

De frequentie regelaar is dus de voeding mono fase 230 volt.

Maar hoe sluit je dit aan.?

https://aliexpress.com/item/32800312634.html

Vr.grt. Willem

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 2 november 2020 16:23:57 (6%)

Arco

Special Member

Als dat een gewone AC motor is, zul je die open moeten maken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 2 november 2020 14:28:02 schreef atlas1302:
Beste techneuten, nu ik de frequentie regelaar binnen heb wil ik de zaak gaan aansluiten met een omkeer schakelaar. 1 voor de boorkolom, en 2 voor de draaibank.

Heb je een drie fase motor of een één fase motor?

De frequentie regelaar is dus de voeding mono fase 230 volt.

Hier geld het zelfde 1 X 230VAC in en 3 X 230VAC uit? Of 1 X 230VAC in en 1X 230VAC uit?

Maar hoe sluit je dit aan.?

Ligt eraan wat je hebt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Dit is een namaak Kraus&Naimer schakelaar. Met een echte was het simpelweg het typenummer doorgeven voor een antwoord. Nu heb ik echt geen idee wat die schakelaar precies doet.

Lambiek

Special Member

Op 2 november 2020 15:15:30 schreef GJ_:
Dit is een namaak Kraus&Naimer schakelaar. Met een echte was het simpelweg het typenummer doorgeven voor een antwoord. Nu heb ik echt geen idee wat die schakelaar precies doet.

Ik had twee relais gepakt in plaats van zo'n schakelaar en een kleine 1-0-2 schakelaar in de stuurstroom.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Beide motoren zijn enkel fase 230 volt, de frequentie omvormer ook enkel fase 230 uit.

mvdk

Golden Member

Was misschien handiger geweest om dit topic als vervolg op dat ouwe topic te maken. Nou moet je daar gaan teruglezen wat de bedoeling was, en wat voor hardware er al gescoord was.

Edit:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/145236

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 2 november 2020 15:30:23 (14%)

Sorry, ik had daar ook over nagedacht maar dit is weer een andere frequentie regelaar, 1500 watt. Maar je hebt gelijk.

Op stand 1: verbind 2-4 door, en op stand 2: 10-9. Volgens mij de plus doorschakelen L, en N met elkaar verbinden.

Zoals getoond eigenlijk in de link van @mvdk.

[Bericht gewijzigd door atlas1302 op maandag 2 november 2020 15:56:16 (41%)

Lambiek

Special Member

Zo zou ik het gedaan hebben.

Kun je een simpele drie standen schakelaar gebruiken en twee relais.

Of wil je echt de motor ompolen, want dat is me niet helemaal duidelijk nu?

Als het echt om de motor om te polen is, zal je het waarschijnlijk moeten doen zoals @Arco zegt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nee het is niet om te polen. Waarom wil je relais ertussen hebben?

Lambiek

Special Member

Dus je wilt een keuze kunnen maken tussen je draaibank of kolomboormachine.

Dan kun je het voorbeeld gebruiken.

Waarom relais, omdat dat veel makkelijker is.

Maar doe het zoals jij wil, het is maar een voorbeeld. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mvdk

Golden Member

Naar mijn bescheiden mening moet er een uitgebreidere schakelaar opgezet worden. Met deze schakelaar is het mogelijk, om te schakelen op een moment dat één van de machines draait. En zoals ik het begrepen heb uit de talloze topics over frequentieregelaars, vind zo'n ding het niet fijn om aan de uitgaande kant onderbroken te worden.
Je moet dan dus een schakelaar/schakeling hebben die zowel de ingaande kant van de frequentieregelaar schakelt, als de uitgaande kant.

Edit: iets met Murphy's Law mompelt...

Ik heb de Hager sft232 erbij gezocht, die had ik nog liggen.

https://www.amazon.co.uk/Hager-Sft232-Handlebar-Switch-Modular/dp/B01N…

Lekker robuust, 1 aan - 0 - 2 aan.

Volgens mij schakel je eerst de regelaar in, stel het in, en dan kies je welke machine spanning moet hebben met een schakelaar. Dan schakel je pas de machine in werking. Dus de machine`s schakel je apart voor de duidelijkheid.

Relais is dan volgens mij onnodig in deze situatie, corrigeer me als ik het verkeerd zie.

Dus die eerste schakelaar doet eigenlijk precies hetzelfde, spanning toelaten naar de machine. Op de machine`s zitten de aan en uit schakelaars. Misschien was ik niet duidelijk in mijn verhaal.

mel

Golden Member

Zitten er geen (stuurstroom) schakeluitgangen aan die regelaar?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
benleentje

Golden Member

Volgens mij schakel je eerst de regelaar in, stel het in, en dan kies je welke machine spanning moet hebben met een schakelaar. Dan schakel je pas de machine in werking. Dus de machine`s schakel je apart voor de duidelijkheid.

Liever precies anders om, eerst de machine kiezen en dan pas FO aanzetten.

Maar Zelf zou ik wel de start en stop knop op de machine zelf gebruiken en alle instellingen op de machine willen doen en dan heb je een grote schakelaar nodig die niet alleen de motor schakelt maar ook de drukknoppen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

TS heeft toch een 3 polige omschakelaar (wisselschakelaar) met 0 stand.
Kan simpel 3 fase naar 2 motoren verdelen! motor 1, motor 2.
Met een 1 fase motor kan het natuurlijk ook, dan hou je een pool over van de schakelaar.
Afhankelijk van merk heeft een FO over het algemeen liever niet dat er in de uitgang geschakeld wordt. Dus eerst FO terugstellen (STOP) wachten tot de motor stil staat, dan de andere motor kiezen.
Moeten de motoren wel ongeveer hetzelfde zijn (kW) voor een goed resultaat.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Deze is het: https://aliexpress.com/item/32322193442.html

Dus eerst de motor kiezen en ook schakelen, en dan de FO aanzetten en inregelen. Dat mogen die Chinezen dan ook wel eens duidelijk in hun beschrijving zetten. Want dat is dan wel een teer punt, wat ik ook niet zo goed begreep in eerste instantie.

Die dikke Hager schakelaar gaat het dan worden.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 3 november 2020 11:22:27 (5%)

GJ_

Moderator

Op 2 november 2020 19:00:47 schreef Toeternietoe:...Moeten de motoren wel ongeveer hetzelfde zijn (kW) voor een goed resultaat.

Er zijn nog maar weinig drives met maar één motormap. Maar hele grote verschillen zijn toch nooit goed. Een drive met een veel te kleine motor werkt ook niet echt lekker.

Dank, ik geloof dat we het maar moeten aansluiten en aanschouwen. IK maak nog een prent en laat het hier zien met bevindingen.

Willem,

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 2 november 2020 19:23:01 schreef atlas1302: Dat mogen die Chinezen dan ook wel eens duidelijk in hun beschrijving zetten. Want dat is dan wel een teer punt, wat ik ook niet zo goed begreep in eerste instantie.

De links verwijst naar een F.O bij alie.
Daar staan 2 duidelijke schema's /plaatjes bij, die niets aan het toeval over laten.
De motor is direct aan de drive aangesloten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Klopt, heb ik gezien. Alleen de uitleg ontbreekt dat schakelen na de FO niet zo fijn is. Of dat ook bij deze is neem ik veiligheidswegen maar aan.

Waarom ik graag wil regelen? soms wil je wel eens een flink gat boren/draaien en dat moet echt met lage toeren en boormelk of koeling. Laatst bussen voor M22 gedraaid, met een kamerbeitel kom je er ook, maar een boor 20mm schiet wel iets meer op.

Gelukkig is deze FO 1500 watt, dat is het dubbele van de vorige. En de informatie is ook flink uitgebreider en laat ook expliciet zien de aansluitingen.

Sine

Moderator

Op 3 november 2020 11:07:19 schreef atlas1302:
Klopt, heb ik gezien. Alleen de uitleg ontbreekt dat schakelen na de FO niet zo fijn is.

Dat geldt voor alle FO's, die vinden dat nooit heel prettig. Zeker niet in bedrijf.

Update, de FO aangesloten op de boorkolom. De boorkolom heeft een vaste schakelaar dus niet relay bekrachtigd en staat op aan.
We schakelen de FO in door er spanning op te zetten d.m.v schakelaar.
De frequentie is te zien.. 50 hZ. Door op start te drukken loopt de boorkolom heel geleidelijk aan. Alles doet het perfect.

De draaibank heeft een relay schakelaar, volgens mij kan ik deze er ook uithalen en L (bruin) met elkaar verbinden. De draaibank wordt door de hager 3 stands schakelaar 1-0-2 geschakeld. Dan de startknop van de FO bedienen en zal de draaibank ook opstarten.

De FO heeft een afneembaar bediening paneel, die met een verlengkabel ruim een meter kan verplaatsen. Dus de bediening heb je pal naast je werk, de uit schakelaar van de FO dus ook.

Zou dit goed werkend zijn op deze manier?

benleentje

Golden Member

Of het goed werkbaar is moet je dus zelf bepalen, maar Ik hou zelf niet zo van losse kabels naast draaiende machines er is altijd kans dat de kabel in het bereik van de draaiende onderdelen kan komen. En dan kan je wel zeggen ik let goed op maar je hebt je concentratie al op je draaibank en niet bij zaken waar loopt dat kabeltje.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 4 november 2020 17:18:48 (25%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dat klopt, ik zal een foto schieten van de opstelling. Het kabeltje met het bediening frontje blijft uit de buurt van draaiende delen en ligt op de ondertafel binnen bereik.