Zadelafstand elektriciteitsbuis met sok

Volgens de voorschriften dient pvc horizontaal om de 40cm gezadeld te worden waarbij maximaal 10cm mag uitsteken bij de eerste en laatste zadel. Hoe zit dit als er een sok gebruikt wordt? Ik wil 6 meter buis zadelen en zal daarvoor 4 + 2 meter gebruiken.

Helpt het als je die 40cm ziet als een maximale afstand tussen de zadels en dat het dus minder mag zijn als je dat beter uitkomt?

[Bericht gewijzigd door Kilian op donderdag 29 oktober 2020 20:13:49 (28%)

Shiptronic

Overleden

Die 4 meter afzagen net na de beugel, en de 2 meter word dan iets langer ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

je komt wel bossen pijp van 10 tegen die aan 1 gebeugelde buis zitten getayrapt, of aan een gasbuis. een rij pijp die om de 50 zit gebeugeld en consequent zo zit gebeugeld is al heel netjes. het is een vorm van materiaal besparen op een klus, reken maar uit wat je aan beugels bespaart als er 1,5km pijp in een pand zit die gebeugeld moet worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Bij kunststof buis:
Horizontaal = 40 cm
Vertikaal 50 cm
10 cm vanaf einde
10 cm vanaf hulpstuk (bocht, sok, lasdoos)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

Met het vastzetten van PVC pijp met zadels moet je je niet zo heel erg strak aan die regels houden. Het geld eigenlijk voornamelijk voor 16 en 19mm buis en voor dikkere buizen mag je ook gewoon meer afstand nemen. De 40cm is dan helemaal niet kritisch en mag ook 43 cm worden als je bv precies in een spleet van het timmerwerk komt of voeg in de steen. "who cares"
Bij deze regel vind ik het resultaat telt en dat is dat de pijp recht hangt zonder door te zakken. Dus als 30 cm afstand van de beugel optisch beter uitkomt dan bv 40 + 20 omdat het laatste stukje wat korter is neem je gewoon 30. Maar evengoed als een wat grotere afstand beter uitkomt is dat ook geen probleem.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dit zegt de NEN, maar ik heb nog nooit iemand de afstand zien nameten ;)

dat hoef je ook niet te meten, op de buis staan al heel wat jaren streepjes per 10cm :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De opdruk draai ik meestal naar de achterkant haha.

Ik kwam nog een fotootje tegen waar de omgevingstemperatuur een grote rol speelt bij de beugelafstand.

omgevingstemperatuur doet wel iets ja, maar deze ruimte is niet helemaal Ex gemaakt zo te zien.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 30 oktober 2020 23:45:21 (42%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het zit vast met een zadelafstand van 40cm. Ergens is halverwege twee zadels een sok geplaatst. Voor in de kruipruimte netjes genoeg lijkt mij.

mel

Golden Member

Wel een sok, en verder open bochten? Dan had die sok ook niet gehoeven..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
benleentje

Golden Member

Ach ja het had niet gehoeven maar is ook niet fout. HEt ziet er netjes uit. En zeker voor een kruipruimte.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

ERG netjes voor een kruipruimte, bij de meesten ligt het los over de vloer. En dan meestal ook nog volgens de kortste route van A naar B, ofwel schuin dwars er over.

High met Henk

Special Member

Op 30 oktober 2020 20:59:12 schreef Schuurprutser:
Dit zegt de NEN, maar ik heb nog nooit iemand de afstand zien nameten ;)

Ik dus wel.
Een docent die op niveau 2 een proeve van bekwaamheid kwam beoordelen..

2 studenten die dezelfde installatie gebouwd hadden (ok was kabel geen buis)

Bij buis is de afstand 40-50
50 vertikaal en 40 horizontaal

Bij kabel is het 30-40

De ene student had dus verkeerd gebeugeld en onder de draailassen kwam stukje koper uit... Installatie werkte wel, maar was tikje slordig.. Niet onveilig

Oordeel docent: een 5 en gezakt.

Andere leerling installatie zag er perfect uit.
Maar werkte niet. Fase zat aan nul gelast. En inderdaad geen koper onder de lassen uit. Maar een tikje tegen de lasdop was genoeg om hem eraf te laten vallen...

Oordeel docent: een 7 en geslaagd..

Lang leve de Kenteq beoordelingscriteria van toen...

Maar Moraal is: als het er niet afvalt als je ernaar kijkt is het voor mij goed.. En voor de meesten hier als ik teruglees.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mvdk

Golden Member

Bij die NPR en die nen1010 staat toch bij veel artikelen een toelichting?
Ik meen dat de bedoeling van dat op voldoende plekken vastmaken is, dat je bij draden intrekken de hele boel niet uitmekaar trekt.
Doorhangen is niet zo'n groot ding, buizen die uit sokken of lasdozen losschieten is vervelend. Je mag ook vastzetten met spijkers, veel mensen vinden dat ook not done.

Op 2 november 2020 13:55:05 schreef Sine:
ERG netjes voor een kruipruimte, bij de meesten ligt het los over de vloer. En dan meestal ook nog volgens de kortste route van A naar B, ofwel schuin dwars er over.

idd je komt daar echt dingen tegen, want tja toch geen zichtwerk dus vlug weg. tijd terug was ik in een kruipruimte, zat een schakelaar bij het deksel, he er zat elke 3 meter een 40W bully. mag natuurlijk niet met 230V, maar evengoed wel fijner als een zaklamp meesleuren..

ts heeft het met hirondel zadels gemaakt, fijne zadels waar je zo een plug op kunt klikken zonder schroeven.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 november 2020 15:19:08 schreef mvdk:
Doorhangen is niet zo'n groot ding, buizen die uit sokken of lasdozen losschieten is vervelend.

In een ander deel van mijn kruipruimte hangen enkele flexbuizen door die met spijkerzadels om de 60cm aan de balken zijn vastgezet. Kan ik dat rustig laten of iets voor bedenken?

ts heeft het met hirondel zadels gemaakt, fijne zadels waar je zo een plug op kunt klikken zonder schroeven.

Heel fijne zadels, werkt ook lekker snel.

benleentje

Golden Member

Je mag ook vastzetten met spijkers,

Heb ik nog een tijdje gedaan, gek genoeg klapte de zekering er altijd spontaan uit bij inschakelen ;)..

Een docent die op niveau 2

Ja op school waren wel meer dingen heel belangrijk die er in de praktijk niet toe doen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

je hoort dat weleens, leraar komt langs op een eindwerk van een leerling, staat ervan te kijken dat leerling verdelers van 1600A netjes heeft gemonteerd volgens de regels en al, tja dat is werkervaring. wat je allang kunt maken, alleen een papiertje voor halen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Inderdaad..
Even heel serieus, maar als ex-docent vindt ik de scholen zeer slecht aansluiten bij de praktijk (in de elektrotechniek dan)

In de installatie techniek gaat het nog wel
In de elektronica gaat het ook nog wel

Maar in de industriële elektro (paneelbouw, plc techniek, bus techniek) is het i.m.o. Echt knudde.

Er zijn ook niet echt boeken voor..
Een relais schema met k1 en k2 in de paneelbouw kan echt niet meer.
En plc's zijn zo uitgebreid dat ladder echt niet de enige taal is.

Oef... Ik dwaal beetje af zal ander topic starten...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 2 november 2020 15:19:08 schreef mvdk:
Bij die NPR en die nen1010 staat toch bij veel artikelen een toelichting?
Ik meen dat de bedoeling van dat op voldoende plekken vastmaken is, dat je bij draden intrekken de hele boel niet uitmekaar trekt.
Doorhangen is niet zo'n groot ding, buizen die uit sokken of lasdozen losschieten is vervelend. Je mag ook vastzetten met spijkers, veel mensen vinden dat ook not done.

Nou volgens de NPR5310 dus wel :)

Als een horizontaal aangelegde leiding op ondersteuningen rust, zal de leiding tussen de ondersteuningen
door het eigen gewicht doorbuigen en zullen er mechanische spanningen in de leiding ontstaan. Bovendien
zal ter plaatse van de ondersteuningen een drukkracht op de leiding worden uitgeoefend.

De mechanische spanning in de leidingen en de doorbuiging van de leidingen moeten beperkt blijven om
beschadiging van de leiding op den duur te voorkomen. Een richtwaarde voor de maximaal toelaatbare
spanning in de geleiders van de leiding is 15 N/mm² tijdens installatie. De afstand tussen de
ondersteuningen behoort hierop te worden afgestemd.

De spanning in de horizontaal aangelegde leiding is evenredig met l^2, met l de afstand tussen de ondersteuningen. De
doorbuiging is evenredig met l^4 en omgekeerd evenredig met de stijfheid van de leiding. Vergroting van de onderlinge
afstand tussen de ondersteuningen heeft dus grote invloed.

De doorbuiging van buigzame leidingen zal vanwege de geringere stijfheid groter zijn dan van niet-buigzame kabels voor
vaste aanleg. De afstanden tussen de ondersteuningen behoren bij buigzame leidingen daarom kleiner te zijn dan bij
niet-buigzame kabels.