Vermogen bepalen van een ringkern transformator

Gegroet forum gangers,

Ik heb een ringkern transformator waarvan ik graag (bij benadering) het vermogen zou willen weten. Op de transformator zit wel een etiket met daarop vermeld: TRA-0210. Als ik hier op google komt er helaas niets bruikbaars te voorschijn.
Op basis van de maten denk ik met een 120 VA tot 150 VA transformator te maken te hebben:

- Binnenmaat: 4cm
- Buitenmaat: 10,5cm
- hoogte : 4,5cm

De transformator heeft 2 gelijke secundaire wikkelingen die ieder 27V geven. De draad diameter van de secundaire wikkelingen is 1,2mm.

Mijn vragen: Herkent iemand misschien de TRA-0210 code en weet om welk vermogen het gaat? Zit ik met het vermogen 120VA....150VA van de transformator in de goede richting?

Ik wil de transformator gaan gebruiken voor een regelbare voeding. Niet te moeilijk, secundaire spanning gelijkrichten en afvlakken en daarachter zo'n Aziatische regelbare schakelende voeding.

bij een ringkern kun je redelijk makkelijk bepalen wat het vermogen is, ga naar een bekende fabrikant en kijk bij de specs naar diameter en hoogte en je hebt al snel een vergelijk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik kom op het volgende resultaat:
Toegestane stroomdichtheid email trafodraad 2,5A/mm2
Dat geeft 2 x 27V x π x (1,2mm / 2)2 x 2,5A/mm2 = 152 VA.
Jouw gok lijkt mij goed.
De stroomsterkte geldt uiteraard voor een ohmse belasting.
Bij gebruik van een brugcelgelijkrichter met afvlakcondensator is de maximaal toegestane stroom ca 70%, dus 0,7x2,8A = (iets minder dan) 2A

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 2 november 2020 22:12:16 (21%)

Ha Impatt,

Als de trafo 1,5 kg weegt ≈ 160 V/A.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dank voor alle antwoorden. Ik denk dat ik uitga van 140VA om veilig te blijven. Op basis van dit vermogen kan dan de maximale spanning en stroom op de regelbare voeding module instellen. De transformator kan op deze manier dan nooit "overbelast" raken.

Met vriendelijke groet

Impatt,

benleentje

Golden Member

Een transformator iets overbelasten is niet gelijk fataal maar zal wel een stuk warmer worden. Als je dan ook eens langdurig de voeding maximaal belast kan je eens de temperatuur gaan controleren

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

jaja, maar kennelijk kan je in die DCDC schakelende voedingen het max opgenomen vermogen instellen om de bron, hier trafo te beschermen. Het lijkt me verstandig om dit gewoon op de "kan ie echt langdurig heben" in te stellen. Als je een keer 3 minuten meer nodig hebt, dan kan je alsnog beslissen om hem even hoger te zetten. Maar een temperatuursensor gaan toevoegen aan zo'n chinese module zie ik niet direct gebeuren.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/