Philips PFL3312/10 geeft niets meer

Mijn Philips PFL3312/10 TV had al enige tijd moeite met opstarten. Het duurde soms een tijd tot die uit standby kwam en beeld gaf. Soms moest ik de TV eens uit en aan zetten om op te starten maar nu doet die helemaal niets meer en blijft de blauwe power led branden.

De voeding van het PSU board (PLCD300P3) lijkt goed.
Alle condensatoren zagen er visueel in orde uit en op de printplaat enkel hier en daar wat sporen van overhitting aan de soldeerpinnen van de 400V condensatoren en transfo's. De uitgangsspanningen op de stekkers zijn echter overal goed en ik heb een stabiele 5V standby. De 24V voor beide invertors zijn ook aanwezig, als de +12V en -12V voor de audio.

Op internet had ik enkele procedures gevonden om de backlight te activeren.
Dit heb ik eerst geprobeerd met de connectors van het mainboard losgekoppeld:
A) 5V doorverbonden met de ON/OFF pin (stekker X406): Ipv een blauwe led begon de rode power led in sequentie te knipperen (1 keer lang, lange pauze, 2 keer kort).
B) 5V verder doorverbonden naar de ON/OFF stekker van de master invertor (X404 stekker): Rode power led blijft nu continu branden. Bij druk op power button gaat ze uit.

Vervolgens dezelfde procedure met de beide stekkers terug in hun sockets:
Vanaf ik 5V op de ON/OFF pin zet (A) begint het main board of slave invertor in sequentie hoorbaar te 'Tikken' in sequenties van 3 (TIk TIK TIK ...stilte).

Op de Master invertor pinkt in zeer trage sequentie een blauwe led.

Ik krijg dus niets van backlight, beeld of geluid eruit.

Is dit eerder de invertor of het mainboard dat stuk is?
Zijn er nog zaken die ik kan testen om uit te sluiten?

Maak voeding en/ of moederbord eens met een fohn warm en kijk wat er dan gebeurt...

Jammer genoeg helpt het opwarmen van de boards niet. Ik heb ze allemaal (voeding, main board en 2 invertors) goed opgewarmt maar geen verbetering.

maartenbakker

Golden Member

Voor makkelijker opzoeken van fouten die mogelijk met de inverters te maken hebben, is het nodig om het volledige typenummer dus inclusief afmetingen van het scherm te weten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het gaat om een Philips 42 inch TV. Model 42PFL3312/10
Inverters: Philips LC420WX7 (Links Master, Rechts Slave)

Op de Master blinkt er 1 malig een blauwe led op een zeer trage frequentie.
Op de Slave gebeurt dit niet.

Die inverters hebben wel vele problemen gekend...

Kan ik gemakkelijk testen of het dan daadwerkelijk aan de invertors ligt of misschien het mainboard?
Zo kan ik zien of het de moeite is om ze te vervangen of de TV beter naar het containerpark doe.

Er zijn modificaties voor en relatief weinig kosten.. Gokje waard dus!

Meet eens na of je inverters aangeschakeld worden, maar zo te lezen zegt de blauwe LED al voldoende