Opstarten vloerverwarming

Evarist

Golden Member

NIEUWE VRAAG ONDERAAN.

Op 20/11 komt de installateur een ketel plaatsen en dan moet de vloerverwarming opgestart worden volgens een speciale procedure.

Dit is echter in een huis op 150km van mij. Ik zou het willen automatiseren. Hoe doe ik dat? En het zou leuk zijn moest ik dat van thuis uit kunnen volgen.

De ketel moet water van 20° naar de VVW sturen en dagelijks verhogen met 2° tot 40°. Daarna de omgekeerde procedure.

Hardware.
Ik dacht aan een Arduino.
Welke sensors kan ik gebruiken? Ik wil de watertemperatuur meten en de ruimtetemperatuur.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Henk H.

Golden Member

Als de ketel en thermostaat via het opentherm protocol met elkaar communiceren zou je een opentherm gateway kunnen maken (linkje).

Heb je als het goed is geen sensoren nodig want je luistert de communicatie tussen ketel en thermostaat af. Is volgens mij wel zo te maken dat je het op afstand kunt monitoren en eventueel kun je ook nog bijsturen volgens mij. Wel even checken welke opentherm berichten de specifieke ketel en thermostaat uitwisselen om te voorkomen en of dat is wat je nodig hebt.

Als je m met een bedrade ethernet verbinding wil gebruiken met een adapter die RS-232 op TTL niveau ondersteunt heb je de MAX232 en naburige condensatoren niet nodig. Ik ben toevallig net met hetzelfde bezig en dat over het hoofd gezien (en heb nu dus die MAX232 en condensatoren over).

Evarist

Golden Member

Henk, ik ben niet zo goed in software, maar in hardware wel.

Ik hoor klachten over opentherm omdat die zo veel verschillende versies zou hebben.

Daarom dacht ik aan een Arduino met sensoren.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 3 november 2020 11:11:59 schreef Evarist:
Henk, ik ben niet zo goed in software, maar in hardware wel.

Ik hoor klachten over opentherm omdat die zo veel verschillende versies zou hebben.

Daarom dacht ik aan een Arduino met sensoren.

En ik maar denken dat een arduino ook op software draait.......

Sine

Moderator

Opentherm is opentherm, als de fabrikant zich niet aan de standaard houdt dan blijft er niet veel over.

Let op dat je met dit soort freubels iets maakt wat gegarandeerd werkt, niet dat je duino crashed, of een foutje in je programma zit waardoor het ding je vloer in een uur naar 60 graden gaat stoken.

Evarist

Golden Member

Arduino draait met software, maar ik ben er al in geslaagd om een paar werkende ontwerpen te maken, met de steun van voorbeelden internet. In GWBasic ben ik een kei. Is ook eenvoudig.

Is LM35 een goede sensor voor mijn doel?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Sine

Moderator

Als je toch al een arduino hebt waarom dan geen DS18B20?

Henk H.

Golden Member

Die gateway is niet zo ingewikkeld om te maken. PCB kun je (in NL, dat wel) kant en klaar kopen, en die RS-232 naar ethernet converter ook. Verder is het simpele through-hole hardware erop solderen. Microcontroller erop, maar de firmware (hex file) is te downloaden op de site en is alleen een kwestie van flashen. Ik zou evt ook een PIC voor je kunnen kopen bij Farnell, flashen en naar België sturen.

Volgens mij valt het met het aantal versies van het opentherm protocol wel mee. Ik vond er 3 (link). Alleen ondersteunt niet elke ketel en elke thermostaat precies dezelfde berichten waardoor de communicatie/functionaliteit bij iedere ketel/thermostaat combinatie anders uit kan vallen. Misschien roepen mensen daarom dat "er verschillende versies van zijn" maar dat is mi een gebrek aan kennis. Vandaar ook het advies dat wel te checken.

Als je de temperatuur van het water nauwkeurig wilt meten, zou je daar wel een goede sensor voor moeten hebben (in het water, dus dat vergt wat fitwerk). Dan conversies van meetwaarde naar een getal, dat opslaan en dat toegankelijk maken via internet (op een veilige manier!). Ik ben niet bekend met Arduino, maar zelfs met gebruik van libraries lijkt me dat best nog wel wat ontwikkelwerk. En dan moet het eigenlijk ook nog in één keer goed zijn, gezien de tijd tot 20 november.

EricP

mét CE

GWbasic? Da's oud :)

Maar wellicht niet wat je zoekt, maar... Er zijn tegenwoordig zat van die themostaten waar je een 'app' voor nodig hebt en waarmee je dan vanalles kunt instellen.
Als je nou eens zo'n ding scoort, de sensor eruit trekt en op de waterleiding plakt... Dan ben je er toch? Enige voorwaarde: je moet wel hoog genoeg kunnen regelen en dat zou nog wel eens een dingetje kunnen zijn.

Niks tegen ene lm35. Ik ben meer van de sensoren die een digitaal protocol kletsen. Kost ook geen drol en als het toch digitaal moet worden, is de interfacing vaak eenvoudiger - minder gedoe en geen last van 'klopt toch niet helemaal'. Voor on-board vaak iets I2C achtigs. Als het verder weg moet zitten iets 1-Wire achtigs.
Blijft de vraag hoe je de ketel gaat vertellen dat het wat warmer (of kouder...) moet. Kamertemperatuur regelen met 'aan/uit' is prima te doen. Maar water temperatuur is een ander paar mouwen. Zelfs met een modulerende ketel is 20oC erg laag. Je zou dan eerder verwachten dat de ketel gewoon lekker stookt en je met je 'vloerverwarmingregeldoos' aan de gang gaat.

Tenslotte... Het is voor beperkte tijd. En laptop met iets van telnet gaat natuurlijk een beetje stuk op beveiliging, maar los het wel functioneel op. En als je een commandline hebt, dan hoef je de boel ook niet te integreren in een soort van HMI, maar kun je voor elke sensor / actuator z'n eigen tool gebruiken.

[edit]@HenkH: temperatuur meten is niet zo spannend. Ik heb dat meermaals gedaan met een 1820. Klodder warmtegeleidende pasta op de leiding. Ding met een ty-rap erop. En daarna de isolatie er weer omheen. Uiteraard heb je wel iets van warmteverlies, tussen water / leiding en door de bedrading van de sensor, maar in een dergelijke setup zal dat minimaal zijn.

[Bericht gewijzigd door EricP op dinsdag 3 november 2020 11:34:41 (11%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

DS18B20 kan je perfect in een leiding monteren.

Al dagenlang draait hier een ESP8266 met 3 DS18B20 er aan. Nog geen enkel moment is die gecrasht. Heb je schrik dat die vast loopt, kan je deze opgezette tijden laten resetten.

De 1-wire library en de DallasTemperature library zijn ondertussen duizenden keren gebruikt en werken probleemloos. Voor thermostaten zijn er meerdere voorbeelden te vinden. Vraag is hoe je de temperatuurverhoging gaat doorgeven aan je verwarming. Ga je dan een automatische verhoging en verlaging toepassen of ga je die momenten zelf bepalen.

Voor een buitenverblijf is vloerverwarming geen evidente keuze. Het verwarmen gaat traag en ook het afkoelen is heel traag. Reken op 2 dagen voor je gebouw op temperatuur is.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik zou dit absoluut niet op afstand willen bedienen. Een vloer kun je maar 1 keer verzieken en dan moet hij er weer helemaal uit.

De ketel moet sowieso van de legionella instelling af! Vloerverwarming regel je normaliter met een mechanische kraanthermostaat op de pompunit. Als je deze nu helemaal open gaat zetten om het vervolgens met de ketel te regelen, kan het mis gaan als de ketel om wat voor reden dan ook te warm water doorlaat. Na gebruik van heet water bijvoorbeeld.

Henk H.

Golden Member

3000 km rijden (10 dagen, 300 km per dag voor een rondreis) om het met het handje te doen is ook nogal wat.

Als er niemand is, is de kans op warm water gebruik natuurlijk klein (of uitgesloten). Als de ketel al een combiketel is en geen solo ketel (alleen verwarming). Temperaturen op de ketel minimaal instellen en evt. tapwater programma uitzetten is natuurlijk wel verstandig.

Wat naar voren komt, is de opwarming te regelen via de pomp/thermostaat klep op de vloerwarming en niet via de ketel. Als dat een mogelijkheid is, is dat wellicht beter.

Op 3 november 2020 12:07:19 schreef Henk H.:
3000 km rijden (10 dagen, 300 km per dag voor een rondreis) om het met het handje te doen is ook nogal wat.

Er is vast een CO'er die in de beurt woont en dat voor een kleine vergoeding handmatig voor je wilt doen ;-)

Kun je hem niet uit laten tot je er langer bent? Of met meer tussenpozen?

Evarist

Golden Member

Het is een combiketel, maar er zijn nog geen warmwaterverbruikers. Ik zal dat dus uitschakelen.

Ik denk dat het ingewikkeld wordt, een Arduino met Wifi, sensoren, software en dan nog software om dat hier uit te lezen en eventueel te corrigeren.

Misschien een gewone arduino nemen met 1 sensor en 1 relay om de ketel te schakelen. Ik zet de keteltemperatuur op 30° en ga na 5 dagen ze verhogen tot 40°. Dat zijn totaal 3 ritten.

Het moet op 20/11 geplaatst worden.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Lambiek

Special Member

Op 3 november 2020 11:22:31 schreef Evarist:
In GWBasic ben ik een kei. Is ook eenvoudig.

Dan pak je een pic-controller, die kun je in basic programmeren. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

In een verbouwing zijn we eergisteren gestart met de opstart van de vloerverwarming. Ook met een combiketel (zonder warmwaterverbruikers). Het is een Buderus systeem, in de thermostaat zit een functie om stapsgewijs volledig automatisch op te warmen en af te koelen, duurt bij mij 10 dagen.
(basisinstellingen aangepast aangezien de chape al 8 weken gedroogd is)

Type rc310. Er is een optie om via smartphone te bedienen, maar die heb ik (nog) niet.
Misschien toch eens informeren welk materiaal er zal geplaatst worden alvorens te knutselen.

Meten is weten

Veel ketels kun je ook nog aan/uit sturen toch? Das wellicht wat handiger.

Evarist

Golden Member

Op 3 november 2020 16:29:52 schreef Freaky:
In een verbouwing zijn we eergisteren gestart met de opstart van de vloerverwarming. Ook met een combiketel (zonder warmwaterverbruikers). Het is een Buderus systeem, in de thermostaat zit een functie om stapsgewijs volledig automatisch op te warmen en af te koelen, duurt bij mij 10 dagen.
(basisinstellingen aangepast aangezien de chape al 8 weken gedroogd is)

In een forum over CV zei men dat zulke thermostaten niet bestaan. Dan moet ik eens op zoek!
Of kent iemand zo'n type voor Vaillant?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Hensz

Golden Member

Kan dit niet gewoon met een Toon, Nest, etc. thermostaat?

Don't Panic!

Misschien iets ingewikkelder: maar de Theben KNX-OT-Box S heeft een vloerdroogprogramma conform DIN EN 1264-4. Deze kan je activeren en dan gaat hij gedurende 18 dagen de vloer drogen. De kan je starten en dan maakt hij de cyclus helemaal af (externe input of start via laptop). Je kan helaas maar 1 OT-device tegelijk gebruiken. Ik lees via ETS mijn KNX info uit dus kan ook op afstand zien wat de ketel allemaal doet. Je hebt een KNX-voeding nodig en eventueel interface maar voor de rest werkt het stand-alone.

https://www.theben-nederland.nl/ocsmedia/optimized/full/o8733v42%20Han… pg 58

Moet bekennen dat ik nog nooit van een vloerdroogprogramma gehoord had. Ons huis is in 1998 opgeleverd, als onderdeel van een nieuwbouw project, met vloerverwarming in de keuken. Vloerverwarming door cv water.

Bij oplevering is ons niks verteld over een uit te voeren vloerdroogprogramma. De watertemperatuur in de vloerverwarming wordt geregeld met een thermostatische radiatorknop en er is ons toen wel gezegd die niet te hoog te zetten om scheuren in de vloer en tegels te voorkomen. In 22 jaar nooit problemen gehad.

Het zou kunnen dat de bouwer dat programma vóór oplevering gedraaid heeft, maar ik verwacht dat eigenlijk niet.

Wat is het nut of de noodzaak van zo'n programma?

tegenwoordig kun je ook parket en laminaat van vloerverwarming voorzien, dat kon je in t verleden wel vergeten.

vloeren drogen doet men op de bouw wel vaker, de cv ketel is er dan nog niet, maar er wordt op de cv slangen een elektrische doorstromer gezet zodat de muren en vloeren kunnen drogen. in de grotere huizen is een 3x 63A voeding nodig voor dat ding. meerdere 3x32A doorstromers kan ook. het is wel een flinke knauw op de bouwstroom doorgaans.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ze dat in ons geval voor het hele project met elektrische doorstromers hadden gedaan was in de rest van de stad het licht uit gegaan, zo ongeveer. En ik geloof ook niet dat ze drie weken vóór oplevering de cv ketels al hadden hangen, want dan waren ze al drie keer weg geweest.

Misschien kan @Evarist eens nagaan of het geforceerd en versneld drogen van de vloer in zijn geval noodzakelijk is, of dat het gewoon op de ouderwetse manier van rustig droogstoken ook kan.

@Henk H. berekende dat het anders 3000 km rijden was, maar dat is alleen nog maar voor de opwarmfase. De afkoelfase duur ook weer 10 dagen, dus dat is nog eens 3000 km. En dan hebben we het nog niet over de energierekening, door dat programma in de koude tijd te draaien.

Ik vraag me af, moet je die vloer altijd rustig opstarten, of alleen als hij net geplaatst is? Dat zou kunnen verklaren waardoor ze bij nieuwbouw niet altijd opstarten vooraf.