Philios 65pus 8601 start slecht op en. BLijft soms hangen

Een goedendag allen.
Ik had een vraag en hoop hier wat antwoorden te vinden.
Ik heb een philips 65pus8601 gekocht, gebruikt welliswaar maar ok.
Nu zou het mainboard defect zijn.
Heb de tv getest en starte inderdaad moeilijk op, zwart beeld met groene knipperende horizontale streep bovenin.
Geluid loopt wel gewoon door. Dan ineens beeld, met af en toe storinkjes er tussen door, ook bevriest het beeld zo nu en dan kan ook wel 15 min stilstaan, om dan wel weer door te lopen geluid blijft wel door lopen.
Soms is het de hele avond goed, maar soms is het ook drama.
Nu er zit een nieuw moederbord in,hagel nieuw in doos! maar tot mijn frustratie geen verbetering.
Ook andere hdmi geprobeerd, ziggo coax direct op de schakelkast gedaan, maar helaas.
Het powerboard lijkt mij in orde.
Zou het de bold on ,(zoals philips het noemt) kunnen zijn
Of misschien t con board, al linkt me dat ook niet.
Iemand een idee.

Alvast bedankt groet jan

Lijkt eerder een Tcon probleem... Maar het is ook niet uitgesloten dat het een beeldscherm probleeem is. Gelukkig kan je werkend moederbord weer verkopen!!

T con zou dan nog kunnen, beeldscherm lijkt me niet
Is zeker niet gebroken of zo. Beeld is ook super mooi, als ie goed werkt.
Dacht misschien ook wel software, of zou dst niet kunnen?
Groet jan

https://youtu.be/nQ1cfD8rGck

Hier een filmpje wat de tv doet.
Word het misschien iets duidelijker
Alvast bedankt. Groet jan

Software is het niet Misschien onjuist ingesteld beeldscherm hoogop

Tussen het SSB en de voedingsprint (zo is het met de 55" variant toch) zit een printje met een grote witte porseleinen koelplaat en een kleine porseleinen.
Die chip met die kleine porseleinen plaat wordt à la QFU chassis lekker warm. Koelplaat komt soms zelfs los te zitten.
Dan Komen er losse contacten op de chip met de kleine koelplaat. Reballen gaat wellicht de oplossing zijn, maar ik heb dit in de praktijk nog niet kunnen (laten) uitvoeren.
Toch heb ik er goeie hoop op dat dit het probleem zou kunnen verhelpen.

Ok beeldbuisje, ik zou eens kunnen kijken of ik daarmee wat kan.
Wat bedoel je met onjuist ingesteld smd?
Ik heb wel jets gelezezen over een nieuw ssb moet je resetten in nvm.
Ik heb de ssb geplaatst, en de opstel codes ingevoerd.
De tv werkt , ambilight ook.
Maar merk geen verschil met oude ssb, , ookstond de oude software er nog op ,heel vreem,
Ik las in de service manual dat je bij vervanging altijd de ssb moet resetten.
Kennen jullie dit? Zoja hoe gaat dit in zijn werk?
Alvast bedankt voor de reacties tot zover
Jan

Dus jullie smd en beeldbuisje, denken dat de t con wel in orde is?
Ik had al ff gezocht, t con is wel te krijgen.
Zo,n print wat beelbuisje bedoeld denk ik wat lastiger.

Op 2 november 2020 21:09:14 schreef Jandekok71:

Zo,n print wat beelbuisje bedoeld denk ik wat lastiger.

idd, is nergens meer leverbaar.
We hebben dergelijke tv op de zaak staan in 55" en precies dezelfde fout, doch lijkt me ernstiger als bij jou.
Koelplaat is gewoon van de chip afgevallen.

Dat printje doet heel wat in de beeldverwerking. Het feit dat het na slechts 4 jaar al niet meer leverbaar is, doet me sterk denken aan wat we met de QFU chassis meegemaakt hebben en nog meemaken. (als je dat niet weet, doorzoek het forum dan maar eens)

Jammer genoeg ziet de eigenaar af van reparatie, want anders hadden we gelijk die twee BGA's eens laten reballen. Ook naar duurzaamheid toe altijd handig. Soldeer met lood of zonder onder chips die goed warm worden. Het eerste gaat volgens mij het telkens inkrimpen/uitzetten beter kunnen verdragen.

Ok bedankt, in ieder geval.
Dus ik zou het kunnen testen,als ik de kap eraf heb, tv aan zet, wacht op beeld en dan de kleine witte koelplaat beweeg ik op het beeld een reactie zou moeten zien?
Mijn koelplaat zit in ieder geval niet los en best nog stevig vast, dacht ook dat het printje met de ambilight te maken heeft. Maar moet ik na kijken.
Ik had een mail gestuurd naar deusjevoo, en wou dit printje wel reballen, ga ik ook zeker doen , als ik echt alles uitgesloten heb,
Dus wou nog even wachten op antwoord van smd, voor eventueel verkeerde instellingen van een nieuw ssb die hier nu inzit.
En eventueel een t con fout uitsluiten, , rare is dat ik ook het service menu niet in kom, als het beeld zwart is bij opstarten,
Ik hoop nog op wat antwoorden, en dan maar reballen, :)

Groet jan

Op 2 november 2020 19:32:19 schreef smd:
Software is het niet Misschien onjuist ingesteld beeldscherm hoogop

Wat bedoel je met hoogop ?

Groet

Dat evt verkeerd ingesteld beeldscherm een probleem met aansturen kan zijn, maar IDD zoals Beeldbuisje zegt klinkt nog meer plausiebel

Maar dat is dan toch te controleren? Met beeld en bewegen van die koelplaat, zou dan toch wat op het beeldscherm te zien moeten zijn, of zit ik mis?
Groet

Op 3 november 2020 18:10:05 schreef Jandekok71:
Maar dat is dan toch te controleren? Met beeld en bewegen van die koelplaat, zou dan toch wat op het beeldscherm te zien moeten zijn, of zit ik mis?
Groet

Dat is niet gezegd. Stel het is een BGA die zo groot als hij is contactballetjes heeft en de middelste maken slecht contact. Dan is de kans erg klein dat je de boel zodanig kunt plooien dat er verschil te zien is. Enkel temperatuursverandering kan dan iets doen.
Het is bij een "dode" QFU ook erg zeldzaam dat je hem kan terug kan laten werken door wat te wiebelen met diens Fusion processor.
In het begin van het defect kan je die met wat op te warmen even terug laten werken.

Die PUS8601 is nog te recent. Ik vrees wel dat het een nieuw kwaaltje in dat type gaat worden, maar heb er te weinig ervaring mee. Ik ga dit wel volgen, want het interesseert me wel hoe het afloopt.

Dit type was Philips' eerste 4K met HDR mogelijkheid. Zit gewoontegetrouw wat extra rommel om dat allemaal aan te sturen. Oa dat verklaart wellicht dat extra printje.

Ok. Proberen kan natuurlijk geen kaad , zal ik ook doen.
Ga ook nog even kijken bij de t con, mocht dat allemaal geen soelaas bieden,gaat de optionboard naar deusjevoo, kijken of die dat kan herstellen.
Vreemd is ook dat ie nu helemaal niet meer opstart, alleen zwart beeld met lichgroene streep horizontaal boven in,
Kom ook niet in de menuus, geen 1 Ook bij opstarten ook geen android start
Wel heel vreemd

bevestigt maar al te meer het gedrag van een loszittende bga :)

Vermoed het ook.... We kunnen beter eens gaan verdiepen in de BGA reballing technieken.... LG krijgt het met een aantal modellen, TPV al aan de lopende band en Samsung ook wel....Oh ja, er loopt hier ook eentje met een BGA issue op Panasonic.ouden we les kunnen krijgen van 2CV??

Hallo
Ik heb het option board eruit gehaald.
Gaat morgen naar een techneut die al 35 jaar in het vak zit,
Repareerd hoofdzakelijk laptops , maar ook zeker tv s.
Had het wel druk, kon pas volgende week woensdag reballen.
Heel misschien tussendoor,
(Hopen maar).
Hij maakt ook een video van hoe hij het option board repareerd, dus je word zeker niet genept.
Heel netjes, heeft alle apperatuur in zijn zaak.
En voor een schappelijke prijs.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groet

Op 4 november 2020 14:34:11 schreef smd:
.ouden we les kunnen krijgen van 2CV??

Eén ding heeft hij me al wel geleerd: hoge temperatuurschommelingen van BGA's gecombineerd met bijzonder kleine eilandjes gesoldeerd met loodvrije soldeer moet mis gaan.

Hallo
Nou heb de print weg gebracht en nog wat info gevraagd.
Hij vertelde me dat loodvrije tin niet het probleem is, maar echt de temperatuur.
Loodvrije tin smelt bij +- 217 graden
Loodhoudende tin bij 169 graden.
Dus dat kon het probleem niet zijn ,zegt hij,
Hij had het over stofophoping en veel processor kracht waardoor alles heet word, vooral bij 4 k
Dat schijnt er warm te worden.
Van horen zeggen dus he,
Ik hou op jullie op de hoogte.

Groet en goed weekend

maartenbakker

Golden Member

Het gaat niet om smelten, maar om bros worden en mechanische krachten. Thermische cycli, dus afkoelen en weer opwarmen, in combinatie met inderdaad een vrij hoge temperatuur, veroorzaken het probleem. Loodvrij tin is in veel samenstellingen brosser dan loodhoudend tin.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Uitzetten/ krimpen en dat herhaald levert problemen op met loodvrije tin,te snel bros. Loodhoudend is veel soepeler.

Nou print was onder de grafische chip ingevreten, waardoor reballen mogelijk niets uithaald, op zoek naar een ander optionboard helaas

Heb je daar toevallig foto's van?
Nu heb ik al veel meegemaakt maar dat printen invreten onder BGA chips nog nooit... Tenzij één of andere malloot in het verleden geprobeerd heeft de boel te reflowen met slechte flux...