Krups EA8108 werkt niet meer

Beste Lezers,

Sinds kort is mijn vol automatische koffiemachine ( Krups EA8108 ) defect geraakt.

In het filmpje hieronder ziet u hoe deze zich gedraagt zodra deze aan gaat.

https://www.youtube.com/watch?v=E7lYJH7-nUc

Weet iemand waar het aan kan liggen?

Leuke toestelletjes. Ik bedoel dikke miserie. Er zitten bij mijn weten maar 2 motoren in. Die van de maaleenheid maar die is het volgens mij niet en die van het ceramisch ventiel. Het lijkt 1 vd tandwielen van dit ventiel te zijn. Persoonlijk zou ik er stilletjes afscheid van nemen en een iets degelijker model aan schaffen alvorens je je mispakt aan deze ondingen. Hopelijk tref je hier iemand met positievere vooruitzichten betreffende deze modellen. Veel succes.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik zou hem toch even opendraaien en zoeken wat er nu tikt. Misschien is het ding uitgevallen tijdens een proces en vind hij nu zijn nul positie niet. Ik heb een 1500€ wmf met vergelijkbaar probleem, nulpositie word gevonden door de oplopende motorstroom te meten als de zetgroep niet verder kan draaien.

Deze bleef echter duwen tegen het einde aan en viel dan op storing zetgroep, bleek na lang zoeken dat de koolborstels vervuild waren en de motorstroom niet hoog genoeg meer werd. Motortje van 140€ vond ik teveel, dus voorzichtig borstels eruit en schoongemaakt, draait al 2 jaar prima.

Die Krups klinkt mij niet direct als een defect tandwiel, dat ratelt vaak onregelmatig, maar meer als doorslippende slipkoppeling. Draai het binnenwerk maar eens handmatig de andere kant op en probeer dan nog eens..

@maus. Dit toestel heeft een hydraulische persunit. Dit wil zeggen dat deze naar beneden gedrukt wordt door water dewelke voorzien wordt door een ceramische klep in een bepaalde richting te zetten waardoor water niet naar de koffie wordt gepompt maar naar een pison. De ceramische klep doet eigenlijk alle werk en draait maar in 1 richting (360 grade dus) rond. De piston gaat terug door het water via de motorgestuurde klep te laten terug lopen in het reservoir. Ik vermoed dat de ceramische klep vast zit en de plastiek tandwielen gebroken zijn. Goedkoop spul en onnodig ingewikkeld. Ook komen de problemen nooit alleen. Onderdelen vervangen is dan ook bandwerk.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hi All,

Bedankt voor jullie reacties.

Het geluid komt van een onderdeel waarvan ik niet weet wat het is en hoe deze precies werkt.

Deze heb ik open geschroefd en daarin zitten meerdere tandwielen.
Deze zijn niet beschadigd.

Maar kan iemand mij vertellen hoe dit werkt en wat het is?

Foto zit in de bijlage

Ik denk dat dat het onderdeel is wat Eric hierboven beschrijft. Toch nog maar eens uit elkaar halen en handmatig draaien proberen. Een missend tandje van een tandwiel zie je snel over het hoofd.

Op 25 oktober 2020 07:40:54 schreef EricN:
@maus. Dit toestel heeft een hydraulische persunit. Dit wil zeggen dat deze naar beneden gedrukt wordt door water dewelke voorzien wordt door een ceramische klep in een bepaalde richting te zetten waardoor water niet naar de koffie wordt gepompt maar naar een pison. De ceramische klep doet eigenlijk alle werk en draait maar in 1 richting (360 grade dus) rond. De piston gaat terug door het water via de motorgestuurde klep te laten terug lopen in het reservoir. Ik vermoed dat de ceramische klep vast zit en de plastiek tandwielen gebroken zijn. Goedkoop spul en onnodig ingewikkeld. Ook komen de problemen nooit alleen. Onderdelen vervangen is dan ook bandwerk.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Alle onderdelen goed nalopen voordat je nieuwe onderdelen vervangt?? Als er veel meer stuk of versleten is, zou ik er mee stoppen IDD

Op 2 november 2020 23:49:50 schreef abdellatif-k:
Hi All,

Bedankt voor jullie reacties.

Het geluid komt van een onderdeel waarvan ik niet weet wat het is en hoe deze precies werkt.

Deze heb ik open geschroefd en daarin zitten meerdere tandwielen.
Deze zijn niet beschadigd.

Maar kan iemand mij vertellen hoe dit werkt en wat het is?

Foto zit in de bijlage

Dat is een motorgestuurd ventiel. Binnenin zit een schijf, 2 eigenlijk, die de waterdruk naar de verschillende uitgangen kan verdelen afhankelijk van de stand van die schijf. Motor draait die schijf in de gewenste stand gedurende de afwerking van het programma om de waterdruk op de juiste plaats te krijgen.

Is bij mij ook al ooit verstopt geweest. Goede nieuws is dat je dat ding kan openmaken, reinigen en terug vullen met glijmiddel. Let op de stand als je dat doet!!!! Die cylinder aan de zijkant is nog een bijkomend ventiel dat hydraulisch gestuurd wordt door dat motorventiel. Dit ook soms vast. Zit op het motorventiel dmv bajonetsluiting.

Heb nog ergens een servicehandleiding met het hydraulisch circuit en de programma afloop. De vraag is waar. In die dingen gaat echt alles kapot.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 3 november 2020 18:19:05 schreef EricN:
Amen

Die toestellen zijn zoals auto's uit de jaren 60 en 70. Fantastische dingen, zolang je de moeite neemt om er een paar keer per jaar aan te sleutelen.

Bij mij vervangen of hersteld:
-Aan/uit toets
-Debietmeter
-Pomp
-Motorventiel
-Zetgroep
-Allerhande dichtingen
-Microswitch
-Koffiemolen

Had eigenlijk beter geschreven wat nog orgineel is:
- Stuurprint
- Kast

Ik houd rekening met de aankoopprijs en kom dan meestal op: economisch onverantwoord.
Oef. Spaart veel tijd en extra onderdelen waar je iedere keer op uit komt om het dan alsnog weg te gooien.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?