Whirlpool AMW 843/IXL functies werken niet

De verschillende functies van de Whirlpool AMW 843/IXL (858784301910, S/N 151836001945, I.C. 758784301913, Made in Italy) combi-magnetron werken niet meer.

Na aan-/uit-zetten werkt display, maar blijft klok op 12:00 staan. Bij selectie van een functie en <OK> hoor ik een piepje, maar gebeurd er niets. Alleen Magnetron functie (geen <OK> nodig) kan ik instellen en starten met <OK>, maar product wordt niet verwarmt.

Wellicht dat een fabriek reset helpt, maar daar weet ik de code niet voor. 10 minuten stekker eruit en weer aanzetten heeft niet geholpen. Wellicht iets in front printplaat?

Heeft iemand een suggestie?
Alvast bedankt

Bekend, een van de knoppen blijft hangen of maakt overgangsweerstand..

Kan ik dan de knoppen vervangen, of is schoonmaken een optie?

De 4 toetsen zijn makkelijk testbaar door ze bij bepaalde keuzestanden in te drukken. Bv: zet op microfunctie en stel tijd in. Druk op start of stop en kijk naar reactie. Doe dit voor de overige 2 ook. Als ze reageren op indrukken zijn ze op dat OGENBLIK (dus kan nog steeds op ander ogenblik haperen) in orde. Indien er 1 hapert is het idd een toets. Deze kun je er uithalen.Ze zitten op een mini printje met enkel de druktoets op. Ze kunnen apart besteld worden en uitgesoldeerd en vervangen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De 4 toetsen doen het voor de microfunctie, maar niet voor de meeste andere functies. Dan lijkt het me niet een probleem van de fysieke drukknoppen?
De microfunctie kan ik dus aanzetten, en draait dan het programma af. Maar het product wordt niet warm, dus microfunctie werkt ook niet :(

Waar kan ik het beste zoeken, de front printplaat wellicht?
Is er een fabriekreset code?

Zo te zien is het een klassieke transformatormicrogolf.
Aan een microgolf werken is levensgevaarlijk vanwege de hoogvermogen hoogspanning met mogelijke dood bij elektrocutie.
Dus voor je hieraan begint moet je wel enigszins de nodige kennis en voorzichtigheid aan boord leggen.
Vooraleer veel open te halen:
1. je schreef over een probleem met een niet instelbare klok, was dit een gebruikersprobleem en is dat opgelost? Dit staat los van niet opwarmen.
2. Werken de andere functies correct, de grill, gloeit die? De warme lucht oven wordt die effectief warm?

Indien dit allemaal OK dan moet je bij de microgolf afdeling gaan beginnen meten.

1. krijg je primair op de hele grote trafo (230v kant) effectief 230v toe op de aansluitingen?
2. Koppel de diode en condensator vd secundaire hoogspanningskant af. Meet de diode in de 2 richtingen oneindig? Meet de condensator 1uF?
3. Het gebeurt ook wel eens geregeld dat een stekkertje op de magnetron of condensator vals contact geeft.
4. Meet de magnetron tss 1 vd 2 pennen en de massa, oneindig.

Wel wat technische skills en voorzichtigheid vereist. Hopelijk vernemen we het niet morgen in de krant.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Er valt niets te resetten in de oven, maar even verdiept en er zijn wat issues met display/ processor unit en dient compleet vervangen te worden. Ga eens ter rade bij je leverancier voor coulance...

Om precies te zijn is de EEprom zijn programma kwijt en weet niet goed meer dat het een Oven is... Met nieuw model Display Processor unitje is het opgelost..

Probleem met het display/processor lijkt mij meest voor de hand liggende euvel. De tijd blijft op 12:00 staan en krijg ik ook niet aangepast.

Bij Whirlpool kan ik alleen een monteur laten komen, en die gaat dit natuurlijk niet oplossen :-(

Enig idee waar ik een nieuwe Display Processor zou kunnen verkrijgen of de EEPROM opnieuw kan laten programmeren?

maartenbakker

Golden Member

Whirlpool is niet je leverancier, dus als die de coulance niet verlenen de leverancier (winkel waar je hem gekocht hebt) misschien wel, want dat is hij wettelijk verplicht.

Het ding is net de twee jaar voorbij (misschien aankoopbewijs zelfs jonger dan 2 jaar, in dat geval simpelweg garantie!) en het is de leverancier die ervoor instaat jou een deugdelijk apparaat geleverd te hebben.

P.S. Waarom denk je dat de monteur van Wirlpool dit natuurlijk niet gaat oplossen? Die zal dit vaker hebben gezien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Idd maartenbakker. Als ik voor deze situatie zou komen te staan zou ik al het mogelijke proberen te doen om voor mijn cliënt de best mogelijke uitkomst uit de brand te trekken. Whirlpool zelf is ook meestal voor rede vatbaar. Als je verkoper een redelijk man is (of firma) gaan ze voor jouw probleem in de weer zijn. Hoe schat je de winkel in? Een telefoontje naar whirlpool zelf is ook altijd mogelijk. Een aankoopbewijs, een volledig typenummer en een niet aanvallende houding (niet dat ik je daarvan verdenk, gewoon een tip) lost veel op.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Whirlpool/je leverancier dient het probleem op te lossen, zo antiek is de machine tenslotte niet

maartenbakker

Golden Member

Precies, week 1836. We leven nu in week 2047 dus vandaar mijn uitspraak dat er misschien nog een aankoopbon van minder dan 2 jaar geleden is, en anders is hij net een paar weken uit garantie ofzo, dus altijd een sterk punt om de leverancier aan te spreken. Vriendelijk natuurlijk, maar als hij tegenwerkt gewoon met de wet in de hand.

Nou zijn deze Italiaanse modellen misschien niet meer zo degelijk als de Zweedse productie, maar 5 jaar zou hij zelfs volgens de fabrikant wel mee moeten kunnen gaan en realistisch zou ik 10 jaar zeggen. Van de Zweedse modellen ken ik er genoeg die na 30 jaar nog werken of in 20 jaar tijd alleen een keer een nieuw heteluchtelement gehad hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."