Hulp gevraagd bij diagnose wasmachine

maartenbakker

Golden Member

Ik weet niet of deze al uit de Ariston tijd was, maar zou wel kunnen. Ze waren geloof ik wel al samen met Hoover. Het is wel een echte Candy voorzover ik weet. Op het netfilter na nog nooit iets aan hoeven vervangen. Is toch een hele tijd gemiddeld 1 keer in de week gebruikt. Het is wel een ouderwets energieverslindend model met afvoer van warme natte lucht.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 3 november 2020 12:02:14 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Afvoer drogers zijn de zuinigste! 45 - 60 min voor volle draai..

@smd en die met cijfers komen dat het niet zo is moeten deze herwerken met inbegrepen in de berekeningen: sleet aan de kledij door langer draaien, aankoopprijs vh toestel, intensiever onderhoud (tijdverschijting), sneller defect, sneller versleten door lange draaitijd, duurdere herstellingskost, milieubelasting door ingewikkeldheid en veelheid vd onderdelen..
Als je dat allemaal meerekent dan komt de luchtuitlaatdroger er zeker niet slecht uit.
Maar ja, mensen zijn snel verkocht aan praatjes. De raderen voor de ogen verkopen goed. K-ching.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Geloof er ook niet zoveel in allemaal. Mn zus heeft na 27 jaar trouwe dienst het hele setje Mieles vervangen voor wat nieuws... Allerminst tevreden over met name de Droger.... A+++ en een droogtijd van bijna 3 uur!! Wasmachine doet er ook zo lang over maar met enkele A--- truukjes te versnellen naar 1,5 uur

Vertelt men dat niet in de winkel?
Allemaal brol

[Bericht gewijzigd door fabrice op dinsdag 3 november 2020 19:07:27 (18%)

@Fabrice
1. Dat zijn verkopers. Die hebben hun specifieke taak.
2. Wat ga je dan als alternatief aanbieden?
3. Kijk naar de meir in Antwerpen, mensen zijn nu eenmaal niet vatbaar voor rede.
4. Ik heb ooit vrienden een 20 tal jaar geleden die info vroegen over een bepaald product hun die info gegeven waarbij ik 1 merk afrade vanwege de problemen die we er mee hadden. Heb ik later via via gehoord dat ze naar een andere winkel gegaan waren waar de verkoper hen dit merk had aangerade en verzekert had dat er geen vuiltje aan de lucht was. Zo zie je maar.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 3 november 2020 17:20:50 schreef smd:
Geloof er ook niet zoveel in allemaal. Mn zus heeft na 27 jaar trouwe dienst het hele setje Mieles vervangen voor wat nieuws... Allerminst tevreden over met name de Droger.... A+++ en een droogtijd van bijna 3 uur!! Wasmachine doet er ook zo lang over maar met enkele A--- truukjes te versnellen naar 1,5 uur

Mijn AAAAA Miele droger draait echt geen 3 uur. Wasmachine wel op het 'Eco' bonte was programma. Kan ook in 2 uur met de kort knop, of de eco uit en dan is het 1:39.

Om 1 liter water 1 graad te verwarmen is 4,19 KJoule nodig. Of het nu met electriciteit, steenkool, gas of hout is, maakt niet uit. Warmtepompdroogkasten moeten langer draaien, met mechanische slijtage tot gevolg. Tel dan onderhoud, herstellingen en kortere levensduur (lees nieuw toestel) dan begrijp ik niet waar de besparing zit. Je kan de wet van behoud van energie niet voor de gek houden.

@rdonne. Op papier klopt de berekening wel. Een WP droogkast gebruikt minder energie dan een luchtuitlaat of condensdroger. De besparing aan kilowatt per droogbeurt zorgt er theoretisch voor dat het zich terugbetaald tss 5a10 jaar. Dit allemaal boekjeswijsheid. De praktijk is gans wat anders zoals je zelf al een paar punten aanhaalt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 3 november 2020 22:09:39 schreef rdonne:
Om 1 liter water 1 graad te verwarmen is 4,19 KJoule nodig. Of het nu met electriciteit, steenkool, gas of hout is, maakt niet uit. Warmtepompdroogkasten moeten langer draaien, met mechanische slijtage tot gevolg. Tel dan onderhoud, herstellingen en kortere levensduur (lees nieuw toestel) dan begrijp ik niet waar de besparing zit. Je kan de wet van behoud van energie niet voor de gek houden.

Het rendement van een WP droger zit hem in een ander iets, namelijk dat voorste radiator in de droger ijskoud word. Vocht gaat hier dan al op neerslaan. Het is een soort airco unit, de ene radiator word koud, de andere juist warm. De warmte die vrij komt uit de compressor warmt het wasgoed op. Het warme wasgoed gaat meer stomen en condenseert bij de voorste, koude, radiator.
Het is dus eigenlijk een condensdroger.

Bij een normale condensdroger gebeurd dit in de condensor die je geregeld uit moet spoelen, deze word 'koel' gehouden door tussen de platen koude lucht van buiten de machine te laten stromen. Warmt de machine en dus de omgeving op, gaat het rendement naar beneden. Tevens verdwijnt warmte uit de machine door dit koelproces. Een warmtepompdroger kan theoretisch helemaal luchtdicht werken, ware het niet dat de uiteindelijke temperatuur teveel op kan lopen als het te lang duurt. Bij mijn Miele gaat dan tegen het eind van het proces een koelventilator draaien.

Overigens weet ik niet hoe mensen het voor elkaar krijgen om zo'n machine 3 uur te laten draaien. Zowel bij mijn ouders als bij mij, draait de WP droger niet langer dan de condensdroger, namelijk ongeveer een uur voor een volle trommel beddengoed.

Kruimel

Golden Member

+1 voor de warmtepomp uitleg. :)

Wat betreft 3 uur draaien verdenk ik de droogdetectie van de machines. Mijn ouders hebben een niet-condensdroger (met warmte-elementen dus) en die detecteerde droge was niet goed. De routine die ik mijn ouders vervolgens heb aangeleerd is gewoon de timer in combinatie met wat gezond verstand te gebruiken. Na 3 of 4 keer drogen heb je wel door of een wasje een uur moet of dat 20 minuten genoeg is.

Natuurlijk kan het altijd dat de droger te weinig "warmtepompcapaciteit" heeft, een grote pomp zal wel meer kosten. Dan wordt het energielabel waarschijnlijk ook net iets beter, maar dat is speculatie.

maartenbakker

Golden Member

Op 3 november 2020 12:47:54 schreef smd:
Afvoer drogers zijn de zuinigste! 45 - 60 min voor volle draai..

Dat zijn dan waarschijnlijk afvoerdrogers met een waterafvoer? Hier gaat de helft van de energie gewoon de pijp uit en hij draait ook wel eens langer, maar er was ook niet echt plaats voor iets zuinigers.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het staat zelfs in de gebruiksaanwijzing!! Het is een 3 Ph inverter compressortje ter grootte van een blik knakworstjes, wat kan je daar nu van verwachten??. Ja, uiteraard kan je ( en heeft mn zus gedaan is alles) van ECO mode uit op droger, maar gebruikt deze meer dan haar vorige slang afvoer droger. En is er dan ook niet stiller op.. Daarvoor heeft ze hem niet aangeschaft..Wasmachine is verbruik wel dusdanig lager dan haar vorige, ook met alles gereduceerd naar snel klaar

AEG heeft zelfs een nieuwe wasmachine gelanceerd met programmaduur van: 7 uur!! Nog niet uitgezocht of dat een combi was, maar evengoed lang

Op 4 november 2020 08:28:28 schreef Kruimel:
+1 voor de warmtepomp uitleg. :)

Danku :)

Op 4 november 2020 09:24:28 schreef maartenbakker:
[...]
Dat zijn dan waarschijnlijk afvoerdrogers met een waterafvoer? Hier gaat de helft van de energie gewoon de pijp uit en hij draait ook wel eens langer, maar er was ook niet echt plaats voor iets zuinigers.

Nee juist de afvoerslang drogers naar buiten. Al weet ik niet hoe ze het tegenover een goede WP droger doen. Na de corona tijd gaan we eens een wasdrogermeeting organiseren.

Die slang drogers lijken niet zuinig, maar ze behouden hun hele cyclus het rendement, wat omlaag gaat bij condensdrogers.

@SMD
WP drogers die er 3 uur over doen, draait dan ook 3 uur lang de compressor? Of is dit een soort programmering dat de helft van de tijd de was alleen gelucht word, om zo energie te kunnen sparen?

Men(gebruiker) roept vaak 'Hij draait wel 3 uur, dat kan niet zuinig zijn!', maar ze vergeten dat 90 rijden ook zuiniger is dan 120, en je er langer over doet.

Ja mee eens maus0611, maar een compressortje ter grootte van een blikje worstjes en die flink toeren maakt op max power dus snel drogen heeft geen lang leven.. Je filters vervuilen sneller bij normaal programma en je kleding eerder in de recycling...

Compressortje draait continu. op snel programma op hoge snelheid en normaal programma halve snelheid, duidelijk hoorbaar. Is inverter aandrijf motor en inverter compressortje

maartenbakker

Golden Member

Op 3 november 2020 22:09:39 schreef rdonne:
Om 1 liter water 1 graad te verwarmen is 4,19 KJoule nodig. Of het nu met electriciteit, steenkool, gas of hout is, maakt niet uit. Warmtepompdroogkasten moeten langer draaien, met mechanische slijtage tot gevolg. Tel dan onderhoud, herstellingen en kortere levensduur (lees nieuw toestel) dan begrijp ik niet waar de besparing zit. Je kan de wet van behoud van energie niet voor de gek houden.

Ja en nee. Condensdrogers halen als het goed is ook nog energie uit het condenseren van water. Ik weet niet of ze echt over de 100% van jouw basisscijfers gaan maar dat zou in theorie kunnen.

Een warmtepompdroger haalt bovendien energie uit zijn omgeving en kan in theorie iets van 200 tot 300% halen als ik het goed heb. Hm... Dan moet je de centrale verwarming hoger zetten zeker... Dan zijn ze niet zo heel veel zuiniger.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

AEG heeft zelfs een nieuwe wasmachine gelanceerd met programmaduur van: 7 uur

Dat noemde we vroeger een camping wasmachine... Voornamelijk weken met af en toe wat mechanische rotatie.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 5 november 2020 10:36:27 schreef smd:
Ja mee eens maus0611, maar een compressortje ter grootte van een blikje worstjes en die flink toeren maakt op max power dus snel drogen heeft geen lang leven.. Je filters vervuilen sneller bij normaal programma en je kleding eerder in de recycling...

Compressortje draait continu. op snel programma op hoge snelheid en normaal programma halve snelheid, duidelijk hoorbaar. Is inverter aandrijf motor en inverter compressortje

Dat is dan toch gewoon een prutontwerp, om alleen maar zo goedkoop mogelijk een zo hoog mogelijk A+ getal te halen?

Op 5 november 2020 12:43:47 schreef maus0611:
[...]

Dat is dan toch gewoon een prutontwerp, om alleen maar zo goedkoop mogelijk een zo hoog mogelijk A+ getal te halen?

Al 1 wakker. Nog een paar te gaan.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Nouja in zoverre wakker, ik koop al niets anders dan een Siemens/Bosch of Miele wegens goede ervaringen, ook met aftermarket spul.

Dit gaat over een AEG toch met zo'n minicompressor?
De miele compressor lijkt gewoon op 230 te starten, die klikt echt aan en maakt een ratelend geluid soms de eerste seconde, zoals koelkasten vroeger.

Oud model dus. Om nog zuiniger te kunnen gaan heeft men een frequentiesturing nodig. Allemaal echt hoor. Dat verbruikt idd minder maar dat wat daar tegenover staat neemt niemand mee in rekening.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zuinig op zijn dus... T8861WP. M'n ouders hebben deze al een jaar of 7, ikzelf sinds 2014. Gekocht als ingeruild model van een week oud, met korting.

Was leuk, hij stond bij Correct in Rotterdam, zonder verpakking maar wel compleet. Vervolgens mocht hij mee in een Daihatsu Charade die er werkelijk niet uit zag. De verkoper stond raar te kijken, dure luxe droger in een autootje van 100€ :D

@maus. Ik heb ooit bij een klant die het eiste (discussie van "dat gaat niet" aan vooraf gegaan) een SBS (amerikaanse koelkast) in zijn golf3 hatchback gepleurd. 1/3 in de koffer, 2/3 er uit. Hoe hij het thuis uitgeladen heeft is een mysterie. Wel een vette spoiler zo. Hahaha.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Is de programmaduur afhankelijk van de warmte die er in de ruimte is?
Badkamer of een koude garage?

Kruimel

Golden Member

Op 5 november 2020 12:43:47 schreef maus0611:

Op 5 november 2020 10:36:27 schreef smd:
Ja mee eens maus0611, maar een compressortje ter grootte van een blikje worstjes en die flink toeren maakt op max power dus snel drogen heeft geen lang leven.. Je filters vervuilen sneller bij normaal programma en je kleding eerder in de recycling...

Compressortje draait continu. op snel programma op hoge snelheid en normaal programma halve snelheid, duidelijk hoorbaar. Is inverter aandrijf motor en inverter compressortje

Dat is dan toch gewoon een prutontwerp, om alleen maar zo goedkoop mogelijk een zo hoog mogelijk A+ getal te halen?

Ligt er aan, als jij een witgoedfabriek hebt is dat juist een prachtontwerp. :)

Wat betreft kleine compressortjes denk ik ook wel dat er verschillen zijn en dat je een kleine compressor best zo kan maken dat hij lang meegaat. Een auto-airco heeft geen grote compressor, maar veel meer vermogen en gaat veelal het leven van de auto mee. Op hoge toeren kunnen veel dingen kleiner, en afhankelijk van de kwaliteit van het onderdeel. Je hebt dan wel een hoger toerental nodig, en dat kan niet zonder inverter, wat waarschijnlijk meer bijdrage heeft aan een beperkte levensduur dan het daadwerkelijke toerental.

Beruchte voorbeelden van "klein hoeft niet slecht te zijn" zijn bijvoorbeeld de ventilators en föhns van Dyson (zie bijvoorbeeld deze teardown van AvE) en bijvoorbeeld moderne turbo's (zoals de 1.0L Ford Fox van 140pk). Het nadeel is dat je niet meer aan de maat kan beoordelen of het een degelijk ontwerp is.

Als het programma uren duurt is er gewoon bezuinigd op capaciteit ten gunste van energielabel, en stinken zelfs wij die daar over nadenken er met open ogen in als we eenmaal in de showroom staan. Misschien is de droogsnelheid beter te beoordelen als je het typeplaatje bekijkt en het opgenomen vermogen bekijkt. Dat zou redelijk evenredig moeten zijn met de droogsnelheid. Helaas heb ik alleen geen enkel idee over een representatief vermogen voor een warmtepompdroger.