Stekkerdoos met beveiliging

Goedemiddag,

Vandaag een nieuw tv aangeschaft en nu ga ik deze eens goed aansluiten. Is een stekkerdoos met overspannings beveiliging een aanrader of onzin?
Ik wil er ook o.a. mijn versterker en speakers op aansluiten.

Bart

Arco

Special Member

Als je een goede hebt, kan het helpen bij overspanning. Het is geen garantie dat er niks kapot gaat.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ga er toch maar voor dek ik, voor die paar tientjes is het me wel waard. Ik zie wel heel veel verschillen, ook qua prijs.. iemand een aanrader?

https://www.conrad.nl/p/brennenstuhl-1159700015-overspanningsveilige-s…

of

https://stekkerblokkenshop.nl/stekkerdozen/stekkerblokken/stekkerdoos-…

echt geen idee wat ik moet kiezen.

Bart

pa3gws

Golden Member

De vraag is natuurlijk voor wat voor overspanning.
Een piek in het lichtnet of tegen bliksem?
Hou er rekening mee dat bij een serieuze bliksem inslag er nagenoeg helemaal niets tegen bestand is.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

In beide zitten MOV's en als het goed is 3, zou nooit voor comrad gaan maar dat is meer persoonlijk, beide zijn gewoon goed, dingen doen wel iets iig, vaak werken ze nog beter icm met een arrestor in de meterkast, is ook de bedoeling dat je ze weggooit na 3-4-5 jaar, zit geen indicatie op dat de MOV's wellicht al kapot zijn.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/150908/1

Alles met een knipoog ;-)

Hoe groot is de kans op een bliksem inslag?
In vijftig jaar bruingoed reparatie, heb ik niet erg veel gevallen meegemaakt. Als het al gebeurt en het is een volle inslag, dan helpt er echt niets. In de tijd van de dak tv antennes heb ik het ooit eenmaal gezien. De meterkast was zowat geheel ontploft en de leidingen uit de muur geslagen. Dan gaan een paar beveiligingen niet helpen.
Soms wordt het lichtnet "opgetild" tot een paar KV. De overspanning graaft zich dan een weg door de apparaten naar een aardpunt of bijv. de centraal antennekabel. Repareren kan dan soms nog wel, maar hoogst onbetrouwbaar. Geen enkele serieuze reparateur kan garantie op een reparatie geven na een dergelijk voorval.

Hoe groot is de kans op een bliksem inslag?

Ik kan wel wat mensen vragen die hun dak verloren hebben :)

Zijn toch genoeg verhalen op dit forum met indirecte schade, via wat dan ook, vaak tel/adsl lijn, kabel etc.

Maar dit werkt ook meer tegen spikes, overvoltage, etc en niet zozeer tegen de bliksem, indirecte inslag in de buurt zou dit kunnen werken, kan net het verschil zijn tussen alles kapot, of je merkt het niet eens, als het puur gaat om bliksem kun je ook nog dit icm met een SPD in de meterkast installeren, zodat je wat meer beschermd bent tegen indirecte inslagen in de buurt, deze dingen zijn vaak max 5kV, alles erboven gaat nog alles. Het is ook mogelijk bij een directe inslag in huis, alles kapot is, behalve dit blokje, wel erg kleine kans, maar niet uitgesloten, alles is een arrestor, bliksem gaat maar zover.

Alles met een knipoog ;-)

Thanks voor alle reply! ik ben er uit!;-)

Wel fijn, wij helaas nog niet. ;)

Maar misschien kun je nog licht ventileren waar je uit gekomen bent ? :)

Alles met een knipoog ;-)
Sine

Moderator

Op 4 november 2020 10:56:51 schreef RvEldijk:
[...]

Ik kan wel wat mensen vragen die hun dak verloren hebben :)

Daar helpt een stekkerdoosje niet tegen ;)

ik geef je 99.99% gelijk, maar helemaal uitgesloten, hehe, maar was ook meer op de vraag "hoe groot is de kans op inslag", en die is bijzonder klein, totdat je de mensen vraagt die hun dak kwijt zijn :)

Alles met een knipoog ;-)

de kans op een blikseminslag is veel groter als de loterij winnen, ook een metoriet inslag..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit klinkt bizar maar voor dit soort maatregelen moet je eerst wat kapot hebben, dan weet je dat je een "target" bent, en vanaf daar mag je maatregelen nemen, als je in deze situatie komt, koop dan een stopcontact en een SPD uit china van 10 euro (woonwijk) liever beter, ben je beschermd tegen de eerste 20kV, ik zelf wacht het niet af en koop wat rotzooi zodat ik lekker kan slapen, maar ook ik zou eerst schade moeten hebben.

Ik las v.d. week een mooi verhaal, gast had geen beveiliging NOOIT inslag (had die wel gemerkt), nou had die een nieuw pand met bliksembeveiliging, en het was nu elk jaar raak, ik hoop niet gebruik te maken van zijn scenario, zou bekennen dat alles een opflikker krijgt minimaal eens per jaar, en dan loopt het goed af :)

Alles met een knipoog ;-)

ik ken wel wat gevallen van blikseminslag, ook gevallen met groepkast en meterkastdeur met kozijn en al in de gang en stopcontacten door de woning geschoten. enkele jaren terug nog een inslag door het dak in een tlbak waar niks meer van over was, andere tlbuizen geklapt, wcd's lagen van de muur halysterkast deksel lag 15 mtr verder op straat. alle hoofdschakelaars geklapt van onderverdelers en hoofdzekeringen in gruis. toch was er buiten dat maar in 3 apparaten schade..

in de zomer is het vaak raak, maar die ene inslag levert dan bij veel klanten problemen op. in een ring om de inslag is er dan storing aan diverse dingen op verschillende adressen. dichtbij de inslag een aarde aan de nul gebakken, of aardlek intern in sluiting gevallen. verder weg van de inslag zwembad regeling overleden of netwerkswitch gaar.

overspanning beveiliging helpt altijd iets, bij een directe inslag kan er veel stuk zijn, met die beveiliging miss net iets minder..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 6 november 2020 20:33:07 schreef RvEldijk:
ben je beschermd tegen de eerste 20kV,

kV's zijn totaal niet interessant, ik maak meer als ik een keer met m'n sokken over het laminaat schuifel.

Op 6 november 2020 20:21:53 schreef testman:
de kans op een blikseminslag is veel groter als de loterij winnen, ook een metoriet inslag..

dan hadden wij voor heel wat jaren geleden de straat prijs of beter gezegd de regio prijs , met een onweersbui van een kwartier stonden er 3 boerderijen rond ons dorp in de fik als gevolg van directe inslag .
het is maar net op welke postcode hij valt :p
pas als je de schade / gevolgen van een inslag met je eigen ogen ziet kun je pas enige voorstelling maken van de energie en kracht die er in een inslag zit , daar is geen enkele beveiliging voor toereikend, met een beetje geluk net goed genoeg voor een indirecte inslag maar dat is afhankelijk van veel factoren .

[Bericht gewijzigd door klaasy op zaterdag 7 november 2020 09:00:23 (26%)

in de zomer is het vaak raak, maar die ene inslag levert dan bij veel klanten problemen op. in een ring om de inslag is er dan storing aan diverse dingen op verschillende adressen.

Daar zouden die stopcontacten ook nog zin in kunnen hebben, net het verschil tussen kapot, of helemaal niets ervan merken, let wel een pc kan een opdonder krijgen en pas 6 mnd later het loodje leggen, nou prima je had niets geregeld bent immers toch goed verzekerd, ga je naar de verzekering met je 1500 euro pc die een jaar oud is, denk als je de helft krijgt dat het veel is, voor de helft koop je geen nieuwe pc.

Dus met name die indirecte inslagen kunnen wel degelijk helpen bij een goedkope stopcontacten, ik denk dat die 5-10 euro veel ellende kan besparen, ook als je een SPD installeert in de meterkast ben je bijna verplicht om deze stopcontacten te gebruiken omdat de SPD toch al snel 1500v doorgeeft naar het huis, en dan zijn deze dingen weer ideaal.

Alles met een knipoog ;-)

het is maar net op welke postcode hij valt :p

Ja ze hadden die postcodes nooit uit moeten vinden :)

Begrijpelijk dat een je niet geheel veilig bent voor een enorme blikseminslag, maar dan in ieder geval tegen piekstroom.. beter een paar tientjes voor een stekkerdoos dan een nieuwe tv van € 1.200,- ;-)

@RvEldijk, ik heb deze besteld: https://stekkerblokkenshop.nl/stekkerdozen/stekkerblokken/stekkerdoos-…

Inmiddels ook al binnen en aangesloten. Is een mooi en degelijk ding.. nu hopen dat hij ook z,n werk doet als dat nodig mocht zijn..;-)

fred101

Golden Member

Ik heb hier diverse malen problemen met bliksem gehad (inslag ergens in de straat, oa 1x vol in een huis, daarbij was volgens de bewoner zelfs de koelkast verplaatst en de schuur in de fik en nog veel meer schade zoals gaten in de muur waar stroomdraden liepen.
.
Diverse buren hadden kapotte electronica. Ik heb al mijn meetapparatuur afschakelbaar en met twewe overspannings beveiligingen parallel. De paar apparaten die 24/7 aanstaan hebben een eigen overspannings beveiliging. Die resettable unit was getript. (dat is een 30 jaar oude stekkerdoos die ik destijds nieuw en gratis kreeg van mijn werkgever omdat de kast gedeukt was. Het ding was bedoeld voor de beveiliging van (mini)computers.

Voor ik dat beveiligde heb ik door indirecte inslag schade gehad aan: een centrale verwarming besturing, tranceiver en IR-fornuis. Dat over een periode van zo'n 25 jaar. (ik woon buiten de bebouwde kom) Ik heb een 10 meter lange mast staan die via een paar grondpinnen is geaard. Dat werkt misschien ook mee als een soort primitieve beveiliging tegen directe inslag.

BBeckers heeft dit ooit goed uitgezocht en heeft bij hem thuis ook nog serieuze beveiligingen in de meterkast aangebracht.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dat werkt misschien ook mee als een soort primitieve beveiliging tegen directe inslag. BBeckers heeft dit ooit goed uitgezocht en heeft bij hem thuis ook nog serieuze beveiligingen in de meterkast aangebracht.

Jij zou ook het beste een SPD in de meterkast kunnen gebruiken, als die op die mast inslaat, mag je op 50kV via de aarde rekenen, we kunnen uitsluiten dat die er ooit op heeft ingeslagen :)

@RvEldijk, ik heb deze besteld:

Beetje duur denk, maar verder goed, dit gaat niets doen tegen directe inslag of bij je huis (voortuin/achtertuin), maar wel bij buurmannen, alles maar dan ook alles werkt (iets) :) Ding zal 3 MOV's hebben die tot 1.5-5kV werken o.i.d., gaat ook meer om de joules die die kan verwerken.

Met een SPD in de meterkast ben je nog iets beter beveiligd, in een woonwijk 10/20kV,..op het platteland mag het al wel zwaarder zijn, als je bovenleiding hebt zoals mij BAM !!! 100kV :)

Alles met een knipoog ;-)

Op 4 november 2020 10:15:36 schreef RvEldijk:
In beide zitten MOV's en als het goed is 3, zou nooit voor comrad gaan maar dat is meer persoonlijk, beide zijn gewoon goed, dingen doen wel iets iig, vaak werken ze nog beter icm met een arrestor in de meterkast, is ook de bedoeling dat je ze weggooit na 3-4-5 jaar, zit geen indicatie op dat de MOV's wellicht al kapot zijn.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/150908/1

Kunnen de MOV's t.g.v. veroudering in brand vliegen?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Anoniem

Zeker wel. MOV's die regelmatig een flinke piek krijgen verouderen intern. In bepaalde gevallen kunnen ze bij een zeer heftige overbelasting gloeiend heet worden en kunnen uiteenspatten. Dan valt of springt er een heet stuk weg.
Fabrikanten die dergelijke componenten inbouwen houden daar rekening mee.
Als je zelf ermee aan de slag gaat, moet je goed overwegen waar je ze plaatst.

In de wat 'betere' stekkerdozen zoals ik ze ken zitten er thermische zekeringen tegen/ tussen de MOV's.
Deze thermische zekeringen dienen 2 functies, ten eerste schakelt deze de MOV af indien deze te heet wordt (overbelast/ verouderd) en ten tweede zorgt deze ervoor dat het indicatie lampje op de stekkerdoos uit gaat waardoor de gebruiker een indicatie krijgt dat de stekkerdoos vervangen moet worden.

Maar pas op! er zijn genoeg stekkerdozen in diverse prijsklassen welke letterlijk alleen 1-3 MOV's en een lampje (rechtstreeks op 230V) hebben en geen enkele beveiliging/ indicatie mbt veroudering/ defect van een of meerdere MOV's dus totaal onbetrouwbaar.

Een merk-stekkerdoos met zgn beveiliging opengemaakt en het toen maar zelf beter gebouwd.
Een metalen kastje met schakelaar, 2 zekeringen en 3 MOV/GDT paartjes. Is in ieder geval brand-veilig.