Draaiknop microgolf magnetron doet toestel uitvallen

Draaiknop microgolf magnetron doet toestel uitvallen. Dus als ik de draaiknop vd timer (is haar enige functie) aanraak, dan valt het hele toestel uit. Alle stroom compleet weg. Nu kon ik voorheen wat duwen tegen die knop en dan kwam meestal de stroom terug en stelde ik de tijd gewoon in per 30 seconden dmv een aparte drukknop. 1x duwen = +30 sec. Die draaiknop, daar bleef ik maar van af behalve als de stroom weer eens weg was. Maar jammer genoeg komt na de laatste keer de draaiknop corrigeren de stroom niet terug. Wat is er nu juist kapot? Ik heb het toestel al open gegooid, maar kan niks als "kapot" identificeren. De zekering is ook in orde.
Whirlpool AT311

2 mogelijkheden:
Mogelijkheid1: dit definitief uitvallen heeft niets te maken met het tijdelijk uitvallen daarvoor. Alles is dus mogelijk. Een defect in de print, kortsluiting of overbelasting door een defect onderdeel waardoor de zekering gesprongen is, zekeringmoeheid..(in sommige modellen zitten er 2). Door dezelfde reactie als daarvoor, dood, lijkt het verband te hebben maar hoeft niet noodzakelijk.

Mogelijkheid 2: er is wel een verband en de zijden draad waaraan het nog net vast zat is helemaal door.

Ik weet niet welke machine dit is. At311 zegt weinig. Aan je uitleg zou ik afleiden dat er een slecht kontakt zit op de print. Open maken en inspecteren en bijsolderen. Anders is het foutzoeken met de service manual of schema ter hand maar hiervoor gaan we iets meer uitleg nodig hebben betreffende je technische mogelijkheden en type nr (foto sticker) vh toestel.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
maartenbakker

Golden Member

Bij whirlpool zijn de nummers op de servicesticker onder de rand van de deur het belangrijkst naast het typenummer. Je kunt ze ook overtypen in plaats van fotograferen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Tijdknop is vermoedelijk een Encoder, deze raken van slag door vertaaid vet. Vervangen of openmaken, reinigen en beetje zuurvrije vaseline er in.. Vermoedelijk nu electronica defect als geheel niets meer werkt??

Tijdknop is vermoedelijk een Encoder, deze raken van slag door vertaaid vet. Vervangen of openmaken, reinigen en beetje zuurvrije vaseline er in.. Vermoedelijk nu electronica defect als geheel niets meer werkt??

maartenbakker

Golden Member

Ik heb wat gezocht, het gaat om een redelijk high mid end model, afhankelijk van de uitvoering mogelijk 10 tot 15 jaar oud. Dat moeten ze makkelijk kunnen halen (Zweedse degelijkheid).

De rotte encoder ken ik van een vergelijkbaar toestel. Daar kan ik nog wel iets bedienen dus die heb ik nog niet nagekeken.

Bij de rotte encoder is dan mogelijk nu een scheurtje of los contactje op de printplaat gekomen. Zou makkelijk te repareren moeten zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dus jullie leggen een verband tussen "compleet dood vallen, alle stroom weg" en een encoder?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
maartenbakker

Golden Member

Het kunnen natuurlijk 2 onafhankelijke mankementen zijn, maar die kans is kleiner omdat het uitvallen samenviel met het bedienen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden:
1. ofwel is TS zijn feedback niet accuraat en is "dood" gewoon "geen reactie van de bediening" en is de encoder stuk.
2. Ofwel is het verband dat door manipulatie vd draaiknop een op een andere locatie in de print liggend slecht contact hier op reageert. De draaiknop (encoder) is dan geen rechtstreeks verband.
Maar een defecte decoder en een totale uitval, ik zie geen verband, het is maar een interface onderdeel tss gebruiker en uC.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?