camera spanning

Beste

Ik heb het volgende probleem.
Ik heb mijn autoradio uitgerust met een achteruitrijcamera.
De stroom haal ik van het achteruitrij licht.
Deze geeft als de auto ( volkswagen caddy 2004 )op contact staat 12v op het achteruitrijlicht en heb ik perfect beeld op mijn radio.
Maar als de motor draaid geeft hij bijna 14v, waardoor het beeld op de radio gaat flikkeren. Dus teveel spanning op de camera?.
Hoe krijg ik de spanning omlaag?
Ik heb wat gelezen over een zener diode ????
Maar weet niet welke diode en of dit de manier is om het werkende te krijgen, of is er iets anders wat ik kan proberen???
Mvg Raimond

Arco

Special Member

Kun je niet beter een camera nemen die geschikt is voor automotive? (die kan daar tegen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beste Arco

Deze camera hoort bij de radio dus hij zal er wel voor gemaakt zijn denk ik. Heb verschillende geprobeert maar het voltage lijkt toch te veel te zijn.
Mvg raimond

Shiptronic

Overleden

Staat er geen PWM op je achteruitrijlicht (LED-lampen)? daar zijn filers voor, maar een diode en een elco doen ook wonderen ;)

[edit]Is de camera soms draadloos?

Op 3 november 2020 22:45:24 schreef rai12345:
voltage spanning lijkt toch te veel te zijn.
Mvg raimond

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 3 november 2020 23:03:05 (34%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wat zegt de handleiding over spanning van het achterlicht tappen?

Op 3 november 2020 22:53:28 schreef Shiptronic:
Staat er geen PWM op je achteruitrijlicht (LED-lampen)? daar zijn filers voor, maar een diode en een elco doen ook wonderen ;)

[edit]Is de camera soms draadloos?

[...]

Het zijn geen led lampen.
Graag wat meer info betreft diode en elco. Ben hier een leek in.
Mvg raimond

Op 3 november 2020 23:20:30 schreef maus0611:
Wat zegt de handleiding over spanning van het achterlicht tappen?

Aan sluiten op de + en de aarde van chassis nemen.
Mvg raimond

buckfast_beekeeper

Golden Member

Bij auto's met een canbus is het geen goed idee extra zaken aan je verlichting te hangen. Heb je pech dan neem je net te veel stroom in is een deel van je canbus naar de eeuwige jachtvelden.

Waar je de camera het beste kan aansluiten weet je garage.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
pa3gws

Golden Member

Merk en type van de radio en camera kan ook erg nuttig zijn.
Of is het een Alie radio? :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 4 november 2020 20:46:09 schreef pa3gws:
Merk en type van de radio en camera kan ook erg nuttig zijn.
Of is het een Alie radio? :-p

Het laatste maar dat doet er niet toe.
De vraag is hoe krijg ik de 14v naar bv 13v?
Mvg Raimond

Arco

Special Member

Aan sluiten op de + en de aarde van chassis nemen.

Werkt het dan wel? (op je achteruitrijlicht kan pwm zitten, wat de camera niet leuk gaat vinden.)
Voor een camera bedoeld voor in de auto mag 14.5v nog geen probleem zijn.

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 4 november 2020 20:55:27 (19%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 4 november 2020 20:43:49 schreef buckfast_beekeeper:
Bij auto's met een canbus is het geen goed idee extra zaken aan je verlichting te hangen. Heb je pech dan neem je net te veel stroom in is een deel van je canbus naar de eeuwige jachtvelden.

Waar je de camera het beste kan aansluiten weet je garage.

Camera is goed aan gesloten dit blijkt uit als hij stroom krijgt van de auto als hij op contact staat het perfect doet maar flikkerd als de motor draaid.
Tevens zijn er ook parkeersensoren aan gesloten deze werkt ook perfect.
Mvg Raimond

Al getest met een externe voedingsbron of die 14V dan ook voor storing zorgt ?

pa3gws

Golden Member

Op 4 november 2020 20:50:35 schreef rai12345:
[...]
Het laatste maar dat doet er niet toe.

Dat doet er wel zeker toe want daar mankeert nogal eens wat aan.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Nogmaals, werkt 'ie wel als je massa en plus direct aansluit? (niet via achteruitrijlicht)
En inderdaad, er zit veel troep tussen dat goedkope Chinese spul...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Inderdaad storing op de voedingslijn als de motor loopt of de videokabel. Ik mag hopen dat dit geen draadloze autocamera is? De Caddy wordt ook origineel geleverd met een achteruitrijcamera dus een fabrieksmodel toevoegen kan ook.

Op 4 november 2020 21:03:39 schreef pa3gws:
[...]
Dat doet er wel zeker toe want daar mankeert nogal eens wat aan.

Naar mijn mening doet het er echt niet toe of het een a of merk is het probleem/vraag is nogmaals hoe krijg ik de 14v naar onder naar bv 13v ?
Motor uit = 12v
Moter aan = 14v
14 v is te veel voor de camera.
Mvg Raimond

Op 4 november 2020 21:09:10 schreef Arco:
Nogmaals, werkt 'ie wel als je massa en plus direct aansluit? (niet via achteruitrijlicht)
En inderdaad, er zit veel troep tussen dat goedkope Chinese spul...

Werkt perfect.
Mvg Raimond

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Blijkbaar niet als de motor loopt, post 1 'waardoor het beeld op de radio gaat flikkeren'
Wat bedoel je met flikkeren? Beeld op de radio, zit er geen extern beelscherm bij de camera? Wat voor radio zit erin? Wat is het merk van de camera?

Op 4 november 2020 21:14:17 schreef RAAF12:
Inderdaad storing op de voedingslijn als de motor loopt of de videokabel. Ik mag hopen dat dit geen draadloze autocamera is? De Caddy wordt ook origineel geleverd met een achteruitrijcamera dus een fabrieksmodel toevoegen kan ook.

Camera is niet draadloos.
Dit is gewoon een hobby projectje met als doelstelling kijken of het WERKT dat (chineese troep) volgens velen.
Mvg Raimond

RAAF12

Golden Member

Maar het werkt niet storingsvrij als de motor loopt. Werk te doen!

Arco

Special Member

Volgens TS werkt alles perfect direct op plus en massa, dus waarom niet zo laten zitten?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 4 november 2020 21:21:03 schreef RAAF12:
Blijkbaar niet als de motor loopt, post 1 'waardoor het beeld op de radio gaat flikkeren'
Wat bedoel je met flikkeren? Beeld op de radio, zit er geen extern beelscherm bij de camera? Wat voor radio zit erin? Wat is het merk van de camera?

Radio schakelt over op beeld als je je achteruit in schakelt.
Radio is van alie.
Het beeld is er wel maar wordt verstoord door strepen.
Mvg Raimond

Arco

Special Member

Hoe weet de radio dan die je achteruit gaat?
(een link naar het apparaat zou wel handig zijn, zo duurt het een eeuwigheid voordat we alles weten...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com