Aeg lavamat warmtepompdroger e63 storing t65370nah

Even een tip om in veel gevallen deze storing te verhelpen. De droger moet redelijk gedemonteerd worden, maar de condensor en warmtepomp mag blijven ziten. Is toch al niet echt demontabel.

In mijn geval duurde het droogproces lang, de was kwam er vochtig uit, functioneerde de ventilator voorzijde niet meer, en stopte de droger vaak bijna aan het eind van het programma met de e60 melding. Dmv de twee toetsen combi blijkt dit e63 te zijn. Omdat de machine nog maar 5 jaar oud is vond ik het nodig om maar een poging tot reparatie te ondernemen.

Diagnose: condensor/wisselaar vol stof, dus geen goede circulatie. Gevolg warmte ophoping en regelstop droogproces.

Maak de machine spanningsloos en verwijder de bovenplaat, verwijder de rechter zijplaat, verwijder front onderkant, verwijder beschermplaat achter bij de waaier, verwijder plastic cover pomp, verwijder de pomp, verwijder de waaier. Heb de computer ook verwijderd om eventueel te zoeken naar losse contacten, defecte relais, varistors of solderingen. Nummer de aansluitingen en maak foto's....altijd handig bij heraansluiten. Er is een mogelijkheid dat de compressor natuurlijk defect is. Dan heb je nauwelijks warmte of kortsluiting als die vast zit. De condens afvoerpomp kan je testen dmv water te gieten in het kleine gaatje achter bij het pompje. Vlottertje kan natuurlijk vast zitten.

Bij mij zat de machine aardig vol met stof. Altijd netjes filter gereinigd, maar blijkbaar is dit niet voldoende. Aeg heeft bij nieuwere modellen nu een extra filter voor de inlaat van de wisselaar. Dus ze hebben ervan geleerd. Buiten met de compressor een behoorlijke lading stof uit de machine geblazen.

Machine eerst naar voren gekanteld en achter via gat van de waaier met een tuinslang en heet water wisselaar doorgespoeld. Dus van achter naar voren. Wisselaar is gesloten maar wees wel voorzichtig met spoelen. Je wil liever geen water in de machine. Er kwam al wat los. Dan machine recht gezet en met een vloeistofspuit voor de compressor met reinigingsmiddel vanaf de voorkant een aantal malen flink doorgespoten. Vergeet het afvoerkanaal niet naar de afvoerpomp. Enige malen herhalen. En weer spoelen vanaf de achterzijde.

Daarna alles goed schoon/droog blazen met lucht.

Alles weer hermonteren.

Droger droogt weer als nieuw. Het vreemde is dat de fan aan de voorzijde ook weer werkt. Die had ik al een tijd niet gehoord. Begint nu soms spontaan na 20 minuten aan te slaan. Of dat aan het schoonmaken of alleen aan het uitblazen heeft gelegen is mij een raadsel. De fan is voor het koelen van de compressor bedoeld namelijk. Het zal er misschien aan liggen dat de flow weer hersteld is.

Hieronder nog een aantal foto's. Had nog meer foto's willen plaatsen maar helaas niet mogelijk.

Mvg pascal

Prima uitleg hoor maar een kleine aanvulling: Haal echt de vedamper , condensor en compressor uit onderbak. Nu is de voorzijde keurig schoon maar op de condensor zit een hoop vuil nog. Het beste is geen reinigingsmiddelen op alu delen te spuiten, leidingen zijn ook alu en snel doorgerot door chemische reactie. Je kan gerust de verdamper etc op zijn rug of zij leggen en met hoge druk reinigen en zie wat er nog meer aan vuil uitkomt. Plaats een extra stukje afzuigkap filter voor de verdamper en spoel deze maandelijks uit... Scheelt een hoop vervuiling

[Bericht gewijzigd door smd op donderdag 5 november 2020 10:43:31 (13%)

Eens met smd. Binnenin durven wel eens verassingen zitten. Niet altijd maar toch meestal.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Nope, geen haar beter... Die komen elke keer met waterbak vol alarm of droogtijd word extreem lang...

Foto van EricN is een klassiek voorbeeld..

[Bericht gewijzigd door smd op donderdag 5 november 2020 18:41:21 (19%)

@smd persoonlijk ben ik wel voor de selfcleaners. Mss omdat ik ze geblinddoekt uit elkaar krijg? Nee, wat me opvalt als ik WP drogers test is dat de was nog altijd klam aanvoelt. Mijn bril schiet in een dampkramp. Bij siemens vindt ik dat minder en ook nooit een defect buiten een zeldzaam geval. Nooit wisselstukken nodig hier. De slavenhandel van het onderhoud vd filters is bij deze modellen ook niet aanwezig. Oef. Je zal maar het onderhoud van een WP nauwgezet volgen, ik zou gek worden. De meeste mensen lossen dit op door het onderhoud te laten slabbakken met gekende gevolgen. Als je ze gebruikt zoals het hoort komt er nauwelijks iets aan. De vadsige bakken vinden hun oorsprong dan ook in verkeerd wassen. Een gebruikersprobleem dus.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dat warmtepomp ontwerp zal wss geen duurzaamheidstest ondergaan hebben in een labo. Al die problemen

Enige countering: de gasunit (verdamper condenser motor) heb ik nog maar 3 keer stuk gehad van alle merken tezamen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Verschil in droogtijd als het toestel in een verwarmde ruimte staat, of een koude garage?

Voor een WP maakt dat volgens mij weinig uit. Het is een afgesloten circuit dat soms wat bijgekoelt moet worden met omgevingslucht maar het proces heeft daar weinig invloed op. Extreem heet of koud is natuurlijk ook nooit goed. In een kleine ruimte gaat een WP het beter doen dan een gewone condens. Het onderhoud, de fragiliteit, droogtijd en droogresultaat zijn dan weer contra's.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Meer dan de pluizenzeef schoonmaken kan je niet doen, niemand gooit toch zijn droger volledig open

Gewone drogers met slecht onderhoud kun je vinden als je zoekt op 'droger brand'.

Een condensdroger zou het theoretisch beter doen in een koude ruimte, de condensor blijft koeler, dus grotere verschiltemperatuur.

Tja dat zeggen mensen dan: je kan toch niet meer doen dan de kledij er in en dan opzetten? Jawel hoor. Wat drogers betreft:
Luchtuitlaat: houd de filtertunnel ook net. De buis nazien regelmatig. De kleppertjes buiten. De filter op zeeprest controleren zodat je problemen bij het wassen in de gaten houd. Filter na ELKE beurt reinigen.
Condensdroger: de ruimte waar de condensfiter zich bevind rein houden, niet alleen de fillter. De filter optisch in de 2 richtingen checken op vuilophoping. Rubbers en kanten waar rubbers raken proper houden. Regelmatig onderhoud doen om levensduur te verlengen. En de dingen die hierboven bij de luchtafvoer staan.
WP: heeeeel streng onderhoud vd filters. Als het voelt als waanzinnig slavenwerk dan ben je goed bezig.

Enfin, als je je toestel liefde en aandacht geeft leeft het langer. Zo deden ze dat vroeger toch. Nu is het erin gooien (en dat ingooien is zeer letterlijk te nemen, de zeep indoen gaat ook zo) en opdrukken en driftig worden als het stuk is.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik weet niet hoe zeepverpakkingen vroeger waren, nu zitten er maatdoppen op ter grootte van een koffiebeker, en 'bij sterke vervuiling, gebruik 1,5 dop!'. Jaja... En dan komt het schuim er door de zeepbak uit..

Bij mensen die dat doen vraag ik weleens, doe dat eens met de afwas.. :D

[Bericht gewijzigd door maus0611 op donderdag 5 november 2020 19:28:12 (15%)

Heb wel vaker defecte onderbakken gehad hoor, met name AEG spant de kroon, lekken op de koppelingen. Compressor al een paar keer defect gehad, maar er word weer bezuinigd en ontbreekt het zgn droogfilter in koelsysteem. Samsung en de nieuwste BEKO's hebben er een handje van. Gevolg is dat gassen niet nagedroogd worden en kleine vochtdeeltjes en vervuiling in systeem meeneemt..

Als dit gebeurt gaat compressor door met persen en trekt zichzelf te diep in vacuum met gevolg klep defect..

Reinigingsmiddel wat ik gebruikt heb is "sint marc" . Wil prima met aluminium. Heb hem enigzins met hogedruk doorgespoeld....10 bar vloeistofspuit. Wat ik wilde benadrukken is dat het voor iemand zonder 2 rechter handen ook te doen is... ;) mocht het niet voldoende zijn geweest en de e60,e63 komt snel terug, zal ik dat zeker hier nog posten. Voor nu is de was goed droog na 1,5 uur.

Dan zal ik de tip van het extra filter alvast wel gaan meenemen. Zal er dan een soort van raampje voor moeten maken denk ik zo.

[Bericht gewijzigd door Pascal1977 op zondag 8 november 2020 14:56:43 (21%)

Als je het er tussenklemt in filter , gaat het meestal wel OK...