Sunbeam broodrooster op 230V

Op 5 november 2020 12:16:58 schreef maartenbakker:
[...]
Die is niet netgescheiden. Je kunt een tweedehands gescheiden variac van Philips soms al voor een paar tientjes op de kop tikken in bijvoorbeeld het buizenradio-wereldje. Op het nfor worden ze zo nu en dan wel aangeboden en op marktplaats vast ook wel.

Ik heb er weinig verstand van, waarvoor moet het netgescheiden zijn? En zou dat ding 1300 watt op 110v kunnen leveren?

Ik twijfel nu wat aan de oplossing met een dimmer (met 6,3A snelle glaszekering ervoor). Ik weet niet zeker of het broodrooster de 230v wel kan schakelen.

maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat het met een dimmer opzich zou moeten gaan als er geen regelelectronica in de broodrooster zit (dat is het enige dat stuk kan gaan van piekspanningen), maar dat een scheidingstransformator of een variac wel nettere oplossingen zijn. Nadeel is dat die oplossingen een stuk duurder zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

En veeeel lomper.

Die contacten kunnen de extra spanning wel hebben, daar zou ik me niet te druk over maken.

Ok, ik probeer het wel gewoon met een goedkope dimmer en een snelle 6,3A zekering ervoor. Zit geen verdere electronica in die oude broodroosters, dat maakt ze juist zo cool. Alles werkt met thermische uitzetting van metalen, heel mooi ontwerp.

Zal het eerst wel even uitgebreid testen met een electrisch kacheltje. :)

Mocht alles wel kapot gaan zal ik voor een nettere oplossing gaan.

RAAF12

Golden Member

Het veiligst is een crowbar toepassen, die sluit de spanning kort boven de 120V en laat een zekering springen. De lichtdimmer potmeter kan je na opmeten van de waarde ook vervangen door twee vaste weerstanden als er 120V uit de dimmer komt.
Als de triac van de dimmer defect raakt en er komt 230V op de gloeispiralen helpt daar geen zekering tegen.

Crowbar https://www.google.com/search?sa=X&sxsrf=ALeKk03elMhlK7siiFFyBmJGH…

Ee 230V>120V verhuistrafo kan ook, maar is a. duur b. zwaar c. geen gezicht op de ontbijttafel :-)

Geweldig mooi apparaat, vooral de lift die reageert op het inzetten van het brood vind ik geniaal.

maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat de zekering sneller stukgaat dan de gloeispiralen, maar ik raad niet aan om dat uit te proberen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Het zal uit te rekenen zijn er zitten constantaan gloeispiralen in. Geen idee wat de koudweerstand is.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 5 november 2020 17:00:32 (51%)

Op 5 november 2020 14:38:11 schreef RAAF12:
Het veiligst is een crowbar toepassen, die sluit de spanning kort boven de 120V en laat een zekering springen. De lichtdimmer potmeter kan je na opmeten van de waarde ook vervangen door twee vaste weerstanden als er 120V uit de dimmer komt.
Als de triac van de dimmer defect raakt en er komt 230V op de gloeispiralen helpt daar geen zekering tegen.

Crowbar https://www.google.com/search?sa=X&sxsrf=ALeKk03elMhlK7siiFFyBmJGH…

Ee 230V>120V verhuistrafo kan ook, maar is a. duur b. zwaar c. geen gezicht op de ontbijttafel :-)

Geweldig mooi apparaat, vooral de lift die reageert op het inzetten van het brood vind ik geniaal.

Ik vermoed dat een snelle zekering (op de 230v ingang van de dimmer natuurlijk, niet tussen dimmer en broodrooster) er eerder uit knalt dan de gloeispiralen van het broodrooster maar ik neem de gok ook liever niet. Zo'n crowbar lijkt mij een redelijke oplossing als extra beveiliging. Het schema van jouw link lijkt echter tot 84v AC te gaan? Welke weerstandswaarde zou ik nodig zijn om tot 120v AC te kunnen gaan? En is het schema geschikt voor 230v in en 1300 watt opgenomen vermogen?

Heb helaas te weinig verstand van electronica om dit zelf te achterhalen.

Mocht ik uiteindelijk wel voor een trafo oplossing gaan dan kan die hopelijk nog onder het keukenblok of anders in de meterkast komen te staan. Dan kan ik gewoon een 110v stopcontact plaatsen in het keukenblok. Beetje triest allemaal voor een broodrooster maar ik heb verder geen vrouw of kinderen dus tijd over voor zoiets.

Als je een dimmer gebruik, dan moet je hem zo afregelen dat de piekspanning over je broodrooster ca 264V is. De triac ontsteek je ca 6,1 msec na iedere nuldoorgang. Dit heb ik uitgezocht mbv LTspice. Ik had geen zin om moeilijke integralen uit te rekenen en ik weet ook niet meer hoe dat moet.
Meten piekspanning:

code:


                Diode
van dimmer    ---->|---+----+---0 naar gelijkspanningsvoltmeter
                       |    |
                       |   | |
            220nF     ---  | | 100kohm, 2 x 47kiloohm, 0,5W in serie
                      ---  | |
                       |    |
                       |    |
van dimmer    ---------+----+---0 naar gelijkspanningsvoltmeter

Hoe regel je de dimmer af?
Sluit op de dimmer een 220V gloeilamp aan.
Sluit parallel aan de gloeilamp een digitale voltmeter op gelijkspanningsbereik aan volgens bovenstaande tekening.
Regel de dimmmer vanaf minimum af totdat je meter 264V aanwijst.
Klaar.
Nu kan je je broodrooster op je dimmer aansluiten.

De crowbar is nog een dingetje.
Je moet de spanning meten over je broodrooster, dus achter de dimmer.
De triac van de crowbar moet voor de dimmer aangesloten worden. Doe je dat niet, dan weet je zeker dat de dimmer kapot is als de crowbar ingrijpt. De triac van de dimmer krijgt dan nl de volle kortsluitstroom voor zijn kiezen.
Voor de volledigheid sluit ik de LTspice file bij

Ik weet niet hoe ik een dimmer in LTspice moet simuleren, vandaar deze exotische schakeling.

Sine

Moderator

Daarom is het een crowbar, meerstal is er dan iets stuk (niet zelden een zekering die daar specifiek voor bedoeld is)

Stel je voor dat de diac van de dimmer stuk gaat. De dimmer stuurt de triac 100% van de tijd open. Triac doet netjes zijn werk. Crowbar ziet dat de spanning te hoog wordt en grijpt in. Gevolg: 6,3A zekering sneuvelt, triac dimmer sneuvelt en triac crowbar sneuvelt waarschijnlijk. Zonde dat de triac van de dimmer stuk is. Ook een instelfout van de dimmer kan dit soort schade opleveren.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 5 november 2020 16:54:48 schreef RAAF12:
Het zal uit te rekenen zijn er zitten constantaan gloeispiralen in. Geen idee wat de koudweerstand is.

Hetzelfde als de 'heetweerstand'. Daarom heet het constantaan. :)
De temperatuurcoëffcient is maar een paar ppm per K, daar hoef je niet mee te rekenen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
joopv

Golden Member

Hoor ik die gast in de YT video niet iets over nikkel-chroom zeggen?
Met constantaan zou het hele mechanisme toch niet werken.

What about een seriediode in combinatie met een triac dimmer? Dan wordt de instelling van de dimmer een stuk minder kritisch. En de warmte over 2 componenten verdeeld.

Je hebt wel kans dat het ding wat begint te ratelen op 50 Hz.

Dat brood wat er in moet, is dat eigenlijk wel te krijgen hier (vanwege de afmetingen)

Sine

Moderator

Je gaat het daarmee niet verdelen, je hebt enkel een component extra wat ook warm gaat worden.

En zo'n belasting op een halve golf zetten is nogal smerig. Daarnaast gaat een dimmer ook niet lekker werken op een half gelijkgerichte spanning.

Thevel

Golden Member

What about een seriediode in combinatie met een triac dimmer?

Lijkt me slim, dan word de volgorde: dimmer > zekering > crowbar > diode.

Op 5 november 2020 23:56:29 schreef joopv:
Dat brood wat er in moet, is dat eigenlijk wel te krijgen hier (vanwege de afmetingen)

Je kan het met een zaag op maat zagen. Hebben de eendjes ook wat te eten.

Er zit een fout in de LTspice-simulatie. Ik ben erachter gekomen dat het uitmaakt wat voor gelijkrichtdioden je gebruikt in de simulatie. De inwendige weerstand van de 1N914 is te hoog. De spanningsverliezen worden daardoor te groot. Hier een nieuwe met andere dioden. Het geheel wordt wat realistischer.
Het meetcircuit voor de afregelspanning heb ik ook opgenomen in de LTspice simulatie. De inwendige weerstand van de meter heb ik verhoogd naar 1 MΩ. De rimpelspanning wordt dan wat lager. De afregelspanning wordt 280V (was 264V). Hier de nieuwe LTspice files

RAAF12

Golden Member

Op 5 november 2020 22:40:14 schreef Frederick E. Terman:
[...]Hetzelfde als de 'heetweerstand'. Daarom heet het constantaan. :)
De temperatuurcoëffcient is maar een paar ppm per K, daar hoef je niet mee te rekenen.

Inderdaad een kleine TC wiki zegt 0,42·10−3 K −1

Die Kelvin -1 begrijp ik niet. -1?

Met constantaan zou het hele mechanisme toch niet werken.

@joopv
Ik meen iets over constantaan te hebben opgevangen tijdens het bekijken van de film. Blijkbaar een andere perceptie...

Op 5 november 2020 23:56:29 schreef joopv:
Met constantaan zou het hele mechanisme toch niet werken.

Waarom zou het mechanisme niet werken met constantaan? De lineaire uitzettingscoëfficiënt is 14,6·10−6 K−1. Dat is niet nul. Maar misschien heeft de broodroosterfabrikant een metaal met een hogere uitzettingscoëfficiënt gevonden. Tussen haakjes, waarom zou je in een broodrooster constantaan als weerstandsdraad gebruiken? Beetje variatie in de soortelijke weerstand tgv wijziging van de temperatuur is niet boeiend. Ikzelf zou gaan voor een metaal met een hoge soortelijke weerstand. Dan kan je met een kort draadje toe.

Op 6 november 2020 17:37:46 schreef RAAF12:
[...]

Inderdaad een kleine TC wiki zegt 0,42·10−3 K −1

Die Kelvin -1 begrijp ik niet. -1?

Hier staat: De temperatuurscoëfficiënt is 0,42.10−3 ohm per ohm per graad Kelvin.
Heb je een weerstand van 1000 ohm en je stookt hem één graad op, dan wordt de weerstand 1000,42 ohm.

Sine

Moderator

Een heel smerig idee ... maak iets wat van elke twee periodes 1 halve periode doorlaat.

Hmm, dat is effectief 25Hz,
Wellicht is dat TE traag voor het element, of beter .. daar is het element wellicht niet traag genoeg voor.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 6 november 2020 18:24:10 (17%)

Zou uitstekend kunnen werken. Denk dat de thermische traagheid van de elementen voldoende groot is. Je ziet het brood niet echt gelanceerd worden op het einde van de roostertijd. Nu nog een mooie schakeling. Iets met 4017 die tot 4 telt en een thyristor? Of een flipflop die alleen de opgaande flanken van de sinus telt?

Sine

Moderator

Er is vast wel iets te verzinnen met een beetje CMOS logica.

Een setje mosfets een beetje handig inzetten zou ook het geheel ook behoorlijk efficiënt kunnen maken.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat een grappig idee! Daar heb ik echt nog nooit iets over gezien. Terwijl het (achteraf!) zo logisch lijkt. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Zou een (stevige) condensator (2.2uf, 400V, Y-capacitor (faalt open)) in serie met het broodrooster een optie kunnen zijn ?

[Bericht gewijzigd door MarEle op zaterdag 7 november 2020 21:56:58 (19%)

Thevel

Golden Member

Met 2,2µF duurt het eeuwen dat het brood geroosterd is...

Dat wordt een gigantische condensator.
EDIT: dat wordt een flink grote, maar is beslist nog te doen. Je zit in de richting van 200µF.
Je kan waarschijnlijk wel uit de voeten met standaard aanloopcondensatoren (meestal rated voor 1000 uur gebruik totaal, en zo lang gloeit je toaster niet :)) en 200µF aan aanloopcondensatoren kost niet zo gek veel.

Op deze site staat een calculator: http://www.electronixandmore.com/resources/calculator/index.html

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 7 november 2020 23:25:08 (71%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!