Aanschaf nieuwe scope

@rob040, De hardware is hetzelfde, de hack zou enkel in de software een 'licentie' aanpassen. Ik denk niet dat het binnen de forum regels past om het hier over te hebben, maar eventjes googlenen en je komt het wel tegen. ;)

@Arco, Ja dat was voor mij ook een van de redenen om voor deze scope te kiezen. Deze is de enige uit het lijstje die daadwerkelijk met 2x 1GS/s kan meten. De anderen verdelen een ADC over meerdere kanalen waardoor je met 4 kanalen nog maar 250MS/s overhoud.

Die probe heb ik geen ervaring mee, een active probe is een van de accessoires waar ik me later nog wel eens in ga verdiepen. Evenals andere probes, coax kabels, verzwakkers ect.

Ik zag trouwens ook dat je alle kanalen kan instellen op 50 ohm, maar ik kan het mis hebben met een andere scope dus hou er niet aan vast.

PE2BAS
flash2b

Special Member

Op 3 november 2020 14:11:50 schreef Arco:
Alleen nog een differential probe erbij (een goedkope, wordt bijna nooit gebruikt)
Is de MicSig DP10013 goed?

Ik heb sinds Juni dit jaar een MicSig DP10013 en deze bevalt prima. Heb hem tijdens de reparatie van een SMPS gebuikt.

Ik zie net een afbeelding en het valt me op dat de meetsnoeren redelijk uit elkaar zitten. Dit lijkt me wat gevoelig voor storing. Op de zaak hebben we een andere diff probe. Deze heeft een heel dun coax kabeltje en splitst helemaal op het einde past uit. Maar ik denk dat de andere COers hier wellicht meer van weten dan ik.

PE2BAS

Op 2 november 2020 12:15:41 schreef Roland van Leusden:
Ik ook, maar dat ging dan vaak om digitale signalen omdat logic analyzers zoals de Philips PM3585, die nu in V&A staat, toen onbetaalbaar waren.

Dan nog... Ik zit wel eens aan DCDC converters te meten. En eigenlijk wil je dan de digitale stuur signalen, de gate van de mosfet en de switching node bekijken. Kortom: Ik zou nu niet meer voor een 2-kanaals scope gaan, nu de 4-kanaals betaalbaar zijn.

Op 3 november 2020 14:11:50 schreef Arco:
Ga nu ook maar voor de SDS1104 (hoewel ik geen 4 kanalen nodig heb...)

Ik googlede op die typenummers en dacht eerst dat het Omwon scopes zijn, maar nu kom ik er achter dat siglent precies dezelfde typenummers heeft.

Ik heb vorige week een chinees prul-scoopje gekocht met 2.4" schermpje en 1 kanaal. Natuurlijk op de chinese sites op de foto dat je denkt dat ie groter is.... Toen ie kwam... bleek dat ie toch groter was dan ik na bijstelling door schermgrootte had gedacht. Bovendien: 18 knoppen: niet bezuinigd op de knoppen. Duidelijk display, handig overzicht. Maar dus duidelijk niet geschikt om de relaties tussen de verschillende signalen te bepalen. Maar als mobiele zak-scoop toch wel handig.

Ik ga mee met hardbass dat ik dacht dat de club "sigilent" heet en niet siglent. Zouden ze een letter uit hun naam hebben laten vallen dat we het alletwee verkeerd onthouden hebben???

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Zal wel komen doordat je ook Agilent hebt...
't Is trouwens ook geen Omwon, maar Owon... ;) (dat kan weer door Omron komen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk dat jij de dylectici hier door hebt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zo daar is i dan :)

Nu we met de corona het hele weekend thuis moeten zitten zal hij meteen worden gebruikt.

PE2BAS

Heeeeeeee....

Een Philips BEM 014!
Een oude vriend van mij Rinus, had die serie gekocht en gebouwd, net spul voor in het begin jaren 70.
Veel betere generator dan het andere spul voor hobby gebruik wat toen te koop was.

Maar terug naar de SDS 11-4x-E, mooi en gefeliciteerd! weer iemand die voorlopig niet op straat te zien is. ;)

Ik zi graag metingen van je met de scoop, misschien kan de scoop via zijn netwerklaansluitng screeshots maken, ik doed dat ook met mijn R&S scoop en met de Rigol.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ja die heb ik op rosmalen gekocht, was erg goedkoop. Af en toe heb je van die leuke deals. Ik merk ook aan sommige verkopers dat zij zelf ook hobbyist zijn. Zij verkopen hun spullen graag voor weinig geld aan een andere hobbyist. Hij is vanbinnen helaas wel redelijk toegetakeld maar goed het werkt. Misschien dat ik hem nog eens wat aandacht schenk. Een zelfbouw generator is ook in de maak, deze kan ik via wifi instellen. Wellicht dat ik daarmee icm de scope een bodeplot kan maken. Maar goed dat is toekomst muziek.

Wat betreft de scope, ik kon het niet laten om even een snel testje te doen. Dus heb even een versterkertje gemaakt rondom een bc546. Werkt best leuk, de ingangen staan AC gekoppeld en de uitgang, blauw, is geïnverteerd. De webinterface ben ik ook wel over te spreken. Je kunt live zien wat er op het scherm gebeurt en de update-rate is snel. Als ik het in moet schatten denk ik 200ms. Makkelijk voor screenshots maken, al kan het natuurlijk ook met een usb stikkie. Deze interface kan je ook fullscreen maken. Zie foto's.

update, IC iets groter gemaakt naar 10mA. Werkt leuk!

PE2BAS
rob040

Golden Member

Ik vind het front van deze Siglent wat rustiger en overzichtelijker dan van de Rigols.

Arco

Special Member

Heb de SDS1104 nu ook binnen, werkt goed.
Een nadeel vind ik wel dat de horizontale trace erg breed is (4 pixels, ik ben de TDS210 gewend waar 'ie maar 1 pixel hoog is)
Kun je dat ergens instellen?

Hij zal binnenkort wel geopereerd moeten worden om de irritant luide fan door iets rustigers te vervangen.
(je bent nu blij als je 'm uitzet, omdat het dan heerlijk rustig is... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Dat dikke spoor is wellicht ruis, heb je dat ook nog als je een single shot doet?

Arco

Special Member

Single shot maakt geen verschil. (hij doet 't ook met kortgesloten ingang)

Wat wel verbetering geeft is de ingang gevoeliger zetten (100mV), meten, en weer terug op 1v/div zetten: (lijkt dus toch ruis)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hi Arco,

Ik denk ook dat het ruis is, probeer de bandbraedte te verkleinen en/of middeling aan te zetten, meestal is 4x middeling voldoende voor een scherpe trace.
Bij uitzondering ga je dan naar 16 of 64x middeling, het middelen doe je natuurlijk niet als je steeds het signaal veranderd.

Bij de meeste plaatjes die ik jullie laat zien hier op CO staat de middeling aan, dan ben ik klaar met meten en dan wil ik zo goed mogelijk het gemeten signaal laten zien en niet de ruis. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Met 'aquisition' op average, en averages op 64 ziet het er al beter uit... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Leuk om te zien dat meerdere iets hebben aan dit topic. :)

Ik snap wat je bedoeld, ik zie het ook op mijn exemplaar. Bij averaging wordt het wel minder. Maar tijdens het meten zet ik dat liever uit. Om een plaatje te schieten kan het wel even aan. Je ziet dat de verticale stukjes trace dan wel dikker worden. Of niet dikker, maar minder transparant.

Ik heb er voornamelijk "last" van als het signaal heel klein is. Dan verdwijnt er een beetje resolutie. Maar goed dat is natuurlijk een eigenschap van een digitale scope.

Je kunt goed zien dat het ruis is, de lsb van de ADC staat te flapperen. Als je een single doet en vervolgens de verticale schaal opdraait zie je duidelijk de stapjes van de ADC. Zie plaatje. Wat ook vreemd is, als je display mode op dots zet ipv vector lijken de pixels ook groter te zijn dan 1x1. Open de sds00006 maar eens in paint. De dots zijn 2 pixels hoog.

Dit lijkt me een software dingetje misschien eens bij Sigilent aankloppen. Al vraag ik me af of zie iets doen met dit soort dingen.

PE2BAS
elmowww

Golden Member

Ik zou dat geen nadeel van een digitale scope noemen, maar een voordeel...

Bij een analoge scope had je opnieuw (wat zeg ik: continu) moeten meteen om in te zoomen. Nu kan je na je meting nog aan de verticale resolutie draaien.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Arco

Special Member

Nu alleen nog de fan vervangen, want die vind ik erg irritant. (niet super luid, maar heeft een irritant doordringend geluid wat op je zenuwen werkt)

De fan doet trouwens ook weinig voor een 29m3/hr fan: er komt nauwelijks lucht uit.
Dat komt deels ook doordat de luchtuitlaat slecht ontworpen is, er zit veel 'troep' voor de fan opening.(platte plastic en metalen strips)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Daar heb ik ook al aan zitten denken, maar gaat dat niet ten kosten van de garantie?

Ik zat zelf de denken aan een noctua fan.

PE2BAS
Arco

Special Member

Tja,

Ik ga zeker niet een jaar naar dat geluid zitten luisteren... ;)
Ik wacht nog een paar weekjes: als een apparaat kapot gaat is dat bijna altijd vrij snel na ingebruikname.

Er zou nu een PAAD16025SL van AAVID-Thermalloy in zitten: https://static6.arrow.com/aropdfconversion/495216aa2124bec2e3778154aa4…

Hij staat nu naast 2 tower pc's met ieder 3 fans, een nas en een laptop met ieder een fan, en die verslaat 'ie makkelijk qua geluidsopbrengst...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Och, als het ding een beetje fatsoenlijk open kan en je kunt de fan stekkeren ...

Ik heb er bij m'n rigoltje ook een andere fan in gegooid, die was ECHT te vervelend.

Arco

Special Member

Er zit een 'warranty void if...' sticker op... (niet dat dat me tegen houdt... ;) )
Zoals gezegd, geluid is niet overdreven hard, maar het geluid is erg irritant.
Zo erg dat ik een zucht laat als 'ie uit gaat van 'eindelijk rust' (bij mijn pc's heb ik dat niet, die maken een veel draaglijker geluid)

De Noctua NF-A6x25 FLX maakt 7dB minder herrie (een lelijk 'strontkleurig' geval, maar dat zie je gelukkig toch niet... ;) )

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 19 november 2020 23:25:47 (17%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henk H.

Golden Member

Dave Jones gebruikte in één van zijn video's een anti-statische zak om zo'n glimmende plastic warranty void sticker te lichten _/-\o_

Edit: Niet vergeten de originele fan weer terug te zetten als je m retour moet sturen voor garantie :+

[Bericht gewijzigd door Henk H. op donderdag 19 november 2020 23:31:40 (29%)

Arco

Special Member

Dave Jones gebruikte in één van zijn video's een anti-statische zak om zo'n glimmende plastic warranty void sticker te lichten

Hoe deed 'ie dat dan??? (kan me er weinig bij voorstellen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henk H.

Golden Member

De rand van die zakken is vrij dun maar wel stug, die kun je langzaam onder de sticker wurmen. Doordat de zak glad is, blijft de sticker daar niet aan plakken. Eevblog 799, Dave in actie.

Ljdend voorwerp is ook een Siglent scope ;)