PIC, Arduino, Atmel, AVR, Adafruit.... i am lost!!!!

EgbertG

Golden Member

Ik heb wel eens een PIC geprogrammeerd die vervolgens in de testopstelling een LED kon laten knipperen....

Ik heb wel eens een Arduino UNO kant en klaar board met basic geprogrammeerd
zodat er een analoog signaaltje uitkwam....

Maar ... zijn deze beide weer passe en moet ik aan AVR en Adafruit of Atmel?
Ik ben het spoor compleet bijster

Of is t allemaal een pot nat?

Je kiest wat je nodig hebt. De een wil dit, de ander dat. Wat wil jij?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
EgbertG

Golden Member

Verdiep me bij voorkeur in iets wat nog een lifetime te gaan heeft .... of maakt dat de keuze niet makkelijker?

Het maakt het makkelijker als je al weet wat je wilt maken, of waar je aan denkt.

Als het je alleen gaat om programmeren en daar kennis me te maken, is Arduino prima. Je doet kennis op met sensoren, je zal eens door een datasheet moeten bladeren om iets te leren.

Vanzelf komen er vragen op. En als je er dan achter komt dat je toch wilt overstappen op een ander platform, dan zal je merken dat je dit sneller beheerst.

LED there be light

Op 5 november 2020 19:25:08 schreef EgbertG:
Verdiep me bij voorkeur in iets wat nog een lifetime te gaan heeft .... of maakt dat de keuze niet makkelijker?

Dat is geen keuze, zo geraak je nergens en kun je blijven wachten tot je oud bent, die sector verandert veel te snel.
Maak een keuze en blijf erbij..een upgrade kan later ook nog.

Uw topic voelt eerder als een noodkreet dat het veel te traag/moeilijk gaat maar het zal oefenen blijven, niets gaat vanzelf ook niet voor ons.

LDmicro user.
benleentje

Golden Member

Verdiep me bij voorkeur in iets wat nog een lifetime te gaan heeft

Ik denk dat maar zeer weinig daarvoor in aanmerking komt.

Toch denk ik dat PIC en het arduino als platfom nog wel heel lang meegaan en hoe kom je tot de gedachte dat ze passe zijn? Het arduino platform omvat veel meer chips dan alleen die van AVR, zo zijn er ook modules met chips van andere fabrikanten. Het mooi van dat platform is dat je geschreven software werk op al die verschillende modules. Hoewel daar steeds meer uitzondering op komen

Ik heb wel eens een Arduino UNO kant en klaar board met basic geprogrammeerd

Dat is geen basis maar dat is C++ en C++ gaat al heel erg lang mee en zal dat ook wel wel een tijd blijven. Als je je dus ergens in wil verdiepen is C++ wel aan te raden.

AVR en Adafruit of Atmel?

Avr en Atmel zijn chip fabrikanten en hebben elk zo hun eigen platform. Adafruit is meer een software bedrijf, die hardware laat maken waar ze dan vervolgen een library voor uitbrengen die wel gratis is te gebruiken maar de hardware vrij duur is. Voor zover ik weet is adafruit voornamelijk actief via het arduino platform.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
EgbertG

Golden Member

Ok, dan is het niet onlogisch om bij de PIC's en Arduino te blijven voorlopig. Ik interfaace voorlopig toch alleen tegen eigen brouwsels aan en WIFI support of allerlei sensoren geloof ik wel- als in niet nodig nu.

Vroeger had je de scope clock .. dat wil ik nog wel eens maken met een Arduino. Zal er ongetwijfeld zijn, maar zelfbouw is gewoon leuk.

Die programmeer omgeving van Arduino vond ik wel heel erg prettig!

Op 5 november 2020 19:47:15 schreef EgbertG:
Ok, dan is het niet onlogisch om bij de PIC's en Arduino te blijven voorlopig. ..

Beiden? dat zou ik niet doen, hou je aan 1 familie van controllers.

Ik heb hier verschillende soorten Arduino's van iemand gekregen en ik heb er nog nooit spanning opgezet, I love my PIC's, ze doen alles wat ik van hen verwacht, alhoewel ik nu voor Arduino zou kiezen moesten ik nog een keuze moeten maken.

LDmicro user.
benleentje

Golden Member

Ok, dan is het niet onlogisch om bij de PIC's en Arduino te blijven voorlopig.

Precies beiden gaan zeker nog wel een tijdje mee en worden er ook steeds nieuwe producten voor uitgebracht.

Varianten van oude cpu's zoals 8051, Z80 6800 of 6502 zijn er ook in microcontroller uitvoering, daar zou ik zelf niet zo snel aan beginnen daar moet je dan echt wel een liefhebber voor zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
EgbertG

Golden Member

@MPG: PIC's was ook mijn eerste speeltje, alleen je kunt ze toch alleen met
assembler taal programmeren?

Arco

Special Member

Met assembly, basic, pascal, c, en waarschijnlijk nog veel meer... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EgbertG

Golden Member

Echt? Dat zou geweldig zijn, maar waar staat die software dan?
Ik heb alleen zitten mieren met die processor instructieset .....

Arco

Special Member

MPLabx van microchip voor assembly en C, MikroC/Pascal/Basic van Mikroelektronika...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EgbertG

Golden Member

Dank! Ik ga er even op googlen!
Is dat net zo gratis als bij de Arduino?

Arco

Special Member

MPlabx is gratis (alleen werkt de optimalisatie niet in de gratis versie.)
De MikroE compilers zijn gratis te gebruiken tot 4K code.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

alleen je kunt ze toch alleen met
assembler taal programmeren?

Voor vrijwel elke CPU, of microcontroller is er wel een C compiler te vinden. Dus ken je C dan kom je heel ver.

Wel is het zo dat je voor een arduino eigenlijk niets van de hardware hoeft te weten om te kunnen starten maar ik vind dat eerder een nadeel, het is voordat je een CPU gaar programmeren wel handig om te weten wat hij kan en vooral wat hij niet kan. Welke spanningen en stromen ed.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
EgbertG

Golden Member

Mn oude beroep was programmeur .... datacommunicatie protocollen in C / Pascal, maar ja nu wat roestig allemaal.

Je klinkt als een newbie :-)

Pak nou maar gewoon een Arduino, daar kun je alles mee wat jij wilt. Ik kan alle voordelen wel weer opnoemen, maar dat staat al wel 10x in diverse topics.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
EgbertG

Golden Member

De aanleiding om weer een PIC of Arduino te pakken is dat ik een
SAA1057 wil gaan gebruiken en daar moet ik 2 16 bits WORD data serieel
inklokken.

Ik voel me ook een newbie met dit "moderne" spul ;-)

Arco

Special Member

Ik vind Arduino net lego: grote blokken in mekaar steken voor mensen die niet 'echt' willen programmeren... ;)
(als er ergens geen library voor is zit men meteen met de handen in het haar...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 november 2020 20:51:17 schreef EgbertG:
Mn oude beroep was programmeur .... datacommunicatie protocollen in C / Pascal, maar ja nu wat roestig allemaal.

Oww.. dan heb ik mij ook heel zwaar vergist. :o
Maarja die startpost was toch ook niet van een 'old programmer' in gelijk wat..ledje, Arduino in basic.

LDmicro user.
EgbertG

Golden Member

Het voordeel van die PIC's is dat t een los IC is met interne klok en dat je inderdaad geen Arduino bouwblok hoeft te integreren.

Opstarten is altijd weer even moeilijk. Ik probeer nu die MPLABX en
MikroC te downloaden. De oude PICKIT2 programmer heb ik weer een uit
doos gevist.

Ondertussen ben ik door deze post wel weer een stuk verder, dus
dank!

PIC, Arduino, Atmel, AVR, Adafruit

PIC's, AVR, Atmel zijn net als intel en motorola vroeger chipbakkers. Deze kun je allemaal in assembly programmeren. Maar zijn ook heel veel andere talen, dialecten beschikbaar. Sommige van die compilers en interpreters zijn gratis of vallen onder de free software licentie. Andere moet je kopen waarbij je soms dik en soms weinig moet betalen. Dat kan weer afhangen van eventuele certificaten die er bij zitten.

Als je een vlucht begeleidingssysteem aan het bouwen bent van vliegtuig lijkt het me handig om gecertificeerde software te gaan gebruiken bijvoorbeeld.

Arduino en adafruit zijn bedrijven die gewoon iets leuks gemaakt hebben met de hardware van de chipbakkers.

Arduino heeft een gratis hele leuke intuïtieve GUI gebouwd om leuke kleine applicaties te kunnen ontwikkelen. En dat hebben ze zo goed gedaan dat iedereen die een beetje logisch kan denken een opstap kan maken naar embedded hard software ontwikkelaar. Daarbij is een hele community ontstaan waar elke denkbare vraag gesteld kan worden. Vroeger kon dat alleen maar voor een kleine atmel chip, maar nu is geloof ik de hele atmel familie mogelijk en kunnen andere merken chipboeren ook als je de makefiles en de compilers, linkers, assemblers enz aanpast.

Adafruit maakt hele leuke dingen aanstuurbaar door o.a. het arduino platform maar ook andere. Ze bouwen library's zodat allerlei onderdelen als display's verschillende sensoren enz. aangestuurd kunnen worden. Ook maken ze hardware onderdelen die je zo op bijvoorbeeld een arduino kunt prikken. Dit voor de wat minder begaafde hardware goden onder ons. Je hoeft dan niet te solderen om iets te bouwen.

Het is afhankelijk van hetgeen je wilt gaan maken welk platform je wilt kiezen. Arduino heeft een hele makkelijke lage instap. En er is erg veel voor te koop. Ook voor heel weinig bij de internet chinees. Maar die internet chinees sloopt wel bedrijven als Adafruit omdat veel dingen daarvan nagemaakt worden en voor een scheet en drie knikkers worden verkocht. Het is al gezegd: Adafruit is duur, terwijl dat eigenlijk wel degelijk realistische prijzen zijn. De internetchinees is wat dat betreft oneerlijk overgesubsidieerd door de Chinese overheid.

Op 5 november 2020 21:14:16 schreef EgbertG:
Ik voel me ook een newbie met dit "moderne" spul ;-)

Je zult in je professionele leven toch ook regelmatig met een andere micro en/of programmeertaal hebben moeten werken? Lijkt me sterk dat dat steeds hetzelfde was.

@Arco, klopt, daarom is het ook zo geschikt voor beginners en hobbyisten. En een library kun je ook prima zelf maken natuurlijk, maar meestal is dat niet nodig.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
EgbertG

Golden Member

20 jaar geleden was mijn brein flexibeler vrees ik ....