Piepend deurruber wasmachine

Het deurrubber van mijn wasmachine (Miele Meteor v5735) piept en kreunt waar die het RVS van de trommel raakt en je de trommel bv met de hand beweegt.
Als je het nat maakt of (zoals ik las op internet als oplossing) wasverzachter op het rubber smeert is het weg tot dat hij gaat centrifugeren. De machine is 15 jaar oud en nog niet eens zo vaak gebruikt. ik heb eigenlijk niet het idee dat er iets met het lager is.

Het rubber schijnt er normaal op te zitten en drukt niet abnogmaal hard tegen de trommel aan. Het is zo erg dat hij bij het centrifugeren heet wordt door de wrijving en je daarna de damp er af ziet komen. Tijdens het wassen is er niks aan de hand zolang er water in de trommel zit.

Op internet is er geen echte oplossing voor te vinden. Ik heb het al met talkpoeder ingesmeerd zoals ik ook doe met plakkerige rubberen camerabehuizingen. Het rubber voelt op dat randje ook zacht en nieuw aan en daardoor ontstaat er waarschijnlijk wrijving.
Ik heb ook al de RVS trommelrand ontvet met wasbenzine. Op internet stond ergens dat iemand het deurrrubber daarom maar verving maar dat hetzelfde probleem weer terug kwam. Vandaag was er plotsling een enorme dreun tijdens het centrufugeren dus het gaat niet de goede kant op met die machine.

Misschien dat er iemand in de techniek met een soortgelijk probleem zat en is hier een oplossing voor. Ik denk bijvoorbeeld aan een chemisch middel om het rubber hard en glad te maken?

Anoniem

Het lijkt erop dat er iets met het lager of de ophanging is en de trommel daardoor iets excentrisch draait. Dan lijkt bij stilstand alle ok, maar als de machine met was in wat snelheid heeft sleept het dan.
Zou natuurlijk kunnen dat de rubber mettertijd slap is geworden, al wordt het doorgaans harder. maar omdat je zegt dat onlangs tijdens het zwieren een enorme dreun te horen was, lijkt er toch méér aan de hand.

Ik denk aan versleten schokdempers.

Anoniem

Uiteraard, dan gaat ie ook uit het center draaien en is de draaicirkel groter en sleept het rubber.

Ik heb slecht nieuws voor je.
Het trommelkruis is stuk. Je kan hem vervangen, maar daarvoor moet je hele wasmachine uit elkaar. Dat is wel een zaterdagmiddagje werken. Zie meerdere topics op deze site en Youtube-filmpjes.
Als hij toch al uit elkaar ligt, kan je van de gelegenheid gebruik maken door ook het lager en de schokdempers te vervangen.
Controleer ook of de kuip nog onbeschadigd is. Is hij beschadigd dan moet je die ook vervangen. Een beschadigde trommel met scherpe randjes kan je wasgoed slopen.
@GD, lol :)

Trommelkruis zal wss gebroken zijn.
Altijd wassen op lage temperatuur en vloeibare zeep zou dit proces versnellen.

Lawaaierig bij centrifugeren?
Draait de trommel nog mooi rond of zit er een slag in?
Staat de trommel dichter bij de kuip, geen speling ertussen?

[Bericht gewijzigd door fabrice op donderdag 5 november 2020 14:34:47 (18%)

Anoniem

Op 5 november 2020 14:07:26 schreef ohm pi:

@GD, lol :)

Hoe bedoel je lol?
Nu ja,
Uiteraard , bij versleten ophanging-dempers zal de trommel natuurlijk niet excentrisch draaien tov de as, maar door de middelpuntvliegende kracht zal het trommelkruis niet meer mooi in het center staan van het deurrubber en slepen en eventueel slingeren.

Maar het is dus onwaarschijnlijk dat iets aan het rubber doen of de rubberring vervangen dit probleem zal oplossen.

Arco

Special Member

Ik heb ook wel eens meegemaakt dat een van de contragewichten van de trommel afgevallen was... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 november 2020 15:10:42 schreef Arco:
Ik heb ook wel eens meegemaakt dat een van de contragewichten van de trommel afgevallen was... ;)

Na die dreun trilde de machine wat meer, altijd op 30 graden gewassen, de trommel lijkt vrij precies in het centrum te draaien en goed aan te sluiten op het rubber. Ik ga hem eens leeg laten centrufugeren met wat zeep of wasverzazchter als smering.

edit: Sinds die dreun van vandaag lijkt het wel alsof de tommelas een beetje scheef staat. Ook hoor ik een heel zacht gessis van water? in de trommel , ook al staat de machine helemaal uit en de kraan is dicht.

[Bericht gewijzigd door DrBlan op donderdag 5 november 2020 17:10:32 (19%)

Anoniem

Je gelooft blijkbaar niet wat iedereen vermoedt, dat de trommel of de kuip voor welke reden dan ook, kruis, contragewicht, lager, ophanging , een klein beetje uit de haak is en dat het probleem niet bij de rubberdichting zelf ligt.

Welke dreun...?

Als de machine leeg draait zonder water mag de trommel niet uit het midden draaien.
Wassen op 30 heeft geen enkel nut, alles koekt aan, ook in de kleding die je de hele dag tegen je lichaam hebt.

Ik vrees ook dat het trommelkruis stuk is .(99 % zeker)
Komt veel voor bij Miele wasmachines .
Is idd een grote klus en je moet nog een goed trommelkruis vinden .

Jan

Ik ook,kruis is veel te veel uitgezet qua corrosie en drukt trommel naar voren richting de manchet... Tik maar eens op de spaak sparingen in de trommel,als het massief klinkt, bingo!!( of toch juist niet??) Hoort alleen in center iets massief te klinken..

Tsja, lage temp en te veel zeep is een goede kweekvijver voor dit probleem

Zou nu de machine uit elkaar halen voordat het te laat is... Verder wassen beschadigt alles, voorschild, trommel en trommelwand

Op 5 november 2020 14:46:06 schreef grotedikken:
[...]
Hoe bedoel je lol?

Ik dacht dat je een grapje maakte.

@DrBlan,
Draai een lege trommel met de hand langzaam in de rondte. De afstand tussen de trommelrand en de buitenkuip/-rubber moet overal hetzelfde zijn. De rand mag niet slingeren.
Kijk goed naar vorm van de rand van de trommel. Dit moet een zuivere cirkel zijn. In jouw geval zal hij wel min of meer onrond of ovaal zijn.
Is de trommelrand onrond of ovaal, dan weet je zeker dat het kruis gebroken is.

Komt tegenwoordig bij alle merken voor, zelfde materie van trommel kruis die men gebruikt

Op 5 november 2020 19:00:42 schreef ohm pi:
[...]Ik dacht dat je een grapje maakte.

@DrBlan,
Draai een lege trommel met de hand langzaam in de rondte. De afstand tussen de trommelrand en de buitenkuip/-rubber moet overal hetzelfde zijn. De rand mag niet slingeren.
Kijk goed naar vorm van de rand van de trommel. Dit moet een zuivere cirkel zijn. In jouw geval zal hij wel min of meer onrond of ovaal zijn.
Is de trommelrand onrond of ovaal, dan weet je zeker dat het kruis gebroken is.

Als je de trommel ronddraait dan krijg je eerst wel je vinger tussen de rand van de trommel en de omhulling maar draai je hem verder dan komt je vinger knel te zitten. het scheelt ongeveer 3mm, de trommel draait dus iets wiebelend binnen het omhulsel alsof de as wat gebogen is.

Verder heb ik op aanraden van smd op de spaaksparingen geklopt, bij een spaak klinkt het ietsje holler maar niet zo veel. Ze klinken wel een stuk holler dan in het centrum.

Als je schommeling ziet is het kruis gebroken. Lekker sleutelen en een gebruikt stalen kruis plaatsen, dan gaat hij weer 20 jaar mee...

Langzamerhand begin ik de waarheid onder ogen te zien, allemaal bedankt voor de kundige reacties. Ik ga mij bezinnen op een reparatieklus of de vervanging van de hele machine.

Zorg goed voor de oude miele... ooit ga je hem missen. Geen oud ijzer aub... :D

Hij is piepjong voor een Miele. Als ze ouder zijn dan 20 jaar, dan worden ze interessant. Die hebben nog een ijzeren kruis.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 6 november 2020 00:27:47 (16%)

Ik heb recent bij mijn 20+ jaar oude Miele wasmachine de schokdempers vervangen. Als je geen twee linker handen hebt en beschikt over gangbare doppen en steeksleutels is dat goed zelf te doen. De machine zag er van binnen nog als nieuw uit.

In jouw geval zou ik liever de bestaande machine repareren dan een nieuwe kopen die waarschijnlijk minder lang meegaat als de gerepareerde oude machine. Maar als je er een monteur voor moet laten komen is het een ander verhaal.

Als je gaat schroeven, vervang dan meteen de dempers. Kost je tussen de €15 en €30, neem bijvoorbeeld Suspa. Miele 3x zo duur en is ook Suspa.

Op 6 november 2020 00:27:20 schreef ohm pi:
Hij is piepjong voor een Miele. Als ze ouder zijn dan 20 jaar, dan worden ze interessant. Die hebben nog een ijzeren kruis.

Veel van die oudere draaien nog, terwijl de recentere al op de vuilhoop liggen

Anoniem

Op 6 november 2020 00:27:20 schreef ohm pi:
Hij is piepjong voor een Miele. Als ze ouder zijn dan 20 jaar, dan worden ze interessant. Die hebben nog een ijzeren kruis.

Tsja, In Duitsland kregen vroeger alleen de allerbesten een ijzeren kruis :-)

DrBlan,
als ge kiest voor een herstelling zoek dan eerst een goed trommelkruis .
Als ge dat hebt , en je bent een beetje handig, dan loodsen wij je er wel door .

Jan

Eerst maar eens op zoek naar een handleiding hoe je dat bij deze machine aanpakt en dan het kruis bekijken. Ik heb niet echt (helemaal geen) verstand van wasmachines maar wel van radio's metingen etc.