Telenet reciever heeft bb een draaiend schijfje

Niet met een kanon op mij schieten. Bij elke Telenet decoder hoor ik een stil draaiend schijfje, ook in standby.
Is dat voor beeldverwerking of voor beveiliging en stopt dat nooit?

Arco

Special Member

En wat is BB? (behalve de bekende dame dan... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Of zit er mss een klein fannetje in?

Don't Panic!
Hubie

Special Member

Een stil draaiend schijfje hoor je toch niet? ;-)

Is het niet de spoel van de voeding die je hoort piepen?

Meep! Meep!

Telkens je die afzet of in standby zet hoor je, klinkt als een cd in je cd rom station dat draait of je HDD. Wel zonder dat getik.
En bij elke soort Telenet reciever dat we al gehad hebben. Na een tijdje hoor je daar niks meer.
Omdat jullie ook raden zal ik eens raden, de bitstream wordt verwerkt en naar dat draaiend schijfje gezet en vervolgens naar je tv. 8)7

KGE

Golden Member

  • Er zit waarschijnlijk een kleine fan op de processor, in standby hoeft die niet te draaien dus na een kleine afkoelperiode stopt dat.
  • Kun je er ook mee opnemen ? Dan zou het een kleine harde schijf kunnen zijn.

Zal de interne hdd zijn dat je hoort.
Ventilator zit er niet in.

ASPA-tech.be
Anoniem

Fantomaz, Zie je weer fantomen?

Eerst zeg je dat je dat schijfje constant hoort draaien , zelfs in stand-by en wat verder zeg je dan dat het na een tijdje stil is.
Het lijkt me normaal dat in een tv decoder een HDD zit. Hoe ga je anders lokaal films opnemen?
Bij de laatste versies kan er een solid state geheugen inzitten of kun je je opgenomen filmsopslaan in de serverruimte van de provider en streamen.
Als je wakker ligt dat er in de nieuwste decoder nog een HDD zit, neem dan een betere provider.

In eerdere versies zit er overal een harde schijf in de Decoders van Telenet die kunnen opnemen.
In de nieuwste decoders van Telenet wordt alles opgeslagen in de Cloud, die maken helemaal geen geluid.
Ik heb het dan over de versie die een spraakbestuurde afstandsbediening heeft.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op donderdag 29 oktober 2020 14:17:17 (17%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zo een oudere decoder met harde schijf kan inderdaad geruisloos worden na een bepaalde tijd in de stand-by toestand. Afhankelijk van je gemaakte instellingen gaat de decoder in de slaapstand na een bepaalde tijd in de stand-by toestand, waarbij er enkel nog een rood ledje brand. Dan is ook de harde schijf uitgeschakeld.

Hij blijft wel je geprogrammeerde opnames volgen. De decoder zal dan ongeveer 30 minuten voor de opname ontwaken uit deze slaapstand.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Anoniem

Op 29 oktober 2020 14:35:14 schreef maartenbakker:
[...]Dat is een andere gebruiker.

Maar met dezelfde waanideeen ;-)vandaar de verwarring
Je hebt gelijk. Sorry.

Ronald45

Golden Member

Op 29 oktober 2020 14:10:58 schreef grotedikken:
Het lijkt me normaal dat in een tv decoder een HDD zit.

Hoezo? Het is een ontvanger, geen recorder. Ik heb hier zelf 3 ontvangers zonder harde schijf en zonder koeler.

De bejaarde modellen hadden inderdaad een ventilator ingebouwd. Maar die types worden door Telenet niet meer ondersteund, en zijn onbruikbaar geworden. Je kan ze wel omruilen tegen een nieuwer model.

Mechelen, 30 januari 2020 - Telenet haalt zijn oudste type digicorders en digiboxen uit de markt. Klanten die een toestel huren, kunnen dit kosteloos omruilen voor een nieuwer toestel. Ook voor gekochte toestellen biedt Telenet een oplossing. Het gaat om decoders die verdeeld werden tussen 2007 en 2013. Een belangrijk onderdeel van de software wordt niet meer aangeboden door de leverancier. Als een gevolg kunnen de decoders binnenkort het digitale televisiesignaal niet langer op een juiste manier ‘lezen’. Telenet kan daarom het digitale signaal naar deze decoders niet langer ondersteunen vanaf 31 maart. Het bedrijf communiceert hierover duidelijk naar alle betrokken klanten.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Anoniem

Op 31 oktober 2020 15:04:37 schreef Ronald45:
[...]
Hoezo? Het is een ontvanger, geen recorder. Ik heb hier zelf 3 ontvangers zonder harde schijf en zonder koeler.

Wat bedoel je daar mee?
Zo'n decoder is wel iets meer dan een ontvanger.
En de laatste 15 jaar waren het allemaal tevens recorders met een HDD. Ook die van andere providers.
Het is vrij recent dat de opgenomen programma's niet meer lokaal gestockeerd worden..

Hagelnieuwe Ziggo ontvanger aangesloten vanmiddag, ook een knorrend geluid uit het kastje te horen. Klonk niet als een fan, meer als een brommende voeding ofzo, maar die is extern.

Bij elke Telenet decoder hoor ik een stil draaiend schijfje, ook in standby.

Wel een bijzonder vaag verhaal hoor fantomas? Het eerste waar ik aan moet denken bij een draaiend schijfje is een Nipkov schijf. Maar zo oud is dat apparaat denk ik niet.

Hagelnieuwe Ziggo ontvanger aangesloten vanmiddag, ook een knorrend geluid uit het kastje te horen. Klonk niet als een fan, meer als een brommende voeding ofzo, maar die is extern.

In veel van die apparaten zitten tegenwoordig kleine stepup/down voedingen. Doe maken van de 12 (of 24) volt voedingspanning kleinere spanningen zoals 3,3 of 5 volt en soms positieve en negatieve spanningen. En soms kun je zo'n voeding horen.

Het kan mogelijks ook een kleine ventilator zijn die op de chip zelf zit, maar ik denk het niet. Het zal gewoon een dc convertor zijn die je hoort. Die hebben zeker geen harde schijf nodig. Alles wordt in REAL-TIME gedecodeerd.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Allen dank, reciever is 2 mnd geleden opgehaald geweest in een Telenet punt. De oudere begon gek te doen met 2 x zappen ipv 1 voor 1. De batt in de AB gaven ook regelmatig slecht kontakt.
En beiden hebben een draaiend schijfje na afzetten.

bprosman

Golden Member

Hagelnieuwe Ziggo ontvanger aangesloten vanmiddag, ook een knorrend geluid uit het kastje te horen. Klonk niet als een fan, meer als een brommende voeding ofzo, maar die is extern.

Is het zo'n kleine "Mediabox NEXT" ? Daar zit wel een fannetje in volgens mij, dacht het te horen, deze is bij mij deze week overleden, binnentemperatuur van de ontvanger (kunnen ze blijkbaar op afstand uitlezen) was 79 Graden en na een uurtje viel mijn beeld ook weg. Omgeruild gister voor een andere.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Een draaiend schijfje?

33 1/3e of 45 rpm?

De apparaten die telenet in al hun wijsheid "digicorder" heeft menen te moeten noemen hebben een harddisk.

Als je bij de rest iets hoort is het iets anders dan een mechanische drive.

De Telenet Digicorders met harde schijf nemen continu alles waar je naar kijkt op in een lus. Dat is om live-uitzendingen te kunnen pauzeren en zelfs terugspoelen.

Anoniem

Ik ben daar altijd verbaasd over, dat zo'n harde schijf constant dag en nacht opneemt en weergeeft en het toch (in mijn geval) al zo'n 8 jaar uithoudt. (Vroeger zette ik hem haast nooit op stand-by voor het slapengaan)

Men zal opnames steeds meer lokaal bij de provider opslaan.

Zo is het ook makkelijker om ieders kijkgedrag te analyseren en de resultaten met naam en adres door te verkopen aan belanghebbenden.
Zeker nu de tv stilaan een alternatief wordt voor de PC. Want men is zoals steeds erg bezorgd over uw privacy :-) Behalve als er iets aan te verdienen valt.

Het geluid geproduceerd door de decoder wordt door enkelen afgedaan als mogelijk afkomstig van kleine step-up/down convertertjes.
Maar zou de frequentie daarvan niet een stuk hoger liggen dan een zoemtoon?