Ombouwen oude elektromotor

Beste allen,

Ik ben bezig met het restaureren van een oude Italiaanse professionele koffiemaler. De machine komt naar schatting uit het eind van de jaren zestig en is van het merk Casadio. Nu heeft de machine op krachtstroom gelopen en zou ik deze graag ombouwen om op 230V te lopen. Ik begrijp inmiddels dat ik daarvoor een Steinmetz schakeling met een condensator nodig heb. Nu heb ik een aantal vragen.

1. Het heeft mijn voorkeur om de selector switch in zijn geheel te vervangen. Deze is immers in slechte staat. Ik kan met mijn beperkte kennis echter niets vinden wat de huidige selector switch zou kunnen vervangen. Kent iemand een betaalbare oplossing die hiervoor geschikt zou zijn?
2. Op de selector switch staan vermogens gemeld. Daar staat dat er bij 220Volt een vermogen van 1800Watt geleverd (kan) word(en). Kan ik er vanuit gaan dat de motor bij 230Volt 1800Watt trekt, of is dit het vermogen wat deze switch aan kan?
3. Als ik het goed begrijp heb ik in dit geval een zogenaamde aanloop/running condensator van 100uF nodig. Zoals bijvoorbeeld hier te vinden is. Klopt dit?

Bijgevoegd een aantal foto's en een amateuristische tekening van de situatie zoals ik de machine kreeg (niet getest).

Bij voorbaat dank.

https://i.postimg.cc/n9XybQbP/FB833-B74-5-A6-B-48-FF-B874-C7964-E4-D511-B.jpg

https://i.postimg.cc/VJQ3p67K/DAC87-F3-B-4770-4-FD3-9-F6-C-3342859-A7946.jpg

https://i.postimg.cc/hhwF8MVW/41-E75-C42-671-C-42-BE-BF5-B-23894-A87-ACA8.jpg

https://i.postimg.cc/ZB7GMxgN/4-DE89-EAD-0-AEE-49-C1-B8-D7-25664-C88-AB76.jpg

https://i.postimg.cc/JGBfpJQy/70-E91-DAF-EC17-4-A15-B9-A5-85-F6-DF348-D18.jpg

https://i.postimg.cc/Fff3SrvQ/schema.jpg

Ik begrijp inmiddels dat ik daarvoor een Steinmetz schakeling met een condensator nodig heb.

Koop een FO, zo duur zijn die nu ook weer niet. Steinmetz is mi een hobbybob oplossing met geen garantie op succes.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Edit: niet meer van toepassing

[Bericht gewijzigd door TGd op donderdag 5 november 2020 21:44:59 (87%)

vergeten

Golden Member

@TGd

Je hebt geen foto's bijgevoegd maar postzegels en linkjes naar een of andere foto site. :)

Dat brengt de historische waarde van dit topic als naslagwerk in gevaar Want als je die foto's verwijderd of die fotosite stopt, is dit topic fotoloos.
Je kan hier bij CO zelf de echte foto's uploaden dan blijven ze behouden in dit topic, en hebben anderen met een soortgelijke vraag/probleem er ook wat aan in de toekomst.

Dat kan met de "upload" knop die vlak boven de "posten" knop zit.

Daarna kan je 2 dingen doen,
1. De foto in het bericht opnemen
2. De foto bij het bericht laten verschijnen.
In dat laatste geval kan je meteen na het schrijven van je bericht en het uploaden van je foto op de "posten" knop drukken.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

bedrading van de motor is goed rot, daar mag je eerst iets aan doen. ding lijkt uit 1975 te zijn overigens..

dat motortje is zeker geen 1800W, dat is wat de schakelaar aankan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die schakelaar, is dat alleen een aan- uit-schakelaar? Of heeft die drie standen? Uit, Aan langzaam, Aan snel?

Als het alleen een aan/uit schakelaar is moet je de motor waarschijnlijk in ster zetten bij 230 volt en in driehoek bij 400 volt. Wil je hem enkelfasig aansturen met een condensator raak je een hoop power kwijt. En of dat nu de bedoeling is?

Dan kun je inderdaad beter aan kleine frequentie regelaar gaan denken. Zoals al gezegd is.

het lijkt dat het sterpunt ook uit de motor komt, dan zou je dus kunnen kiezen of het ding ster of driehoek ingesteld is. voor 230V op driehoek en FO ervoor. driehoek met een steinmetz kan ook, maar je bent bijna 50% van het vermogen kwijt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 november 2020 21:47:19 schreef vergeten:
Je hebt geen foto's bijgevoegd, dat zijn postzegels
maar linkjes naar een of andere foto site. :)

Dat brengt de historische waarde van dit topic als naslagwerk in gevaar Want als je die foto's verwijderd of die fotosite stopt, is dit topic fotoloos.
Je kan hier bij CO zelf de echte foto's uploaden dan blijven ze behouden in dit topic, en hebben anderen met een soortgelijke vraag/probleem er ook wat aan in de toekomst.

Dat kan met de "upload" knop die vlak boven de "posten" knop zit.

Daarna kan je 2 dingen doen, De foto in het bericht opnemen
of gewoon als te openen bij het bericht laten verschijnen.
In dat laatste geval kan je meteen na het schrijven van je bericht en het uploaden van je foto op de "posten" knop drukken.

Bedankt voor de tip, ik zal het nog even aanpassen. Overigens verlopen de foto's als het goed is niet bij deze externe bron.

Op 5 november 2020 21:47:22 schreef testman:
bedrading van de motor is goed rot, daar mag je eerst iets aan doen. ding lijkt uit 1975 te zijn overigens..

dat motortje is zeker geen 1800W, dat is wat de schakelaar aankan.

Klopt, dat is ook zeker de bedoeling. Het zou zeker kunnen dat het de jaren zeventig zijn. Wat betreft het vermogen; Een moderne maler heeft ongeveer 400 Watt, dus ik had ook mijn twijfels. Een kennis suggereerde dat die 1800 Watt wellicht het inkomende vermogen is, en niet uitgaand. De motoren uit die tijd waren wellicht minder efficient en trokken dus aanzienlijk meer stroom om hetzelfde resultaat te halen. Of deze theorie plausibel is weet ik niet, maar als ik niet weet hoeveel vermogen de motor levert is het neem ik aan ook niet mogelijk om de juiste condensator te berekenen?

Overigens lijkt de motor op de foto klein, in werkelijkheid is het een behoorlijk zwaar ding met een diameter van circa 20cm.

Op 5 november 2020 21:49:58 schreef Ex-fietser:
Die schakelaar, is dat alleen een aan- uit-schakelaar? Of heeft die drie standen? Uit, Aan langzaam, Aan snel?

Als het alleen een aan/uit schakelaar is moet je de motor waarschijnlijk in ster zetten bij 230 volt en in driehoek bij 400 volt. Wil je hem enkelfasig aansturen met een condensator raak je een hoop power kwijt. En of dat nu de bedoeling is?

Dan kun je inderdaad beter aan kleine frequentie regelaar gaan denken. Zoals al gezegd is.

De schakelaar is enkel aan en uit. Betekent in dit geval minder vermogen niet gewoon dat het langer duurt voordat de bonen gemaald zijn? Ik zal de machine niet dagelijks gebruiken dus dat is misschien niet zo'n groot probleem.

Als ik geen vermogensverlies wil, zou ik hem dus in ster moeten zetten met een FO ervoor?

Sine

Moderator

Zit er ergens iets van een typeplaatje of label op de motor of machine?

Dat maakt een hoop duidelijker.

Met een steinmetz raak je zo'n 50% koppel kwijt, of dat nog een werkende machine oplevert kan ik niet beoordelen, ik heb geen verstand van koffie ;)

Zonder heel zeker te weten wat de spanning van het ding is kunnen we geen advies geven over hoe het aan te sluiten (ster/driehoek)
Als je het verkeerd doet heb je of rook, of helemaal geen koppel meer ... en daarom rook.

pamwikkeling

Special Member

Is dit wel een driefazige wikkeling ?

Precies. Ik zou wel eens willen weten wat de "originele aansluiting" allemaal voor draden had. Zou ie 1 fase 380 geschikt zijn?

Wat ik van de draden in het binnenwerk heb gezien moeten die allemaal vervangen worden. Let goed op dat je het niet verkeerd weer aansluit. Goed veel fotos maken voordat je alles losmaakt, en dan nog: Overweeg om 1 draad weg te halen, te vervangen en dan pas de volgende draad te vervangen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Overigens lijkt de motor op de foto klein, in werkelijkheid is het een behoorlijk zwaar ding met een diameter van circa 20cm.

20cm is een kleine motor. Een motor van 1 pk is al best een flinke wat afmetingen betreft. En deze zou dan 2,5 pk zijn. Dat is wat afmetingen betreft een flink stuk groter dan dit motortje. En elektromotoren zijn afgelopen 50 jaar niet heel veel veranderd. Ze waren 50 jaar geleden ook al erg efficiënt.

De uitvinding van de frequentie regelaar heeft veel veranderd in de elektromotorwereld. Motoren zijn daardoor traploos regelbaar geworden zonder heel veel energie te verspillen in regelbare weerstanden en andersoortige omzetters en dergelijke.

Ik geloof er werkelijk niets van dat dat motortje 1800 watt is. Dat is het vermogen van die schakelaar. Ik denk dat je meer info uit het type plaatje van dat apparaat kunt halen.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 6 november 2020 07:08:11 (12%)

Op 6 november 2020 07:03:19 schreef Ex-fietser:
[...]

20cm is een kleine motor. Een motor van 1 pk is al best een flinke wat afmetingen betreft. En deze zou dan 2,5 pk zijn. Dat is wat afmetingen betreft een flink stuk groter dan dit motortje. En elektromotoren zijn afgelopen 50 jaar niet heel veel veranderd. Ze waren 50 jaar geleden ook al erg efficiënt.

De uitvinding van de frequentie regelaar heeft veel veranderd in de elektromotorwereld. Motoren zijn daardoor traploos regelbaar geworden zonder heel veel energie te verspillen in regelbare weerstanden en andersoortige omzetters en dergelijke.

Ik geloof er werkelijk niets van dat dat motortje 1800 watt is. Dat is het vermogen van die schakelaar. Ik denk dat je meer info uit het type plaatje van dat apparaat kunt halen.

Ok dat is overtuigend. Ik vond het zelf ook al erg veel. Dan zit ik met een probleem want ik kan op de motor geen enkele informatie vinden. Een ander scenario dat ik nog bedacht heb is om de motor in zijn geheel te vervangen. Het benodigde toerental en vermogen zou ik aan de hand van de diameter van de maalschijf kunnen inschatten (Ca. 400 Watt en 450rpm). Het grote nadeel hiervan is dat er een specifieke as op de motor zit, met daarin een schroefdraad. Die zou dan op een of andere manier overgezet moeten worden. Daarnaast vrees ik dat dit aardig prijzig kan worden.

Op 6 november 2020 00:11:32 schreef pamwikkeling:
Is dit wel een driefazige wikkeling ?

Is dit op een of andere manier te zien, dan wel te achterhalen?

pamwikkeling

Special Member

Wat is het nut van de "restauratie" van dit oude toestel ?

1) Een nieuwe (industriële) koffiemolen kost nu ook geen arm en been meer, en de bestaande motorwikkeling is tot op de draad versleten.

2) Als ik dit toestel in een restaurant / herberg zie staan dan heb ik wel mijn bedenkingen bij de rentabiliteit / hygiene / kwaliteit van het etablissement in kwestie.

3) Bij koffiemolens komt het voor dat er een gehele koffieboon tussen de "maal-messen" klem raakt. Bij het opnieuw opstarten van de motor moet die dan zijn volle startkoppel kunnen leveren. Met steinmetz is dit niet mogelijk...

@TGD een paar extra foto's van de wikkelingen brengen licht in de duisternis.

Op 6 november 2020 10:50:13 schreef pamwikkeling:
Wat is het nut van de "restauratie" van dit oude toestel ?

1) Een nieuwe (industriële) koffiemolen kost nu ook geen arm en been meer, en de bestaande motorwikkeling is tot op de draad versleten.

2) Als ik dit toestel in een restaurant / herberg zie staan dan heb ik wel mijn bedenkingen bij de rentabiliteit / hygiene / kwaliteit van het etablissement in kwestie.

3) Bij koffiemolens komt het voor dat er een gehele koffieboon tussen de "maal-messen" klem raakt. Bij het opnieuw opstarten van de motor moet die dan zijn volle startkoppel kunnen leveren. Met steinmetz is dit niet mogelijk...

@TGD een paar extra foto's van de wikkelingen brengen licht in de duisternis.

1. Hobby projectje. Ik heb ook een espresso apparaat uit begin jaren zestig gerestaureerd. Als het technisch niet haalbaar is of financieel te gek wordt, houdt het natuurlijk op. Overigens zijn nieuwe industriële koffiemolens nog best prijzig, al kan je ze niet vergelijken met dit oude ding natuurlijk.
2. Dat komt wel goed. In principe zijn de onderdelen goed te restaureren (dit onderdeel is bijvoorbeeld weer prima) en maalschijf en trechter kunnen in zijn geheel vervangen worden. Hij komt natuurlijk niet meer in de horeca terecht.
3. Dat zou kunnen, in principe zal een koffieboon niet zo snel klem tussen de maalschijven zelf komen te zitten, maar er moet natuurlijk wel voldoende koppel zijn.

Bijgevoegd wat meer foto's:

Wikkeling ziet er op een paar oxidatieplekjes na, prima uit.
Overigens zou ik 'm van aarde voorzien als ie dat niet al heeft.

Maargoed. De mogelijke oplossingen zijn gegeven - steinmetz met vermogensverlies, of een frequentieregeling met 3 fase uitgang voor een perfecte werking.

Was er trouwens niet nog een beunoplossing waarbij je een 3 fase motor als soort van transformator met draaiende kern gebruikt om van 1 naar 3 fase te gaan?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Wat is het nut van de "restauratie" van dit oude toestel ?

Ik denk geen. Maar het is best leuk om zo'n oud beestje weer helemaal te hertellen En het kan leuk passen in een nieuw interieur. Zoals men dat ook wel eens met oude radiotoestellen en jukeboxen doet. En dat is alleen maar leuk als het apparaat ook goed en veilig functioneert en dan zo origineel mogelijk is gehouden waarbij je alleen voor de veiligheid misschien wat concessies mag laten.

In mijn oldtimer auto heb ik bijvoorbeeld veiligheidsgordels gemaakt. Het is niet origineel maar wel belangrijk genoeg om te installeren.

Het grote nadeel hiervan is dat er een specifieke as op de motor zit, met daarin een schroefdraad. Die zou dan op een of andere manier overgezet moeten worden. Daarnaast vrees ik dat dit aardig prijzig kan worden.

Assen zou je kunnen laten maken of gewoon zelf met een draaibank.

Sine

Moderator

Op 6 november 2020 10:50:13 schreef pamwikkeling:
Wat is het nut van de "restauratie" van dit oude toestel ?

Moeten hobby projecten dwingend nut hebben?

Op 6 november 2020 17:33:50 schreef Ledlover:
Was er trouwens niet nog een beunoplossing waarbij je een 3 fase motor als soort van transformator met draaiende kern gebruikt om van 1 naar 3 fase te gaan?

Ja, een rotary phase converter, maar dan heb je een extra 'idler' motor nodig met een groter vermogen dan de aan te drijven motor.

benleentje

Golden Member

Om te beoordelen wat voor motor je nu precies hebt zou je die even kunnen uitmeten op weerstand op alles 3 de draden to elkaar?

Bij een 3 fase motor verwacht ik 3 gelijke wikkelingen en bij een enkelfase motor verwacht ik 2 wikkelingen met ongelijke weerstand meestal in verhouding 1 op 2.

Echter dan blijft het daarna nog steeds gissen voor welke spanning de motor is bedoelt. Je hebt in verkleden ook in Nederland verschillend netten gehad

Betekent in dit geval minder vermogen niet gewoon dat het langer duurt voordat de bonen gemaald zijn? Ik zal de machine niet dagelijks gebruiken dus dat is misschien niet zo'n groot probleem.

Minder vermogen betekend dan dat je minder tegelijk kan malen en dat als er teveel koffie tegelijk tussen de messen komt je kans hebt dat de motor blokkeerd.

Echter speelt er ook het startkoppel dat is de hoeveelheid kracht die motor heeft tijden het opstarten en bij 50% minder koppel zal je de molen quasi onbelast moeten starten en doe hoeveelheid bonen die tussen de messen komt beter moeten doseren.

Als daar mee te leven is kan steinmetz een oplossing zijn

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Kassa, een verroest onderdeel dat ik maanden geleden al had verwijderd bleek aan de onderkant toch nog een plaatje te hebben. Ik heb het over het hoofd gezien, mijn excuses.

Begrijp ik het goed dat dit een 3 fase motor is, 50Hz die in driehoek op 230V loopt en in ster op 380V? Iemand toevallig enig idee waar de KP=030 voor staat?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Is er bekend op wat voor een spanning deze koffiemolen heeft gewerkt ?
Was dat een 3x220 of een 3x380Vac aansluiting ?
Met deze gegevens kun je dan bepalen of de motor in ster of driehoek staat.
Of volgens je eerder geposte schema kijken wat de spanning van het controle lampje is.

Of natuurlijk kijken hoe de wikkelingen gekoppeld zijn.

Op de tweede foto lijkt het er sterk op dat de motor in ster staat, drie draden naar de schakelaar en drie bij elkaar, dus voor een normaal 380V (inmiddels 400V) net. 230V netten zijn (vrijwel ?) uitgestorven.

Let op, dit zijn lijnspanningen (L-L), geen fasespanningen (L-N).