En altijd wordt de PIC af gezeken.
Zou dat een reden hebben? Ik ben ook met die dingen begonnen. In de tijd dat je ze nog met UV moest erasen. Taal was assembly. Wat een draak van een architectuur! (dat is later wel wat beter geworden hoor... maar toch...) En wat een verademing toen er wat anders kwam. (8051 en AVR).
"It's not the paintbrush that makes a painting, but the artist "...
Dat is ook maar ten dele waar. Een 8051 (derivaat) is - by design - erg beperkt in stack. Dat betekent dat wanneer je met een 'stack based' taal aan de gang gaat (ja, ook basic valt daaronder), de compiler allerlei trucen uit moet halen om te doen alsof er toch een stack is. Functioneel werkt dat doorgaans wel. Maar qua performance wordt het soms absurd 'duur' - terwijl je puur op basis van de source code denkt... dit kan toch niet zo spannend zijn (en als je dan naar de gegenereerde assembly kijkt denk je... f*ck... op deze architectuur... is het eigenlijk best spannend wat ik doe). Schoolvoorbeeld van een 'misser': void pointers in C op een 8051. Dat wordt ff gedoe om runtime te bepalen of het spul in ROM, RAM of XRAM zit - dat zijn andere opcodes!
Als je nu iets redelijk toekomst bestendigs wil hebben... STM32 in C. Ook dat zal wel weer een keer 'oud' worden. Maar dat duurt nog eventjes. En nee, het is niet de meest makkelijke combinatie om mee te beginnen.
Voor wat betreft de taal: ik denk dat je in basic ook best mooie dingen kunt maken. Ik ben er (35 jaar geleden...) in begonnen. Daarna kwam assembly (in diverse derivaten), Pascal en toen pas C (en tussen door nog andere assembly varianten). Dat laatste bleek toch een fijne combinatie te zijn van 'de mogelijkheden / efficiency van assembly' en 'het gemak van een hogere taal' zoals Pascal, Basic.
En zoals altijd... als een taal je veel 'mogelijkheden' biedt, dan heb je ook veel mogelijkheden om jezelf in je voet te schieten (been there, done it) - zeker als je kennis van assembly op die architectuur mist. In dat opzicht is Pascal veel formeler - met dus ook minder risico op dergelijke missers.
Arduino... Ik heb er wel eens naar gekeken. Vaak wel behoorlijke hardware (AVRs zijn best robuust en de originele Arduino's gebruiken ook behoorlijke componenten). Er zijn veel libraries, classes of hoe je het noemen wilt voor te krijgen. Van sterk wisselende kwaliteit - dus het is niet altijd een succes. Daardoor ben je erg snel in staat om een werkend iets te bakken - als je mazzel hebt.
Aan de andere kant: soms is het ook een beetje 'worst of all worlds'. Een taaltje wat best ver van de hardware af staat. Libraries die niet altijd doen wat je ervan zou willen - en ga het dan maar eens uit zoeken zonder behoorlijke kennis. Op wat vingeroefeningen na begrepen dat het voor mijn tak van sport het niet is.