Fornuisgroep aardlekautomaat 2P+2N 16A B-KARAKTERISTIEK 30MA aansluiten in 3 fasen meterkast

Goedemiddag,

Zou iemand van jullie mij advies kunnen geven? Ik wil graag een Fornuisgroep aardlekautomaat aansluiten in mijn 3 fasen meterkast. Nu heb ik de volgende vragen:

1. Mag ik 2 verschillende fasen (van de 3) gebruiken om de fornuisgroep aardlekautomaat van onder te voeden direct achter de hoofdschakelaar?

2. Er loopt een 5x4m2 kabel van mijn meterkast rechtstreeks naar de perilex achter de kookplaat. Klopt het dan dat ik de blauwe en de grijze kabel als N1 en N2 kan gebruiken en aansluit op de bovenste twee contacten van de perilex? De bruine L1 en de zwarte draad L2 sluit ik dan aan L1 linksonder en L2 rechtsonder

3. De kookplaat heeft maar 1 nul aansluiting. Mag ik beide nul draden (blauw /grijs) in het aansluitsnoer 5x 2,5m2( van kookplaat naar perilex stekker) koppelen in een twin adereindhuls en deze onder de enkele nul aasnsluiting van de kookplaat aansluiten?

Ik heb foto's toegevoegd van het aansluitschema van de kookplaat en de Fornuisgroep aardlekautomaat

Link Fornuisgroep aardlekautomaat:
https://www.elektramat.nl/emat-fornuisgroep-aardlekautomaat-2p-2n-16a-…

Alvast bedankt voor jullie hulp :-)

Dit kooktoestel is niet geschikt voor gebruik met een Nederlands enkelfase 2x16A kookgoep. En wel omdat er maar een enkele NUL aanwezig is. Dat staat ook in de specs van de door jou uitgezochte aardlekautomaat.

Je zou waarschijnlijk wel die aardlekautomaat met twee verschillende fasen kunnen voeden, maar dat botst met de richtlijn dat de installatie overzichtelijk moet zijn. Veel eleganter en wel overzichtelijk is om een driefasen aardlekautomaat te plaatsen en de perilex als drie fasen aan te sluiten. Bruin aan L1, zwart aan L2, grijs aan L3. Blauw aan Nul.

Het fornuis sluit je dan aan volgens het linker schema waarbij L3 in de Perilex stekker niet aangesloten wordt.

Edit: Nu ik het plaatje van die door jou uitgezochte 2x16A aardlekautomaat nog eens goed bekijk lijkt het er op dat het gewoon twee mechanisch gekoppelde 1x16A alamats zijn. Dan gaat het zeker niet werken op jouw manier.

[Bericht gewijzigd door Roetzen op donderdag 5 november 2020 16:16:45 (14%)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
benleentje

Golden Member

Helemaal mee eens. Gewoon voeden als een 3 fasen apparaat, waarbij het apparaat zelf maar 2 fasen gebruikt. Dit is gunstiger voor de stroom in de nul die zal dan nooit hoger zijn dan 16A.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Zo'n kookgroep automaat hoort ook helemaal niet in een 3fase kast. Neem gewoon een standaard 3f+n automaat al da niet met aardlek beveiliging.

https://www.elektramat.nl/hager-kracht-aardlekautomaat-3-fase-3p-n-16a…
https://www.elektramat.nl/media/cache/catalog/product/V/K/VKS14SB_1-600x600bw0c0q70.jpg

Hiervan sluit je 2 fasen aan op je kookplaat volgens je geposte aansluitschema nr 1 400V 2L 1N

kookgroep zou best kunnen, kwestie van de 2 nullen met een dubbele huls op de nulklem aan sluiten. evengoed, heb je wel echt 3 fasen? want dat je meterkast 3 fasen uitgevoerd is zegt niks, de meter moet 3 fasen zijn. een moderne slimme meter heeft dat in het display staan, onder display L1-L2-L3 en een pijltje staat erboven in display. heb je maar 1 fase dan staat er alleen L1 onder..

zou je toch 1 fase hebben, dan is het toch de kookgroep, nul dubbel onder de nulklem zetten.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 5 november 2020 19:50:35 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Ik sluit me aan bij wat Roetzen geschreven heeft...

niet met een set alamats idd, dat is ook geen kookgroep maar goedkope bras..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 november 2020 14:21:08 schreef Energance:
Goedemiddag,

Zou iemand van jullie mij advies kunnen geven? Ik wil graag een Fornuisgroep aardlekautomaat aansluiten in mijn 3 fasen meterkast.

Waarom wil je dat? Je hebt toch een werkende installatie?
Voor het overige: Zie posts van Roetzen en benleentje.

Op 5 november 2020 19:49:35 schreef testman:
kookgroep zou best kunnen, kwestie van de 2 nullen met een dubbele huls op de nulklem aan sluiten. evengoed, heb je wel echt 3 fasen? want dat je meterkast 3 fasen uitgevoerd is zegt niks, de meter moet 3 fasen zijn. een moderne slimme meter heeft dat in het display staan, onder display L1-L2-L3 en een pijltje staat erboven in display. heb je maar 1 fase dan staat er alleen L1 onder..

zou je toch 1 fase hebben, dan is het toch de kookgroep, nul dubbel onder de nulklem zetten.

Goedemorgen, Bedankt voor je reactie! Ik heb even 2 foto's gemaakt van de meter en de aansluitdraden. Ik denk wel dat ik een 3 fasen aansluiting heb. Zou jij hier eens naar willen kijken? Alvast bedankt

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Je hebt 3 fasen,
Dus je fornuisaansluiting 3 fase maken.
Aardlekautomaat 3P+N B16/0,03
Helemaal bedraden als 3 fase tot op je perilex contactdoos.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 5 november 2020 19:15:34 schreef Peter112:
Zo'n kookgroep automaat hoort ook helemaal niet in een 3fase kast. Neem gewoon een standaard 3f+n automaat al da niet met aardlek beveiliging.

https://www.elektramat.nl/hager-kracht-aardlekautomaat-3-fase-3p-n-16a…
[afbeelding]

Hiervan sluit je 2 fasen aan op je kookplaat volgens je geposte aansluitschema nr 1 400V 2L 1N

Goedmorgen, bedankt voor je reactie! Ik ben eruit. Mijn overwegingen om een kookgroep te plaatsen in de meterkast kwam doordat ik dacht dat mijn kookplaat niet geschikt was om op krachtstroom aan te sluiten en ruimte tekort in mijn meterkast voor het plaatsen van een 4 polige krachtstroom automaat en een 4 polige aardlekautomaat. Ik wist niet dat er ook een 4 polige krachtstroom aardlek automaat bestond maar dankzij Peter 112 heb ik die nu gevonden. Ik ga deze bestellen en aansluiten tot aan de perilex WCD als krachtstroom. Daarna het aansluitsnoer en stekker aansluiten zoals het schema op de kookplaat. 2 fase en 1 nul. Dat is toch het beste he?

Op 6 november 2020 09:00:34 schreef Energance:
... Dat is toch het beste he?

Zo hoort het ook. Uitstekende oplossing.
Zie post van Toeternietoe vlak boven jouw post.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 6 november 2020 18:08:29 (13%)

Shiptronic

Overleden

Houd je fase 3 nog over voor een oven >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

tja, dat zou bert beun wel maken ja :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Nou, staat er ergens dat er maar één perilex inbouwdoos in de muur mag?
Staat ergens dat er geen tweede perilex stopcontact in die tweede doos mag?
Je komt in werkplaatsen ook wel situaties tegen van meer dan één CeeForm op een kabel/groep.

dat mag ook wel, maar wie heeft er 2 perilex wcd in z'n keuken op 1 groep :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Iemand die een electrische oven en inductiekookplaat heeft?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 6 november 2020 23:55:28 (11%)

ik ken wel keukens waar 2 of meer perilex zitten, maar die hebben doorgaans een eigen groep dan. kookplaat en stoomoven of doorstromer bijv..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Twee Perilex WCDs op dezelfde groep kan dan wel ongebruikelijk zijn, maar ik zie nergens dat het niet mag of niet kan. Ik zie ook geen reden waarom het niet zou moeten mogen of niet zou moeten kunnen. Het is naar mijn niet zo bescheiden mening ook niet onveilig of ongewenst.

Uiteraard bestaat dan de mogelijkheid van overbelasten van de groep door meerdere zware gebruikers op dezelfde fase(n) aan te sluiten en tegelijk te gebruiken, maar dit is niet anders dan voor twee Schuko WCDs naast elkaar.

We hebben het hier al vaker over gehad en mijn mening is niet gewijzigd.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
EricP

mét CE

Ik ken gelukkig geen normen uit mijn hoofd, maar staat er niet ergens in de NEN1010 dat alles boven de 2kW ofzo een eigen groep moet hebben?
Waarschijnlijk geldt dat alleen voor enkelfase aansluitingen (wat die oven feitelijk is... al zet je er een perilex stekker op). En verder moet je je natuurlijk afvragen of je je aan die norm zou willen houden.

Gedachtenexperiment:
Je 'mag' met 3 fasen aankomen en lokaal onder verdelen. Stel dat je onderverdeling is... perilex... en een shucko WCD. Beiden met een automaatje ervoor... Gaat dat nog ergens fout? (op een norm). Handig is het niet. Selectief is het ook niet... gewoon eens als gedachten experiment...

je mag krachtvoeding als er een groepenschakelaar op die groep zit onderverdelen in 230V, hier mag dat met een automaat 4 polig en 16A. vanuit de fornuis perilex opsplitsen naar 4 aders voor het fornuis en 3 aders voor een oven/vaatwas/boiler enz mag. wel dubbele aderhulzen op de aarde en nul gebruiken dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Doorlussen via de perilex zou ik niet doen. Ik zou eerst naar een lasdoos gaan en vandaar uitsplitsen naar de perilex en naar de schuko.

dat kan ook, maar met vaste installatie maken is niet overzichtelijk. dus geen aftakkingen gaan maken vanuit de perilex doos naar een wcd. stekker perilex eruit en weg is de 230V aftakking naar de oven..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Gelukkig , die klote kookgroep ligt eruit! :+

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 8 november 2020 00:42:30 schreef Shiptronic:
Gelukkig , die klote kookgroep ligt eruit! :+

Ja idd. Ik ben er blij mee! Ik ben zo blij met dit forum. Zonder dit forum had ik bijna niet de juiste keus gemaakt! Bedankt iedereen voor jullie meningen en feedback :-)