Ringkerntrafo uitgangen parallel of niet

Ik heb er al op gezocht maar kom vaak tegenstrijdige berichten tegen. Vandaar dat ik het toch maar vraag.

Als voeding voor een projectje heb ik eens gesnuffeld in mijn doos met trafo's naar iets wat ik er voor kan gebruiken.
Nu heb ik hier een Amplimo 21013 ringkerntrafo voor me liggen met secundair 2x15V 1,66A. Mag ik de 2 secundaire wikkelingen parallel zetten om 1x15V 3,32A te krijgen, of kan ik beter elke wikkeling een eigen gelijkrichter geven en daarna pas parallel zetten?

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
benleentje

Golden Member

IK ga er altijd vanuit dat de bouwer van de transformator ervoor gezorgd heeft dat de wikkelingen vrijwel identiek zijn en dat ze bedoelt zijn om parallel te worden gebruikt.

Bij twijfel kan je de wikkelingen even verkeerd om in serie zetten en als de spanning dan nagenoeg 0V is kan je ze parallel zetten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Bij Amplimo trafo's kun je gelijke secundairen zonder meer parallel zetten. Wordt op hun website ook expliciet aangegeven.
https://www.amplimo.nl/ringkerntransformatoren/

Overal gekeken naar een antwoord behalve daar |:(
Ik mag ze dus ongestraft parallel zetten. Zie ik nu ook gelijk welke draden ik daarvoor bij elkaar moet knopen.
Bedankt voor de info :)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
blackdog

Golden Member

Hi Nightwalker,

Va njouw trafo kan je ze gewoon parralle zetten, voor andere trafo's is het zinnig ze eerst uit fase in serie te zetten en dan meten hoeveel AC spanning je meet, dat moet dan heel weinig zijn!
Dan kan je aannemen dat beide wikkelingen gelijk zijn en dardoor ook zonder problemen parallel kunnen staan.

Heb je toevallig een multimeter met een filter op de AC stand, gebruik die stand dan voor deze meting,
je gaat namelijk altijd wel wat HF prut meten, als je minder dan 1V AC meet zet er dan b.v. een 10Ω weerstand aan parallel,
dan ben je het meeste HF rommel kwijt door de lage impedantie.

Parallel wikkelingen hebben mijn voorkeur t.o.v. iedere wikkeling een diode.
Bij parallel schakeling is de trafo impedantie lager.

Nog een tip, neem een veel dikkere brugcel dan de stroom die je gaat trekken, dit scheelt verliezen.
Pas Schottky dioden toe als dit noodzakelijk is.

Als je gaat gelijkrichten (brugcel + Elco) blijft er van de 3,32 Ampere maar 2,2-Ampere over die je als stroom mag trekken.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Paeallel zetten kan ook met dubelfasige gelijkrichter met twee dioden.
Waarbij de twee 15V wikkelingen in serie worden geschakeld:

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ik ben net even aan het knutselen geweest om een primitieve voeding in elkaar te zetten. De beide wikkelingen hadden los en onbelast maar een spanningsverschil van 0,02V.
Ik heb ze aangesloten zoals in de datasheet is aangegeven.
Het is voorlopig alleen om te testen of het gaat werken. Ik zal voor de uiteindelijke voeding een zwaardere Amplimo moeten zoeken. Dit was het beste wat ik kon vinden tussen alle trafo's.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

@MartinV: Daarmee vergroot je het vermogen niet want in elke halve periode is er steeds maar 1 van de wikkelingen actief.

Op 6 november 2020 20:30:10 schreef blackdog:

Parallel wikkelingen hebben mijn voorkeur t.o.v. iedere wikkeling een diode.
Bij parallel schakeling is de trafo impedantie lager.

Snap ik niet.

Links heeft iedere wikkeling zijn eigen brug. Rechts staan beide wikkelingen parallel. D13 staat parallel aan D9, D14 staat parallel aan D10, D15 staat parallel aan D11 en D16 staat parallel aan D12. Ik zie niet in dat de rechter schema een lagere impedantie heeft. Er zijn twee draadjes toegevoegd tov linker schema. Door deze draadjes loopt geen stroom en er staat geen spanning over.

Dat rechter schema is niet zo handig. Feitelijk zet je zo twee brugcellen parallel.
Je moet de zaak koppelen aan de wisselspanningszijde of aan de gelijkspanningszijde, maar niet allebei.

@Klaasz,
Je kan in het rechterschema uiteraard D13 t/m D18 weglaten, maar dan heb je echt verschillende schakelingen. Blackdog heeft een stelling die ik niet snap. Ik zie niet in dat twee draadjes die niks doen een impedantieverandering veroorzaakt. Twee voldoende zware gelijkrichtbruggen parallel zetten is niet verboden, maar wel vrij zinloos.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 6 november 2020 23:57:42 (16%)

Anoniem

Ik vind het raar dat iedereen direct besluit dat transfo's parallel zomaar kan.
Had het om leds gegaan , dan was er moord en brand geschreeuwd.

Eigenlijk hetzelfde probleem. Als het echt identieke zijn kan het in een antal gevallen.
En bijkomende beperking is dat het om relatief kleine transfo's moet gaan. Bij zwaardere transfo's is de inwendige weerstand zo klein dat zelfs een fractie van een volt verschil een ongewenste kringstroom doet vloeien.
Dus zoals Blackdog zegt. even in antiserie zetten en het verschil meten.

Van de schakeling van MartinV ben ik minder overtuigd.
Een gelijkrichter met transfo met middenaftakking is niet identiek aan twee transfo's in serie.
De kernen zijn immers niet magnetisch gekoppeld waardoor er in beide transfo's door de enkelzijdige gelijkrichting een dc componente vloeit.
Je zult de transfo's dus niet vol kunnen belasten door verzadiging van de kern. Gedurende de halve werkzame periode moeten ze immers dubbele stroom leveren met bijhorende dc componente.
En omdat de koperverliezen kwadratisch toenemen met de stroom zullen ook die iets groter zijn.

Op 7 november 2020 10:43:46 schreef grotedikken:
Ik vind het raar dat iedereen direct besluit dat transfo's parallel zomaar kan.

Het gaat hier niet om twee aparte transfo's, maar om twee wikkelingen van een transfo. Van Amplimo wist ik dat het zonder meer kan, ze zorgen er voor dat de twee wikkelingen exact hetzelfde aantal windingen hebben. Het is daarom dat ik een link plaatste naar hun website waar dat uitdrukkelijk wordt vermeld.

Als de fabrikant zegt dat het kan, waarom dan niet doen.
Het leuke bij transformatoren is dat je altijd een hele winding hebt.
Dus als je exact het aantal windingen gelijk hebt dan is de spanning ook gelijk.
Halve windingen bestaan niet.
Lang geleden werd er in de meettechniek al gebruik van gemaakt om (voor wisselspanning) exacte deelverhoudingen te maken.

Op 7 november 2020 10:43:46 schreef grotedikken:
Ik vind het raar dat iedereen direct besluit dat transfo's parallel zomaar kan.

Bekijk het eens zo: die 2 wikkelingen zijn bij produktie gewoon tegelijjk, parallel gewikkeld. Je hebt dus exact evenveel windingen die ook nog eens naast elkaar liggen. Als je die parallel zet heb je hetzelfde als 1 enkele dikkere draad. Net zoals je ook best X dunne draden parallel mag gebruiken om bv een accu te laden.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Op 7 november 2020 10:56:01 schreef KlaasZ:
[...]Het gaat hier niet om twee aparte transfo's, maar om twee wikkelingen van een transfo. Van Amplimo wist ik dat het zonder meer kan, ze zorgen er voor dat de twee wikkelingen exact hetzelfde aantal windingen hebben. Het is daarom dat ik een link plaatste naar hun website waar dat uitdrukkelijk wordt vermeld.

Sorry, overheen gelezen.
Maar als het twee gelijke wikkelingen op één transfo zijn, dan
is de schakeling van MartinV zonder meer bruikbaar, en gewoon parallel ook. Maar omdat de stroom door de wikkelingen weliswaar maar de halve tijd vloeit, maar dubbel zo groot is zullen de koperverliezen in dat geval groter zijn.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 7 november 2020 12:00:31 (12%)

De schakeling van MartinV is handig als het om een wikkeling met middenaftakking gaat. Maar bij gescheiden wikkelingen is het beter om ze domweg parallel te zetten.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 7 november 2020 11:04:28 schreef floppy:
Halve windingen bestaan niet.

Dat klopt!
Maar wie dat voor het eerst hoort of leest, moet er vaak wel even over nadenken. Sommigen blijven eraan twijfelen.

Als enthousiaste maar eigenwijze jongeling wilde ik na de les weleens uitzoeken hoe dat nou zat met het aantal windingen. Als ik de spanning nu eens mat TERWIJL ik één winding van de secundaire afwikkelde? Wat zou ik dan zien gebeuren? Dat leek interessant. Van de amanuensis mocht het.

De demonstratietrafo van het schoolpracticum had iets van 4 windingen per volt. Ik nam een eindje oud telefoondraad, gooide twintig windingen om het been van de kern, krokodilleklemmetjes erop en meten. Ik had inderdaad ongeveer vijf volt.

Toen de bovenste winding steeds verder in het vierkante gat van de kern teruggeduwd. Er gebeurde niets met de spanning. Steeds verder... niets!
Toen dreigde het krokje los te springen, dus die eraf, uit het gat gehaald, en aan de andere kant weer aangesloten. En presto! Toen ging er precies een kwart volt van de spanning af.

Op dát moment, en niet eerder, wat het aantal windingen verminderd - met precies één. Je moet naar het héle stroompad kijken. Dat is gesloten, en kán dus alleen maar een geheel aantal keren rond.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Op 7 november 2020 11:04:28 schreef floppy:

Halve windingen bestaan niet.

Uit zijn verband gerukt, bij luchtspoelen werkt een ½ winding wel :-)

Anoniem

Op 7 november 2020 14:02:04 schreef Frederick E. Terman:
[...]Dat klopt!
Maar wie dat voor het eerst hoort of leest, moet er vaak wel even over nadenken. Sommigen blijven eraan twijfelen.

A

Het zal je verwonderen, maar ik ben zo'n non-beleiiever. Eigenlijk hadden mijn ouders me Thomas moeten noemen. :-)
Ik beschouw dit als een broodje aap, al stamt het uit een grijs verleden toen jouw 'bijdehandse' praktijkassistenten op school nog een ontzaginboezemende latijnse naam kregen.

Een volledige toer rond een kern is geen voorwaarde om spanning te induceren.
Als je een spiraal van koperdraad rond een kern draait, dan is de inductie gewoon in elke stuk draad identiek,en de totale spanning is de som van elke graad omwenteling..
Er vinden daar geen bruuske overgangen, 'wel inductie of geen inductie plaats.'

Als ik ergens een transfootje bj de hand heb waar nog wat bij kan zal ik het eens proberen, want het lijkt me zo onwaarschijnlijk.

Op 7 november 2020 14:02:04 schreef Frederick E. Terman:
[...]Dat klopt!
Maar wie dat voor het eerst hoort of leest, moet er vaak wel even over nadenken. Sommigen blijven eraan twijfelen.

Als enthousiaste maar eigenwijze jongeling wilde ik na de les weleens uitzoeken hoe dat nou zat met het aantal windingen. Als ik de spanning nu eens mat TERWIJL ik één winding van de secundaire afwikkelde? Wat zou ik dan zien gebeuren? Dat leek interessant. Van de amanuensis mocht het.

De demonstratietrafo van het schoolpracticum had iets van 4 windingen per volt. Ik nam een eindje oud telefoondraad, gooide twintig windingen om het been van de kern, krokodilleklemmetjes erop en meten. Ik had inderdaad ongeveer vijf volt.

Toen de bovenste winding steeds verder in het vierkante gat van de kern teruggeduwd. Er gebeurde niets met de spanning. Steeds verder... niets!
Toen dreigde het krokje los te springen, dus die eraf, uit het gat gehaald, en aan de andere kant weer aangesloten. En presto! Toen ging er precies een kwart volt van de spanning af.

Op dát moment, en niet eerder, wat het aantal windingen verminderd - met precies één. Je moet naar het héle stroompad kijken. Dat is gesloten, en kán dus alleen maar een geheel aantal keren rond.

Terugduwen van de winding helpt niet. Dan moet je dat stuk winding terugvouwen door het gat, dan werkt het wel.Als je een blanke winding op de trafo aanbrengt, kun je een aftakking maken en de spanning in dit geval"regelen" tussen nul en 1/4 volt.
De winding uiteraard niet kortsluiten.

Probeer het eens. Volgens mij werkt dat OOK niet. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 7 november 2020 18:20:06 schreef buzzy:
Terugduwen van de winding helpt niet. Dan moet je dat stuk winding terugvouwen door het gat

Ik denk dat je hier precies hetzelfde beschrijft.

Op 7 november 2020 18:51:04 schreef rew:
Probeer het eens. Volgens mij werkt dat OOK niet. :-)

Voilà.
Op het moment dat ik de krok losmaakte en 'aan de andere kant' weer aansloot, had ik het aantal complete rondgangen (rond de kern) van het circuit met één verminderd.

Op 7 november 2020 15:47:38 schreef RAAF12:
[...]

Uit zijn verband gerukt, bij luchtspoelen werkt een ½ winding wel :-)

Een stemmig plaatje..! Maar hier is het circuit nog niet compleet. Zodra je deze spoel ergens aan verbindt, krijg je noodzakelijkerwijs een geheel aantal windingen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 7 november 2020 17:58:58 schreef grotedikken:
Een volledige toer rond een kern is geen voorwaarde om spanning te induceren.

Hierin heb je volkomen gelijk.
Maar om een stroom te laten lopen heb je een gesloten kring nodig. De flux / been van een transformator gaat wel of niet door die gesloten kring. Dat is één (veel) of nul wikkelingen. Meer keuzes zijn er niet.

Op 7 november 2020 15:47:38 schreef RAAF12:
[...]

Uit zijn verband gerukt, bij luchtspoelen werkt een ½ winding wel :-)

[bijlage]

Is helaas geen gesloten kring :'( . Er kan dus geen stroom lopen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 7 november 2020 19:05:49 (24%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je zou een gedeelte van de windingen door een ruimte kunnen laten lopen waar het veld minder is, wat mogelijk is als de spoel een aanzienlijk strooiveld heeft (wat degelijke voedingstrafo's niét hebben). Dan kun je de geïnduceerde spanning 'fijner regelen'.
Maar dat was de stelling van @floppy niet; waarom het gaat is dat er alleen maar geheeltallige aantallen windingen mogelijk zijn.

Los daarvan: het is natuurlijk onmogelijk een geïnduceerde spanning te meten of te gebruiken zónder dat je een lus vormt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org