Het is met die moderne auto's blijkbaar best een probleem om extra elektriciteitsvoorzieningen in te bouwen. Dit is de zoveelste posting al over oplaadmoeilijkheden.
Maar ook hier geld meten is weten. Als je de fout of het probleem echt wilt vinden tenminste. En daar kan uitkomen dat het gewoon niet simpel gaat. Laatst bleek dat sommige auto's pas gaan laden als er geremd wordt of als de accu spanning te laag wordt. In dit geval wordt de huishoudaccu dus nooit helemaal opgeladen. Oplossing zou hier een software aanpassing zijn in het motormanagementsysteem. Of een tweede dynamo die een volledig losstaand tweede boordnet voed.
Dit zijn dan meteen ook wel weer heel vervelende oplossingen. Er wordt geschreven dat een van auto's een startstop systeem heeft? Dat is meteen al een groot verschil in het accu managementsysteem met een auto die dat niet heeft. Op de zaak hebben wij veel volkswagen upjes waarvan het startstopsysteem is uit gezet omdat de accu's het niet trokken. Er wordt maar twee kilometer per dag mee gereden. En dat is niet voorzien in het accu management systeem.
het enige dat je kunt doen is gewoon meten. Meet de spanning op de dynamo, op de accu, op het voedingspunt van de inverter, En op de andere voedingspunten van de extra belastingen (TV e.d.) en desnoods op de startmotor.
Dat kun je doen met die uber goedkope voltmeters van ali express. Een stuk of vijf zes van deze meters klinkt wat veel maar je kunt dan wel alle problemen zichtbaar maken. En die problemen kunnen dus variëren van rotte(slecht gemonteerde) kabel tot een verkeerd werkend accu management systeem. Het mooiste zou hier een loggingsystem zijn waar alle spanningen netjes op rijtje komen te staan. Vroeger zou een schrijvende meter gebruiken. Misschien een leuk arduino projectje?
Zoals de anderen ook al zeggen is er helaas geen eenvoudige oplossing voor dit probleem. Op deze manier heb ik bij mij in elk geval alle probleem uit het systeem gehaald, waarbij de grootste veroorzaker een ligt geoxideerde kabelschoen was.
Bij de TS gok ik met gegevens die ik nu weet op een te dunne, te lange en misschien slecht gemonteerde of gebricoleerde kabel. Maar een verkeerd werkend accumanagement systeem is ook een mogelijkheid.
Add:
Nog even de oude topic van Miedema erbij gezocht. https://www.circuitsonline.net/forum/view/151001/last