Informatieve vraag tussen 2 verschillende voertuigen

Op 5 november 2020 14:01:52 schreef big_fat_mama:
[...] Nee dat is het niet want er bestaat geen Belgisch :(

Daar is het Goede Doel (Nederlandse band jaren '80) het niet mee eens.

K heb getwijfeld over belgie
omdat iedereen daar lacht
k heb getwijfeld over belgie
want dat taaltje is zo zacht

ik stond zelfs in dubio
Maar ik nam geen enkel risico
k heb getwijfeld over belgie
het stond zelfs in dubio
Maar ik nam geen enkel risico
k heb getwijfeld over belgie

Overigens bedoelde ik het absoluut niet kwaad, ik vind het alleen maar leuk dat er aardig wat verschillen zitten in de woordkeus. Zo leer ik nog eens wat nieuwe woorden...

[Bericht gewijzigd door r-p op donderdag 5 november 2020 15:02:07 (14%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Daar is het Goede Doel (Nederlandse band jaren '80) het niet mee eens.

Dat zijn (waren?) maar een zootje stomme Ollanders, inderdaad, ik ergerde er me toen al aan. Genoeg over taal, terug naar T/S en de hulpbatterijen in de diverse auto's!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
pakster

Golden Member

Op 5 november 2020 14:01:52 schreef big_fat_mama:
[...] Ah, oef, goed zo!

[...] Nee dat is het niet want er bestaat geen Belgisch :( Maar er zijn nogal wat woorden vanuit het Frans in het Zuidnederlands vocabularium gekropen, zo ook "bricoler" => "knutselen". Een grote keten à la Hubo, Gamma &c heet dan ook "Brico".
Zo heb je ook lieden die "showroom" zeggen voor "toonzaal", of "voltage" voor "spanning" ;)

Nu, terzake: als de afnemers beginnen gek te doen na een flinke poos (twee-en-half uur, toch?) dan kan dat voor mij alleen beduiden dat de hulpbatterij begint leeg te geraken. Dus ofwel heeft ze minder capaciteit, ofwel wordt ze minder compleet opgeladen.

Oké, bedankt al.
Dus een op lossing zo misschien zijn beginnen rond rijden (meer toeren) zodat de hulp batterij terug oplaad.
Of extra capaciteit mee nemen zoals een extra batterij.

pakster

Golden Member

Op 5 november 2020 13:16:18 schreef r-p:
Ik verdenk toch het voltage. Een simpel voltmetertje (1€ bij ome Ali plus een tientje om 'm enigszins veilig bij te bouwen) zou je daar uitsluitsel over kunnen geven. Ik zeg zo'n metertje, desnoods met stroom-zuinig druk-maakcontactje-knopje voor de uitlezing omdat dit makkelijker is dan altijd maar je voltmeter er parallel aan te zetten en dan een paar uur wachten op de storing.

Gewoon rechtstreeks op de batterij meten dan?

Of dit dan een start-stop systeem of een slechte bekabeling ligt is dan stap twee. (Bricoleerwerk ken ik niet, maar ik ga ervan uit dat het Belgisch is voor zelf in elkaar geflanst?)

Ik weet dat 1 van de 2 voertuigen een startstop had. We konden deze wel manueel afzetten.
Het idee van de kabels is gewoon dat er wat meer weerstand is omdat het dunne kabels zijn over een "lange" afstand en dat als we dikkere kabels zouden gebruiken de weerstand kleiner is en zo de batterij minder belast word.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dus een oplossing zo misschien zijn beginnen rond rijden (meer toeren) zodat de hulp batterij terug oplaadt.

Dat zou ik een work-around noemen, geen oplossing... Beter lijkt me om uit te zoeken _waarom_ de hulpbatterij onvoldoende wordt opgeladen - als het tenminste daaraan ligt.

Of extra capaciteit mee nemen zoals een extra batterij.

Die moet je dan wel opgeladen krijgen; en er is een mogelijkheid dat het laden nu al "minder dan perfect" verloopt.

Zoals steeds: meten is weten! Meet eens (met iet of wat voltmeter) de spanning recht op de hulpbatterij, in diverse toestanden, bv. met geen/lichte/zware last, bij geen/laag/hoog toerental.

[ latere toevoeging: ik betrap er mezelf op dat ik de hele tijd aanneem dat er nu al een extra batterij aanwezig is. Echter toegegeven: dat wordt nergens zo medegedeeld. Hangen al die extra verbruikers echt aan de startbatterij? ]

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 7 november 2020 08:29:39 (15%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

is er geen mogelijkheid dat die met de voorziene 12V connector ook voorzien is om meer te laden vanuit de ECU (die stuurt de dynamo aan), omdat er van fabriek een aftakpunt werd voorzien?

hoe werd het bricoleerwerk gedaan om bij dat ander voertuig ook 12V te voorzien? vanaf de accu of vanuit de zekeringkast ergens afgetakt. welke bekabeling werd gebruikt?

want je gebruikt een inverter, en daar begint de ellende.
stel dat je 120W nodig hebt, de accu is 12V, je hebt een lange dikke draad. er loopt 10A,
je 50Ah accu kan 5uur lang de TV laten spelen.

we hebben dezelfde setup, alleen gebruiken we nu een dunnere draad die 0.2ohm weerstand heeft over die 5meter.
je hebt nog altijd 120W nodig, maar die 10A veroorzaakt al 2V spanningsverlies zodat de inverter maar 10V meer krijgt.
kortweg zal je 12,5A trekken uit de accu, over de draad valt 2,5V. de inverter krijgt 9.5V en 12.5A.
die 50Ah accu is leeg op 4uur. je bent dus al 20% kwijt
mogelijks begint de inverter hier al te hikken, omdat de spanning te laag gaat.
zolang de motor 14,5V levert, zal het goed gaan, maar als de ECU de laadspanning teruglevert, kan je problemen krijgen.

ik zou beginnen met de spanning te bekijk aan de inverter
1) wanneer alles goed gaat (en vergelijken tussen 2 voertuigen)
2) wanneer het ene voertuig begint te knipperen. als de spanning dan lager is, bekijk ook de accuspanning eens op de accu klemmen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het is met die moderne auto's blijkbaar best een probleem om extra elektriciteitsvoorzieningen in te bouwen. Dit is de zoveelste posting al over oplaadmoeilijkheden.

Maar ook hier geld meten is weten. Als je de fout of het probleem echt wilt vinden tenminste. En daar kan uitkomen dat het gewoon niet simpel gaat. Laatst bleek dat sommige auto's pas gaan laden als er geremd wordt of als de accu spanning te laag wordt. In dit geval wordt de huishoudaccu dus nooit helemaal opgeladen. Oplossing zou hier een software aanpassing zijn in het motormanagementsysteem. Of een tweede dynamo die een volledig losstaand tweede boordnet voed.

Dit zijn dan meteen ook wel weer heel vervelende oplossingen. Er wordt geschreven dat een van auto's een startstop systeem heeft? Dat is meteen al een groot verschil in het accu managementsysteem met een auto die dat niet heeft. Op de zaak hebben wij veel volkswagen upjes waarvan het startstopsysteem is uit gezet omdat de accu's het niet trokken. Er wordt maar twee kilometer per dag mee gereden. En dat is niet voorzien in het accu management systeem.

het enige dat je kunt doen is gewoon meten. Meet de spanning op de dynamo, op de accu, op het voedingspunt van de inverter, En op de andere voedingspunten van de extra belastingen (TV e.d.) en desnoods op de startmotor.

Dat kun je doen met die uber goedkope voltmeters van ali express. Een stuk of vijf zes van deze meters klinkt wat veel maar je kunt dan wel alle problemen zichtbaar maken. En die problemen kunnen dus variëren van rotte(slecht gemonteerde) kabel tot een verkeerd werkend accu management systeem. Het mooiste zou hier een loggingsystem zijn waar alle spanningen netjes op rijtje komen te staan. Vroeger zou een schrijvende meter gebruiken. Misschien een leuk arduino projectje?

Zoals de anderen ook al zeggen is er helaas geen eenvoudige oplossing voor dit probleem. Op deze manier heb ik bij mij in elk geval alle probleem uit het systeem gehaald, waarbij de grootste veroorzaker een ligt geoxideerde kabelschoen was.

Bij de TS gok ik met gegevens die ik nu weet op een te dunne, te lange en misschien slecht gemonteerde of gebricoleerde :z kabel. Maar een verkeerd werkend accumanagement systeem is ook een mogelijkheid.

Add:

Nog even de oude topic van Miedema erbij gezocht. https://www.circuitsonline.net/forum/view/151001/last

High met Henk

Special Member

Hoe zit e.e.a nu aangesloten?

Zitten er nu 2 accu's in, of slechts 1?

Indien 2 accu's:
Staan de accu's parallel of zit er een diode of andere laadregelaar tussen?

Is de start accu nog origineel?

Wat al eerder gezegd is: ga de spanning meten en je komt verder. Doe dit op de start accu, alsmede de huisaccu, mits aanwezig

Het kan zijn dat de diode een te grote spanningsval geeft.
Het kan zijn dat de laadinrichting van de auto door de dealer aangepast moet worden om een grotere capaciteit te kunnen laden.

Zomaar wat gedachten..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
pakster

Golden Member

Dus wat ik ga doen,

Ik ga alles uit meten en zodat ik zien waar/wanneer het probleem optreed. Dan ook eens meten als ik het beter bekabel. Nu dank zij corona kan dit nog een tijdje duren voor ik hier aan kan beginnen...

Hartelijk dank voor alle tips en welk werk ik moet verrichten om (hopelijk) het probleem op telossen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Bevestig aub eens of er nu een extra batterij is, dan wel enkel de reeds aanwezige startbatterij? Ik ben behoorlijk zeker dat het eerste enkel een foutieve aanname van mezelf was. En ik voel me een beetje schuldig omdat ik, als dat inderdaad zo is, meer dan 1 deelnemer op het verkeerde been zou hebben gezet.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord