Quickmill 67 bouwt geen druk op

Dag,
Heb een nieuwe Quickmill 67. Machine bouwt geen druk op als je de piston met koffie gebruikt. Bij gebruiken blindfilter is er wel druk opbouw tot plm 10 atm. Ik gebruik esspresso koffie 7 gram of 14 gram voor 2 kopjes. Wat gaat hier mis?
Wacht een reactie af.
mvrgr,
Henk

Ik vermoed een bedieningsfout, maar welke?
Gebruik espresso koffie, correct gewicht.
Laat machine 30 minuten voor verwarmen.
Wat doe ik verkeerd?

Arco

Special Member

Koffie voldoende aangetampt? (anders krijg je ook te weinig druk)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat doe ik verkeerd?

Koffiedrinken.

Zijn al die koffieautomaten nu ook niet iets voor de koffiecorner? >:)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Daar lijkt het op.
Wel vreemd, is immers bij de supermarkt gekochte koffie.
Dus geen eigen maalsel...

Arco

Special Member

Ik vind de meeste espressomalingen uit de supermarkt te grof, en maal het daarom zelf.
Een optimale espresso loopt in ongeveer 28 seconden door: als het sneller gaat is de maling te grof of niet goed aangetampt.

Je moet ook wel een juist filter gebruiken. Voor 7 en 14 gram moet je ook een 7 of 14 grams filter hebben. (7 gram koffie in een 14 grams filter gaat niet werken)
Als je het filter leeggooit na het zetten moet dat een vrij stevige 'damschijf' zijn, mag geen losse drab zijn.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dag Arco,

Dankjewel voor je reactie!
1 kop 7gr en 2 met 14 gr.
Elk een eigen filtermaat.

Doorloop tijd 25 a 30 seconden.

Maar dan moet de druk rondte 10 zijn.
Dan pas krijg je een lekkere espresso.

Ik kom er nu achter dat de maling van de supermarkt (Perla) veel te grof is. Klopt met de uitleg die jij geeft.

Met een ESE serving van Australian gaat het wel perfect.

Nu ga ik sparen voor een molen van Quickmill!

Groeten,

Henk

Arco

Special Member

Het lijkt zo simpel, maar het maken van een goede espresso is nog een hele kunst... ;) (zeker met een z.g. naakt/drukloos filter)

Hangt af van juiste druk, soort water, fijnheid maling, soort bonen, hoe hard aangetampt. Klopt daar iets niet dan merk je dat meteen...
(aan te weinig of grove crema, te slappe/sterke koffie,...)

Ik kwam er ook pas na een tijdje achter dat veel kant-en-klare espressomalingen te grof zijn gemalen.
Duurde al met al een tijdje voordat mijn espresso er als een echte espresso uit zag... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dag Arco,
Je stelt me gerust!
Ik zal er eens mee gaan experimenteren komende periode.
Ook zal goed gemalen koffie aanschaffen in een echte koffie winkel.
Het was mij bekend dat het kritisch komt om een lekker kopje espresso te maken. Maar dat de apparatuur daar zo gevoelig op reageert valt mij op. Verder is het een degelijke machine die met goed onderhoud toch lang mee kan gaan, zo is mijn indruk.
Bedankt voor je support!
mvrgr,
Henk

benbamm

Special Member

Amaai, best een dure machine...

Als je zo veel geld uit geeft aan een espresso-apparaat lijkt het me best dat je deze 2 zaken doet:

  • Een deftige maalmolen kopen zodat je zelf je bonen kan malen (voorgemalen koffie kopen is NOT DONE want verliest zeer snel zijn aroma!)
  • Cursus espresso maken gaan volgen