24 kleine ledjes

Hey idereen,

Ik wil met de kinderen een project beginnen voor Kerstmis.

Het idee is een kartonnen kerstpyramide te maken met een basis van 10 op 10 centimeter en een hoogte van 20.

Hier maken we dan gaatjes in om 24 (witte of rode) LEDs van 3mm in te plaatsen.
Het hele ding moet dan werken als een lichtsnoer dat je voor de feestdagen aan je raam hangt en op batterijen werkt. Die werken meestal met 2 of 4 AA batterijen.

Mijn vraag is of iemand weet of die LEDs in serie of parallel staan, of hoe het schema van z'n lichtsnoer er uit ziet. Daar zou ik al veel hulp aan hebben.

Alvast heel erg bedankt!

Filip

Ik zou ze in serie zetten. Veel makkelijker met bedraden.

Maar rode leds vragen ongeveer 1.8 Volt per stuk. Met 24 in serie wordt dat dus 43 Volt. Dus dan heb je wel een boost convertertje nodig om dat uit die batterijen te halen.

Witte leds vragen 2.8 Volt. Dus dan wordt de spanning nog hoger (67 Volt). Dan kun je misschien beter 2 strings van 12 doen.

De kerstlampje op batterijen die je overal ziet werken meestal met de leds parallel. Die hebben heel dun draad, de plus van de batterij gaat dan naar het begin van de string, en de min gaat via de andere kant. Zo krijgen alle leds dezelfde spanning.

Gezellig projectje hoor. Er zijn meerdere mogelijkheden inderdaad.

Je kan het doen zoals in bijgevoegd schema. Dat lijkt me wel 'kids-proof'.

Als de LEDs te fel branden, dan kan je een potmetertje van 1 kOhm in serie met de batterijen toevoegen.

[Bericht gewijzigd door kojazz op vrijdag 6 november 2020 23:24:26 (43%)

Thevel

Golden Member

Het begint met aanschaffen van zuinige leds!
Er zijn leds die al heel veel licht geven bij slechts 1mA.
Elke led krijgt een eigen weerstandje en je zet ze gewoon allemaal parallel en sluit het aan op 2 AA batterijen.
De stroom van de hele keten is dan 24mA, een dag of 5 kunnen ze dan wel branden.

Edit/
Een tijdje geleden heb ik deze set gekocht.
De rode, witte en blauwe leds geven veel licht bij 1mA en zijn dus zeer geschikt.
Er zitten ook groene en gele in de set maar die hebben fors meer stroom nodig en die kun je beter niet gebruiken voor de toepassing.

Hey,

Heel erg bedankt voor de antwoorden!
Ik weet dat serie net iets makkelijker is dan parallel, maar ik denk toch dat ik met de tweede optie aan de slag ga. In dat geval zijn 2 AA batterijen genoeg om alle LEDS van 15 mA te voorzien en hoef ik niet met convertors of 3 9V batterijen te werken. Het zou namelijk fijn zijn om alle batterijen in een klein doosje met schakelaar te kunnen stoppen.

Tenzij ik dan een weerstand bij elke LED moet plaatsen?

Officieel moet er bij elke led een weerstandje, maar dat zou ik hier niet doen. Zo spannend is het allemaal niet.

Schema zou zo kunnen worden:

Je kunt dan zoveel leds toevoegen als je wilt.

Een weerstand van 47 Ohm beperkt de totale stroom op 20 mA. Dan heb je 1 mA per led.

Voor witte leds kun je beter een lagere weerstand nemen, of zelfs de weerstand weglaten.

Let wel op de speciale manier van aansluiten. Daar heeft iemand goed over nagedacht. De draad heeft namelijk ook weerstand, en hoe verder je naar rechts gaat, hoe minder stroom er in de plus-draad loopt, maar juist des te meer in de min-draad. Zo krijgen alle leds dezelfde spanning.

PS, Dat werkt alleen als alle leds van hetzelfde type zijn. Anders krijg je alleen licht uit de leds die de laagste spanning vragen.

De 2 lichtsnoeren die ik hier heb zijn alle 2 parallel geschakeld. 1 met 2 AA batterijen, 3v dus en 1 met 3 batterijen, 4,5v dus. Alles is perfect doorschijnend en je kan dan zien dat er niets van weerstanden tss staat. Dwz dat de ledjes een bepaalde specificatie hebben met respectievelijk een werkspanning van 3v en 4,5v. Dus ofwel zoek je een led die aan bv 3v specificaties voldoet met een Vmax van 3,2v want een volle batterij geeft net iets meer en je wil de boel niet stuk laten gaan. Ofwel plaats je een weerstand. Wel oppassen. Een 1mA led is ok. Maar een 20mA led slikt al gauw een halve ampere als je er 24 van parallel schakelt. Dan gaan je batterijtjes niet lang mee vrees ik en de voorschakelweerstand moet dan ook navenant zijn waardoor de woonkamer wat sneller opwarmt ;-) (1watt) Dus ik zou 1mA 3,2v ledjes zoeken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

als je ijzerdraad gebruikt en je hebt wat meters, dan heb je vanzelf al een weerstand in gebouwd zitten.
houd eens een magneet tegen je 'transparante' draad

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Alles is perfect doorschijnend en je kan dan zien dat er niets van weerstanden tss staat. Dwz dat de ledjes een bepaalde specificatie hebben met respectievelijk een werkspanning van 3v en 4,5v

Zoals diverse anderen al zeggen werkt de bedrading hier als weerstand.

Weerstandsdraad? Interessant. Had ik niet verwacht dus enkele metingen zijn gevolgd. Het lampklustertje van 4,5v. Met 3 nieuwe batterijen. 3,42v aan de batterijklemmen gemeten. Bizar. Gedubbelcheckt. Het ding blijkt 1A te slikken dus het komt door de stroomafname. Het uiterste ledje dan maar gemeten. Daar komt 2,960v op toe. Ohmse waarde vd draad naar de batterijklemmen: 2x0,2ohm.
Straks eens meten met nog andere batterijen en aan het eerste ledje ipv het laatste. Benieuwd.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Heel erg bedankt iedereen voor alle info.

Ik denk niet dat ik ijzerdraad ga gebruiken, de kabel moet namelijk flexibel zijn om in de kerstboom te kunnen proppen.

Zijn we het eens over het schema van deKees? Dat lijkt me een heel gemakkelijke opstelling.

Ik vind ledjes van die bij 1.8 volt 2mA verbruiken, volgens de gegevensbladen. Dat lijkt me al iets redelijker.

Ik heb (dank u, internet) de berekening in bijlage gemaakt, ik ga er van uit dat deze klopt?

Arco

Special Member

Zo'n lichtjessnoer op batterij zit bijna altijd een driver ic in, gebruik van het snoer als weerstand zie je niet meer...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Ik heb 24 rode identieke leds (zie mijn vorige post) op een breadboard geprikt en allemaal parallel aangesloten op 3V met een 47Ω weerstandje zoals @deKees al voorstelde.
En dat gaat prima zoals op de foto te zien is, op de foto branden de leds op 3V.
De leds branden allemaal hetzelfde, er is geen verschil in lichtsterkte te zien.

Wat meetresultaten:
2,2V - 10mA
2,5V - 17mA
2,7V - 20mA
3V - 26mA
3,2V - 30mA

Zelfs op 2,2V branden de leds nog steeds goed zichtbaar maar geven uiteraard een stuk minder licht dan op 3V.

EricP

mét CE

@EricN: volgens mij zit er aan de schakelaar een klein SMD weerstandje.

Driver IC? Huh? Weet je wel niet wat dat kost!?

Verder heb ik heeeel vroeger wel eens een '12V LED' gehad. LEDs waren toch nog redelijk nieuw. En deze had danwel een weerstand, danwel iets 'driver achtigs' ingebouwd (dat laatste zal wel niet). Nooit een datasheet van gezien. Kwam destijds van de locale onderdelenboer af.

Voor wat betreft LEDs parallel... Tsja... ach... als ze redelijk hetzelfde zijn en er worden geen eisen gesteld aan levensduur / bedrijfszekerheid... Tsja... Alles kan. Ik zou het zo niet maken. Ook niet als de bedrading een stuk eenvoudiger wordt.

Arco

Special Member

In die kerstslingers zitten ze meestal om en om antiparallel. Dan kunnen ze met pwm en ompolen allerlei effecten maken met maar 2 draden zonder extra kosten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heel erg bedankt, iedereen!

@Thevel, ik denk dat 10mA dan wel voldoende gaat zijn, misschien zelfs nog minder. Ik had een iets subtieler effect voor ogen :)
Zoals je zei, 1 of 2 mA zal al wel voldoende moeten zijn.
Bedankt dat je je LEDjes wilde riskeren voor mij.

@deKees, jij ook bedankt, ik had niet op een beter schema kunnen hopen!

Iedereen alvast prettige feestdagen en wens me veel succes!
Filip

Thevel

Golden Member

Bedankt dat je je LEDjes wilde riskeren voor mij.

Ik riskeer niks, de leds hebben geen hoge stroom gehad, die zijn nog prima en kunnen weer terug hun bakje in. :)

High met Henk

Special Member

Bedenk wel dat je batterijen geschat ca 10 uur meegaan...

700 mAh

Uitgaande van de 35 mA zit je na 10 uur op 50% ontladen, maar verwacht dat het wel de max is.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Thevel

Golden Member

700 mAh?
Een beetje goede AA batterij zit tussen de 2000 en 3000mAh.
Of bedoel je een 9V blokje...

[Bericht gewijzigd door Thevel op zaterdag 7 november 2020 18:32:12 (18%)

Hey Henk,

Zoals Thevel zegt, ik heb er idd van 2400mAh. Misschien steek ik er oplaadbare AA's in :)

@EricP geen smd. Kan ook niet bij 1A en een gemeten 0,2ohm. Echt chinese rommel maar de winkels liggen er vol van.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
High met Henk

Special Member

@thevel & ts:

Beter bewust beetje laag ingeschat en verwachtingen temperen ipv overschatten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Geinig... Ik heb een jaar of 3 terug iets soortgelijks gehad. Dat moest 20 minuten mee (dat is gelukt, klein stukje toneel). Daar zat - als ik jouw foto even als basis neem - een weerstandje tussen het middelste en rechter pootje. En dan de 'afgaande' op het rechter pootje.

Blijkbaar kon zelfs het weerstandje nog weg bezuinigd worden!

@EricP haha, idd ik stond ook versteld. De batterij gaat direct naar 1.2v wegens de stroom. Niet echt bepaald zuinig maar wel gezellig, hahaha. Nog 37 batterijen te gaan voor de stock hier op is. Een dag of 2 dus ;-). (Ik ga er toch en weerstandje tussen lassen hoor.)

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 7 november 2020 19:53:28 (11%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Kwestie van dunnere draad gebruiken. Koper is duur en het mag best een paar ohm meer zijn. :)