Led spots dimmen schakelaar

Beste allemaal,

Ik wil led spots aan laten gaan via een schemerschakelaar. Hier tussen komt een dimmer die ik met pulsdrukker bedien. Eigenlijk moeten ze gewoon aangaan op de laatste dimstand via de schemerschakelaar en als ik dan onder de veranda zit wil ik ze als ze aan springen kunnen dimmen met de drukker. Kan dit? Of houdt de drukker tegen dat ze aanspringen omdat dit toch een soort schakelaar is?

Wat is het merk en type van de dimmer die je via pulsdrukker bedient.

Heb ernog geen gekocht dus ben er nog vrij in. Dacht zelf aan een eltako. Viel mij net het volgende in:

Als ik na de schemerschakelaar een klik aan klik uit schakelaar zet in de ene stand krijgt die stroom van de schemerschakelaar en in de andere stand constant. In de stand van de schemerschakelaar kan ik dan een simpele draaidimmer tussen de lampen zetten. Een keer goed ingesteld en deze gaat aan. In de stamt van de constant kan ik dan een klik aan klik uit dimmer. De schakelaar en dimmer kunnen dan met afstandsbediening bedient worden. Is dit gedachtespinsel haalbaar?

[Bericht gewijzigd door gerry185 op zondag 8 november 2020 09:54:41 (72%)

Een schemerschakelaar in serie een "standaard" dimmer en vervolgens de ledverlichting zal wel gaan werken. Met de dimmer klemko d-paf 200 heb ik dit wel eens gemaakt en dit werkt prima. Al was de schemerschakelaar dan een bewegingsmelder, maar dat zal niet uit moeten maken. Of dit met eltako gaat werken vraag ik me af. Ik weet niet of het geheugen dan bewaard blijft. Je zou ook het potentiaalvrij contact van de schemerschakelaar tussen de dimmer en lamp kunnen opnemen. Mogelijk werkt dit bij de eltako, maar hier heb ik geen ervaring mee.

Zoals gezegd staat en valt deze oplossing met het wel of niet onthouden van de laatste dimstand. Daaraan moet je gekozen dimmer voldoen. Een analoge druk/draai dimmer doet dit vanzelfsprekend mechanisch.

[230V] —- [schemerschakelaar] —- [dimmer met geheugen] —- [spots]

Misschien als je de uitgang van de eltako schakeld met de schemerschakelaar. Dan behoud de eltako zijn spanning en blijft het geheugen mogelijk behouden. Denk dat dit wel een kwestie van proberen is. Mechanische draaidimmer zal sowieso werken.

Beste,

Dank jullie wel duidelijk! Bestaat er ook iets als een wisselschakelaar op afstandsbediening of kan dit ook geschakeld worden met een relais? Met andere woorden kan ik schakelen tussen de schemerschakelaar en de constante spanning?

Alvast bedankt!

Sine

Moderator

Ik heb ooit zoiets gebouwd, dat was inderdaad een standaard (draai) dimmer die overbrugd werd door een bewegingsmelder, dat werkte prima.

Als je met 'slimme' dimmers gaat werken kun je met die constructie allerlei problemen verwachten.

Mijn huidige oplossing is een setje zigbee lampen en een ditto bewegingsmelder. Dat scheelt een hoop zooi tegen de muur ;)

Beste Sine,

Hoe zou ik deze moeten overbruggen/aansluiten? Toevallig een schemaatje?

Thanks alvast!

@thijs1983, de rood getekende schakelaar is de dimmer? Lees ik je tekening dan juist. Toch ff een dubbel check...;)

Met die rode schakelaar bedoelde ik potentiaal vrij contact schemerschakelaar. Geen garantie dat dat werkt. Een schemerschakelaar in serie met een "standaard" dimmer met draaiknop geeft meer garantie op succes.