24 kleine ledjes

Ok, een kleine update.
Ik heb beslist om witte LEDs te kopen. Die gaan op een Vmax van 3.2V en 20mA en passen het beste bij ons project.

Ik weet ook dat LEDs niet op hun max voltage hoeven te werken. Thevel zei het al, het begint met zuinige LEDs. Iemand een idee hoe ik bereken (ik wil iets bijleren) hoeveel weerstand ik moet gebruiken om die witte LEDs zo zuinig mogelijk te maken, en hoe laag ik kan gaan met een standaard wit LEDje (in het schema van deKees)? Het gegevensblad is nergens te vinden, zowel op Amazon als op de website van de verkoper.

Vaag, geen linkje naar het product?

20mAx24 is een halve ampere.

Minder licht geven is een subjectieve zaak. Dat ga je in geen datasheet terug vinden. Ga je proefondervindelijk moeten ontdekken denk ik.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ah, de lampjes van thevel. 100ohm 5watt zou je kunnen proberen maar dan krijg je veel minder licht. Je zou kunnen proberen 2 in serie op 3v. Dus 2 in serie en dat 12 keer parallel. In ieder geval wordt het een subjectieve zaak. Wat is zuinig maar toch nog genoeg licht? Voor iedereen anders.
@thevel: kun jij proberen gezien je over dergelijke beschikt?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Witte leds vragen al 2.8 Volt. Dat zit al heel dicht bij de 3.0 Volt uit 2 batterijen.

Dus dan zou ik zonder weerstand werken. De batterij heeft al een eigen weerstand, en de draad ook. Dat zal wel voldoende zijn.

PS
"zo zuinig mogelijk" klinkt makkelijk maar het hangt er vanaf.
Hoe hoger de weerstand, des te zuiniger wordt het. Daar zit geen limiet aan, maar op een gegeven moment wordt de hoeveelheid licht zo klein dat je het niet meer kunt zien met je ogen.

Moderne leds geven nog zichtbaar licht bij een paar micro-amps.

En de spanning van de batterij en van de leds liggen niet exact vast. De batterij zit ergens tussen 2.5 en 3.5 Volt. De leds ergens tussen 2.5 en 2.9 Volt.

De weerstand berekenen je door het spanningsverschil (batterij - led) te delen door de gewenste stroom. Maar allebei de spanningen zijn ook weer afhankelijk van de stroom, dus eigenlijk valt er weinig te berekenen als het spanningsverschil zo klein is.

[Bericht gewijzigd door deKees op zondag 8 november 2020 00:15:54 (63%)

Gaat idd prima werken maar ik leidt uit TS zijn reply af dat hij wil "dimmen" om zuiniger met stroom en licht om te springen. Mss lees ik het verkeerd. Ik vermoed eerder een experimenteel onderzoek gezien de subjectiviteit vd vraag.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Daar hebben jullie wel gelijk in. Het is subjectief. Ik zal een set weerstanden kopen en zien wat het beste werkt. Bedankt voor de input!

Thevel

Golden Member

Op 7 november 2020 23:39:08 schreef EricN:
Ah, de lampjes van thevel. 100ohm 5watt zou je kunnen proberen maar dan krijg je veel minder licht.

5 Watt? Er valt nauwelijks spanning over de weerstand en er loopt hooguit 30mA.
Een gewoon 1/4W weerstandje is ruim voldoende.

Je zou kunnen proberen 2 in serie op 3v. Dus 2 in serie en dat 12 keer parallel.

Dat is de zuinigste oplossing!
Een probleempje... de leds branden dan niet...

om een weerstand te berekenen( zijn zat tools te vinden als je googled).

spanning van je accu 3.0V
spanning van je led 1.6-1.8V (rode). die spanning verschilt tussen elke led. de ene kan 1.6V zijn, de andee 1.8V. de fabrikant garandeerd dat ze allemaal tussen 1.6 en 1.8V zitten bij hun opgegeven stroom (meestal 20mA voor een kleine led)

de overige spanning valt over de weerstand dan.
de weerstand bepaald de stroom.
R = U / I
als jij dus 5mA wil, en er staat 1.4V (we nemen de laagste spanning over de led omdat we een lage stroom hebben) over de weerstand.
1.4V / 0.005A = 280ohm weerstand.

wil je 1mA gebruiken, dan is dat
1.4V / 0.001A = 1400ohm.
nu bestaan beide weerstanden niet. als je de eerst volgende hogere weerstand neemt, zal stroom nog iets lager uitvallen. neem je de eerstvolgende lagere weerstand, is de stroom hoger. jij kan alle richtingen uit.

maar zou je met de max van 20mA werken, dan MOET je een hogere weerstand nemen zodat je binnen u max 20mA blijft.

inbovenstaande geval zou je dus 270 of 300ohm kunnen nemen voor de berekende 280.
en 1K2-1K5 voor de 1400ohm weerstand.

als je met witte leds gaat werken, kan je misschien beter op 3x AA batterij gaan.

immers gaat een AA batterij van 1.5V naar 1.1V. 2 in serie is 3.0V naar 2.2V.
die witte leds gaan volgens mij niet meer oplichten onder de 2.5V, dus je verlichting gaat uit als je batterijen ongeveer half leeg zijn.
zeker als je herlaadbare neemt (1.2-0.9V) gaat het nooit werken.

met 3 batterijen zit je tussen 4,5 en 3,3V, en met herlaadbare zit je tussen 3.6 en 2.7V.

of je gaat eens de richting uit van een herlaadbare li-ion (bv 18650).
dus zit tussen 4.2 en 3.0V.
https://www.batteryequivalents.com/images/18650/protected-18650-battery.jpg

en bijhorende lader
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61TH-He0g-L._AC_SX425_.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@thevel. 2 in serie had ik ondertussen ook geprobeerd en gaat idd niet.
Wat de weerstand betreft heb ik idd een rekenfout gemaakt
Ik had je 2.2v 10mA gezien dus i²R=0.24²x100=5,... Maar bij 100ohm is de stroom veel lager dus dat gaat niet op. Of gaat TS een weerstand bij elke led plaatsen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Anoniem

Op 7 november 2020 16:21:03 schreef Thevel:
[bijlage]

Ik heb 24 rode identieke leds (zie mijn vorige post) op een breadboard geprikt en allemaal parallel aangesloten op 3V met een 47Ω weerstandje zoals @deKees al voorstelde.
En dat gaat prima zoals op de foto te zien is, op de foto branden de leds op 3V.
De leds branden allemaal hetzelfde, er is geen verschil in lichtsterkte te zien.

Vreemd, tot kort geleden vloog men je hiernaar de keel als je zoiets durfde te beweren. Met vette koeien van rode letters: 'leds zijn strooomgestuurd..'

Ik ben zelf ei zo na op de brandstapel beland :-)

Sine

Moderator

Ooh, die "puristen" zijn er nog steeds.

Maar sinds 1970 is het productieproces van leds toch wel iets stabieler geworden ;)

Thevel

Golden Member

Op 8 november 2020 14:38:41 schreef Sine:
Maar sinds 1970 is het productieproces van leds toch wel iets stabieler geworden ;)

Idd en de gebruikte leds zijn van dezelfde fabrikant, komen uit dezelfde doos en zijn waarschijnlijk ook uit dezelfde batch.

Op 8 november 2020 08:05:04 schreef EricN:
Of gaat TS een weerstand bij elke led plaatsen?

Nee, in geen geval. Daar ga ik geen plaats voor hebben in het kerstboompje.
Vergeet niet, het is meer een kerstpyramide van 10 op 10 en 21cm hoog. Ik wil alle elektronica, exclusief batterijhouder, intern plaatsen. Het gaat sowieso al duwen zijn.

Ik heb de LEDs besteld, samen met een set weerstanden, dan kan ik zelf een beetje experimenteren.

Voor het solderen, heb ik daar soldeervloeistof voor nodig? Ik ga ervan uit van niet?

Thevel

Golden Member

Gewoon goede tin met harskern nemen, dan heb je geen soldeervloeistof nodig.

Edit/
Neem ook geen loodvrij soldeer of je moet zeker weten dat je soldeerbout of soldeerstation daar voor geschikt is.
Persoonlijk vind ik loodvrij kl... solderen.

[Bericht gewijzigd door Thevel op zondag 8 november 2020 16:51:59 (52%)

Hoe weet ik of mijn soldeerstation geschikt is voor loodvrij soldeer?

Loodvrij soldeer werkt niet fijn.
En heeft een iets hogere temperatuur nodig. Kun je meestal instellen.

Dat lukt met die ik besteld heb. Nog eens bedankt iedereen voor de hulp!