HP x23LED monitor geeft geen beeld meer

Beste leden,

Mijn HP x23Led monitor geeft plots geen beeld meer, heeft altijd goed gewerkt en ineens op een avond begon het beeld aan en uit te knipperen. Heb de pc gereset en kreeg daarna helemaal geen beeld meer en het blauwe power led knippert alleen, alsof het scherm wel wil opstarten maar niet kan opstarten.

Wat ik al geprobeerd heb;
-andere ingang geprobeerd met VGA kabel aangesloten i.p.v. DVI kabel, geen beeld, blauwe led knippert

-een ander beeldscherm geprobeerd op mijn pc, wel beeld, geen problemen

-de HP monitor op een andere pc aangesloten met zowel VGA als DVI, geen beeld, blauwe led knippert

-de HP monitor losgekoppeld met alleen de voedingskabel aangesloten, geen beeld, blauwe led knippert.

-de zaklamp bij het beeldscherm gehouden zowel losgekoppeld en gekoppeld aan de pc, als ie gekoppeld is licht het beeldscherm voor minder dan 1 sec heel eventjes op en dooft weer, maar geen bureaublad of logo zichtbaar

-de externe voeding gecontroleerd (betreft DVE DSA-36W-12 30 B), geeft een solide 12,2 Volt af

-inwendige inspectie, geen gekke dingen gezien, had 1 of meerdere defecte condensators verwacht maar zien er nog goed uit, bovenkant niet bol en zien er schoon uit

-en als laatste op internet rond gespeurd maar ik kom er niet meer uit.

iemand die tips of ideeën heeft zijn heel erg welkom :)

PS. ik ben best wel handig met een multimeter en een soldeerbout

ik heb een vermoeden dat één van de lampen of de inverter van de backlight stuk is.
normaal zal je ergens een hoogspanningsdraad zien, trek er eens eentje los en kijk of het scherm dan wel start.

op het werk hadden we een scherm met 2 lampen waar 1 stuk is. het scherm startte op en gaf instant een oranje led en ging uit.
defecte lamp losgetrokken, hadden we 5sec beeld voor die uit ging. dan heb ik een externe CCFL lamp in geplugged en het scherm bleef draaien. die lamp hebben we dan los in de achterkant gelegd en het scherm zo nog jaren verder gebruikt.

als het de inverter print is die kapot is (kleine transfo ofzo) wordt het solderen.
kijk daar vooral eens naar de condensatoren. die zijn klein, zitten op een warme plaats en gaan snel kapot.
zo zien die transfo en elco's eruit op de inverter
https://lh3.googleusercontent.com/proxy/WTR7gnAZCu1hqEbwS1RC76hWwxMkmKRnNOEssvmC3gek4M5zVRCFtDin7HWfz7rVQd6E5GInCNzXHyI5p0p12VSeJlrIPh7Ph1-xLNY

en zo ziet de CCFL lamp eruit (die zit in het beelscherm maar dat kabeltje komt er ergens uit)
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB18q9wKeGSBuNjSspbq6AiipXam/1PCS-5-7-inch-LCD-CCFL-Backlight-with-Cable-For-SX14Q001-SX14Q002-SX14Q003-SX14Q004-SX14Q005-SX14Q006.jpg_Q90.jpg_.webp

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Een CCFL inpluggen zal niet werken, het betreft hier (schrijft de TS) een LED monitor.
Ik vermoed dat het om een probleem in de voedingsspanning gaat, kan de ext. voedingsadapter of een of meer van de in de monitor opgewekte voedingsspanningen zijn. De TS schrijft nl. dat niet alleen de backlight kort oplicht en dan op zwart gaat, maar dat hij ook geen beeld ziet als hij daarna met een zaklamp op het donkere scherm schijnt.

@TS: heb je de door de externe voeding afgeleverde spanning gemeten onder belasting (aan de monitor aangesloten)? Onbelast kan die spanning best in orde zijn, maar als de monitor eenmaal is aangesloten compleet inzakken.
Ik heb iets dergelijks in het verleden meegemaakt met de externe voedingsadapter van een router. Onder belasting zakte de afgegeven voedingsspanning in van 5V naar ong. 2V, waardoor de router niet meer wilde opstarten. Oorzaak bleek een rotte 2200uF elco in de adapter te zijn, na vervanging werkte de router weer perfect.

[Bericht gewijzigd door re-atari op zaterdag 7 november 2020 10:51:29 (84%)

Er zitten maar 3 printplaten in 2 kleine en 1 lange smalle, een driverboard, een mainboard en aan de bovenkant de lange smalle printplaat. ik vermoed dat er iets is met de driverboard.

Heb net mijn eerdere antwoord gewijzigd/aangevuld, zie dat je ook al had geantwoord.
Plaats eens foto's van boven en onderzijde van die prints, als je gelegenheid hebt?

Ik ga nu foto's maken en uploaden. en ik ga ook meten wat de spanning is als de monitor is aangesloten. maakt het trouwens uit als ie alleen op het netstroom zit of ook aangesloten op de pc?

Heb net de voedingspanning gemeten met de voedingskabel aangesloten maar niet aangesloten op de pc, Voltage fluctueert tussen de 11,8 en 12 Volt op de stekkerpinnen

Hoe meet F801 op foto 2/6? Helemaal rechts

Zeer waarschijnlijk is gewoon je led strip kapot. De leds kunnen zelfs allemaal zelfs nog wel goed doormeten, maar als je de spanning goed meet naar de ledstrip en niet fluctueert dan is gewoon je ledstrip toe aan vervanging. De leddriver is beveiligd tegen kortsluiting van de leds dus als er een kapot gaat (in sluiting danwel te verstaan), dan gaat deze in beveiling (protectie). Meet elke led door met diodeschakeling, soms gaan deze ook licht branden met de stroom die er dan door gaat. Zo kan je zien of ze nog goed zijn, als de waarde onderling teveel afwijkt (of doorlaat) zijn ze toe aan vervanging. Maar edge leds worden ook erg heet als je de backlight max hebt staan en dan is er soms los contact van de leds als ze warm worden (had ik laatst bij een LG strip) terwijl ze wel goed individueel meten. Dan moet je ze opnieuw solderen, maar dat lukt eigenlijk niet goed met side edge ledstrips.

*hier heb ik geen app voor nodig

@Mahsjong als ik de monitor gewoon aangesloten heb op het netstroom en ik meet over F801 heb ik geen spanning of heel even heel erg laag tussen de 0,01 en 0,04 Volt voor een paar seconden

@Bart64 ik neem aan dat de led strip bovenaan zit bij die lange smalle printplaat? is zo'n led strip makkelijk te vervangen?

Hoe bedoel je je meet over F801? Je kan met een multimeter de continuiteit meten of met zwart op ground of de spanning aan beide kanten hetzelfde is maar niet met zwart en rood aan beide kanten

Edit: ik heb de continuïteit gemeten over F801, in de piepstand en hij geeft een solide piep dus F801 is oke

Op 7 november 2020 11:48:22 schreef Bart64:
Zeer waarschijnlijk is gewoon je led strip kapot.

In dat geval zou de TS beeld moeten zien als hij met een zaklamp op het scherm schijnt, en dat was volgens zijn startpost niet het geval. Het is best mogelijk dat een of meer LED's stuk zijn, maar dat zal niet het enige defect zijn. Het vervangen van LED's of LEDstrips is erg veel werk, het beeldpaneel moet dan geheel worden gedemonteerd.

De TS verder schrijft verder, dat de voedingsspanning die de adapter afgeeft niet instort als die op de monitor is aangesloten. Ik vermoed daarom dat er iets mis is met een of meer van de voedingsspanningen die op het mainboard worden opgewekt. Als ik het goed zie, zitten er 2 stuks 3-potige 1117 spanningsregelaars (U701/702 en U703/704) op het mainboard. Die begeven het nog wel eens, maar het is zeker niet gezegd dat dat hier ook het geval is.

Ik zou het foutzoeken methodisch aanpakken, en starten met het doormeten op sluiting van voor de hand liggende componenten, zoals de 4 diodes (D703/704/707/708) en 3 zenerdiodes (ZD701/702/703) op de achterzijde van de print en de zenerdiode (ZD801) op het kleine printje. Als die goed zijn, zou ik vanaf de voedingsconnector op het mainboard de route van de 12V voedingsspanning volgen en aan de componenten op die route metingen verrichten.

maartenbakker

Golden Member

Makkelijkst is om bij het begin te beginnen.

Onbelast zwabbert de voeding, dat is een van de hints dat je daar begint. Hoeft niets te betekenen maar kan wel. Je kunt een andere voeding proberen (makkelijkste en betrouwbare test). Je kunt ook met alles aangesloten en de monitor in knipperende toestand de uitgangsspanning meten. Ik denk dat die op de ferrietkraal naast de stekerbus voor de voeding te meten is, zwarte pen aan de massa.

Als je nu opeens minder dan 12V hebt of hij zwabbert harder -> voeding vervangen.

Als hij netjes 12V blijft ga je meten wat je op de spanningsregelaars boven de VGA ingang hebt. Als dat ook netjes is, dan laat je het mainboard even en zou je op de LED-driver verder kunnen meten.

Ik denk dat als je spanning op F801 hebt, ook weer naar massa gemeten, de makkelijkste tip die van Bart64 is: meet de uitgangsspanningen. Als je ze kunt vinden eerst nog de inschakel- en protectiesignalen

P.S. Een schema zou makkelijk zijn, maar is misschien niet onder HP te vinden. De fabrikant is zo te zien TPV, bouwjaar rond 2010. Je zou willekeurige 23" monitoren rond die tijd kunnen opzoeken. Begin bij AOC (huismerk van TPV) of Philips, die haalden 90% van de monitoren bij TPV vandaan. Bij willekeurige andere merken 50% kans op Qisda, 50% kans op TPV. Nouja, in de praktijk iets minder maar de monitorenmarkt is wel ongeveer zo verdeeld als je de Koreanen en Chinezen even vergeet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Haal eens de leddriver voedings (lint) kabel naar t scherm los. Als de monitor dan wel aangaat en de led niet meer blijft knipperen weet je dat t de ledstrip in het scherm is. Die kan je vervangen . Wees erg voorzichtig met het andere langwerpige printpaneel dat de tcon board is en de flexibele aanhechtingen naar t losse lcd panel,die zijn zeer kwetsbaar en scheuren zo door, dus leg t panel met de losse tabs niet plat op de tabs eronder zodat ze extra platgedrukt worden. Dan de ledstrip eruit halen zit er vaak opgeplakt en dan alle leds controleren of beter met een led testen. Als de ledstrip goed is kan de software ook corrupt zijn in de eprom. Dat gebeurt best wel vaak met monitoren en televisies. Als er een 8 pin eprom chip op zit met 24/25xx kan je ook dit soort rare storingen hebben, alle componenten zijn dan vaak goed en is het dus een software probleempje in deze chip. Die kan je dan herprogrammeren met een usb eprom /flash programmer in je pc en de goede bin file er met software via je pc er opnieuw in flashen.

*hier heb ik geen app voor nodig