Draairichting pottenbakkersschijf

Goedemorgen,
Wij willen graag de draairichting van onze elektromotor veranderen, maar zien niet hoe we dat kunnen doen.
Ik heb een paar foto's bijgevoegd. Het gaat om een oude elektromotor van VEB elektromotoren DDR/GDR
Graag een tip. De bruine en blauwe draad hebben we al gewisseld maar daardoor veranderde de draairichting niet.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dag Lambiek,

Bedankt voor je reactie. Het schema had ik ook online gevonden, maar praktisch weet ik dan nog niet wat ik moet doen. Ik zie drie draadjes uit de motor omhoig komen maar herken daar niet een bepaalde kleur aan. De draden aan de bovenkant wisselen lijkt dus geen effect te hebben.
Kan jij praktisch zien wat wij kunnen doen?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik vermoed....
Het grijze snoertje, daarvan zit de blauwe draad onder, die moet naar het midden.
Proberen

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

De blauwe draad 1 positie opschuiven

-edit- toet was sneller ;)

Dan leg je de nul aan de andere kant van de condensator, en zal het veld andersom draaien.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 23 oktober 2020 16:49:38 (57%)

Ja!!! Hij doet het! Suoerbedankt allemaal!?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

<deleted>
Laat maar, ik dacht dat je de motoraansluitingen onderin verlegd had (op het verkeerde been gezet door de 2-de post van ROTTO).

[Bericht gewijzigd door henri62 op zaterdag 24 oktober 2020 13:35:23 (27%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Probleem!
Toen we alles weer in elkaar gezet hadden en de machine aanzette draaide hij gewoon weer rechtsom.
Blijkbaar was er wel een momemt waarop hij de wisseling van de draden de richting liet veranderen, maar heeft daarma weer de gebryikelijke richting gekregen.
Wat kunnen we nu nog doen?

Condensator is dan waaraschijnlijk versleten. Nieuwe condensator plaatsen en nogmaals proberen.

Ben je wel zeker dat er geen draden tegen elkaar liggen en alles goed vast zit wat bedrading betreft?

Als je hem een slinger de goede kant op geeft en dan aan zet draait hij dan wel goed?

Ja, hij doet het even op het moment dat we de draden wisselen, maar na 30 seconden draait de richting weer terug.

Ja, als ik hem al een slinger geef, dan blijft hij in die richting draaien

Dan zou ik even een nieuwe condensator aanschaffen. Dat is die aluminium bus aan de zijkant waar Bosch op staat. Voltage en Capaciteit staan erop als het goed is (V en uF).

Betekent dat dat de condensator stuk is?

Bij een elektronicazaak neem ik aan? Niet bij de gamma?

Hartelijk bedankt! We gaan erachteraan!

vergeten

Golden Member

Om de minuut (3 x in een minuut!) reageren op jezelf met een zinnetje, wat onzinnig, het is hier geen chatbox!
De editknop al ontdekt? :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.