Plantje verlichten

pa3gws

Golden Member

Hallo iedereen.
Heeft iemand een idee wat voor led's ik kan gebruiken om plantjes binnenshuis te laten groeien?
Het gaat om gewone kruiden plantjes zoals Bieslook, Peterselie en aanverwante.
In de zomer hebben we die altijd op het balkon staan maar in de wintertijd doen diet het buiten niet.
Nu wil ik in de keuken een hoekje maken voor die plantjes maar bij het gewone licht leven die niet echt lang.
Dus wil ik ze verwennen :-) met beter licht iemand een suggestie.
Het moet natuurlijk wel op zeer kleine schaal zijn.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Goedkoop en toch voldoende licht (6000 Kelvin: goed voor je plantjes), zoiets:
https://www.ledlichtdiscounter.nl/led-batten-60cm-20w-6000k.html
Tijdschakelklok erbij, en klaar.

[Bericht gewijzigd door henkg op zondag 8 november 2020 07:16:03 (14%)

mel

Golden Member

Zeker weten dat het geen andere plantjes zijn? >:) :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Haaaajjjj,

Passende verlichtingssystemen hebben ze toch gewoon bij de GrowShop??!

electronono

Tidak Ada

Golden Member

Het blauw-gele woonwarenhuis biedt sets met acceptabel licht, dat de rumte niet op een soort bordeel laat lijken.
Wij hebben vorig jaar een vergelijkbaar systeem bij de Aldi gekocht, voor een prijs die zelfbouw onzinnig maakt. We kweken er onze ‘cabe rawit’ (birds eye pepers) in en dat gaat uitstekend.

Voor de kas achter in de tuin hebben we van die ‘hoeren verlichting in bouwlamp behuizing’ via Ali of Banggood aangeschaft; dat zien alleen de buren >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pa3gws

Golden Member

Dat van het warenhuis is misschien wel iets.
Ik zoek iets kleins om gewoon 2 of 3 kruidenplantjes in leven te houden.
@mel het zijn echt geen andere plantjes. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Er is ook ledstrip voor (met inderdaad kleuren die ongewenste aandacht kunnen trekken... ;) )
Die zijn rood:blauw omdat dat efficienter is: planten hebben niets aan groen licht...
https://nl.aliexpress.com/item/1005001423403094.html

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 8 november 2020 08:45:25 schreef electronono:
Passende verlichtingssystemen hebben ze toch gewoon bij de GrowShop??!

Kunnen die gasten teminste naar waarheid antwoorden dat er ook legaal gebruik gemaakt wordt van hun producten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pa3gws

Golden Member

Het is zeer kleinschalig ik heb nog een stukje RGBW ledstrip liggen.
Is daar de juiste kleur mee te maken?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Tidak Ada

Golden Member

Lichtopbrengst is te gering

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 8 november 2020 10:45:32 schreef pa3gws:
Het is zeer kleinschalig

Het begint vaak kleinschalig.
2 of 3 plantjes zijn toch legaal (dacht ik)?

electronono

maartenbakker

Golden Member

Kruiden e.d. mag je onbeperkt binnen onder kunstlicht telen.

Cannabis bij mijn weten helemaal niet. Inderdaad wel een paar stuks zonder hulpmiddelen.

Growshops zijn ook verboden tegenwoordig (landelijk dacht ik, maar in elk geval in sommige APV's als het niet landelijk is).

Vergis je trouwens niet in de hoeveelheid warmte die er van een paar honderd watt aan LED's afkomt. Ik had bij een huisopruiming toevallig zo'n lamp in handen en het is alsof je onder een hoogtezon zit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 8 november 2020 11:59:27 schreef maartenbakker:
Kruiden e.d. mag je onbeperkt binnen onder kunstlicht telen.

[....]
[....]

Vergis je trouwens niet in de hoeveelheid warmte die er van een paar honderd watt aan LED's afkomt. Ik had bij een huisopruiming toevallig zo'n lamp in handen en het is alsof je onder een hoogtezon zit.

Dat vinden de kruiden ook lekker ;) Hoewel verwarming onder de aarde (pot) vaak gunstiger werkt; je hoeft dan minder te sproeien ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

https://www.eluke.nl/?s=slala ;)

De Led's die ik hiervoor gebruikt heb, heb ik gekregen, maar komen gewoon van aliexpress. Beetje vies paarsblauw licht.

(En ja, er werd gigantisch gegrapt over minder brave planten, maar die passen gelukkig niet eens in die la)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 8 november 2020 12:20:37 (22%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Anoniem

Nutteloos gefriemel. Als het voor huishoudelijkgebruik is wel te verstaan.
Planten hebben vooral rood en blauw nodig, wat niet elke huisvrouw gezellig vindt. De verhouding rood/blauw heeft een grote invloed op de groei, compact of in de hoogte.
Met groen kunnen ze niks en weerkaatsen het. Daarom zijn planten groen voor ons oog.. Wit licht is dus voor een groot deel energieverspilling

Vergis je niet in de hoeveelheid licht die nodig is om het gewenste effect te krijgen.
De aankoop van de lampjes, toebehoren, timer, en vooral het verbruik overtreft vele malen de af en toe aankoop van nieuwe plantjes.

Veel kruiden zijn een of tweejarig en het overhouden is dus weinig zinvol.
Ze verpieteren toch.
En verse kruiden in bloempotjes koop je tegenwoordig het hele jaar door in alle warenhuizen voor 0.85-1.25 Euro; En ze houden het na verplanting in een grotere pot voor een raam met voldoende water best enkele maanden uit.

Kortom: loont enkel voor de Nederlandse Nationale wietkwekerijsport en dan enkel nog als je voor de teller kunt aftakken.

pa3gws

Golden Member

Of het nutteloos is of nuttig dat bepaal ik zelf wel. :-p
In deze tijden van weinig tot geen werk probeer je de tijd te vullen.
En dit lijkt mij gewoon leuk om eens te proberen en dan met simpele middelen.
Ik heb niet het plan om in het groot te gaan kweken maar gewoon een plantje wat langen is een goede conditie te houden.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Tidak Ada

Golden Member

@GD:
Het hoeft niet altijd nuttig te zijn, het kan ook LEUK zijn.

Een OpAmp maken met discrete componenten is ook allen maar leuk; een 'zwart blokje' kopen is veel eenvoudiger :P

Edit:
@pa3gws: Handshake! ;)

Edit: Als je vanuit zaad gaat kweken heeft het wel degelijk zin, vooral als je warmte minnende kruiden al in februari moet zaaien, zoals bijv. die 'bird eye pepertjes'
Ook aanpassing van 'daglengte' is voor sommige kruidjes van belang. 'Korte dag planten' hebben gewoon 12 uur licht per dag nodig, niet korter.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Tidak, niet gaan zoeken om je gelijk te halen. Het ging gewoon over het langer houden van een kruidenplantje, en dat lijkt me volledig zinloos.
Ik mag die correcte conclusien toch trekken en vermelden?
Als de TS dan toch doorgaat is dat zn eigen beslissing.

Als ik zou zeggen mijn 230V halogeenlamp te vervangen uit zuinigheidsovereging door een 12V led met een dikke weerstand in serie
Zou je waarschijnlijk de eerste zijn om te steigeren.

Ik ga straks een koelkastlampje maken dat niet uitgaat als het deurtje dicht is. Dat durven Nederlanders niet eens. :-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 8 november 2020 13:50:10 (18%)

McAwesome

Golden Member

Op 8 november 2020 10:45:32 schreef pa3gws:
Het is zeer kleinschalig ik heb nog een stukje RGBW ledstrip liggen.
Is daar de juiste kleur mee te maken?

De juiste kleur maken met RGB led's zou ik niet doen. Je kan misschien op het oog de gewenste kleur bereiken maar dat wil niet zeggen dat je de juiste golflengte hebt.
Als je licht van 650 nm (rood) mengt met licht van 510 nm (groen) dan heb je licht van twee golflengten wat je ziet als geel. Dit is omdat zowel de kegeltjes voor rood als groen licht op je netvlies getriggerd worden. Geel licht triggert ook dezelfde receptoren op je netvlies waardoor dat er hetzelfde uitziet. Geel licht heeft een golflengte van 580 nm en dat is dus fysisch niet hetzelfde als een mengeling van licht van 650 nm en 510 nm.

Het beste lijkt mij om blauwe en dieprode led's te gebruiken. Ook van witte led's zou ik wegblijven omdat je daarvan niet altijd weet wat het exacte spectrum is. Je zou dan al in de richting van led's met een hoge CRI moeten gaan. Er is natuurlijk niets op tegen om witte led's te gebruiken in combinatie met blauwe en dieprode als je de kleur van die laatste twee maar niets vindt. Dat is dan wel meer voor het uitzicht.

pa3gws

Golden Member

Op 8 november 2020 13:35:50 schreef grotedikken:
Dat durven Nederlanders niet eens. :-)

Dat durven we wel maar het is te koud om in de koelkast te gaan zitten om het te controleren. ;-) :-p
Ik ga gewoon de komende week eens wat experimenteren gewoon voor de lol.
Heb toch niets beters te doen. :'(

[Bericht gewijzigd door pa3gws op zondag 8 november 2020 15:03:23 (19%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
maartenbakker

Golden Member

Ik weet dat er in de lamp die ik in handen had, wel nog meer kleuren zaten dan alleen de rode en de blauwe. Ik heb hem helaas niet verder onderzocht (te fel om in te kijken), maar het schijnt dat er inderdaad wel nog een paar golflengtes nuttig zijn om diverse soorten groei te regelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Op 8 november 2020 14:58:14 schreef McAwesome:
[...]

[....]

Het beste lijkt mij om blauwe en dieprode led's te gebruiken. Ook van witte led's zou ik wegblijven omdat je daarvan niet altijd weet wat het exacte spectrum is. Je zou dan al in de richting van led's met een hoge CRI moeten gaan. Er is natuurlijk niets op tegen om witte led's te gebruiken in combinatie met blauwe en dieprode als je de kleur van die laatste twee maar niets vindt. Dat is dan wel meer voor het uitzicht.

Er zijn speciale magenta ("pink") LED's voor dit doel verkrijgbaar, maar dat wil je niet in huis hebben, dat ziet er uit als de 'bekende mengeling' van rood- en blacklight uit de rosse wijken.
Die IKEA-sets hebben er een groene fosfor extra in de chip om wit te krijgen, verder is het spectrum OK voor de groei.

@GD:
Je doet me toch wel iets aan "Grote Donald" denken. De initialen kloppen....:+ :P

Laat pa3gws lekker spelen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 8 november 2020 13:04:14 schreef pa3gws:
In deze tijden van weinig tot geen werk probeer je de tijd te vullen.

Ach, in de zorg kun je zo terecht!

gewoon een plantje wat langen is een goede conditie te houden.

Een zorgzaam tiepje dus, je lijkt er geknipt voor.

electronono